2018-05-09, 03:52
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armborst88

Du förstår uppenbarligen inte vad jag beskriver och vill diskutera. Kanske lättare för dig att kolla videon jag länkade?

Jag trodde det var samma snille som leker med linser som länkats till tidigare men det var något annat nu. Klippet förklarar dock ingenting. Var tar solen vägen under natten? Ligger den bara och smyger under den skenbara horisonten? För det blir ju natt. Verkligt mörkt samtidigt som det är mitt på dagen på en annan plats på jorden. Hur går det till? Han har med en cyklist som försvinner och kommer tillbaks i bild när han höjer kameran och påstår att det är likadant med solen. Det är ju inte sant. Då skulle man ju kunna se solen från ett högt berg. Men det blir natt på berg också. Inte ens om man är i ett flygplan på 12000 meters höjd kan man se solen på natten. Det är becksvart vid midnatt ändå. Och då är ändå solen på en höjd av 5941 km ovan markytan. Hur kan man inte se solen?
Senast redigerad av Sadoman 2018-05-09 kl. 03:56.
Citera
2018-05-09, 10:35
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Till alla som är förvirrade över vad som händer när solen försvinner:

-Den går inte ned under horisonten, den försvinner ur ditt perspektiv.
-P.g.a. dess storlek försvinner den ur ditt synfält innan den hunnit krympa till en liten prick. Vi kan inte se hur långt som helst.
-Istället för att kontinuerligt krympa försvinner den in i brytpunkten för ditt perspektiv. Därför illusionen av en nedgång uppstår.

Detta är mycket svårt att förklara med ord, då det är ett optiskt fenomen som fortfarande är relativt outforskat. Här kommer en video som med hjälp av optisk förstoring förklarar vad som händer på horisonten vid en s.k. "solnedgång":

https://www.youtube.com/watch?v=Hmwg4kKDhec
Varför ska alla fenomen på plattjorden vara så himla svåra och komplicerade att förklara medan vi som lever på den sfäriska jorden vet exakt hur allt fungerar från solens ned och uppgång till gravitationen samt många andra saker som tidvattnet, ja här finns miljontals saker som är pusselbitar som passar perfekt tillsammans utan att ta till komplicerad och påhittad fysik.

Och återigen ni är 2-3 stycken som tror på detta med en platt jord och ni är inte ens ense om hur det fungerar på er planet och ni har väldigt svårt att bevisa och övertyga att jorden är platt. Såvitt jag vet har ni inte lyckats övertyga en enda här vad jag sett under de år jag följt tråden. Bevisbördan ligger på er inte på oss.
Citera
2018-05-09, 12:28
Medlem
Gravitation

Är tester på gravitation tex blybollar som dras till varandra faktiskt en indikation på något annat än just gravitation. I videon nedan utförs ett sådant test. Gravitation är central del av globjordsmodellen, utan gravitation kan inte de snurrande bollarna som exempelvis vårt solsystem påstås bestå av.

Något jag funderat över kring dessa tester är hur bollarna faktiskt dras till varandra och detta fenomen motsäger ju faktiskt gravitationsteorin. Blykulorna dras i nedan test till varandra, en liten blykula förefaller dras mot en större. Och detta är precis vad gravitationsprincipen vill hävda bevisar att exempelvis jorden snurrar runt solen, måne runt jorden, varför haven inte slungas ut i rymden.

Men man bortser i nedan test och alla de tester jag har sett den allra största bollen med den största dragningskraften, nämligen den stora bollen under blykulorna som i dagligt tal kallas jorden. Jorden som har den överlägset största dragningskraften i detta sammanhang borde snarare få blykulorna att inte närma sig varandra.

Detta indikerar att vad som sker i testet är något annat än gravitation.

https://www.youtube.com/watch?v=Ym6nlwvQZnE
Citera
2018-05-09, 12:46
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Gravitation
Är tester på gravitation tex blybollar som dras till varandra faktiskt en indikation på något annat än just gravitation.

Du kan kalla fenomenet vad du vill men det viktiga är att massor attraherar varandra.

Citat:
Gravitation
Jorden som har den överlägset största dragningskraften i detta sammanhang borde snarare få blykulorna att inte närma sig varandra.

