Citat:
Ursprungligen postat av
CountMyshkin
Ja, det känns så att oavsett vem som gjort vad och i vilken ordning de dött så går ekvationen jämnt ut och folket som ärver blir desamma. Hälften till vardera sida släkten.
Du kan ha rätt, jag vet inte riktigt. Jag är inte jurist och har tidigare varit övertygad om hur arvet skulle fördelats, men som sagt jag är inte hundra.
Om vi gissar:
Barnen och en förälder Y mördas av förälder X som dör sist.
Enligt arvsprinciper ska den som dör sist också ärva alla de andra. Efter honom/henne ärver hens släktingar.
Hela den kedjan avbryts av morden. Istället ärver den andra sidan dvs förälder Ys sida allt.
X släktingar ärver ju barnbarnen via X.
Jag har trott att principen "mördare och dennes släkt inte ärver" gäller som det står med annan formulering i lagtexten.
Om både O och H mördat sina barn handlar arvsfrågan endast om arvet efter Agnes och Moa - inget annat.
Även Os företag - om det inte finns någon delägarklausul - tillhör Agnes och Moas arv.
Är både O och H är mördare och deras släkt är diskvalificerade från arvet, skulle enligt ovanstående resonemang Allmänna Arvsfonden träda in och hävda sin rätt till ett arv utan juridiska arvingar. Denna fond har muskler och tar gärna strid för sina arv.
Tror alla inblandade skulle behöva utomstående jurist om de inte redan har det. Känner Almänna Arvsfonden vittring kommer släkten få betala tillbaka varenda krona till och med för prylar.