2018-05-07, 23:32
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Om du kollar vad brasilien betalade per stycket för gripen så är det mer än F35 kostar.

Brasilien betalar c.a 1 miljard SEK per flygplan, för hela systemet, inklusive 25-30 års drift. För F-35 så betalar man för enbart flygplanet c.a. 1 miljard per kärra (Danmark). Med stödsystem så betalar man ett par miljarder (Australien) och lika många driftår, så hamnar man i trakterna av 3-5 miljarder per flygplan (Nederländerna).
Citera
2018-05-07, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Brasilien betalar c.a 1 miljard SEK per flygplan, för hela systemet, inklusive 25-30 års drift. För F-35 så betalar man för enbart flygplanet c.a. 1 miljard per kärra (Danmark). Med stödsystem så betalar man ett par miljarder (Australien) och lika många driftår, så hamnar man i trakterna av 3-5 miljarder per flygplan (Nederländerna).

Icke att förglömma är tekniköverföringen som är mäkta värdefull.
Citera
2018-05-08, 00:30
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe

Det är omöjligt att rakt av jämföra kostnaderna för olika stridsflygplan. Det finns nämligen ingen standard för kostnadsberäkningarna och om inte annat så beror kostnaderna av hur stort flygtidsuttaget är tänkt att vara.

Det närmaste man kommer en standardiserad jämförelse är Jane's utredning. Där var Gripen klart billigast och man gör en rimlighetsbedömning av detta så stämmer det. (Enkelmotor på 85 kN, litet, god renommé vad gäller tillförlitlighet, litet behov av markpersonal).
Citera
2018-05-08, 15:45
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Menar Herrn att det är av betydelse för de finländska försvarsansträngningarna i vilket syfte Sverige hjälper?

Min poäng är att det i Finland framförs som argument att köpa amerikansk materiel för att på något sätt då erhålla säkerhetsgarantier. Men det är bara från Sverige (och Tyskland, men de har ju inget eget plan att sälja) som det historiskt kommit militär hjälp. Med er egen logik bör således Gripen få extrapoäng i utvärderingarna eftersom ett svenskt köp med stor sannolikhet faktiskt ger mereffekt utifrån ett säkerhetsperspektiv.
Du argumenterade på ett sätt som gick att läsa som om man borde beakta någon sorts tacksamhetsskuld.

Ingen tror att materialinköp skulle betyda säkerhetsgarantier. Men det är ett faktum att Hornet-inköpet förde amerikansk militär och finsk militär närmare varandra och öppnade för en närmare kommunikation.

Tysklands hjälp under frihets/inbördeskriget eller fortsättningskriget var inte altruistisk, lika lite som den svenska hjälpen under vinterkriget.

Nu vet jag inte vem du inbegriper i "er", då jag endast svarar för mina egna skriverier, men du har knappast tänkt på att om man skall maximera sin hjälp, skall man ju inte köpa svenskt. Vet du varför? Jag ger orsaken om du vill.

Dessutom finns ännu en annan stor skillnad mellan att köpa från USA, eller de andra länderna. Den kan jag avslöja redan i detta inlägg. Om man köper själva flygsystemet från Sverige, eller ett av de andra europeiska leverantörerna så är en stor del av vapnen ändå amerikanska, förutom för det franska alternativet. Då en kris är i uppsegling, har de inte, inklusive det franska alternativet något större förråd av vapen för flygsystemet, eftersom ingen annan än amerikanerna håller sig med större lager. Och ifall flygsystemet inte är amerikanskt, är du sist i kön när alla rusar in för att köpa vapen till flygsystemet.

Nu har ju finska flygvapnet köpt in 4-5 ggr mera robotar till flygplanen än Sverige (inte per flygplan utan totalt, vilket betyder ca 7-8 ggr mera per plan), eftersom man vet att det kan ta tid för att man får nästa leverans och finsk försvarspolitik aldrig gick ut på den eviga fredens tid i Europa.

Jag har ingen orsak att dissa Gripen E och tror att den är en finalist i valet, men tror inte den kommer i mål som en etta. Och detta är före de säkerhetspolitiska synpunkterna läggs till den professionella rapporten.
Citera
2018-05-08, 15:58
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Det är helt enkelt den slutsats jag drar. Inköpskostnaderna för MiG-29 är för höga också. Utredningen du hänvisar till är f ö 26 år gammal och före Gripen togs i drift, det fanns bara provflygplan. Alla andra utredningar visar, inkl den schweiziska, visar att Gripen ligger bäst till i såväl inköp som drift. Ett undantag kan vara F-16 Block 70 i Indien, där verkar själva inköpet vara billigast men totalkostnaden blir ändå i Gripens favör.
Haha!

Du vet alltså bättre än rapporten som gjorts med tjänstemannaansvar på basen av offerterna man fått

Ja, Det var före första generationens Gripen togs i bruk, men tror du att de finska tjänstemännen drar siffror ur hatten? Rapporten var hemlig 25 år och de tekniska detaljerna är ännu idag hemliga. Men inte går man och förfalskar siffrorna i rapporten.

Nu påstår jag inte att siffrorna idag vore samma, bara att tanken SAAB säljer att Gripen skulle vara väldigt mycket billigare inte nödvändigtvis är så svartvit.

