2018-05-06, 23:32
Medlem
Jag kände en med ett liknande jobb, som under mycket hög arbetsbelastning glömde ringa ut en inkommen felanmälan en fredagskväll. Bara självrisken för skadorna som upptäcktes på måndag morgon hos kunden låg på en halv miljon.

Så du har gjort ett fel, Det händer även den som är rutinerad. Du är ny och ovan, då gör du fler fel. Det dröjer några år innan får in rutinen.

Du har inte orsakat kostnader på mångmiljonbelopp och ingen har dött eller skadats. Det som hände var att en utelåst person fick vänta lite längre.

Är man så dum att man lyckas låsa sig själv ute, så förtjänar man att vänta lite extra.

Ta det lugnt och ta nästa samtal, för det kommer alltid flera. Du vet aldrig säkert vad samtalet gäller, men oftast löser du det lätt, rätt och snabbt. Ibland får du be om hjälp, för att du inte vet vad du ska göra, men sånt händer också.

Du har lärt dig något, vilket är att det inte går att göra allting rätt och det bästa av allt är att du upptäckte det av dig själv efter stund.
Citera
2018-05-07, 00:23
Medlem
Jeltzins avatar
Var pragmatisk mot situationen. Sätt dig ner och skriv ner varför du tror att det blev som det blev, hur du skulle gjort istället, och hur du ska se till att inte upprepa samma misstag igen.

Då har du gjort mycket mer än vad den genomsnittlige anställde skulle göra. Du har verkligen tagit ansvar för ditt misstag, då det enda ansvaret du rimligen har är att inte upprepa det. Gör det, och känn dig duktig, och vet med dig att du försöker mer än vad de flesta gör.

Bli inte rädd för att göra fel, då låser du dig själv från att göra sådant som du klarar av. Kör på, du kommer göra fler tabbar, men så länge du ser till att hitta ett sätt för att inte upprepa dem är det lugnt.

Angående din problematik med panikångest har jag lite olika förslag på "verktyg" som du kan jobba med. Tränar du någonting? Att gå ut o röra på sig är alltid bra, du får upp lite puls och blir andfådd.

Jag har själv haft panikångest men har lyckats ta mig ur den. Mycket av panikångest beror på att man är spänd i sina känslor och har svårt att slappna av och släppa taget om saker, man oroar sig för vad saker får för konsekvenser, vad andra skall säga till än, hur det skall påverka sin framtid osv. när det i själva verket bara är att inse att man gjort fel, se hur man kan göra bättre och sen fortsätta med sin vardag.

Ingen ska kunna kräva av dig att du ska må dåligt av ditt misstag - det är upp till dig att bestämma.

Kan också rekommendera att börja meditera. Det är ett bra verktyg för att lära dig att släppa på saker och ting, sitta ner, andas, släppa, repeat. Finns många bra appar och guidade meditationer på youtube. Hitta någon som du tycker känns bra.

Om du är villig att testa något lite "out of the box" så har jag haft nytta av subliminala ljudspår för att bli lugnare och mer harmonisk i kombination med de andra sakerna jag nämnt. Det är egentligen meddelanden som man spelar upp för sig själv med olika bra budskap som hjälper dig att komma över problem med t.ex. panikångest. Den jag använt som fungerat är denna:
http://www.subliminal-shop.com/product/emotional-pain-relief-healing-aid-2-0/

Lite pricey (typ 1000 kronor) - men hör o häpna så fungerar den faktiskt, även om jag var tveksam till det.

Lycka till! Skriv ned vad du lärt dig, ta ett andetag, släpp det, gå vidare! (och börja jobba på panikångesten, det går att komma över den! Skriv om du har frågor)
Citera
2018-05-07, 02:51
Medlem
rytaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juliaisabell
Jag har haft väldigt mycket panikångest och stressrelaterad ångest i många år men ingen så grov som nu.
Jag började på detta jobb 28/3 och jobbar som kommunikatör där jag svarar på samtal och hjälper dom med felanmälan samt ringer ut fastighetsskötaren eller eventuell jour till akuta ärenden.

I fredags så fick jag ett ärende då en person låst sig ute ur lägenheten och att jag då ( satt inte jour) skulle ringa ut till jouren. Sagt och gjort så ringer jag och personen på andra änden är förvirrad men tar emot felanmälan. Blir det fel så brukar dom hindra det redan där men som sagt, han tog emot felanmälan på att åka ut och släppa in henne.

Då jag inte är helt 100 på våra system och fortfarande är i ny börjar fasen så inser jag att jag har ringt ut till fel jour och ringer då till den rätta jouren med en gång, berättar ärendet och ber dom skynda sig, sagt och gjort tar dom emot felanmälan innan jag 20 min senare får ett samtal där den riktiga jouren berättar att dom inte har några nycklar till fastigheten.

