2018-05-08, 18:52
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Stig tror att hans fru hatar SD men i hemlighet planerar hon också att rösta på SD, för hon tror Stig hatar SD.

Haha, så kan det såklart vara. Då får vi hoppas att även Stigs fru tar med sig en valsedel hemifrån
2018-05-08, 19:22
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Stig tror att hans fru hatar SD men i hemlighet planerar hon också att rösta på SD, för hon tror Stig hatar SD.

Rent spontant känns det som om SD-Stig och hans SD-fru har rätt stora problem i sitt förhållande. Kommunikationen och tilliten verkar vara oerhört bristfällig. Återigen detta mörkertal...
Senast redigerad av Smoothman 2018-05-08 kl. 19:25.
2018-05-08, 20:16
Medlem
8711s avatar
Känns som att Inizio kan vara på gång nu. Antingen imorgon eller övermorgon. Ibland brukar Inizio ha en mätning dagen innan om något annat ämne, så det beror lite på. Aktuella ämnen nu är ju mycket invandringsrelaterat och relaterat till Sverigedemokraterna, som invandringsantalen, utredning av ursprung vid sexbrott och tiggerifrågan där svenska folket i en stor majoritet säger ifrån mot massinvandringspolitiken.
2018-05-08, 20:19
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Med tanke på att Demoskop har 20,2% som All time high så är 19,4 smått sensationell för SD.

Med tanke på att SD har ökat med 4 procentenheter sedan februari mätningen, så tror jag att det rör sig om en korrigering för att inte verka helt värdelösa som opinionsinstitut. Jag vågar inte tänka på hur mycket SD kommer att öka under sommaren när vissa individer i samhället nu börjar vistas mera utomhus.
2018-05-08, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Hade det varit såå svårt hade inte många i denna tråd varit bättre än flertalet institut på att förutsäga ett valresultat.
C på 12% just nu, really? SD på 14,8 osv.

Skulle den här tråden vara bättre än opinionsinstituten på att förutsäga valresultatet på samtliga partier. Vi kanske skulle testa den tesen i samband med valet. Det skulle vara kul oavsett.
C kan mycket väl nå 12% efter S nya migrationspolitik, vilket gör mig nedstämd eftersom jag satt 200 dollar på att de skall ha under 8.5% i valet.
Jag var inne på centerpartiets facebooksida häromdagen för att frossa i skitstormen och tappade då tron på mänskligheten. 5 procent av mina facebookvänner hade gillat sidan och det var en hel del av dem som är ovanligt förnuftiga individer och som jag inte på en miljon gissningar hade trott var lagda åt det hållet.

SD på 14,8 däremot fattar nog Sifo själva är åt helvete fel.
2018-05-08, 20:52
Medlem
Känner av att det kokar bland icke-intelektuella, dvs vanligt vettigt folk. Allt som hänt senaste veckorna både i verkligheten men även inom politiken kommer att visa stora förändringar i kommande OU, kanske så stora att instituten slipar på siffrorna för att det kan kännas att något är fel.

S kommer att tappa med förskräckelse, speciellt i de senare OU denna månad, tror på ett tapp ca 5%, SD upp 3-4 %, M stillastående och KD, MP och L alla under 4%, V upp 2-3 %, C ner......
2018-05-08, 21:53
Medlem
Nej rörelserna kommer inte att bli så snabba, OU görs under en utdragen tid. Den riktiga effekten kan ses om ungefär en månad.
Det ser bra ut för SD. Maj inleddes med en oväntad ökning i Demoskop. Jimmie gick starkt i partiledarduellerna.
Stefan Löfvén var tvungen att nödtorftigt strama åt migrationspolitiken men därigenom splittrade han Vänstern totalt. Vi ser ingen röd tråd här. Han närmar sig Sir Vääz, jag menar UK. Vilket drama. Stefan drog dock skickligt pensionärskortet KLÖVER 600:- vilket kan ha gett honom någon procent tillfälligt.

