2018-05-10, 11:14
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Ja, det känns så att oavsett vem som gjort vad och i vilken ordning de dött så går ekvationen jämnt ut och folket som ärver blir desamma. Hälften till vardera sida släkten.

Du kan ha rätt, jag vet inte riktigt. Jag är inte jurist och har tidigare varit övertygad om hur arvet skulle fördelats, men som sagt jag är inte hundra.

Om vi gissar:
Barnen och en förälder Y mördas av förälder X som dör sist.
Enligt arvsprinciper ska den som dör sist också ärva alla de andra. Efter honom/henne ärver hens släktingar.
Hela den kedjan avbryts av morden. Istället ärver den andra sidan dvs förälder Ys sida allt.
X släktingar ärver ju barnbarnen via X.

Jag har trott att principen "mördare och dennes släkt inte ärver" gäller som det står med annan formulering i lagtexten.

Om både O och H mördat sina barn handlar arvsfrågan endast om arvet efter Agnes och Moa - inget annat.
Även Os företag - om det inte finns någon delägarklausul - tillhör Agnes och Moas arv.

Är både O och H är mördare och deras släkt är diskvalificerade från arvet, skulle enligt ovanstående resonemang Allmänna Arvsfonden träda in och hävda sin rätt till ett arv utan juridiska arvingar. Denna fond har muskler och tar gärna strid för sina arv.

Tror alla inblandade skulle behöva utomstående jurist om de inte redan har det. Känner Almänna Arvsfonden vittring kommer släkten få betala tillbaka varenda krona till och med för prylar.
Citera
2018-05-10, 11:22
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
N.Armstark
Detta menade jag
https://gulasidorna.eniro.se/f/grafisk-företagskonsult-l-h-h-ab:7845776
Ska försöka reda ut detta under helgen vad det är som händer...

Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är en uppgift som har cirkulerat i tråden. Det är iofs inte ens bevisat att hon var på skolavslutningen så allt kan ju vara fabulerat. Stackars A var sjuk sedan ett par år tillbaka så det är svårt att veta vad som menas med att hon såg ut som vanligt. Det kan tyvärr till och med betyda ”lika sjuk som vanligt”. Den ursprungliga uppgiftslämnaren får gärna förtydliga detta.

Det har inte cirkulerat i tråden, möjligen att hon INTE satt i rullstol på skolavslutningen i bedömningen hur sjuk hon var. Hon var som vanligt. Självgående.
Citera
2018-05-10, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Det har inte cirkulerat i tråden, möjligen att hon INTE satt i rullstol på skolavslutningen i bedömningen hur sjuk hon var. Hon var som vanligt. Självgående.

OM hon var på skolavslutningen var hon som vanligt. Det kan tolkas som att hon som person och sättet var som vanligt. Åtminstone är det min tolkning. Ingen är sitt handikapp.
Citera
2018-05-10, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Mitt fetade. Det där med undervisning i sängen har jag funderat mycket på. Det förekommer uppgifter om att flickorna presterade väl och följde kursplanerna, samtidigt som det skrivs att de (åtminstone ibland) undervisades i sina sängar. Om barnen hängde med bra i undervisningen trots att de låg till sängs, så tyder det i så fall på att de hade främst fysiska begränsningar? Mentalt orkade de alltså med att lyssna, svara, engagera sig och föra dialog med läraren? Man får väl utgå ifrån att läraren läste och berättade för tjejerna. Det fungerar kanske i vissa ämnen. I andra ämnen krävs väl att eleven kan använda penna (eller dator), som exempelvis i matematik.

Jag tänker mig också att lärarna skulle ha slagit larm om flickorna mestadels undervisades i sina sängar. I en sådan situation skulle lärarna snudd på bli indragna i en form av hemsjukvård. Någonstans måste ju gränsen gå vid "vanlig undervisning" och undervisning som är så anpassad att den övergår i någonting annat...

Det var ju det den gjorde. Den övergick till särskild undervisning i hemmet på grund av sjukdom. Den hade även kunnat vara särskild undervisning på sjukhus på grund av sjukdom. Hemsjukvård är nånting helt annat. Den skulle dom iofs kunnat ha utöver sin skolplikt. Då förmodligen i landstingets regi, många regioner har infört komunal hemsjukvård, men ofta behåller man hemsjukvården för barn i landsrings- eller regional regi.

