2018-05-09, 18:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Det gällde väl för "senast sedd". När man ska fastställa dödsdatum kommer andra variabler in också.

Nu, förstår jag faktiskt inte vad du menar?
Citera
2018-05-09, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banannn
Enligt Skatteverket så är där ett dödsbevis och ett senaste sed i livet.

Oskar senast sed i livet 2018-01-05
Dödsdatum / Dödsbevis 2108-01-09 Ej faställt
Anträffades avliden 2018-01-09

Agnes senast sed i livet 2018-01-05
Dödsdatum / Dödsbevis 2018-01-09 Ej faställt

Hanna Dödsdatum / Dödsbevis 2018-01-00
Ej faställt

Moa Dödsdatum / Dödsbevis 2018-01-00
Ej faställt

Oskar och Hanna har bara barnen
Moa och Agnes inga barn från tidigare förhållanden.

Dödsbevis registrerat 2018-01-29
Ej faställt

Tack för infon. Då tror jag att hela familjen var i livet tills den 5/1.
Överraskande att det var O och A som sågs sist.
Jag tror inte det var ett tillfälligt möte som någon granne observerade. Då bör sådana uppgifter finnas för hela familjen. Tror på ett avtalat mötet med någon. Läkare kanske?
Citera
2018-05-09, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Gissar hon låg på sängen i gästrummet (där pianot stod).
Eller på soffan däruppe, tycker kuddarna ser lite tilltuffsade ut,som att någon legat där?.
Citera
2018-05-09, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Tack för infon. Då tror jag att hela familjen var i livet tills den 5/1.
Överraskande att det var O och A som sågs sist.
Jag tror inte det var ett tillfälligt möte som någon granne observerade. Då bör sådana uppgifter finnas för hela familjen. Tror på ett avtalat mötet med någon. Läkare kanske?
Hade inte någon granne sett H i trädgården bara nån dag innan?
Citera
2018-05-09, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winborg
Förresten, betyder detta att polisen står fast vid att bägge var ansvariga för sina barns död och pengarna efter huset ska delas till anhöriga på bägge sidor?
Lägenheten jag nämnde tidigare som jag var och titta på (där frun hade dödat sin man) kom ut till försäljning först efter domen mot frun hade landat, var det kanske också en arvsfråga där?

Det är dödsboet som säljer huset. Tillgångarna inkl husförsäljningen är det som delas till arvingar vid arvsskiftet, vilket är en annan sak.
Citera
2018-05-09, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kost27
Eller på soffan däruppe, tycker kuddarna ser lite tilltuffsade ut,som att någon legat där?.

Mest troligt mäklarens hand som är orsaken.
Citera
2018-05-09, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Det är dödsboet som säljer huset. Tillgångarna inkl husförsäljningen är det som delas till arvingar vid arvsskiftet, vilket är en annan sak.

Okej, men om huset blir sålt i morgon, håller dödsboet på pengarna då, eller hur funkar det?
Citera
2018-05-09, 19:03
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Tomma hus blir iofs snabbt ett problem, särskilt på sommaren med objudna gäster kanske. Gräsmattan ska klippas... vattnas... post tömmas... räkningar betalas... finns mycket ståhej runt en villa. Om de väntat till hösten hade de fått sälja en villa med en förvildad tomt och innan dess hade väl grannarna klagat. Det bästa hade varit om paret vanskött tomten, då hade folk förstått allvaret i deras läge...

Årstiden är den mest gynnsamma nu för säljaren. Friskt grönt och fräscht ute, mjukt ljus inomhus. Allt har kommit till sin rätt, om man inte är barnsligt förtjust i novembermörker vill säga och en karg trädgård.
Citera
2018-05-09, 19:05
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banannn
Nu, förstår jag faktiskt inte vad du menar?
Att "senast sedd" och "dödsbevis" är olika saker. För det första gäller strikt okulära iakttagelser, vilket framgår av "sedd". Men när det gäller att fastställa när de verkligen avled kan förutom rättsmedicinska fynd även telefonsamtal räknas in i bedömningen. Inga konstigheter alltså.

Glömde tacka dig för att du tog fram uppgifterna. Så, tack!
Citera
2018-05-09, 19:07
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Förresten, betyder detta att polisen står fast vid att bägge var ansvariga för sina barns död och pengarna efter huset ska delas till anhöriga på bägge sidor?
Lägenheten jag nämnde tidigare som jag var och titta på (där frun hade dödat sin man) kom ut till försäljning först efter domen mot frun hade landat, var det kanske också en arvsfråga där?

Det är mest för att få fram en slutsumma, + och - i dödsboet.
Citera
2018-05-09, 19:07
Medlem
Felstavning

Citat:
Okej, men om huset blir sålt i morgon, håller dödsboet på pengarna då, eller hur funkar det?

Arvsskifte kan ske långt senare. Det är endast bouppteckningen som måste registreras hos Skatteverket inom en viss tid. Bouppteckningen är en förteckning över dödsboets tillgångar och skulder på dödsdagen och efter det kan medel behövas tas från tillgångarna för att betala t ex skulder och normala kostnader för hushållet, t ex el, vatten, telefon som kommer sluträkningar på, begravningskostnader etc.
Senast redigerad av kusinvitamin65 2018-05-09 kl. 19:09.
Citera
2018-05-09, 19:08
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kost27
Hade inte någon granne sett H i trädgården bara nån dag innan?
Kanske, men det räcker ju inte om det var bara en. Hon skulle ha blivit "sedd" av minst två av varandra oberoende personer för att det hade räknats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in