Jag har genomlidit denna helg med panikångest och en känsla av tomhet så det bara skriker i varje vrå. Jag är rädd att jag kommer få sparken även om jag själv insåg misstaget och försökte fixa det men det hjälpte inte. Jag har panik hela tiden och en stor jäkla klump i magen. Det kunde varit värre, det kunde varit sjukt mycket värre och jag vet att många på jobbet har gjort mycket värre misstag men vad gör man i denna situation som hjälper en att slappna av. Har till och med ringt till min förra psykolog för att få ordning på det här.

det var väl ingen stor grej, man får inte ge någon sparken för en sån skitsak, skärp till dig i fortsättningen bara och försök kompensera det på nåt sätt så är det ingen fara, ett tips är att du gör som jag gör när jag gör något fel, ge nån annan skulden för det, inte att du ska säga att det var någon annans fel, men intala din hjärna att det inte var ditt fel, jag tycker inte att det var ditt fel heller, varför hade de inga nycklar till lägenheten?? det är ju inte ditt fel eller problem på något vis
Citera
2018-05-07, 07:01
Medlem
Vad exakt är problemet? Herregud, alla i arbetslivet har gjort fel som kostat företag tusentals kronor och uppåt. Detta kvalificerar inte ens in, trodde du skulle avsluta med att du drog hem och personen blev kvar på gatan och bögrånmördad.

Den där ångesten kommer dock förgöra dig om du inte lär dig att dra lärdom, rycka på axlarna och gå vidare, även med större saker.
Citera
2018-05-07, 07:55
Medlem
Gwildors avatar
Herregud, Det där var verkligen ingenting att oroa sig över. Det ordnar sig
Citera
2018-05-07, 11:23
Medlem
teamflashhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juliaisabell
Jag har haft väldigt mycket panikångest och stressrelaterad ångest i många år men ingen så grov som nu.
Jag började på detta jobb 28/3 och jobbar som kommunikatör där jag svarar på samtal och hjälper dom med felanmälan samt ringer ut fastighetsskötaren eller eventuell jour till akuta ärenden.

I fredags så fick jag ett ärende då en person låst sig ute ur lägenheten och att jag då ( satt inte jour) skulle ringa ut till jouren. Sagt och gjort så ringer jag och personen på andra änden är förvirrad men tar emot felanmälan. Blir det fel så brukar dom hindra det redan där men som sagt, han tog emot felanmälan på att åka ut och släppa in henne.

Då jag inte är helt 100 på våra system och fortfarande är i ny börjar fasen så inser jag att jag har ringt ut till fel jour och ringer då till den rätta jouren med en gång, berättar ärendet och ber dom skynda sig, sagt och gjort tar dom emot felanmälan innan jag 20 min senare får ett samtal där den riktiga jouren berättar att dom inte har några nycklar till fastigheten.

Jag har genomlidit denna helg med panikångest och en känsla av tomhet så det bara skriker i varje vrå. Jag är rädd att jag kommer få sparken även om jag själv insåg misstaget och försökte fixa det men det hjälpte inte. Jag har panik hela tiden och en stor jäkla klump i magen. Det kunde varit värre, det kunde varit sjukt mycket värre och jag vet att många på jobbet har gjort mycket värre misstag men vad gör man i denna situation som hjälper en att slappna av. Har till och med ringt till min förra psykolog för att få ordning på det här.

Du kan andas. Alla jag chefer och kollegor jag haft har alltid sagt "gör gärna misstag på din arbetstid för annars lär du dig aldrig".. Detta för att man ska kunna förstå och hantera situationer på egen hand i framtiden.
Citera
2018-05-07, 11:27
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Hur många dog? Hur många blev svårt skadade?
Hur många miljoner kostade ditt misstag?

Citera
2018-05-07, 11:28
Medlem
Mintafs avatar
Inget kommer att hända, det kan komma på tal men inte mer än så. Alla gör misstag när de är nya.
Citera
2018-05-07, 11:56
Medlem
Grailguns avatar
Det är inte normalt att känna så starkt lidande. Kände precis likadant i många år på mitt jobb. Slutade med utbrändhet. Jag rekommenderar en lång semester eller jobbyte.

Jag bedömer att överkänslighet för ångest är ett tydligt stressymptom. Efter runt ett års vila dämpades detta så att allt började kännas lättare.
Citera
2018-05-07, 12:40
Medlem
Hydrangeas avatar
va Jobbigt!
Fundera på hur du skulle sagt till en kompis, om liknande hade hänt denne. Du hade antagligen låtit förstående och bekräftat att det händer alla, att inte vara så hård mot sig själv.
Citera
2018-05-07, 13:04
Medlem
Haha!

Helt sjukt att såna knäppisar som dig ens får ett arbete. Hur i helvete klarade du ens av intervjun?
Citera
2018-05-07, 13:38
Medlem
[quote=hewrgubbe|63985622]Haha!

Helt sjukt att såna knäppisar som dig ens får ett arbete. Hur i helvete klarade du ens av intervjun

Haha troligen på samma sätt du gjorde 😏 Bara för att man är hyperkänslig för stress betyder inte det att ma är sämre 🤷🏼‍♀️
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in