Citat:
Så först emigrerar de till Palestina för att där bilda en judisk stat och sen måste de få bilda denna judiska stat för att de annars är statslösa? Jag tror det argumentet är vad som kallas chutzpah.
Citat:
Det var ett motstånd mot en erövring.
Du skriver motstånd "mot erövringen" men det var väl främst motstånd mot att ge judar medborgarrättigheter eller motstånd mot att ha en judisk granne som var det avgörande.
Citat:
Och alla de som inte tog upp vapen men fördrevs ändå? Har de del av någon kollektiv skuld? Sionisterna var väl så pigga på att ta upp vapen, mot britterna, mot FN och mot palestinierna, men nyckelordet är väl det där med "stryk". Sionisterna vann och det är vad som räknas i din värld.
Men visst, tar man upp vapen får man givetvis skylla sig själv och då kan man inte hålla på och gnälla att man får stryk heller.
Citat:
Så vad baserades då rätten på? Hur kunde en grupp européer sätta sig i Basel och bestämma att de hade rätt till ett land i Palestina?
Nej det har jag verkligen inte, sluta lägg ord i min mun.
Citat:
Förstår inte riktigt sambandet.
Däremot skulle det vara fint att du svarade på frågorna om Kurdistan och Assyrien som du vägrat svara på så många gånger tidigare. Hur ställer du dig till ett självständigt Kuridistan och ett självständigt Assyrien?