2018-05-09, 11:30
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Mercedes är lite ojämna. Rostburkar som förrförra c- och e-klassen varvas med fina kvalitetsbilar. Hyrde nyligen en V-klass, bussliknande fordon, påminner om VW Multivan/Transporter. Oerhört fin detaljkvalitet och komfort. Snäppet under BMW men långt över Audi-nivå. Klart positivt överraskad.

Även designen håller på att rätta till sig tycker jag. Lyxmercor som S-klass och SL-klass har nästan alltid varit snygga (undantaget versionerna 129, 140 från 90-talet). Nya E-klass är en uppryckning, likaså A-klass. B-klass nja, de flesta versioner av C-klass relativt anskrämliga.

Även gamla rostiga mercor är otroligt driftsäkra. Även om karossen är kass är maskineriet i en klass för sig. Ingen slump att taxinäringen helst väljer Mercedes. Står pall för 100.000 mil vilket inget annat märke mäktar med.

Jag hade en C klass som var en sån där rostburk som du kallar det. Dock var motor och växellåda i mycket bra skick och då reste jag mycket i tjänsten. Har nu en E250 kombi sen ett par år och det är lätt den bästa bil jag haft. Lite gubbvarning kanske men jag är nöjd!
Citera
2018-05-09, 13:21
Medlem
IceEyess avatar
Från 90-talets mitt och ett par år efter millennieskiftet hade Mercedes en dyster period då bilarna led av påtagliga kvalitetsbekymmer och bristfälliga köregenskaper (A-klass) os.v.
Citera
2018-05-09, 14:42
Medlem
Knucklehugss avatar
MB är inte unik, Alla bilar går sönder, och dom är i de flesta fall gjorda i metall som i naturligtvis har en begränsad livslängd. salt, sol, surt regn, stenskott, repor är några saker som förkortar och indirekt tar död på din bil..

Så om några år är även din svensktillverkade bil körd till skroten...

Edit jag har haft totalt 17 bilar, både svenskt, tyskt, asiatisk och nordamerikanskt.. Alla har haft något, några fel i slutändan.
Citera
2018-05-09, 15:06
Medlem
ElvisFans avatar
Kört S500 i några år. Inga problem än så länge men historiskt har MB alltid gillats av zigenare så det gäller att kolla upp vem som haft bilen.

Att MB är dyr att äga är ingen underdrift.
Citera
2018-05-09, 16:23
Medlem
SmyghukareNs avatar
Vad jag glömde skriva var. att den MB som var före mig på besiktningen var runt 6 år gammal.

Min bil är 20 år gammal.

Mycket stor kontrast mellan den fräscha blanka ovansidan, och den bruna anfrätta undersidan.
Citera
2018-05-09, 16:28
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmyghukareN
Vad jag glömde skriva var. att den MB som var före mig på besiktningen var runt 6 år gammal.

Min bil är 20 år gammal.

Mycket stor kontrast mellan den fräscha blanka ovansidan, och den bruna anfrätta undersidan.

Märkligt. Vad har MB för rostskyddsgaranti i Sverige ?
Citera
2018-05-09, 18:50
Medlem
watcher1970s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Jag köpte en E200 för några år sedan. Årsmodellen 1995, kamkedja och nästan obefintlig rost då bilen hade gått högt uppe i Norrland. Besiktningsmännen brukar tappa hakan när bilen hissas upp. Inte haft ett enda problem med den och det känns som man sitter i en skön fåtölj när man rullar runt på vägarna. Det bästa köpet i andra hand jag någonsin gjort.

Inget konstigt alls, MB w124, är nog den bästa och mest hållbara modellen ever!
Rosten kom, men det dröjde många år. Sjukt hög kvalitet på denna modell. En lågmilad W124 är en given samlarbil!
Citera
2018-05-10, 01:13
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmyghukareN

Min bil är 20 år gammal.

Jag misstänkte att du ljög från första början när läste din korkade trådstart, men nu har jag det svart på vitt!

En 6 år gammal Mercedes rostar inte, det är 100% fakta.