Nej så är det inte och anledningen till det är att krafter är vektorer, krafter har en riktning.
Jorden dragningskraft påverkar kulorna vertikalled, kulorna påverkar varandra i horisontalled.

Den uppmätta kraften verkar i horisontalled, dvs i den riktning där jordens dragningskraft är noll.
Citera
2018-05-09, 12:50
Medlem
Citat:
Gravitation

Är tester på gravitation tex blybollar som dras till varandra faktiskt en indikation på något annat än just gravitation. I videon nedan utförs ett sådant test. Gravitation är central del av globjordsmodellen, utan gravitation kan inte de snurrande bollarna som exempelvis vårt solsystem påstås bestå av.

Något jag funderat över kring dessa tester är hur bollarna faktiskt dras till varandra och detta fenomen motsäger ju faktiskt gravitationsteorin. Blykulorna dras i nedan test till varandra, en liten blykula förefaller dras mot en större. Och detta är precis vad gravitationsprincipen vill hävda bevisar att exempelvis jorden snurrar runt solen, måne runt jorden, varför haven inte slungas ut i rymden.

Men man bortser i nedan test och alla de tester jag har sett den allra största bollen med den största dragningskraften, nämligen den stora bollen under blykulorna som i dagligt tal kallas jorden. Jorden som har den överlägset största dragningskraften i detta sammanhang borde snarare få blykulorna att inte närma sig varandra.

Ja blykulorna dras till varandra och vrider på torsions vågen detta även om den mycket större gravitations kraften från Jorden drar neråt (vinkelrät mot kraften mellan blykulorna) och inte påverkar vågen. Varför skulle den hindra blykulorna att dras till varandra ?
Citera
2018-05-09, 13:19
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Blykulorna dras i nedan test till varandra, en liten blykula förefaller dras mot en större. Och detta är precis vad gravitationsprincipen vill hävda bevisar att exempelvis jorden snurrar runt solen, måne runt jorden, varför haven inte slungas ut i rymden.
De förfaller ingenting. De dras mot varandra, det är ett faktum.

Citat:
Det är för att upphängningen är sådan att rörelser i upp/ned-längd hindras medan rörelser i sidled inte hindras. Det är för att bevisa att gravitationen inte är en "ned-kraft" utan en masscentrum-till-masscentrum-kraft.

Citat:
Nej det gör det inte. Det är ett önsketänkande från din sida.

Vad tror du händer om man gör experimentet vertikalt?
Man hänger upp den lilla kulan i dynamometer och mäter tyngdkraften.
Sedan placeras den stora kulan rakt under den lilla kulan.
Sådär, nu behöver du inte bekymra dig om rörelsen i sidled.

Vad händer med dynamometern?

Tips: Titta en minut in i detta klipp:
Citera
2018-05-09, 14:30
Medlem
madtops avatar
Citat:
man bortser i nedan test och alla de tester jag har sett den allra största bollen

Det blir tyvärr lite löjligt när du och andra försöker falsifiera vetenskapen utan att ens vara insatta i det ni försöker falsifiera.

Om du seriöst vill försöka falsifiera gravitation så är steg ett att du sätter dig in i hur "sfärmodellen" ser ut. Du måste förstå våra förklaringsmodeller innan du kritiserar dem, du måste förstå grundläggande fysik såsom massor, krafter, vektorsummor och resultantkrafter innan du ger dig in på en diskussion om gravitation. Du måste förstå teorin bakom gravitation innan du ger dig på att söka fel i den.
Citera
2018-05-09, 14:30
Medlem
Sadomans avatar
Citat:

För att?... Vad sägs om att du ritar upp ett enkelt diagram och visar med pilar alla krafter som verkar i klippet och hur en vertikal kraft blockerar en horisontell kraft.

Sen kan du börja fundera på alternativ till gravitationen. Har den ena blykulan annan densitet än den andra blykulan kanske?
Citera
2018-05-09, 19:20
Medlem
Armborst88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Om inte solen förstoras, då borde den se mindre och mindre ut ju längre bort den är, om den cirkulerar ovanför en platt jord.
Det vi observerar är att solen går ned med oförändrad storlek, alltså kan inte solen roterar ovanför en platt jord.