Det finns många barn i Sverige som får sin undervisning liggande i sängen. Om man ska bli beviljad särskild undervisning i hemmet med motiveringen att man inte orkar med skolmiljön eftersom den är allt för krävande, så borde lärarna ha slagit larm omedelbart om dom upplevde att barnen var lika pigga och rörliga som friska barn. Motsatsen, att dom bör ha tillbringat en stor del av sin tid i vila, bör ha varit alldeles självklar.
Citera
2018-05-10, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Den enda uppgiften om att A skulle ha undervisats i sängen kommer från Stehlitz. Hen är inte trovärdig för mig. Att man har hemundervisning betyder ju inte att man måste ligga i sängen eller vara i rullstol eller inte kunna röra sig. Många barn verka ha hemundervisning pga bokstavskombination där koncentrationen eller ett utagerande beteende är problem, inte fysiska men (det intryck fick jag när jag googlade, så jag har ingen källa på det, det är bara ett intryck jag har fått). Vad det var här vet inte, men jag tror inte på fysiska besvär som ledde till att man hade problem att gå.
Om man avskiljs från sin ordinarie undervisningsgrupp på grund av utåtagerande beteende så är det en helt annan lagstiftning. Då krävs inget läkarintyg och tiden är ytterst begränsad. Det handlar om veckor, inte månader och år.
Citera
2018-05-10, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Du kan ha rätt, jag vet inte riktigt. Jag är inte jurist och har tidigare varit övertygad om hur arvet skulle fördelats, men som sagt jag är inte hundra.

Om vi gissar:
Enligt arvsprinciper ska den som dör sist också ärva alla de andra. Efter honom/henne ärver hens släktingar.
Hela den kedjan avbryts av morden. Istället ärver den andra sidan dvs förälder Ys sida allt.

Jag har trott att principen "mördare och dennes släkt inte ärver" gäller som det står med annan formulering i lagtexten.

Om både O och H mördat sina barn handlar arvsfrågan endast om arvet efter Agnes och Moa - inget annat.
Även Os företag - om det inte finns någon delägarklausul - tillhör Agnes och Moas arv.

Är både O och H är mördare och deras släkt är diskvalificerade från arvet, skulle enligt ovanstående resonemang Allmänna Arvsfonden träda in och hävda sin rätt till ett arv utan juridiska arvingar. Denna fond har muskler och tar gärna strid för sina arv.

Tror alla inblandade skulle behöva utomstående jurist om de inte redan har det. Känner Almänna Arvsfonden vittring kommer släkten få betala tillbaka varenda krona till och med för prylar.

Barnen ärver inte för de dog antagligen först. De lämnar antagligen inte heller mycket efter sig för någon att ärva.
Citera
2018-05-10, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret

Om vi gissar:

Om båda är mördare ärver A resp B:s föräldrar tillgångarna efter A resp B.
Citera
2018-05-10, 11:42
Medlem
Att man är trött i skolmiljön och har koncentrationssvårigheter betyder inte att man måsta ligga i sängen hemma. Nu vet vi inte hur det var här, jag är inte säker vilken sjukdom barnen hade eller om det var någon fysisk sjukdom överhuvudtaget. Men det är klart att vissa barn i Sverige får hemundervisning och det fungerar, men det fungerar inte i skolan. Och det sista dessa barn gör är att de ligger hemma i sängen. Så själv om man anatar att A och M inte kunde tillgodogöra sig undervisningen i skolan (jag är skeptiskt att det var så, men det är det som det har framförts), så måste det absolut inte vara så att man i ligger i sängen hemma.
Citera
2018-05-10, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Om man avskiljs från sin ordinarie undervisningsgrupp på grund av utåtagerande beteende så är det en helt annan lagstiftning. Då krävs inget läkarintyg och tiden är ytterst begränsad. Det handlar om veckor, inte månader och år.

Beslut om avstängning eller omplacering är en helt annan sak.

Hemundervisning av medicinska skäl är ofta psykiatriska diagnoser, precis som skribenten skriver.
Citera
2018-05-10, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru

Det har det, men eftersom påståendet att hon var på skolavslutningen är ett löst rykte så lägger jag inte energi på att reda ut det. Jag tror i alla fall inte att hennes rum bör ha varit på övervåningen baserat på hennes sjukdomsbild. Vi kan argumentera fram och tillbaka om det också i några sidor, eller så konstaterar vi här och nu att vi tror olika. Vi kommer förmodligen aldrig att få facit i vilket fall som helst.
Citera
2018-05-10, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SintraartniS
Barnen ärver inte för de dog antagligen först. De lämnar antagligen inte heller mycket efter sig för någon att ärva.
Det är utgångspunkten för vidare resonemang. Tack!
Citera
2018-05-10, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Att man är trött i skolmiljön och har koncentrationssvårigheter betyder inte att man måsta ligga i sängen hemma. Nu vet vi inte hur det var här, jag är inte säker vilken sjukdom barnen hade eller om det var någon fysisk sjukdom överhuvudtaget. Men det är klart att vissa barn i Sverige får hemundervisning och det fungerar, men det fungerar inte i skolan. Och det sista dessa barn gör är att de ligger hemma i sängen. Så själv om man anatar att A och M inte kunde tillgodogöra sig undervisningen i skolan (jag är skeptiskt att det var så, men det är det som det har framförts), så måste det absolut inte vara så att man i ligger i sängen hemma.
Det är ingen som har sagt att det måste vara så. Men det är troligt baserat på beskrivningen av sjukdomssituationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in