2018-05-09, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Fråga skolans rektor! Hon lät det pågå! Samtidigt ska ju två oberoende personer ha vittnat om att både O och A träffat dem den 5 januari, senast. A var utanför huset. Hos vem, var, varför?

Och än en gång frågar man sig: varför gjordes ingen orosanmälan till socialtjänsten...

(håller för övrigt med om det som skrivits om vinflaskan och vinglasen på en av bilderna: den bilden är verkligen stötande. Ungefär som om man vill ge en association till fest, eller firande av någonting roligt. Eller bara en avslappnande och behaglig stund i trädgården...).
Senast redigerad av Kryptogam 2018-05-09 kl. 17:11.
Citera
2018-05-09, 17:20
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kindness
Att de efterlevande anhöriga valt att lägga ut huset på hemmet precis som när den döda familjen levde där med möbler, inredning och allt känns makabert och är för mig ett tydligt tecken på känslokyla, kallsinnighet, okänslighet och total brist på empati i endera H:s eller O:s ursprungsförhållanden. Och jag har svårt att tro att det representerar H:s familj. Det säger mig något om hur O haft det.

Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Jag håller med dig, man tror nästan inte att det är sant. Säger en del om de ansvariga.

Man har även tillåtit mäklaren/stylingfirman ställa dit en flaska vin och två glas i trädgården. Hur
makabert får det lov att bli?

Jag är benägen att hålla med.
Idag är det bara fyra månader sedan de återfanns döda.
Det är ganska raskt marscherat av dem som tar hand om dödsboet efter familjen.
Och allt ser ut som när de levde inne i huset de dog i...
Tänkte man sälja det inklusive inventarier också?

Förstår att det kanske kostar att vänta - var det 13,9 tusen per månad som var kostnadskalkylen enligt mäklarfirman? Men det var ju inte så väldigt många veckor sedan avspärrningarna från polisen togs bort.

Tycker synd om de stackars anhöriga som naturligtvis aldrig varit i liknande situation tidigare. Kanske bara vill få allt gjort för att få det ur håret och orka gå vidare.
Men det känns onekligen lite märkligt att ha mäklarbilder med allt kvar ute redan nu. Tydligen verkar någon i alla fall reagerat - hela husannonsen och alla bilder är bortplockade. Står inte heller bland sålda hus. Man kanske ändå tyckte att det var lite tidigt det hela.... eller för personliga bilder?
Citera
2018-05-09, 17:24
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Och än en gång frågar man sig: varför gjordes ingen orosanmälan till socialtjänsten...

(håller för övrigt med om det som skrivits om vinflaskan och vinglasen på en av bilderna: den bilden är verkligen stötande. Ungefär som om man vill ge en association till fest, eller firande av någonting roligt. Eller bara en avslappnande och behaglig stund i trädgården...).

Jag håller med dej om flaskan och glasen men å andra sidan så vill väl ingen spekulant bli påmind om vad som hänt där. Det ska väl se trevligt och inbjudande ut vid en visning. Jag tror anhöriga skiter i hur det ser ut på visningen, bara en bagatell i det stora hela för dom.
Citera
2018-05-09, 17:27
Medlem
Memmajemmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Är det en allvarlig fråga??!
Nej hon hade inte ont i magen.
Visslade?? Nej

Självklart är det en seriös fråga, vad annars?

Men tack för svar, då vet jag.
Citera
2018-05-09, 17:28
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banannn
Ja, det är vad skatteverket informerade om när jag frågade.
Ja Oskar och Agnes levde den 5/1-18
Helt rätt om Hanna och Moa vet det inget därför är deras döds datum 2018-01-00
Så här tror jag: Agnes och Oskar sågs i affären eller någon annanstans den 5/1. Hanna och Moa har inte setts av någon sedan december månad. Eventuell data- eller mobiltrafik räknas inte i sammanhanget eftersom annan person kan ligga bakom den. Däremot räknas telefonsamtal för att avgränsa möjliga dödsdatum.
Agnes och Oskar har pratat i telefon, kanske så sent som 8/1. Därför höftas deras dödsdatum till 9/1 (då de tidigast sågs avlidna). Hanna och Moa har inte pratat i telefon sedan årsskiftet, samtidigt har de inte bedömts kunnat vara avlidna längre än en dryg vecka. Då blir deras höftade dödsdatum 1/1. Alltså bedöms de i första fallet (Agnes och Oskar) utifrån hur kort tid de max kan ha varit avlidna och i det andra fallet (Hanna och Moa) utifrån hur lång tid de max kan ha varit avlidna. Tills provsvar förhoppningsvis ger närmare besked.
Citera
2018-05-09, 17:32
Medlem
Annonsen och bilderna finns kvar. Men kanske bara en tidsfråga innan de plockas bort?

https://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-lomma-kommun-bjorkvagen-3-13835475
Citera
2018-05-09, 17:37
Medlem
Memmajemmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Annonsen och bilderna finns kvar. Men kanske bara en tidsfråga innan de plockas bort?

https://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-lomma-kommun-bjorkvagen-3-13835475