Storleken på solen förändras visst. Den är som störst när den är rakt ovanför ditt huvud och som minst precis innan den försvinner på horisonten. Du märker bara inte storleksskillnaden med blotta ögat precis innan försvinnandet.

Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Kan du på en platt jord dra en rät obruten linje från nedre delarna av husen till dina ögon?
Förklara vad det är som hindrar ljuset från nedre delarna att nå dina ögon.

Vad betyder "in i horisonten" och vad skiljer mot "under horisonten?" Vi kan ju trots allt se föremålen försvinna underifrån.

Förklara.
Vad är det för gräns och hur uppstår den? (Och nej, perspektiv är inte en förklaring, det är ett ord)
Vad är det som hindrar ljuset från nere delen av solen att nå dina ögon?
Kan du på den platta jorden dra en rät obruten linje från nederdelen av solen till dina ögon?

"In i horisonten" betyder att vid den punkten objekt börjar försvinna ur ditt synfält, börjar det även konvergera med horisonten. Detta är brytpunkten för ditt öga på horisonten.

Gränsen för när detta sker beror på vilken höjd du befinner dig på. Exakt hur långt iväg solen är vid försvinnandet vet jag ej. Avståndet är inget man själv kan konstatera. Finns heller ingen forskning på ämnet då de flesta forskare tror på den heliocentriska modellen.

Det finns inget som blockerar ljuset från solens nedre del. Att du inte kan se nedre delen beror på att din synvinkel inte tillåter det. Därför kan man inte dra en linje från solens nedre del till dina ögon. Bara om du kan se den nedre delen är detta möjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av martie666
Du skriver "in i horisonten". Horisonten är en linje, hur kan något försvinna in i en linje?
Det låter mest som att du försöker beskriva "under horisonten" med fel ord.

Och ännu en gång, perspektiv är en metod, inte någon slags naturlag med magiska egenskaper.
Perspektiv är en metod som "uppfanns" av konstnärer och arkitekter för att kunna avbilda föremål i två dimensioner men ge ett tredimensionellt intryck. Varken mer eller mindre.

Dessutom rekommenderar jag att du läser lite i tråden, det magiska perspektivet har avhandlats gång på gång. Skulle vara roligare om du hade något nytt att komma med.

Ska undvika att använda ordet perspektiv då det verkar skapa enorm förvirring. Är inte här för att diskutera det ordet.

Solen konvergerar med horisonten när den börjar försvinna ur ditt synfält. Detta går inte att se med blotta ögat, utan optiskt förstoring krävs för att kunna detaljstudera horisontlinjen och hur objekt konvergerar med den. Se videon jag länkat för exempel.

Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Jag trodde det var samma snille som leker med linser som länkats till tidigare men det var något annat nu. Klippet förklarar dock ingenting. Var tar solen vägen under natten? Ligger den bara och smyger under den skenbara horisonten? För det blir ju natt. Verkligt mörkt samtidigt som det är mitt på dagen på en annan plats på jorden. Hur går det till? Han har med en cyklist som försvinner och kommer tillbaks i bild när han höjer kameran och påstår att det är likadant med solen. Det är ju inte sant. Då skulle man ju kunna se solen från ett högt berg. Men det blir natt på berg också. Inte ens om man är i ett flygplan på 12000 meters höjd kan man se solen på natten. Det är becksvart vid midnatt ändå. Och då är ändå solen på en höjd av 5941 km ovan markytan. Hur kan man inte se solen?

Solen fortsätter på sin bana även fast det blir mörkt. Mörkret beror på att solen försvunnit ur just ditt synfält. Dock kan du se ljuset från den precis innan den försvinner eller kommer in i ditt synfält, d.v.s. skymning och gryning.

Cyklisten som konvergerar med horisontlinjen är precis samma fenomen som uppstår när solen konvergerar och till slut försvinner in i horisonten.

Från vilken höjd du observerar solen spelar självklart in i hur länge den befinner sig i ditt synfält. Som ovan nämnt har jag inga exakta siffror på när den börjar försvinna i förhållande till synvinkel. Men ja, du kommer kunna observera solen under en längre tid innan den börjar försvinna från ett flygplan än från marken.

