2018-05-10, 13:19
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Om föräldrarna inte hade lämnat någon förklaring så hade de förmodligen blivit
anklagade för att ha lämnat alla i ovisshet.

Och det skulle drabbat dem på vilket kännbart sätt ..?
Citera
2018-05-10, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Ibland tror man, man blir vansinnigt här. Att man känna man måsta debattera att någon som aldrig har setts i rullstol inte satt i rullstol. Att om det synes två flickrum på ovanvåning och ett musikrum på nedervåning - att det är så och att man inte har flyttat på det - så att det passar in i bilden att A inte kunde gå i en trappa. Och allt detta skulle förklara mer eller mindre varför en eller två föräldrar döda sina barn????

Rullstolen har säkert varit nämnd i februari för första gången.

Hur skulle möbleringen kunna förklara varför föräldrarna dödade sina barn? Jag förstår om du har svårt att hänga med om det är den kopplingen du försöker hitta i mitt resonemang. För den finns inte där.

Måste du låtsas som att sjukdomen inte fanns eller att läkarintygen var förfalskade för att lättare förstå varför föräldrarna dödade barnen, så förstår jag om du har svårt för att få det att gå ihop. Det är ju knappast så att alla barn som inte orkar gå i en trappa blir mördade.

Däremot händer det säkert att sjuka barn sover på nedre plan i ett 1,5 planshus. Men för er som är övertygade om att barnen, trots läkarintyg och hemundervisning, var friska som nötkärnor så verkar det vara viktigt att barnen som mördades var just friska som nötkärnor. Allt som talar för att dom var sjuka är trådsanningar och lögner.

Det kan inte vara lätt att reda ut hur saker och ting hänger samman om man inte kan se att både barnen och föräldrarna var sjuka på ett eller annat sätt. Barnen var förmodligen lika fysiskt sjuka som föräldrarna var psykiskt sjuka. Men det är bara min gissning. Så oavsett hur ljust och fint huset än må se ut så tror jag att det fylldes med förtvivlan, smärta och sorg dom sista åren.

Jag misstänker att ett musikrum låg långt ner på prioriteringslistan sista tiden och att lärarna knappast möttes av dansande och kvittrande barn. För då hade dom nog slagit larm om att något var fel med läkarintyg och särskild undervisning i hemmet. Skolan skulle förmodligen inte heller ha lagt ner all den energi dom gjorde för att hjälpa en familj i djup kris med två barn som led av en ofattbar sjukdom.

Jag tror att barnen tillbringade en hel del tid i sina sängar, men inte på övervåningen i huset. Jag ser tecken som tyder på det. Det är min teori, övriga kan köpa den eller konstruera en egen. Jag bryr mig inte särskilt mycket om vilket.

Konstruera gärna en teori som verkar vettig utifrån att läkarintygen var förfalskade, skolan beviljade särskild undervisning mot bättre vetande och att lärarna möttes av pigga och friska barn i det ljusa hemmet. Spelande på piano och stojande i poolen. Lektionerna genomfördes i dom nymålade flickrummen i två olika nyanser av blått, med vetgiriga barn som till 100% följde läroplanen precis som alla andra barn i motsvarande ålder. Som sedan dödades i samförstånd av sina föräldrar.

Det går inte att få det att bli vettigt genom att plocka bort alla beståndsdelar ur teorin, den blir inte heller vettigare för att man plockar bort någon eller några. Man får helt enkelt acceptera tragedin med sina sammantagna faktorer som gemensamt ledde till ett tragiskt slut.
Citera
2018-05-10, 13:27
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Och det skulle drabbat dem på vilket kännbart sätt ..?

Föräldrarna skulle inte känna av anklagelserna men jag tror att de skulle ha blivit anklagade, framför allt här i tråden.
Citera
2018-05-10, 13:29
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likor
Intressant med tanke på det omtalade "avskedsbrevet".

Skulle du kunna förtydliga hur "synnerliga skäl" passar in i detta fall?

I avskedsbrevet hintas det om " livskvalitet" vilket då i juridisk mening skulle kunna tolkas som
att barmhärtighetsmord är begånget och isåfall uppnås "synnerliga skäl" för att arvet efter mördaren/mördarna inte skall anses som förverkat och då tillfalla bägge sidor av släkten.

Så tolkar jag det, är inte jurist.
Citera
2018-05-10, 13:29
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Om föräldrarna inte hade lämnat någon förklaring så hade de förmodligen blivit
anklagade för att ha lämnat alla i ovisshet.
Ett känsloladdat brev som hade varit fyllt med desperation, förtvivlan och ångest hade ändå framstått som mänskligt, mitt i allt.