PK-fasaden börjar falla. Alla är medvetna om PROBLEMET migration som ger ingen integration. Det divideras om SD skall bjudas in för samtal eller ej. Plötsligt kan man också möjligen börja att ta fram ny brottsstatistik.
Böneutropen kommer som Änglamusik eller?
På sikt ser jag bara två partier som vinner. SD och dom falska Moderaterna. Mer jordnära just nu, Inizio tvingas nog korrigera upp SD:s siffror, annars ser det konstigt ut.
2018-05-08, 21:57
Medlem
HejaFinlands avatar
Nu har vi böneutrop-debatten i Växjö, debatten om Brå skall släppa siffror om migrantbrott, tom AB tagit upp migrant brotten (För att förekomma Ann Heberleins bok i sommar). SD-frågor kommer upp hela tiden. Verkar mycket konstigt om de inte ökar i opinionen. De borde tom få S-röster med Löfvens velighet.
2018-05-08, 22:03
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Nej rörelserna kommer inte att bli så snabba, OU görs under en utdragen tid. Den riktiga effekten kan ses om ungefär en månad.
Det ser bra ut för SD. Maj inleddes med en oväntad ökning i Demoskop. Jimmie gick starkt i partiledarduellerna.
Stefan Löfvén var tvungen att nödtorftigt strama åt migrationspolitiken men därigenom splittrade han Vänstern totalt. Vi ser ingen röd tråd här. Han närmar sig Sir Vääz, jag menar UK. Vilket drama. Stefan drog dock skickligt pensionärskortet KLÖVER 600:- vilket kan ha gett honom någon procent tillfälligt.

PK-fasaden börjar falla. Alla är medvetna om PROBLEMET migration som ger ingen integration. Det divideras om SD skall bjudas in för samtal eller ej. Plötsligt kan man också möjligen börja att ta fram ny brottsstatistik.
Böneutropen kommer som Änglamusik eller?
På sikt ser jag bara två partier som vinner. SD och dom falska Moderaterna. Mer jordnära just nu, Inizio tvingas nog korrigera upp SD:s siffror, annars ser det konstigt ut.

C, V och MP kan också vinna flyktingliberala S och M väljare. Flyktingfrågan polariserar nu, det går inte vara neutral längre. S blir nog den stora förloraren de har för många falanger i sitt parti. Muslimer, Tro och Hopp, kvinnoförbund, LO, ungdomsförbund, gamla gråsossar, socialliberala #JÄH-batikhäxor etc.
2018-05-08, 22:03
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Med tanke på att SD har ökat med 4 procentenheter sedan februari mätningen, så tror jag att det rör sig om en korrigering för att inte verka helt värdelösa som opinionsinstitut. Jag vågar inte tänka på hur mycket SD kommer att öka under sommaren när vissa individer i samhället nu börjar vistas mera utomhus.

Nej, det handlar om cherry-picking och en clickbait artikel för att tjäna pengar på IQ-befriade idioterna.

Demoskops siffror för SD (halvåret):
18.3 % 17.9 % 15.4 % 18.6 % 18.8% 19.4 %

Don't blame Demoskop, blame society
2018-05-08, 23:27
Medlem
För er som undrar varför det är så svårt att mäta SD har jag sprungit på en ganska bra förklaring. Jag var nyligen på ett möte med Kantar Sifo, som visserligen handlade om någonting helt annat än politik, och diskuterade träffsäkerheten i olika mätmetoder. De skvallrade om att yngre män (ålder ca 18-25 år) är ett "svart hål" och BETYDLIGT mindre benägna att svara i undersökningar än andra målgrupper, oavsett mätmetod.

För mig låter det som en ganska rimlig förklaring till diskrepansen mellan opinionsundersökningar och valresultat. SD-sympatisörer är överrepresenterade i den målgrupp som är svårast att mäta.
2018-05-08, 23:29
Medlem
AishaAlTamilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mindfield
För er som undrar varför det är så svårt att mäta SD har jag sprungit på en ganska bra förklaring. Jag var nyligen på ett möte med Kantar Sifo, som visserligen handlade om någonting helt annat än politik, och diskuterade träffsäkerheten i olika mätmetoder. De skvallrade om att yngre män (ålder ca 18-25 år) är ett "svart hål" och BETYDLIGT mindre benägna att svara i undersökningar än andra målgrupper, oavsett mätmetod.

För mig låter det som en ganska rimlig förklaring till diskrepansen mellan opinionsundersökningar och valresultat. SD-sympatisörer är överrepresenterade i den målgrupp som är svårast att mäta.

Hur är det med oss som är ganska mörka, kvinnor och muslimer då?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in