2018-05-07, 23:29
Medlem
durtmeisters avatar
Ta det lugnt, under min provanställning gjorde jag ett misstag som kostade runt 10k för företaget. När vi hade samtal om vidareanstållning sa dem bara att jag var uppskattad på jobbet och jag ska fortsätta på samma sätt jag gjort tidigare. Det klart jag fick ångest över misstaget men dem vet att människor gör misstag och så länge man gör ett bra jobb utöver det är det lugnt.
Alla gör misstag på jobben när dem är nya på krävande jobb.
Citera
2018-05-07, 23:34
Medlem
DaChiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NovaOculus
Hade jag varit din chef hade jag bara tipsat om hur du borde göra nästa gång.

En gång gav jag min patient fel medicin, jävla ågren man hade efter det. Som tur var kunde jag skylla på en läkarstudent, även om hen tyvärr fick sparken så klarade jag mig rätt okej.

Hehe!

Klart att alla gör misstag på jobbet. Speciellt i dagens samhälle då ingen får någon vidare utbildning och det förväntas att man ska klara av ett krävande jobb utan någon vidare utbildning på jobbet.
Har själv gjort hur många misstag som helst på jobbet. Själva grejjen är att alla har gjort det, och värdet av att ha en kvar är större än att de ser det som en chans att sparka en.
Så länge man gör sitt bästa och verkligen anstränger sig på jobbet så ska det mycket till innan man blir petad.

Har även varit i chefspositioner själv då man sett mellan fingrarna hos vissa personer. Om man ser ett potential så är misstagen stepping stones mot en starkare medarbetare.
Senast redigerad av DaChief 2018-05-07 kl. 23:39.
Citera
2018-05-08, 00:24
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juliaisabell
Jag har genomlidit denna helg med panikångest och en känsla av tomhet så det bara skriker i varje vrå. Jag är rädd att jag kommer få sparken även om jag själv insåg misstaget och försökte fixa det men det hjälpte inte. Jag har panik hela tiden och en stor jäkla klump i magen. Det kunde varit värre, det kunde varit sjukt mycket värre och jag vet att många på jobbet har gjort mycket värre misstag men vad gör man i denna situation som hjälper en att slappna av. Har till och med ringt till min förra psykolog för att få ordning på det här.

Vad ska du göra?
Första frågan är vad din chef ska göra.

Stefan, med fet lön och Sveriges viktigaste jobb slår till, slår till med en
7:a-8:a på korvbajs-klant-skalan och blir utskrattad av halva svenska folket.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/l10g8e/storbrak-och-hanskratt-hall-dig-till-amnet
Fick han sparken?

Juliaisabell, som tog låglönejobbet, gör en 0,02:a på korvbajs-klant-skalan.
Tycker du chefen ska ta prestigeförlusten att hen har anställt fel person, sparka
Juliaisabell som tar sitt jobb på för stort ansvar, och sedan bli tvungen att
anställa någon annan riktig klant?

Andra frågan är vad du ska göra.

Om din chef skulle sparka dig för det där är det du som behöver en bättre chef, t.ex. din nästa chef.
Antagligen vet du redan att om man har ångest är det inte bra att tänka en massa på det man får ångest av.
Bästa sättet att inte tänka på det är att göra hjärnan upptagen med någonting annat.
T.ex. något den tycker är kul och viktigt, eller kanske ännu bättre något den tycker
är kul och oviktigt.
Citera
2018-05-08, 01:24
Medlem
NovaOculuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajemback
Hoppas verkligen du skämtar. Annars får du gärna berätta var du jobbar nu.
Varför ska jag berätta det? Har tystnadsplikt inför pöbeln och dessutom har jag en viktig operation att konsultera imorgon.
Citera
2018-05-08, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NovaOculus
Varför ska jag berätta det? Har tystnadsplikt inför pöbeln och dessutom har jag en viktig operation att konsultera imorgon.
Vad ska du rådfråga operationen om? Hur man signerar medicinuttag innan de administreras till patienter, just för att man ska kunna se vart felet låg i händelse av att patienten får fel preparat eller dos?
Citera
2018-05-08, 02:04
Medlem
NovaOculuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yyuutt
Vad ska du rådfråga operationen om? Hur man signerar medicinuttag innan de administreras till patienter, just för att man ska kunna se vart felet låg i händelse av att patienten får fel preparat eller dos?
nu kan jag inte gå in på alla detaljer, men visst finns det visst administrativt arbete att... korrigera. Ska se över journaler bland annat.
Citera
2018-05-08, 05:58
Medlem
Germanofils avatar
Shit happens. Vi gör alla fel då och då. Vi är trots allt människor och inte robotar (ännu). Men visst känner jag igen känslan du beskriver. Jag gjorde ett dumt jävla fel i januari det här året och hade lite ångest för reaktionerna som skulle komma men kunden var förstående och kollegorna och chefen peppade mig så jag kom snabbt ur de där negativa tankarna igen.
Citera
2018-05-08, 09:50
Medlem
Citat:
Den jouren jag ringde åkte inte ens ut, det är det som stör mig också. Dom tog emot ärendet men åkte aldrig ut. Sen så slutade mitt skift vid 20 så min kollega fick ta över och enligt honom fixade det sig men ändå, min chef har börjat sparka människor lite här och var så rädslan finns där.

