2018-05-03, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Varför läggs de bevisen aldrig fram?

Jag tycker att det har dykt upp hur många bevis som helst, i den här tråden.

Det kan finnas en viss skillnad på vad icke-troende, och troende anser vara bevis.

Men om man säger såhär, så tror jag att de bevis som har lagts fram i den här tråden
skulle räcka, om en oberoende granskare synade alla bevis, och motbevis.

Har det inte dykt upp massor med bevis?
Senast redigerad av pk2 2018-05-03 kl. 23:01.
Citera
2018-05-03, 23:13
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pk2

Det kan finnas en viss skillnad på vad icke-troende, och troende anser vara bevis.

Men om man säger såhär, så tror jag att de bevis som har lagts fram i den här tråden

Det har aldrig krävts några bevis för religiös mission om någon guds existens, man har enbart utkrävt tro.. men att tro är alltså inte likvärdigt med att ha bevisat något.

Att tro starkt, starkare eller starkast är fortfarande samma tro utan bevis, tron har inget bevisvärde i sig ; sammanfattat betyder detta att gudstroende förkastar bevisvärde.

Och du hycklar först med dig själv och fortsätter hyckleriet ut mot andra.

Bevis hör hemma i den vetenskapliga världen och värderingen. That´s all bimbo.
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2018-05-03 kl. 23:15.
Citera
2018-05-03, 23:16
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Säger det igen, fast det är uttjatat.

Gud, är en fantasi.
Citera
2018-05-03, 23:17
Medlem
Citat:

Ett bra bevis övertygar de som inte tror, om de är rationella logiska människor.
Jag försöker att ha samma krav på bevisstandard oavsett vilken gud/religion som ska bevisas. Det tror jag däremot inte troende har, för det mesta.
Citera
2018-05-03, 23:20
Bannlyst
Citat:
Hmm..Jag tror att det är du som inte fattar riktigt.

Är det inte så att chansen att Gud finns är 50%...? Enligt matematiken?

Antingen får jag ligga med Jennifer Lopez ikväll eller inte, men ingen skulle väl påstå att chansen är 50%. Det är bara 40 minuter kvar på dygnet och hon är antagligen inte ens i Sverige.

Summan av chansen att jag får det och chansen att jag inte får det är 100%, men det är inte bara 50 + 50 som blir 100.
Citera
2018-05-03, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tramssexuell
Antingen får jag ligga med Jennifer Lopez ikväll eller inte, men ingen skulle väl påstå att chansen är 50%. Det är bara 40 minuter kvar på dygnet och hon är antagligen inte ens i Sverige.

Summan av chansen att jag får det och chansen att jag inte får det är 100%, men det är inte bara 50 + 50 som blir 100.

Men är inte en av två chanser 50%..?

Antingen finns han , eller också finns han inte.
Citera
2018-05-03, 23:52
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Som jag sagt tidigare så är inte ens vetenskapen 100%-ig. Alla så kallade vedertagna sanningar
kan ifrågasättas. Det finns massor med saker inom vetenskap som inte kan beläggas som helt sanna.
Guds existens borde inte vara så svårt att reda ut, antingen finns han eller så finns han inte.
Det är i sånt fall fifty-fifty. Men mycket tyder på att Gud faktiskt existerar.

Slutligen tror jag på att Gud finns, och jag tror också väldigt mycket på den etablerade vetenskapen.
Men den etablerade vetenskapen har inte kunnat motbevisa kristendomen.
Kristendom är en ursprungligen sociopolitiskt missionerande rörelse, allmänt kallat för religion och trosriktning.

Gud är något helt annat, och ofta ståendes helt fri ifrån den kristna missionens innersta syften.

Att få dig att känna sådan skuld och skam att du till slut ska känna dig så värdelös att du ger ifrån dig dina sista ören.. livet ut.

Där har du motivet. Gud är ett fluffigt bihang : lockbetet

(men detta är överkurs för trosfanatikerna, fast man skulle kunna säga "dumskallarnas sammansvärjning"

---

Håll vetenskap långt ifrån det religiösa svamlet/drömmerierna

p.s fast okej, på flashback religionsforum måste man smälta ner allt i en enda degel så det blir "rättvist" , är vetenskapen si.. så ska minsann guden vara så...

Det finns inga bevis för gud, för att gud är i princip ett icke-ämne, fattar du eller fattar du inte vad en fantasi med påkopplad idealism är? nej du behöver vara lite intellektuell för att fatta något av värde.

En gud går inte att identifiera, då brukar man säga att bevis saknas och det är där hela mänskligheten står med all sin tro i ägo, det kommer inte längre efter alla dessa tusen år...........

men visst, imorgon bitti vid 5-tiden, kanske det klarnar , eller hur är det nu de säger, dem som säger sig veta dessa bibelfördjuparna.. h koranfantasterna med snoken långt in i pappersmassans svärta.. i full färd med att hitta den där vattendroppen i havet, som bevisar allt, nej dina känslor bevisar ingenting.

