2018-05-10, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anel11
Enligt bolagsregistret finns det inget företag som bara heter Grafisk Konsult. Om någon ger mig adressen så kan jag kolla vem som står som ägare på fastigheten.
Kunde du få fram info om ägare av fastigheten?

Finns det någon som orkar ringa skatteverket och kolla om det finns en bouppteckning registrerad?
Citera
2018-05-10, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Jo jag vet vad som står på Eniro. Det nya företaget finns inte registrerat hos PRV men OT om Oskars pappa.

Frågan är varför han och/eller syrran inte fick köpa huset eller varför de ens ville köpa det. Passa på att göra en bra affär? Det kan förklara om släktena är oeniga. Gäller oenigheten arvet eller skuldfrågan?
Det är väl indirekt arvet 😎Hur menar du att han skulle tjäna pengar på det om han löser ut dem för en billigare peng en vad huset nu är värderat till och ponera att släkten He***w så småningom ville jämna det med marken 😎Ser bara att de hade gjort en stor förlust och den andra hälften åtminstone fick något 😎
Citera
2018-05-10, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Håller med här. Det måste finnas ett särskilt syfte med avskedsbrevet.

Jag förstår inte varför vissa har så svårt att tänka sig att avskedsbrevet skrevs i syfte att fördela arvs-eller skuldfrågan.
När nu föräldrarna (eller föräldern) har varit så iskalla att de mördat sina egna barn utan att blinka, är det väl fullt möjligt att tänka sig att de är lika iskalla efteråt när de totar ihop brevet. För mig är det självklart att de kan ha haft arvsfrågan i åtanke likaväl som skuldfrågan. Iskallt gjort hur som helst.

Ja, faktiskt. Om man kan genomföra de hemska morden, så är det väl inte så otänkbart att man även kan skriva ett sådant avskedsbrev som det handlar om här? Om det stämmer att morden var planerade sedan en tid tillbaka, så kan väl paret (eller en av dem) även ha hunnit tänka på arvsfrågan. I den lugna sinnesstämning som rådde efter att beslutet var fattat? (om det var så)
Citera
2018-05-10, 15:19
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Det är väl indirekt arvet 😎Hur menar du att han skulle tjäna pengar på det om han löser ut dem för en billigare peng en vad huset nu är värderat till och ponera att släkten He***w så småningom ville jämna det med marken 😎Ser bara att de hade gjort en stor förlust och den andra hälften åtminstone fick något 😎

Både tomten och huset har väl varsitt värde. Huset var nästan 50 år gammalt. Att riva, sudda bort alla hemska minnen behöver ju inte vara helt ekonomiskt vansinne.
Historiskt sätt har ju hus som varit mordplatser där så många som fyra dött oftast justs rivits. Enbart åsikterna i denna tråd hur man ställer sig till att flytta in visar att det finns tankar kring om någon verkligen vill bo där.

Jag har ingen aning om vad det kostar att vänta ett halvår - 8 månader till i relation till hur stora tillgångar bouppteckningen innehåller.
Det borde kosta ca 100.000kr totalt att vänta till 2019, vilket är rätt länge och antagligen betydligt längre än vad som behövs.
Men då hade kanske både polisens FUP blivit färdig om vem GM är och en fullständig bouppteckning hunnit sammanställas och lämnas in.

Varför så bråttom?
Senast redigerad av Solglittret 2018-05-10 kl. 15:29.
Citera
2018-05-10, 15:25
Medlem
harperlees avatar
Citat:

Vet du vad det hade varit mycket enklare om du på ett enkelt och rakt sätt beskrev din upfattning av läget än alla dessa hintar och solglasögon hit och dit.

Vilken familj ville sälja huset och vilken familj ville behålla det (för att eventuellt jämna det med marken)?

Varför gick den andra familjen inte med på det?

Vem äger huset nu?

Varför skall nu huset säljas?
Citera
2018-05-10, 15:27
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Håller med här. Det måste finnas ett särskilt syfte med avskedsbrevet.

Jag förstår inte varför vissa har så svårt att tänka sig att avskedsbrevet skrevs i syfte att fördela arvs-eller skuldfrågan.
När nu föräldrarna (eller föräldern) har varit så iskalla att de mördat sina egna barn utan att blinka, är det väl fullt möjligt att tänka sig att de är lika iskalla efteråt när de totar ihop brevet. För mig är det självklart att de kan ha haft arvsfrågan i åtanke likaväl som skuldfrågan. Iskallt gjort hur som helst.

Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Ja, faktiskt. Om man kan genomföra de hemska morden, så är det väl inte så otänkbart att man även kan skriva ett sådant avskedsbrev som det handlar om här? Om det stämmer att morden var planerade sedan en tid tillbaka, så kan väl paret (eller en av dem) även ha hunnit tänka på arvsfrågan. I den lugna sinnesstämning som rådde efter att beslutet var fattat? (om det var så)

Som kåkfararen/författaren Lasse Strömstedt uttryckte det. - "Det kan ju vara så att en mördare också kan tänkas ljuga lite grann". Kan man mörda sina barn kanske man kan misstänkas för att också begå lite andra planerade, inte riktigt etiskt korrekta, handlingar.
Som att tänka på arvsfrågor när man mördar.
Citera
2018-05-10, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Både tomten och huset har väl varsitt värde. Huset var nästan 50 år gammalt. Att riva, sudda bort alla hemska minnen behöver ju inte vara helt ekonomiskt vansinne.
Historiskt sätt har ju hus som varit mordplatser där så många som fyra dött oftast justs rivits. Enbart åsikterna i denna tråd hur man ställer sig till att flytta in visar att det finns tankar kring om någon verkligen vill bo där.

Jag har ingen aning om vad det kostar att vänta ett halvår - 8 månader till i relation till hur stora tillgångar bouppteckningen innehåller.
Det borde kosta ca 100.000kr att vänta till 2019, vilket är rätt länge och antagligen betydligt längre än vad som behövs.
Men då hade kanske både polisens FUP blivit färdig om vem GM är och en fullständig bouppteckning hunnit sammanställas och lämnas in.

Varför så bråttom?

Läs om vad jag skrev ? Varför så bråttom får du fråga Hs sida av släkten.Nu har jag gett min förklaring till varför Os Pappa ville lösa ut det.
Och NEJ det var ju inte för dessa pengar och jag tror aldrig de ens tänkt på att sälja tomten 😎Tror inte de någonsin mer ville att ett hus skulle stå där.
P.s Detta är andrahandsinformation är bäst att tillägga.
Citera
2018-05-10, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Varför tänker jag då direkt att Oskar borde legat bakom?
För att du har fördomar.
Citera
2018-05-10, 15:41
Bannlyst
Citat:

Först köper Oskars pappa huset för 3 veckor sedan, men Oskars släkt vill inte sälja huset?
Men ändå lägger dom ut det till försäljning?
Sen helt plötsligt skriver ”du Men huset står kvar på nu Os gamla företag. Detta måste ha ändrats idag”

Nu vill helt plötsligt någon jämna de med marken.

Att bara riva ett hus måste man ansöka om
rivningstillstånd, om man inte får de står huset kvar. Om de fått det hade ändå tomten behövts underhållas.

Om de nu inte fått rivningstillstånd hade de kanske sålt huset, och Hannas föräldrar blivit lurade med en liten peng, med tron att de ska rivas.

Många budskap och rykten
Senast redigerad av Banannn 2018-05-10 kl. 15:58.
Citera
2018-05-10, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Och det blir de inte nu...?
Avskedsbrevet har rett ut alla frågetecken och det hela framstår som glasklart idag för anhöriga och omgivningen ....?
Mord på icke dödssjuka mentalt och fysiskt fullt kapabla barn..?

Det motsägs av att barnen hade beviljats hemundervisning av medicinska orsaker styrkt av läkarintyg vilket utgör de speciella omständigheter som krävs enligt Skollagen.
Citera
2018-05-10, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SintraartniS
Nej, allmänna arvsfonden kommer inge in i bilden annat än om det finns ett testamente som säger att de ska ärva, i detta fallet. Om både A och B orsakat barnens och sin egen död äger fortfarande A och B sitt giftorättsgods och sin enskilda egendom vid deras död. Då ärver föräldrarna till A A:s del av dödsboet och B:s föräldrar B:s del av dödsboet.

OK, så mördare kan inte ärva sina offer, men arvsberättigade till mördare ärver. Trodde kanske att "arvet" försvann någonstans däremellan. Håller med att det är sällan det inte blir bråk vid arvsskiften. Fö hade det varit bäst att hela kvarlåtenskapen hade gått till någon fond för "utsatta barn". Hade som anhörig mått illa av ekonomisk vinning i någon form från en sådan här gigantisk tragedi.
Citera
2018-05-10, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SintraartniS
Nej, allmänna arvsfonden kommer inge in i bilden annat än om det finns ett testamente som säger att de ska ärva, i detta fallet. Om både A och B orsakat barnens och sin egen död äger fortfarande A och B sitt giftorättsgods och sin enskilda egendom vid deras död. Då ärver föräldrarna till A A:s del av dödsboet och B:s föräldrar B:s del av dödsboet.

Du skriver, om både O och H orsakat barnens och sin egen död så ärver respektive förälder barnets del. Men om H dog först, mördad av O så skulle O:s föräldrar inte ärva någonting? Allt skulle då gå till H:s föräldrar utom det som eventuellt var O:s enskilda egendom? Företaget kan väl kanske räknas dit, men ett hus köpt av ett gift par borde rimligen vara gemensamt eller?

Om O mördade H så skulle principen vara att arvet fördelas som om han dog före henne och om O mördade familjen så skulle principen för arvet vara att han avled först av alla.
Senast redigerad av N.Armstark 2018-05-10 kl. 18:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in