2018-05-10, 10:31
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Ja. Ur militär synpunkt är det naturligtvis bättre att vara på en höjd än nedanför den, särskilt om höjden tillhör en fientligt sinnad nation med målet att förgöra dig. Jag hade inte släppt den förrän syrien återgått till samlar och jägarstadiet.
Ok, du menar ur strategisk synpunkt. Jag missförstod och uppfattade det som om Israel hade rätt att stjäla land som inte tillhör dom egentligen.
Citera
2018-05-10, 10:32
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
I detta fall ser vi också tydligt vem som är boven. Sand-arablandet Iran attackerar utan orsak och helt plötsligt Israel i Golanhöjderna. Israel slår ju rättvist tillbaka, militärt överlägsna som de är mot sand-arablandet.
Iranier är Perser, men det visste du säkert. Hade bara en aning för bråttom på tangenterna.
Citera
2018-05-10, 10:35
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pletheneis
Shia och Sunni har mördat varandra långt innan Iran blev aktiva i Irak. Men faktum kvarstår ändå att merparten av alla terroristgrupper är skapade av sunnimuslimer. Finns otaliga fall (ska jag redovisa dem?) av sunnimuslimer som bombat sunnimuslimska moskéer i hopp om att eskalera ett sekteristiskt krig. Detta var ett av de främsta strategierna bland den Al-Qaida falang som skulle utvecklas till det vi idag känner till som ISIS.

Att Iran stöttade Assad redan från början beror dels på att länderna varit nära allierade sedan Iran-Irak kriget började 1980, där Syrien var Irans enda, riktiga allierade i ett 8 år långt krig. Detta satte sig på minnet hos den iranska makteliten, som lovade att i framtiden stötta Syrien oavsett vad.

Ett annat skäl till Irans involvering i Syrien är för att Iran snabbt genomskådade hur stora skaror radikala islamister anslöt sig i konflikten. Ett destabiliserat Syrien styrt av radikala sunnimuslimer som vill förgöra Shia-muslimer var inget Iran såg fram emot.

Faktum kvarstår.. Irans insats mot IS och Al-Qaida får alla västerländska insatser att se mediokra ut. Samma västmakter som påstår att Iran stöttar terrorism, var själva väldigt aktiva att stötta terroristorganisationer som stred mot Assad.

Utan de repressiva statsapparaterna i Irak och Syrien hade inte wahhabisterna fått ett fotfäste i givna länder. Åter igen så var den islamistiska oppositionen i Syrien inte den dominerande ideologiska kraften när oroligheterna började samt så verkade inte potentialen för etablerandet av shia-fientliga regimer i Tunisien eller Egypten oroa det iranska etablissemanget.
Citera
2018-05-10, 10:35
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Ok, du menar ur strategisk synpunkt. Jag missförstod och uppfattade det som om Israel hade rätt att stjäla land som inte tillhör dom egentligen.
Eftersom Syrien startade kriget brydde sig inga västländer när Israel erövrade och sedan annekterade Golan, så även om du ser det som "stöld" spelar det ingen roll egentligen. Och jag kan garantera dig att araberna som bor där har det mycket bättre med israeliskt medborgarskap än något arablands medborgarskap.
Citera
2018-05-10, 10:37
Medlem
Pletheneiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
Plus att Syrien använde Golan för att bombardera samhällen i norra Israel nästan dagligen under perioder av 60-talet.

Och nu bombarderar Israel nästan dagligen Syrien från Golan. Eller snarare mot Assad. ISIS låter man vara.
Citera
2018-05-10, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Sedan när betraktas ockuperat område som tillhörande den ockuperade staten?
Tja, på rak arm kan jag komma på följande exempel: Karelen, sydtyrolen, Skåne, Krim, Tibet, stora delar av Tyskland, osv mm mfl etc. Du kan säkert komma på flera.
Citera
2018-05-10, 10:40
Medlem
tuffkatts avatar
Israel var först, snyft.