Barnets glädje för tomtens ankomst bevisar inte tomtens existens, enbart att det finns rollspelande här i världen och fantasin är gränslös.

simma lugnt , ni har iaf näsborrarna strax ovanför vattenytan, men det är också allt, ni får kämpa hårt för den lilla eller obefintliga respekten som "det heliga" ju skulle bistå med.

tro, tro gärna

men vetenskap är något helt annat, så förblir det garanterat några miljoner år till.

1 är 1, en 1a kan troligtvis inte bli en 2a imorgon heller, men ni kan tro dock är övertygelsemanins sötebrödsdagar över.

missionskraften har devalverats rätt ordentligt, vilket avspeglar sig också här, inte bara irl.
Citera
2018-05-04, 01:15
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Men är inte en av två chanser 50%..?

Antingen finns han , eller också finns han inte.

Antingen var det Gud som inspirerade till bibeln eller så var det Satan.
50% chans att det var Satan enligt ditt sätt att räkna, menar du?
Citera
2018-05-04, 03:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Antingen var det Gud som inspirerade till bibeln eller så var det Satan.
50% chans att det var Satan enligt ditt sätt att räkna, menar du?

Visst om man vill se det så, så stämmer ju den tesen också. Så är det med allt, som jag sade tidigare
så kan allt ifrågasättas. Men om vi utgår från vad som har kommit fram i tråden hittills så tyder mycket
på att Gud finns, inte minst ett av mina senaste bidrag till tråden, aka "handpåläggningsvideon".
Citera
2018-05-04, 04:24
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Visst om man vill se det så, så stämmer ju den tesen också. Så är det med allt, som jag sade tidigare
så kan allt ifrågasättas. Men om vi utgår från vad som har kommit fram i tråden hittills så tyder mycket
på att Gud finns, inte minst ett av mina senaste bidrag till tråden, aka "handpåläggningsvideon".

Nej, du fattar tydligen inte att det bara är 50% chans för två alternativ om det är slumpen som skulle avgöra vilket som det blir i framtiden. Om det gäller något som redan inträffat så är det alltid 100 % att det är så som det faktiskt inträffade, oavsett vilka alternativa teorier som presenteras.

Om det verkligen var jag som skrev det tidigare inlägget eller om det egentligen var någon annan som hade kapat mitt konto är inte en fråga om 50 % chans, det är vad som faktiskt är sant och någon konstig konspirationsteori om något annat ger inte den teorin 50 % chans att vara sann.
Citera
2018-05-04, 04:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Nej, du fattar tydligen inte att det bara är 50% chans för två alternativ om det är slumpen som skulle avgöra vilket som det blir i framtiden. Om det gäller något som redan inträffat så är det alltid 100 % att det är så som det faktiskt inträffade, oavsett vilka alternativa teorier som presenteras.

Om det verkligen var jag som skrev det tidigare inlägget eller om det egentligen var någon annan som hade kapat mitt konto är inte en fråga om 50 % chans, det är vad som faktiskt är sant och någon konstig konspirationsteori om något annat ger inte den teorin 50 % chans att vara sann.

Sluta nu..det där snömoset ger jag inte mycket för.

Jag tycker vi lämnar det där snacket och går tillbaka till ämnet igen.

Skitsamma hur stor procentchansen är.

Jag tycker inte att handpåläggning kan bortförklaras med självsuggestion, jag har själv
varit med om det.
Citera
2018-05-04, 05:59
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Sluta nu..det där snömoset ger jag inte mycket för.

Jag tycker vi lämnar det där snacket och går tillbaka till ämnet igen.

Skitsamma hur stor procentchansen är.

Jag tycker inte att handpåläggning kan bortförklaras med självsuggestion, jag har själv
varit med om det.

Dina matematiska kunskaper lyser med sin frånvaro.

När det gäller handpåläggning så har det rent naturliga förklaringar, främst att beröring frigör oxytocin och endorfiner som är starkt smärtstillande och det har även andra positiva psykologiska effekter. Det är varken självsuggestion eller något gudomligt. Det är att en hand (vilken som helst) rör vid kroppen som får det att fungera, inte att en religiös man rör vid kroppen och åberopar gud. Det bevisas enkelt genom att vem som helst kan göra handpåläggning och få resultat med det. Jag har gjort det, och åberopade sannerligen ingen gud under handpåläggningen.

Man kan faktiskt uppnå en mildare version av handpåläggning om man inte har någon annan person i närheten som kan göra en handpåläggning:
Om du t.ex. har ont i ett knä kan du lindra smärtan genom att rikta uppmärksamheten något tiotal sekunder växelvis på det onda knäet och på det friska knäet och andra friska kroppsdelar som t.ex. fötterna och händerna, 10 sekunder åt gången. Om du gör det under flera minuter så kan smärtan i knäet inledningsvis öka för att sedan börja minska. Växla t.ex. mellan att rikta din uppmärksamhet på det onda knäet, det friska knäet, foten på det friska benet, foten på det onda benet, tillbaka till det onda knäet, det friska knäet, handen på den friska sidan, handen på den onda sidan, tillbaka till det onda knäet, det friska knäet, foten på det friska benet, osv., osv.

Smärtan kommer naturligtvis inte att försvinna helt, men den kan lindras ganska mycket på det viset genom att uppmärksamheten inte längre är koncentrerad på det onda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in