2018-05-10, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Och man får inte heller glömma att om nu Oskars arvslott SKULLE ryka pga att han ensam mot övrigas vilja dödat dem, så ärver ju folk hans barn.
Ja båda sidor ärver nog och skulle det visa sig att det är en ensam gärningsman kan den andra släkten kanske utkräva skadestånd.
Citera
2018-05-10, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Jag tror inte att A tillbringade en stor del av sitt liv i sängen. Om det var så, tror jag att lärarna hade slagit larm. Jag tror att A kunde obehindrad röra sig mellan våningarna. Dessutom tror jag inte att A hade sitt rum tillsammans med pianot eller att man flyttade piano i styling syftet. Det är åpenbart att A hade sitt rum på andra våningen. Försöker man att förvränga detta kommer man sanningen inte en millimeter närmare, tror jag. Vi försöker alla att vrida på saker för att passa in det i våra teorier. Ingen är fri från det, men tyvärr hjälper det inte i att förstå vad och varför.

Huset är som det är. Stylat visst, sängar bytt - kan man nu verkligen hoppas på om det är någon som har hittats där - ändring av rummens ändamål? Tror jag inte på.

Mitt fetade. Det där med undervisning i sängen har jag funderat mycket på. Det förekommer uppgifter om att flickorna presterade väl och följde kursplanerna, samtidigt som det skrivs att de (åtminstone ibland) undervisades i sina sängar. Om barnen hängde med bra i undervisningen trots att de låg till sängs, så tyder det i så fall på att de hade främst fysiska begränsningar? Mentalt orkade de alltså med att lyssna, svara, engagera sig och föra dialog med läraren? Man får väl utgå ifrån att läraren läste och berättade för tjejerna. Det fungerar kanske i vissa ämnen. I andra ämnen krävs väl att eleven kan använda penna (eller dator), som exempelvis i matematik.

Jag tänker mig också att lärarna skulle ha slagit larm om flickorna mestadels undervisades i sina sängar. I en sådan situation skulle lärarna snudd på bli indragna i en form av hemsjukvård. Någonstans måste ju gränsen gå vid "vanlig undervisning" och undervisning som är så anpassad att den övergår i någonting annat...
Citera
2018-05-10, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rockkungen
- Lantmätteriet har alla uppgifter -
- Du har redan gjort bort dig -
Naturligtvis har de det 😎
Hur menar du nu...jag har knappast påstått att jag är släkt med dem 😎
Ja jag litar på min väninna men inte helt säkert hon får alla uppgifter helt korrekta.
Men försöker återge informationen så exakt jag kan, men det här sista hänger jag själv inte riktigt med.
Har i vart fall haft vetskap om att Os Pappa skulle ta över det minst ett par veckor.
Jag skriver ju att jag informerade en medlem via PM som jag hade kontakt med.Har inte sett hen göra några inlägg på sidta tiden men hoppas på att hen dyker upp och bekräftar.
Citera
2018-05-10, 10:27
Medlem
Bouppteckningen bör nu vara klar eftersom en bouppteckning ska vara gjord inom tre månader efter dödsfall om det finns tillgångar i boet. Därefter har man ytterligare en månad på sig att skicka in bouppteckningen till Skatteverket som ska godkänna och registrera den. Därefter utgör den en allmän handling som kan begäras ut med stöd av offentlighetsprincipen.

Bouppteckningen måste alltså vara gjord och godkänd av skatteverket innan ett arvskifte kan ske och en fastighet ur dödsboet kan säljas.

En fastighet kan dock säljas både innan boet skiftas eller efter. Det blir bara lite olika pappersexercis. Men alla dödsbodelägare är måste vara överens om hur man ska göra annars kan det bli problem.

Ett dödsbo kan, innan det är skiftat och nedlagt) ha sin adress till någon av dödsbodelägarna. All post som kommer till den avlidne måste ju tas om hand av någon. Det är då oftast mest praktiskt att dödsboet har en c/o adress t.ex. till någon av de efterlevande.
Citera
2018-05-10, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
LH var delägare 😎Jo Os Pappa äger/ ägde Grafisk företagskonsult LHH AB...vad tror du LHH står för Le****t H**o He ***w.Tidigare adress på det företaget är samma som det enskilda Grafislk konsult om du söker på Eniro.
Möjligt att det blir förvillande men jag skriver bara hur det ligger till och det senaste har jag ingen vetskap om.

Jo jag vet vad som står på Eniro. Det nya företaget finns inte registrerat hos PRV men OT om Oskars pappa.

Frågan är varför han och/eller syrran inte fick köpa huset eller varför de ens ville köpa det. Passa på att göra en bra affär? Det kan förklara om släktena är oeniga. Gäller oenigheten arvet eller skuldfrågan?
Citera
2018-05-10, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Och man får inte heller glömma att om nu Oskars arvslott SKULLE ryka pga att han ensam mot övrigas vilja dödat dem, så ärver ju folk hans barn.

Ja, det känns så att oavsett vem som gjort vad och i vilken ordning de dött så går ekvationen jämnt ut och folket som ärver blir desamma. Hälften till vardera sida släkten.
Citera
2018-05-10, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Mitt fetade. Det där med undervisning i sängen har jag funderat mycket på. Det förekommer uppgifter om att flickorna presterade väl och följde kursplanerna, samtidigt som det skrivs att de (åtminstone ibland) undervisades i sina sängar. Om barnen hängde med bra i undervisningen trots att de låg till sängs, så tyder det i så fall på att de hade främst fysiska begränsningar? Mentalt orkade de alltså med att lyssna, svara, engagera sig och föra dialog med läraren? Man får väl utgå ifrån att läraren läste och berättade för tjejerna. Det fungerar kanske i vissa ämnen. I andra ämnen krävs väl att eleven kan använda penna (eller dator), som exempelvis i matematik.

