Citat:
Ursprungligen postat av
flashbackdasen
Tror det blir tufft att komma in i riksdagen (även om jag hoppas). Hade varit så kul att se debatterna med Kasselstrand.
Anledningen till att jag tvivlar är för att alla ännu inte känner till AfS och för att väldigt många inte känner att det känns värt rösten om de inte kommer in.
Tror helt ärligt att Afs redan nu skulle kunna ha en stomme på 10 % av rösterna (om bara alla kände till partiet och alla visste att en röst på AfS garanterade att de var en röst på ett riksdagsparti).
Besökte en liten sommarkommun idag; alltså en vintertrött stad som lever upp på somrarna. Men den är stor nog att ha ett litet centrum med pizzeria, ICA och lite mer. Har inte varit där sedan förra året. Men vilken förändring.
Inslagen med huckleklädda somalier började redan för 10 år sedan. Och successivt har det kommit några nya varje år. Men nu! Överallt var det ensamkommande män i olika åldrar och raser. Några hazarer, araber, somalier och en del afrikaner. T.o.m. en ung kille i vad som såg ut som afrikanska festkläder. Nu var det i.o.f.s. mitt på dagen en vardag när de flesta svenskar arbetar, men en majoritet var i alla fall utlänningar som man såg ute på gatorna. Dussintals.
För 10-15 år sedan såg man inte en enda utlänning på gatorna. Kanske att det fanns någon jugge som arbetade på den närliggande industrin, men kommunen var säkert 99% svensk.
Det kändes mycket obehagligt. Männen har naturligtvis blivit utplacerade från boenden i andra delar av landet och de har kanske med sig en peng från Migrationsverket. Men det bör ju snart vara slut (två år betalar staten, sedan skall kommunerna ta över). Jag gissar att kommunen har tagit emot minst 100, troligen ännu fler, ensamkommande de senaste 1-2 åren. Att hålla igång en sådan kommer kosta igenomsnitt 2-400 000:- per gubbe. Det blir 30-40-50 miljoner extra i kostnader när staten tar bort sin hand. Var i hela friden skall dessa pengar tas ifrån???
Och hur kommer det gå vid nästa djupare lågkonjunktur? Brrrr.....
Det kan inte bara vara jag som får denna reaktion. När gatubilden ändras så drastiskt på bara ett par år. Jämför t.ex. med Lysekil (t.ex. Lamottes besök häromveckan), där såväl äldre som yngre Lysekilsbor berättade hur snabbt den idylliska fiskekommunen har blivit otrygg och folk inte vågar gå ut längre.
Med en stundande sommar där misshandel, våldtäkter och annat otyg ökar, kommer bägaren att rinna över för många svenskar. En hel del är beredda att ta till drastiska åtgärder. Pratet människor emellan ökar och folk kommer att ta reda på mer än vad de har gjort vid tidigare val. Sverige har förändrats skarpt sedan förra valet och många känner både rädsla och frustration inför framtiden. De kommer att söka aktivt efter drastiska åtgärder. AfS ligger rätt i tiden.