Hade jag varit i din situation så hade jag nog tyckt att det var bättre att få sparken och söka något annat, istället för att behålla jobbet men gå runt och vara orolig för att man ska få sparken för ett mindre misstag.
Citera
2018-05-08, 15:38
Medlem
EmileZolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajemback
Det var dåligt med vanlig svensk ärlighet här tydligen. Hemskt. Var ärliga, kära medborgare.

Jag skojar ju så klart, precis som han gör.
Citera
2018-05-08, 20:42
Medlem
bullet^s avatar
Är nog bäst om du ställer dig bakom stekplattan på Burger King, du verkar ju inte ha någon koll alls. Fyfan för att skicka ut fel jour, hoppas du får sparken.

Nä, är väl inte så farligt.. Alla gör väl misstag och speciellt om man är ny.
Citera
2018-05-08, 23:07
Medlem
vadsadusadus avatar
Bara för ca tre veckor sen gjorde jag ett misstag första gången jag arbetade ensam på min nya arbetsplats. Kom givetvis inte på det fören dagen efter när chefen kom förbi och sa att jag gjort fel. Fick inga bannor eller något, men visst kändes det lite som ett misslyckande.

Jag tror det är väldigt vanligt att man är orolig över att man gör fel på jobbet, och känner att man vill visa att man kan fläckfritt. Men om man ska vara realistisk så är det mänskligt att göra misstag i både arbetsliv och privat. Är man dessutom i en lite pressad situation som du var vid situationen (ny och osäker på systemen och jobbet) är det nästan garanterat att man gör något misstag, glömmer någon detalj eller liknande.

För mig som också lider av ångest hjälper det att resonera kring det och se på det rent faktamässigt. Ofta vid ångest och oro bedömer man situationen rent på känslan och glömmer bort att känslor inte är hela sanningen.

Det är så lätt att bara säga "släpp det", men vet av erfarenhet att det inte alltid är lätt. Då får man helt enkelt bara bita ihop och låta känslan ha sin gång medan man kanske funderar på orsaken till ångesten och vad det är man behöver för att kunna jobba på just den biten.
Citera
2018-05-09, 04:25
Medlem
Citat:
Jag har alltid varit sådan, alltid blivit uppfostrad om att allt skall vara perfekt och är beredd på den fetaste utskällningen någonsin om ett misstag blir gjort. Så rädslan av att göra någon besviken egentligen..
Jag har haft en snarlik uppväxt. Men jag insåg att det var djupt ohälsosamt samt att mina föräldrar var störda, så jag bröt med perfektionismen och distanserade mig från föräldrarna.

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av hewrgubbe
Haha!

Helt sjukt att såna knäppisar som dig ens får ett arbete. Hur i helvete klarade du ens av intervjun

Haha troligen på samma sätt du gjorde 😏 Bara för att man är hyperkänslig för stress betyder inte det att ma är sämre 🤷🏼‍♀️
Ändå en intressant fråga. Hur kommer det sig att arbetsintervjun inte fick dig att gå i spinn? Jag menar, det kan ju vara påfrestande för vem som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in