2018-05-10, 10:48
Medlem
tuffkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Ok, du menar ur strategisk synpunkt. Jag missförstod och uppfattade det som om Israel hade rätt att stjäla land som inte tillhör dom egentligen.

Golanhöjderna stals inte rätt upp och ned, det annekterades under ett krig som Syrien själva initierat tillsammans med Egypten och Jordanien. Med tanke på områdets militärstrategiska betydelse är det inte särskilt konstigt att Israel valt att vara väldigt restriktiva med huruvida de släpper detta område eller inte. Om Syrien då inte går de överenskommelser som man försökt komma till stånd med till mötes så ser jag ingen anledning till varför Israel ska dra sig tillbaka från detta område. Ska det land som vill utplåna Israel diktera villkoren för en region av sådan strategisk betydelse?
Citera
2018-05-10, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuffkatt
Israel var först, snyft.
Ja, för det är nödvändigt. Ìsrael är omringat av mer eller mindre efterblivna länder (som råkar vara muslimska men det är säkert en tillfällighet) som vill förgöra dem. Från dag ett. Israel har inte råd att vänta och se, de kan inte förlora något krig för då går de under. Så preventiv krigföring är ett måste, för existensens skull. Vilket är svårt för många i Sverige att inse. Vill man veta hur det går med diplomati, sanktioner mm kan man se på skolexempel Nordkorea. Det gick inte alls.
Citera
2018-05-10, 10:52
Medlem
många saker som händer samtidigt

trump bryter avtalet med iran

och så det här

"Israel just passed a law granting its prime minister and defense minister supreme power to declare war, without oversight from the Israeli cabinet.
The law comes as tensions are soaring between Israel and Iran."

http://nordic.businessinsider.com/israel-prime-minister-netanyahu-power-war-iran-syria-2018-5?r=US&IR=T

och nu den här attacken

verkar som om något är på gång
Citera
2018-05-10, 10:53
Medlem
UNPROFORs avatar
-Assad fortsätter vinna i Syrien trots angrepp från både judiskt finansierade terroristorganisationer och inblandning av diverse NGOs, säkerhetstjänster från USA, SAUDI, UK, Frankrike etc. Det folkliga stödet för Assad fortsätter växa (är redan enormt).

-Hezbollah & Amal vinnare i Lebanesiska parliamentsvalet i söndags.

-Trump bryter Iranavtalet och fortsätter krigshetsen mot Iran & Syrien.

Det går dåligt i mellanöstern för den internationella judenheten just nu givet att svaret då blir ännu fler sionistiska angrepp.
Citera
2018-05-10, 10:53
Medlem
Israel kapade mer än överenskommet på 60-talet och orsakade bränsle på elden. Iran är uppretade av USA nu och såg en fin möjlighet att trycka till en av deras allierade och stödja "några bekanta". Rätt logiskt att detta kunde ske.

USA kommer ju bli eld och lågor nu och se fina möjligheter att dra iväg missiler. Eller ja, deras mr mad dog eller vad han heter.
Senast redigerad av Sunfire 2018-05-10 kl. 10:56.
Citera
2018-05-10, 10:55
Medlem
tuffkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Ja, för det är nödvändigt. Ìsrael är omringat av mer eller mindre efterblivna länder (som råkar vara muslimska men det är säkert en tillfällighet) som vill förgöra dem. Från dag ett. Israel har inte råd att vänta och se, de kan inte förlora något krig för då går de under. Så preventiv krigföring är ett måste, för existensens skull. Vilket är svårt för många i Sverige att inse. Vill man veta hur det går med diplomati, sanktioner mm kan man se på skolexempel Nordkorea. Det gick inte alls.

Du missförstod nog mitt inlägg, jag står inte på någon annan sida än den du själv står på.

Poängen med min kommentar är att allt som diskuteras i denna tråd är att Israel var först med att skjuta missiler, och att stackars Iran står där handfallna utan möjlighet att försvara sig. Riktigt så är det naturligtvis inte, utan det har skjutits missiler mot Israel under lång tid. Israels attacker sker i defensivt syfte men även preventivt syfte precis som du säger.
Citera
2018-05-10, 10:56
Medlem
godhetsapostelns avatar
"Israel har provocerat fram detta. De har på senare tid anfallit flera iranska mål inne i Syrien" Vad gör Iranska mål inne i syrien?
Citera
2018-05-10, 10:58
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
I detta fall ser vi också tydligt vem som är boven. Sand-arablandet Iran attackerar utan orsak och helt plötsligt Israel i Golanhöjderna. Israel slår ju rättvist tillbaka, militärt överlägsna som de är mot sand-arablandet.
En judinna tillika Assad-hatare rapporterar:

https://twitter.com/Elizrael/status/994324203603193857

Och du som är sådana anti-islamist, varför ställer du dig på jihadistavskrädets sida i denna konflikt?
Citera
2018-05-10, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuffkatt
Du missförstod nog mitt inlägg, jag står inte på någon annan sida än den du själv står på.

Poängen med min kommentar är att allt som diskuteras i denna tråd är att Israel var först med att skjuta missiler, och att stackars Iran står där handfallna utan möjlighet att försvara sig. Riktigt så är det naturligtvis inte, utan det har skjutits missiler mot Israel under lång tid. Israels attacker sker i defensivt syfte men även preventivt syfte precis som du säger.
Jag missförstod inte, ville bara haka på!
Citera
2018-05-10, 11:00
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Det spelar ingen roll. Går Israel all in har Iran inte en suck. Så är det bara
Jag vet men då får de ta i. D.v.s. de hamnar till slut framför skranket i Haag. Ibland (eller ganska ofta) så räcker inte militär överlägsenhet till, och du har i princip hela befolkningen med dig mot Israel vilket innebär över 80 miljoner.
Citera
2018-05-10, 11:01
Medlem
Pletheneiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
"Israel har provocerat fram detta. De har på senare tid anfallit flera iranska mål inne i Syrien" Vad gör Iranska mål inne i syrien?

De iranska soldater och generaler som finns på plats är samma personer som sett till att ISIS aldrig fick bilda etablera sitt Kalifat.

Då Iran och Syrien är allierade (militärt och ekonomiskt) tillkallade Assad Irans militära och ekonomiska hjälp i samband med kriget mot terroristerna. Irans närvaro i Syrien är därför enligt FN:s egna regelverk helt legitimt.

Ska vi prata om provokationer bör du snarare ta upp varför Israel uppmanat och sponsrat Jundallah att anfalla Iran och döda civila i hopp om att destabilisera landet. Otaliga tusen iranier har dött p.g.a. detta. Där har du en verklig provokation.
Citera
2018-05-10, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UNPROFOR
-Assad fortsätter vinna i Syrien trots angrepp från både judiskt finansierade terroristorganisationer och inblandning av diverse NGOs, säkerhetstjänster från USA, SAUDI, UK, Frankrike etc. Det folkliga stödet för Assad fortsätter växa (är redan enormt).

-Hezbollah & Amal vinnare i Lebanesiska parliamentsvalet i söndags.

-Trump bryter Iranavtalet och fortsätter krigshetsen mot Iran & Syrien.

Det går dåligt i mellanöstern för den internationella judenheten just nu givet att svaret då blir ännu fler sionistiska angrepp.
Måste vara jobbigt för en del på flashback nu, vilka hatar jag mest, muslimer eller judar? Kan ni inte glädjas åt att två av era hatobjekt slår på varandra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in