Citat:
Ursprungligen postat av Tajger66
Varför ska alla fenomen på plattjorden vara så himla svåra och komplicerade att förklara medan vi som lever på den sfäriska jorden vet exakt hur allt fungerar från solens ned och uppgång till gravitationen samt många andra saker som tidvattnet, ja här finns miljontals saker som är pusselbitar som passar perfekt tillsammans utan att ta till komplicerad och påhittad fysik.

Och återigen ni är 2-3 stycken som tror på detta med en platt jord och ni är inte ens ense om hur det fungerar på er planet och ni har väldigt svårt att bevisa och övertyga att jorden är platt. Såvitt jag vet har ni inte lyckats övertyga en enda här vad jag sett under de år jag följt tråden. Bevisbördan ligger på er inte på oss.

Fenomenen och teorierna är inte speciellt komplicerade att förstå. Mycket mer naturliga och observerbara än den i sfäriska modellen.
Men då forskningen på den geocentriska modellen knappt existerar kan jag förstå din förvirring. Många av de teorier som existerar idag är fortfarande i ett tidigt stadie och det kommer krävas år av forskning innan vi kan börjar förstå vår värld.

Skulle heller inte beskriva den heliocentriska modellen som ett "perfekt passande pussel". Den magiska kraften gravitation är bästa exemplet på ett icke observerbart fenomen som krävas för att hålla upp den heliocentriska modellen som standard. Även jordens påstådda rörelse är ett bra exempel på ett icke observerbart fenomen som behövas för att upprätthålla lögnen...
Citera
2018-05-09, 19:36
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Men då forskningen på den geocentriska modellen knappt existerar kan jag förstå din förvirring. Många av de teorier som existerar idag är fortfarande i ett tidigt stadie och det kommer krävas år av forskning innan vi kan börjar förstå vår värld.
Självklart förekommer inte seriös forskning på geocentriska modellen eftersom den är en religiös företeelse och har inget med verkligheten att göra. Det är pseudovetenskap.

I övrigt papegojar du bara vad som tidigare skrivits i tråden och som enkelt kan debunkas. Exempelvis perspektivet som ni plattjordare inte begriper alls. Visste du att perspektivets konvergenspunkt befinner sig ovanför horisonten?
Citera
2018-05-09, 19:44
Medlem
boneheads avatar
Citat:
Det finns inget som blockerar ljuset från solens nedre del. Att du inte kan se nedre delen beror på att din synvinkel inte tillåter det. Därför kan man inte dra en linje från solens nedre del till dina ögon. Bara om du kan se den nedre delen är detta möjligt.

Kan du inte vara så vänlig och illustrera detta med en egenkomponerad bild eller dylikt? Något enkelt i Paint bara. Dra ett rakt streck som representerar den platta jorden, sätt sedan en streckgubbe på marken och en försvinnande sol i himlen.
Citera
2018-05-09, 19:55
Medlem
Armborst88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Självklart förekommer inte seriös forskning på geocentriska modellen eftersom den är en religiös företeelse och har inget med verkligheten att göra. Det är pseudovetenskap.

I övrigt papegojar du bara vad som tidigare skrivits i tråden och som enkelt kan debunkas. Exempelvis perspektivet som ni plattjordare inte begriper alls. Visste du att perspektivets konvergenspunkt befinner sig ovanför horisonten?

Du säger att du enkelt kan "debunka" mina observationer. Gör gärna ett försök innan du börjar yra om pseudovetenskap, religion och perspektiv...

Konvergenspunkten är precis ovanför horisonten, precis som visas i videon från mitt första inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av bonehead
Kan du inte vara så vänlig och illustrera detta med en egenkomponerad bild eller dylikt? Något enkelt i Paint bara. Dra ett rakt streck som representerar den platta jorden, sätt sedan en streckgubbe på marken och en försvinnande sol i himlen.

Det jag beskriver bevittnas bäst i videon från mitt första inlägg. En egenkomponerad bild skulle bara skapa ännu mer förvirring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in