2018-05-08, 23:52
Bannlyst
Nej.

Men jag kan tänka mig att de kan landa på kanske 1,5-2%? Vilket skulle vara väldigt onödigt eftersom det troligen är röster som annars gått till SD. Låt oss säga att SD då får 25% i valet i höst. Skillnaden mellan 25% och 27% kan vara väldigt stor i slutändan. Som sagt, mycket onödigt om ett parti som ändå inte kommer ha något att säga till om snor röster från det etablerade partiet som har stort stöd. Rösta där det gör nytte som Emil skulle ha sagt!
Citera
2018-05-08, 23:53
Medlem
Jag ger dem 50-50. Lyckas de engagera tillräckligt många aktivister och får samma drag som det var runt gamla SDU kan det mycket väl gå vägen. Sd och vad nu ungdomsförbundet heter är så enormt kalla och lever endast på att övriga partier är så genomusla. Går exempelvis Ekeroth ut och säger åt alla sina följare att rösta AfS så är nog saken klar.
Citera
2018-05-08, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pensionsraddare
Nej.

Men jag kan tänka mig att de kan landa på kanske 1,5-2%? Vilket skulle vara väldigt onödigt eftersom det troligen är röster som annars gått till SD. Låt oss säga att SD då får 25% i valet i höst. Skillnaden mellan 25% och 27% kan vara väldigt stor i slutändan. Som sagt, mycket onödigt om ett parti som ändå inte kommer ha något att säga till om snor röster från det etablerade partiet som har stort stöd. Rösta där det gör nytte som Emil skulle ha sagt!

Vi hörde exakt samma svammel förra valet. "Rösta inte SvP, ni splittrar rörelsen och Sd behöver alla röster de kan få!" Sd gör ett kanonval och året efter slår Sverige rekord i invandring. Sd är inte lösningen på några problem.
Citera
2018-05-09, 00:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av James-Jonny
Vi hörde exakt samma svammel förra valet. "Rösta inte SvP, ni splittrar rörelsen och Sd behöver alla röster de kan få!" Sd gör ett kanonval och året efter slår Sverige rekord i invandring. Sd är inte lösningen på några problem.

Går inte att jämföra egentligen. Även om SD gjorde ett kanonval sett till hur förutsättningarna såg ut vid det tillfället så var deras siffror ändå inget att hänga i julgranen i det stora hela.

Men det här valet har SD faktiskt chansen att bli största parti. 27-30% kan räcka jävligt långt. Då är det jävligt små marginaler om några procent försvinner till ett annat parti som ändå inte kommer in i riksdagen.
Citera
2018-05-09, 00:12
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrickieDickie
Så sa man om Sd också...

Resultat för Sd i val till Sveriges riksdag
År Röster Röstandel Förändring
röstandel
(procentenh.) Mandat Förändring
mandat Ref
1988 1 118 0,02 % 0 av 349 [194]
1991 4 887 0,09 % +0,07 0 av 349 0 [194]
1994 13 954 0,25 % +0,16 0 av 349 0 [194]
1998 19 624 0,37 % +0,12 0 av 349 0 [195]
2002 76 300 1,44 % +1,07 0 av 349 0 [196]
2006 162 463 2,93 % +1,49 0 av 349 0 [50]
2010 339 610 5,70 % +2,77 20 av 349 +20 [54]
2014 801 178 12,86 % +7,16 49 av 349 +29 [10]

Tror iof det kommer gå snabbare för AfS om de lyckas hålla ihop tillräckligt många år (är inte lätt få en brokig skara att jobba ihop). Just nu är deras approach rätt efterfrågad, men man bygger inte ett parti från kvarlevorna av ett ungdomsförbund, kommer ta år innan de har lokala arbetsgrupper ute i landet som drar sitt strå till stacken.
Citera
2018-05-09, 00:31
Medlem
Lydans avatar
Ja. SD har gjort ett bra jobb, men tyvärr har det gått så långt att en röst på dem är bortkastad. De kommer inte få fullständig majoritet, och de visar inte tecken på att vilja förändra annat än de typiska små frågorna som traditionella politiker diskuterar, så som "rätt till heltid", "kvoterade familjedagar" och "Jobbskatteavdrag".

Det är totalt obetydliga frågor just nu. Och folk ser det.

Universitet och media utgör det största hotet mot samhället just nu, och även om SD ser det, så agerar de inte på det. AfS agerar på det. Och jag tror att det kommer att bli tydligt fram till valet. Det viktiga är att AfS gör det tydligt att det är vad de vill förändra, vilket de redan nu gör i sitt partiprogram.

Det kokar där ute. Under 5% för AfS är egentligen dåligt. Alla med något slags samvete för sina medborgare och de som har det värst kan omöjligen lägga sin röst på eliten som ignorerar problemen.