Den uppfattning jag får av polisens redogörelse för innehållet är en kylig, distanserat intellektuell information om vad man i samförstånd har beslutat och varför. -Ruggigt är bara förnamnet.
Citera
2018-05-10, 13:31
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Beslutet att mörda barnen är fullkomligt vansinnigt
Men även beslutet att lägga tid och kraft på skriva ett gemensamt avskedsbrev är helt obegripligt.
Vem bryr sig i en sådan situation??

För mig finns det bara två skäl att man gör något sånt:

* Man vill fördela skulden mellan bägge föräldrarna. För att bägge är skyldiga eller för att någon ska tro det.
*Man vill dölja de egentliga, skamfyllda orsakerna. Separation, incest, ekonomi etc.
Håller med här. Det måste finnas ett särskilt syfte med avskedsbrevet.
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Tror faktiskt de var synnerligen bekymrade om det, de var skattejurister - pengar var liksom deras
liv! Avskedsbrevet får en extra laddning av detta faktum.
Jag förstår inte varför vissa har så svårt att tänka sig att avskedsbrevet skrevs i syfte att fördela arvs-eller skuldfrågan.
När nu föräldrarna (eller föräldern) har varit så iskalla att de mördat sina egna barn utan att blinka, är det väl fullt möjligt att tänka sig att de är lika iskalla efteråt när de totar ihop brevet. För mig är det självklart att de kan ha haft arvsfrågan i åtanke likaväl som skuldfrågan. Iskallt gjort hur som helst.
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2018-05-10 kl. 13:33.
Citera
2018-05-10, 13:32
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Föräldrarna skulle inte känna av anklagelserna men jag tror att de skulle ha blivit anklagade, framför allt här i tråden.

Och det blir de inte nu...?
Avskedsbrevet har rett ut alla frågetecken och det hela framstår som glasklart idag för anhöriga och omgivningen ....?
Mord på icke dödssjuka mentalt och fysiskt fullt kapabla barn..?
Senast redigerad av Solglittret 2018-05-10 kl. 13:37.
Citera
2018-05-10, 13:35
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Eller hur?

Döttrarnas situation var det som upptog deras tankar dygnet runt och efter att fått tillräckligt många käftsmällar från sjukvården gav de upp, hur fan allt skulle fördelas efter deras död gav de troligen blanka fan i, de hade något annat som tyngde dem mera.

Deras historia med svensk sjukvård borde fan utredas ner i minsta detalj, där finns nyckeln till tragedin.

Har du några som helst uppgifter om att de hade bemötts illa av vården?

Att de verkar ha gått igenom en process av utredningar där det varit svårt att sätta en diagnos är en sak men det behöver inte betyda att vården behandlat familjen illa.

Läkare är inga mirakelgörare trots allt.
Citera
2018-05-10, 13:36
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Förmodligen hade flertalet då utgått ifrån att det hade rört sig om mord utförda i känslomässig affekt och/eller under akut psykos.

Anklagas ska de, med rätta, f.ö.
Citera
2018-05-10, 13:40
Medlem
Citat:
I avskedsbrevet hintas det om " livskvalitet" vilket då i juridisk mening skulle kunna tolkas som
att barmhärtighetsmord är begånget och isåfall uppnås "synnerliga skäl" för att arvet efter mördaren/mördarna inte skall anses som förverkat och då tillfalla bägge sidor av släkten.

Tack för ditt svar.
Tolkade ditt inlägg på samma sätt, utan att vara kunnig.

Behålla kontrollen i det sista. Beräknande och iskallt meddelande.
Citera
2018-05-10, 13:47
Medlem
Citat:

För att beviljas hemundervisning krävs synnerliga skäl och läkarintyg som styrker behovet. Detta är därmed redan uppfyllt.
Citera
2018-05-10, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Psykiatriska diagnoser? Jag orkar inte svara själv, du får ett citat istället:

Särskild undervisning gäller också för elever som på grund av sjukdom eller liknande skäl inte kan delta i vanligt skolarbete under längre tid, där eleverna inte vårdas på sjukhus eller en institution som är knuten till ett sjukhus. Då ska den särskilda undervisningen anordnas i hemmet eller på annan lämplig plats. Denna form av särskild undervisning ska anordnas av huvudmannen för den utbildning som eleven annars deltar i. Läs gärna mer i Skollagen 24 kap. 17-22 §§. Länk till Skollagen, Sveriges Riksdag

Alltså psykiatriska diagnoser är också medicinska.

Jag vet vad lagen säger. Och jag vet att det är psykiatriska diagnoser ofta som gör att barn får hemundervisning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in