Ni säger att Israel skickat missiler mot Syrien under flera månader. Jag säger att Iran via Syrien och Libanon skickat missiler mot Israel under flera månader. Vem har fel? Ingen. Det har skjutits friskt från båda håll under mycket lång tid. Hur stor missilarsenal har Hizbollah hunnit utveckla i Libanon? 100 000 missiler? Med den uttalade målsättning som finns i den regionen har åtminstone jag förståelse för varför Israel inte backar ett tum på den fronten.

Ingenting gör mig mer frustrerad än den ensidiga bild som svensk media och vissa fåntrattar här på Flashback vill måla upp av konflikten mellan Israel och länder som "Palestina" och Iran. Har det i svensk media någonsin tidigare rapporterats annat än att Israel initierat en attack mot övriga länder? Det här måste vara första gången.
Citera
2018-05-10, 10:43
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pletheneis
Och nu bombarderar Israel nästan dagligen Syrien från Golan. Eller snarare mot Assad. ISIS låter man vara.
Nja, Assad låter man oftast vara också. Israel attackerar endast hotfulla element i Syrien, dvs. nästan bara Iran och Hizbollah. Netanyahu besökte ju Putin i Moskva igår, troligen diskuterade de precis detta då han är nära allierad med Assadregimen.
Senast redigerad av Memestar 2018-05-10 kl. 10:45.
Citera
2018-05-10, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuffkatt
Ni säger att Israel skickat missiler mot Syrien under flera månader. Jag säger att Iran via Syrien och Libanon skickat missiler mot Israel under flera månader. Vem har fel? Ingen.
Kan vi få se några källor på det där? Hur många missiler har skickats mot Israel före i natt?
Citat:
Ingenting gör mig mer frustrerad än den ensidiga bild som svensk media och vissa fåntrattar här på Flashback vill måla upp av konflikten mellan Israel och länder som "Palestina" och Iran. Har det i svensk media någonsin tidigare rapporterats annat än att Israel initierat en attack mot övriga länder? Det här måste vara första gången.
Det är precis tvärtom. Det skrivs nästan alltid om hur Israel "svarar" på attacker. Se bara på rubrikerna jag citerade tidigare i tråden.
Citera
2018-05-10, 10:44
Medlem
blobben!!!s avatar
Känns som en false flag.

USA och Israel vill anfalla Iran. EU och merparten av Nato vill inte det.

Israel blir "attackerad" och får en caus belli som försvarare.

USA och Israel får ett internationellt frikort för att trappa upp sin aggression. EU pressas till "sanktioner mot terrorismen".

Om nu Iran skulle anfalla Israel så skulle de säkert kunna göra bättre från sig än några robotar som inte ens nått sitt mål.
Citera
2018-05-10, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
Eftersom Syrien startade kriget brydde sig inga västländer när Israel erövrade och sedan annekterade Golan, så även om du ser det som "stöld" spelar det ingen roll egentligen. Och jag kan garantera dig att araberna som bor där har det mycket bättre med israeliskt medborgarskap än något arablands medborgarskap.
Kriget startades inte av Syrien utan av Israel när de genomförde ett överraskningsanfall på Syriens allierade Egypten. Israel hade dessutom varit inne och bombat i Syrien innan dess.

Hur var det sen med det där att Iran skall ha anfallit civila mål? Kan vi få en källa eller erkänner du att det också bara var ljug?
Citera
2018-05-10, 10:47
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Kriget startades inte av Syrien utan av Israel när de genomförde ett överraskningsanfall på Syriens allierade Egypten. Israel hade dessutom varit inne och bombat i Syrien innan dess.

Hur var det sen med det där att Iran skall ha anfallit civila mål? Kan vi få en källa eller erkänner du att det också bara var ljug?

Hezbollah har angripit civila mål och är i störa mån en iransk organisation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in