Mercedes har numera ett av de absolut bästa rostskydden på marknaden, finns inte en chans i helvetet att en Mercedes från 2012 rostar.
Inte nog med att jag vet hur det ligger till med MB's rostskydd, jag följer även europas största Mercedesforum där man diskuterar allt kring bilarna, köpråd, problem osv, och det finns inte ett enda fall jag hört eller läst om där en nyare Mercedes skulle haft något som helst rostangrepp!
De problemen upphörde i början på 2000-talet, feb 2002 för e klassen och april 2004 för c klassen etc.
Citera
2018-05-10, 01:14
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Märkligt. Vad har MB för rostskyddsgaranti i Sverige ?

Om du läser mitt inlägg så har jag synat bluffen, TS är ett troll.

Mercedes har 30 års rostskyddsgaranti.
Citera
2018-05-10, 01:36
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av watcher1970
Inget konstigt alls, MB w124, är nog den bästa och mest hållbara modellen ever!
Rosten kom, men det dröjde många år. Sjukt hög kvalitet på denna modell. En lågmilad W124 är en given samlarbil!

Ja, W124 är en bil med hög kvalitet och en given samlarbil.

Men W124 hade sina svackor, alla årsmodeller var inte bra.
De första årgångarna fram till 1988 hade en del strul, - till den grad att hundratals tyska taxichafförer körde i samlad trupp till fabriken i Stuttgart för att visa sitt missnöje med alla kvalitetsbrister.

Årsmodell 1988-1989 var betydligt bättre, men riktigt bra blev de först vid mofp 1. (första faceliften) som årsmodell 1990.
årsmodell 1991 och 1992 samt tidiga bilar av 1993 års modell anses ha bäst rostskydd avW124 serien,även övrig kvalitet är här på topp!
Sen gick det snabbt utför, under hösten 1992 införde Mercedes en miljövänligare lack och fick problem med bakterier i lackeringsproceduren och här började rostproblemen som skulle fortsätta i nästan 10 år.

W124 tillverkade från okt 1992 har ett riktigt dåligt rostskydd.
Rostskänsligheten gäller alltså årsmodell 1993, 1994 och 1995 (samt naturligtvis även 1996 av kombi och coupe, sedanen hade då upphört).
En lustig detalj, som kan härledas till problemet med bakterierna i lackeringsprocessen är att vissa lacker var mer rostkänsliga än andra, tex var silver metallic extremt rostkänslig medan lacker som grön och blå metallic inte alls var lika känsliga för rost.

Från och med februari 2002 upphörde rostproblemen för E klassen, och dagens Mercedes modeller har ett enormt bra rostskydd, ett av de absolut bästa på marknaden.
Senast redigerad av BAB7 2018-05-10 kl. 01:39.
Citera
2018-05-10, 03:25
Medlem
PeterNosters avatar
Rosttester Mercedes:
http://www.vibilagare.se/test/rost?make=130

Citat:
Mercedes E-Klass har ett lite skamfilat rykte när det gäller rost. Det har blivit bättre men än finns områden som kan förbättras.

Citat:
Det som drar ned betyget är i första hand sköldarna i filtmaterial som täcker större delen av underredet. De absorberar fukt och håller dessutom kvar den väta och smuts som samlats under dem.

http://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-mercedes-e220-bluetec

Man har alltså klätt in bilens underrede i FILT!!!! för att få bilen lyxigare.
Hur tänkte de där?
I någon annan test såg jag dem ta bort filten och där upptäckte man rostiga bromsrör. En Renault 4L hade bromsrör av koppar men inte en MB.
Citera
2018-05-10, 07:31
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Rosttester Mercedes:
http://www.vibilagare.se/test/rost?make=130

http://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-mercedes-e220-bluetec

Man har alltså klätt in bilens underrede i FILT!!!! för att få bilen lyxigare.
Hur tänkte de där?
I någon annan test såg jag dem ta bort filten och där upptäckte man rostiga bromsrör. En Renault 4L hade bromsrör av koppar men inte en MB.
Filtmaterial är rent idioti!
Används av många fler än mb. Gissar att orsaken är bullerdämpning.
Fast att rosten härgar fritt under skiter tillverkarna givetvis i
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in