Opinionen visar redan nu 2-3% stöd. Runt 4-5% bland män, och under 1% bland kvinnor. Som vanligt.

Det är bara att rösta. Som Hugo brukade säga: "Sista chansen nu."
Citera
2018-05-09, 00:47
Medlem
fittslems avatar
Nej dom kommer aldrig i någonsin få 4% i detta val. Snälla kasta inte bort era röster på dom.

Kanske kan dom komma över spärren om 2-3 val till men absolut inte i år. Folk vet knappt vilka dom är.
Sånt här tar tid och dom har precis startats.
Citera
2018-05-09, 01:14
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Tror det blir tufft att komma in i riksdagen (även om jag hoppas). Hade varit så kul att se debatterna med Kasselstrand.

Anledningen till att jag tvivlar är för att alla ännu inte känner till AfS och för att väldigt många inte känner att det känns värt rösten om de inte kommer in.

Tror helt ärligt att Afs redan nu skulle kunna ha en stomme på 10 % av rösterna (om bara alla kände till partiet och alla visste att en röst på AfS garanterade att de var en röst på ett riksdagsparti).

Besökte en liten sommarkommun idag; alltså en vintertrött stad som lever upp på somrarna. Men den är stor nog att ha ett litet centrum med pizzeria, ICA och lite mer. Har inte varit där sedan förra året. Men vilken förändring.

Inslagen med huckleklädda somalier började redan för 10 år sedan. Och successivt har det kommit några nya varje år. Men nu! Överallt var det ensamkommande män i olika åldrar och raser. Några hazarer, araber, somalier och en del afrikaner. T.o.m. en ung kille i vad som såg ut som afrikanska festkläder. Nu var det i.o.f.s. mitt på dagen en vardag när de flesta svenskar arbetar, men en majoritet var i alla fall utlänningar som man såg ute på gatorna. Dussintals.

För 10-15 år sedan såg man inte en enda utlänning på gatorna. Kanske att det fanns någon jugge som arbetade på den närliggande industrin, men kommunen var säkert 99% svensk.

Det kändes mycket obehagligt. Männen har naturligtvis blivit utplacerade från boenden i andra delar av landet och de har kanske med sig en peng från Migrationsverket. Men det bör ju snart vara slut (två år betalar staten, sedan skall kommunerna ta över). Jag gissar att kommunen har tagit emot minst 100, troligen ännu fler, ensamkommande de senaste 1-2 åren. Att hålla igång en sådan kommer kosta igenomsnitt 2-400 000:- per gubbe. Det blir 30-40-50 miljoner extra i kostnader när staten tar bort sin hand. Var i hela friden skall dessa pengar tas ifrån???

Och hur kommer det gå vid nästa djupare lågkonjunktur? Brrrr.....

Det kan inte bara vara jag som får denna reaktion. När gatubilden ändras så drastiskt på bara ett par år. Jämför t.ex. med Lysekil (t.ex. Lamottes besök häromveckan), där såväl äldre som yngre Lysekilsbor berättade hur snabbt den idylliska fiskekommunen har blivit otrygg och folk inte vågar gå ut längre.

Med en stundande sommar där misshandel, våldtäkter och annat otyg ökar, kommer bägaren att rinna över för många svenskar. En hel del är beredda att ta till drastiska åtgärder. Pratet människor emellan ökar och folk kommer att ta reda på mer än vad de har gjort vid tidigare val. Sverige har förändrats skarpt sedan förra valet och många känner både rädsla och frustration inför framtiden. De kommer att söka aktivt efter drastiska åtgärder. AfS ligger rätt i tiden.
Citera
2018-05-09, 01:17
Medlem
Charlemanges avatar
Absolut inte.
Gapiga ungtuppar inget nytt under solen lite uppror lite revolution.
Vet och kan allt bäst.
De förstör mycket mycket mer än de kan vinna.
Citera
2018-05-09, 01:38
Medlem
Till alla här vill jag säga att det finns ingenting som heter en bortkastad röst.

Blank röst kan jag köpa till en viss del.
Citera
2018-05-09, 02:01
Medlem
Bara en knallkork kan kasta bort sin röst på något annat än SD nu. Varenda liten röst räknas, och att vi nu kommit så långt sedan 1998 skulle ju kännas förjävligt om vi missade en extra stol i riksdagen på bortkastade röster.

Det är ju inte förs nu vi verkligen kan få in så många platser att vi faktiskt kan påverka politiken på riktigt. Nu har vi börjat få folket med oss, vi har kämpat i 20 år för att komma hit. Ni ungtuppar borde verkligen tänka till en extra gång innan ni kastar bort eran röst.
Citera
2018-05-09, 02:08
Medlem
highstakess avatar
Att lägga sin röst på afs är att kasta bort sin röst, bättre lägga den på SD då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in