Jag tänker mig också att lärarna skulle ha slagit larm om flickorna mestadels undervisades i sina sängar. I en sådan situation skulle lärarna snudd på bli indragna i en form av hemsjukvård. Någonstans måste ju gränsen gå vid "vanlig undervisning" och undervisning som är så anpassad att den övergår i någonting annat...

Den enda uppgiften om att A skulle ha undervisats i sängen kommer från Stehlitz. Hen är inte trovärdig för mig. Att man har hemundervisning betyder ju inte att man måste ligga i sängen eller vara i rullstol eller inte kunna röra sig. Många barn verka ha hemundervisning pga bokstavskombination där koncentrationen eller ett utagerande beteende är problem, inte fysiska men (det intryck fick jag när jag googlade, så jag har ingen källa på det, det är bara ett intryck jag har fått). Vad det var här vet inte, men jag tror inte på fysiska besvär som ledde till att man hade problem att gå.
Citera
2018-05-10, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Naturligtvis har de det 😎
Hur menar du nu...jag har knappast påstått att jag är släkt med dem 😎
Ja jag litar på min väninna men inte helt säkert hon får alla uppgifter helt korrekta.
Men försöker återge informationen så exakt jag kan, men det här sista hänger jag själv inte riktigt med.
Har i vart fall haft vetskap om att Os Pappa skulle ta över det minst ett par veckor.
Jag skriver ju att jag informerade en medlem via PM som jag hade kontakt med.Har inte sett hen göra några inlägg på sidta tiden men hoppas på att hen dyker upp och bekräftar.

Ja, du måste nog räta ut flera frågetecken med din väninna.

Medlemmen du postade PM till är nog avstängd men förstår inte riktigt vad hen skulle kunna tillföra annat än att du ville tipsa för tre veckor sedan om övertagandet av huset?

Att ”ta över huset ett par veckor” skulle ha krävt en värdering av huset och kostat runt 80.000kronor. Räknade han alltså med att få det sålt på den tiden och göra en vinst? Finns det någon annan anledning till att vilja äga ett hus under så kort tid än att tjäna pengar på affären?
Citera
2018-05-10, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Ja, det känns så att oavsett vem som gjort vad och i vilken ordning de dött så går ekvationen jämnt ut och folket som ärver blir desamma. Hälften till vardera sida släkten.

Om A dödar B förlorar A sin arvsrätt efter B. B däremot ärver A. I ett sådant läge blir alltså B ägare till 100% av den gemensamma egendomen såvida det inte finns äktenskapsförord. Då ärver B:s barn allt, om sådana finns. I detta läge gör det ju inte det (längre och istället blir B:s föräldrar arvtagare (om inget testamente finns som säger annat

Kanske är det detta som är poängen med att skriva att beslutet var gemensamt?
Citera
2018-05-10, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mariavanhed
Finns ingenting som rättfärdigar att döda sina barn, ingen sjukdom i världen! MEN man kan heller inte döma familjen när man inte har en aning om hur deras situaton såg ut.
Äldsta dottern hade även suicidtankar

Döma kan och bör man. Föräldrarna/föräldern är inför lagen mördare. Hade någon av dem överlevt hade det blivit rättegång och straff, vilket är synnerligen önskvärt. Två barn har avrättats för att föräldrarna hade bestämt att deras liv inte var värda att leva.

Tankar på självmord är tyvärr ganska vanligt i tonåren. Normalt kämpar man då för sitt barns livsvilja. Man hakar inte på självmordstanken.

Jag har följt fallet från början men förstår allt mindre av vad som hänt. Vem var egentligen sjuk? Fadern? (Psykiskt). Modern? (Cancer och depression). Barnen? (ME). Var alla sjuka eller bara en eller båda föräldrarna? Just nu ter sig OH:s förlust av mental stabilitet vara den utlösande faktorn till det fasansfulla dådet. Tidigare tänkte jag att det kanske var mamman vars personlighet den här tråden länge kämpade för att få grepp om, men det krävs handlingskraft, mod och initiativförmåga för att genomföra något så naturvidrigt. Mamman tycks ha varit för mjuk för detta. Inte för.mjuk för att själv bli deprimerad och önska ända sitt eget liv, men för mjuk för att initiera och genomföra barnamord och att dessutom föreslå att maken ensam, omgiven av de andras livlösa kroppar, skulle ta sitt liv.

(Om någon anhörig eller vän till familjen läser: Jag förstår att de inte var några monster. Jag förstår att båda föräldrarna älskade sina barn. Det jag kämpar med är att förstå är hur det kunde sluta så illa.)
Citera
2018-05-10, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SintraartniS
Om A dödar B förlorar A sin arvsrätt efter B. B däremot ärver A. I ett sådant läge blir alltså B ägare till 100% av den gemensamma egendomen såvida det inte finns äktenskapsförord. Då ärver B:s barn allt, om sådana finns. I detta läge gör det ju inte det (längre och istället blir B:s föräldrar arvtagare (om inget testamente finns som säger annat

Kanske är det detta som är poängen med att skriva att beslutet var gemensamt?

TACK för klargörelsen! Ja, faktiskt kan det finns en poäng i formuleringen i avskedsbrevet.
Citera
2018-05-10, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
TACK för klargörelsen! Ja, faktiskt kan det finns en poäng i formuleringen i avskedsbrevet.

Men är det så klart? Om barnen ärver efter H (i fall O var ensam gm) varför ärver då inte båda mor och farföräldrar efter barnen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in