Citat:
Ursprungligen postat av
Petronius
Menar Herrn att det är av betydelse för de finländska försvarsansträngningarna i vilket syfte Sverige hjälper?
Min poäng är att det i Finland framförs som argument att köpa amerikansk materiel för att på något sätt då erhålla säkerhetsgarantier. Men det är bara från Sverige (och Tyskland, men de har ju inget eget plan att sälja) som det historiskt kommit militär hjälp. Med er egen logik bör således Gripen få extrapoäng i utvärderingarna eftersom ett svenskt köp med stor sannolikhet faktiskt ger mereffekt utifrån ett säkerhetsperspektiv.
Du argumenterade på ett sätt som gick att läsa som om man borde beakta någon sorts tacksamhetsskuld.
Ingen tror att materialinköp skulle betyda säkerhetsgarantier. Men det är ett faktum att Hornet-inköpet förde amerikansk militär och finsk militär närmare varandra och öppnade för en närmare kommunikation.
Tysklands hjälp under frihets/inbördeskriget eller fortsättningskriget var inte altruistisk, lika lite som den svenska hjälpen under vinterkriget.
Nu vet jag inte vem du inbegriper i "er", då jag endast svarar för mina egna skriverier, men du har knappast tänkt på att om man skall maximera sin hjälp, skall man ju inte köpa svenskt. Vet du varför? Jag ger orsaken om du vill.
Dessutom finns ännu en annan stor skillnad mellan att köpa från USA, eller de andra länderna. Den kan jag avslöja redan i detta inlägg. Om man köper själva flygsystemet från Sverige, eller ett av de andra europeiska leverantörerna så är en stor del av vapnen ändå amerikanska, förutom för det franska alternativet. Då en kris är i uppsegling, har de inte, inklusive det franska alternativet något större förråd av vapen för flygsystemet, eftersom ingen annan än amerikanerna håller sig med större lager. Och ifall flygsystemet inte är amerikanskt, är du sist i kön när alla rusar in för att köpa vapen till flygsystemet.
Nu har ju finska flygvapnet köpt in 4-5 ggr mera robotar till flygplanen än Sverige (inte per flygplan utan totalt, vilket betyder ca 7-8 ggr mera per plan), eftersom man vet att det kan ta tid för att man får nästa leverans och finsk försvarspolitik aldrig gick ut på den eviga fredens tid i Europa.
Jag har ingen orsak att dissa Gripen E och tror att den är en finalist i valet, men tror inte den kommer i mål som en etta. Och detta är före de säkerhetspolitiska synpunkterna läggs till den professionella rapporten.