Jag har inte heller ett problem att tro att Gripen E i det Schweiziska valet var billigare än Rafale, Super Hornet eller Eurofighter, då de är tyngre system med två motorer. Så rapporter att inköpspriset för Gripen E var 25 % lägre är ingen överraskning.
Citera
2018-05-08, 16:00
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Det är omöjligt att rakt av jämföra kostnaderna för olika stridsflygplan. Det finns nämligen ingen standard för kostnadsberäkningarna och om inte annat så beror kostnaderna av hur stort flygtidsuttaget är tänkt att vara.

Det närmaste man kommer en standardiserad jämförelse är Jane's utredning. Där var Gripen klart billigast och man gör en rimlighetsbedömning av detta så stämmer det. (Enkelmotor på 85 kN, litet, god renommé vad gäller tillförlitlighet, litet behov av markpersonal).
Haha!

Jane's "utredning" var betald av SAAB.

Tror du utredningar som betals av inblandade aldrig har något att göra med resultatet av "utredningen"?
Citera
2018-05-08, 19:16
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Haha!

Jane's "utredning" var betald av SAAB.

Tror du utredningar som betals av inblandade aldrig har något att göra med resultatet av "utredningen"?

Kan du ge mig lite ytterligare detaljer om det? Så sätter vi dit dem en gång för alla?

Men min egen kortutredning är inte betald av SAAB. Små plan med en motor är nämligen billigare än stora plan med två motorer.
Citera
2018-05-08, 19:20
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Haha!

Du vet alltså bättre än rapporten som gjorts med tjänstemannaansvar på basen av offerterna man fått

Ja, Det var före första generationens Gripen togs i bruk, men tror du att de finska tjänstemännen drar siffror ur hatten? Rapporten var hemlig 25 år och de tekniska detaljerna är ännu idag hemliga. Men inte går man och förfalskar siffrorna i rapporten.

Nu påstår jag inte att siffrorna idag vore samma, bara att tanken SAAB säljer att Gripen skulle vara väldigt mycket billigare inte nödvändigtvis är så svartvit.

Jag har inte heller ett problem att tro att Gripen E i det Schweiziska valet var billigare än Rafale, Super Hornet eller Eurofighter, då de är tyngre system med två motorer. Så rapporter att inköpspriset för Gripen E var 25 % lägre är ingen överraskning.

Men dåså, då stämmer nog även Jane's utredning ska du se.
Citera
2018-05-08, 19:29
Medlem
Citat:
Kan du ge mig lite ytterligare detaljer om det? Så sätter vi dit dem en gång för alla?

Men min egen kortutredning är inte betald av SAAB. Små plan med en motor är nämligen billigare än stora plan med två motorer.
Nesten rart du ikke har fått med deg dette før.

https://www.ftm.nl/upload/content/files/IHS%20Jane%27s%20Jet%20Operating%20Costs%20White%2 0Paper%20FINAL%2013th%20March%202012(1).pdf

Disse tallene er ikke verd å snakke om, men at et lite fly er billigere i drift enn et større fly er rimelig å anta. Men noe som er mye vanskeligere å komme opp med gode tall for er hva modernisering i 20-30 år vil koste, men også her kan vi anta at oppgraderinger som skal gjøre på 2000-3000 fly blir mye billigere enn oppgraderinger som skal gjøres på 200-300 fly.
Citera
2018-05-08, 19:44
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Nesten rart du ikke har fått med deg dette før.

https://www.ftm.nl/upload/content/files/IHS%20Jane%27s%20Jet%20Operating%20Costs%20White%2 0Paper%20FINAL%2013th%20March%202012(1).pdf

Disse tallene er ikke verd å snakke om, men at et lite fly er billigere i drift enn et større fly er rimelig å anta. Men noe som er mye vanskeligere å komme opp med gode tall for er hva modernisering i 20-30 år vil koste, men også her kan vi anta at oppgraderinger som skal gjøre på 2000-3000 fly blir mye billigere enn oppgraderinger som skal gjøres på 200-300 fly.

Så vad innebär det att subsequent improvements är med i underlaget?
Citera
2018-05-10, 10:21
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paijter
Är Gripen utrustad med robot nu för tiden? Det satt en på höger vinge i går.
https://ibb.co/iVO6PS

Snarare en IR-sensor. Eftersom C/D-modellen inte har inbyggd IR-sensor så bär man en IR-pod eller IR-missil för att kunna få den förmågan. Det betyder inte att man är ute och IR-spanar, men har förmågan till det vid behov. IR-sensorn är dessutom rörlig så man kan spana runt rätt bra vid behov. Roboten kan för övrigt vara av övningstyp dvs saknar då motor och stridsmedel (bilden tyder dock inte på det)
Citera
2018-05-10, 14:03
Medlem
MrAndress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Snarare en IR-sensor. Eftersom C/D-modellen inte har inbyggd IR-sensor så bär man en IR-pod eller IR-missil för att kunna få den förmågan. Det betyder inte att man är ute och IR-spanar, men har förmågan till det vid behov. IR-sensorn är dessutom rörlig så man kan spana runt rätt bra vid behov. Roboten kan för övrigt vara av övningstyp dvs saknar då motor och stridsmedel (bilden tyder dock inte på det)

Roboten är en IRIS-T.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in