Jag hoppas verkligen seriösa spekulanter går på visning och inte dem som bara är nyfikna eftersom familjen dog där. Får även hoppas att personliga tillhörigheter i skåp och lådor är borttagna för nyfikna ögon.
Citera
2018-05-09, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Så här tror jag: Agnes och Oskar sågs i affären eller någon annanstans den 5/1. Hanna och Moa har inte setts av någon sedan december månad. Eventuell data- eller mobiltrafik räknas inte i sammanhanget eftersom annan person kan ligga bakom den. Däremot räknas telefonsamtal för att avgränsa möjliga dödsdatum.
Agnes och Oskar har pratat i telefon, kanske så sent som 8/1. Därför höftas deras dödsdatum till 9/1 (då de tidigast sågs avlidna). Hanna och Moa har inte pratat i telefon sedan årsskiftet, samtidigt har de inte bedömts kunnat vara avlidna längre än en dryg vecka. Då blir deras höftade dödsdatum 1/1. Alltså bedöms de i första fallet (Agnes och Oskar) utifrån hur kort tid de max kan ha varit avlidna och i det andra fallet (Hanna och Moa) utifrån hur lång tid de max kan ha varit avlidna. Tills provsvar förhoppningsvis ger närmare besked.

H och M har inget datum, bara 18-01-00,
Och det behövs inte ett exakt datum, det går bra att det fortsätter stå ”ej fastställt”. I beviset höftas inget. Anträffas avlidna 9/1, står det.

Sedan kanske polisen kommer fram till mer precisa datum, eller uppskattning sv datum, men det behöver nödvändigtvis inte skatteverket få del av.
Citera
2018-05-09, 17:48
Medlem
Detta blir mer och mer makabert. Bilderna känns lite hafsigt framtagna speciellt vissa av dem. Det verkar t.ex. som att det står kvar en adventsstjärna (sån på fot som man har i fönstret) i hörnet i det ena sovrummet.
Citera
2018-05-09, 17:49
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memmajemma
Jag hoppas verkligen seriösa spekulanter går på visning och inte dem som bara är nyfikna eftersom familjen dog där. Får även hoppas att personliga tillhörigheter i skåp och lådor är borttagna för nyfikna ögon.

Håller med dig - hoppas kläder, skor toalettsaker och saker i lådor är borta.
Tycker nog att väckarklocka, kockböcker, barnböcker, gitarr o fiol och samt tvål på handfatat ändå är rätt personliga detaljer....

Men någon har ju naturligtvis varit där och fixat poolen, den kan ju inte sett ut så där i januari. Då har man väl också placerat ut vinglas mm. Dock tydligen inte klippt gräset.

Väldigt fina och trevliga bilder för övrigt. Klart attraktivt hus på hörntomt, dubbelgarage, många sovrum öppna ytor och ljusa färger.

De hade verkligen materiellt sett det väldigt bra familjen Henkow.
Frågan är om varningsklockorna på skolan hade ringt högre om barnen hade levt i materiellt sett torftigare miljö?
Hade de hemundervisande lärarna larmat då ??
Citera
2018-05-09, 17:53
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jag är benägen att hålla med.
Idag är det bara fyra månader sedan de återfanns döda.
Det är ganska raskt marscherat av dem som tar hand om dödsboet efter familjen.
Och allt ser ut som när de levde inne i huset de dog i...
Tänkte man sälja det inklusive inventarier också?

Förstår att det kanske kostar att vänta - var det 13,9 tusen per månad som var kostnadskalkylen enligt mäklarfirman? Men det var ju inte så väldigt många veckor sedan avspärrningarna från polisen togs bort.

Tycker synd om de stackars anhöriga som naturligtvis aldrig varit i liknande situation tidigare. Kanske bara vill få allt gjort för att få det ur håret och orka gå vidare.
Men det känns onekligen lite märkligt att ha mäklarbilder med allt kvar ute redan nu. Tydligen verkar någon i alla fall reagerat - hela husannonsen och alla bilder är bortplockade. Står inte heller bland sålda hus. Man kanske ändå tyckte att det var lite tidigt det hela.... eller för personliga bilder?
Tja. Jag antar att anhöriga och mäklaren fått nys på att det gottas, diskuteras och analyseras i bilderna på familjens hus här. Något som faktiskt ÄR osmakligt.
Men ge dig. Sälja inklusive inventarier ? Det där var bara för mycket. 👎🏻
Jag förstår helt fullt att anhöriga vill sälja huset nu. Huset står för mycket sorg.
De har tagit hjälp av en mäklare att sköta allt. Förmodligen har mäklaren stylat en del med. Jag tvivlar på att anhöriga orkat det. Om jag har kollat på de bilderna ? Nej. Varför? Jag ska inte köpa ett hus i Bjärred. Eller flytta dit. Därför.
Senast redigerad av Lillamig72 2018-05-09 kl. 18:00.
Citera
2018-05-09, 18:04
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Tja. Jag antar att anhöriga och mäklaren fått nys på att det gottas, diskuteras och analyseras i bilderna på familjens hus här. Något som faktiskt ÄR osmakligt.
Men ge dig. Sälja inklusive inventarier ? Det där var bara för mycket. 👎🏻

Det är väldigt vanligt att hus efter dödsbon säljs inklusive möbler. Fr a sommarstugor.
Just pianon brukar bli kvar i huset om nästa ägare vill. Platsbyggda garderober eller sängar, matbord i bra storlek eller soffgrupp, hyllor på väggar, hängare mm brukar ofta överlåtas. Sker när någon flyttar till betydligt mindre eller just vid dödsbon.

Varför skulle detta vara makabert eller på vilket sätt du nu menar? Inte mer makabert att ta över familjens trädgård, garage eller pool.
Senast redigerad av Solglittret 2018-05-09 kl. 18:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in