2018-05-08, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Det är stor skillnad på vätgas och andra gaser.

Vätgas är extremt flyktigt och kan till och med slinka ut genom metalltankar. Gasen måste också trycksättas nåt extremt. Runt 700 bar. Det gäller även tankarna på vätgasstationerna. Blir inte helt lätt med infrastrukturen. Så fort några bilar har fyllt på vätgas så sjunker trycket på macken och det blir snart väldigt långsamt. Gäller att man hela tiden fyller på med ny gas från tankbilar eller på nåt sätt håller trycket uppe ändå. Finns kanske nån smart lösning, vad vet jag.

Jag föredrar dock batteribilar för jag har eluttag hemma, men ingen vätgastank.

Nä, det du skriver stämmer inte så bra med verkligheten men du behöver inte vara rädd för vätgas där hanteringen är väl etablerad när det gäller säkerhet som även gäller bensin och gasol men vätgasen är faktiskt mer flyktig och den hanteras enligt detta med bättre slangar, kopplingar och tankar.
Hur man behåller trycket i stora vätgastankar kan du fråga NASA om, men jag gissa på två alternativ,
det ena är -253 Celsius som gör vätgasen flytande (NASA) eller taget från Wiki "The most promising chemical approach is electrochemical hydrogen storage, as the release of hydrogen can be controlled by the applied electricity" som är vätgasceller.

Lite info:
https://www.nyteknik.se/energi/hur-farligt-ar-vatgas-i-tanken-6402214
https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_storage
Senast redigerad av SaltLakeCity 2018-05-08 kl. 22:44.
Citera
2018-05-08, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Om du hade läst mitt tidigare inlägg så fattade du varför: att försöka trycka in energi i formen av elektrisk ström (laddkabel) för att ge ett fordon med ackumulatorer kraft för 80 mils körning skulle kräva ett helt ställverk och kablar grova som underarmen för att det ens skulle vara möjligt - om du inte vill stå där i flera timmar. Ett färdigladdad bränslecell kan man däremot byta på samma tid som det tar att tanka en bil idag så vi kommer att få se nåt sånt i nästa generation bilar.

Va? Det funkar ju helt ok med 120 kW. När 350 kW laddarna kommer så är allt hur lugnt som helst. Hur ofta kör du så långt? En elbil laddar man med fördel när man sover eller jobbar.
Citera
2018-05-08, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaltLakeCity
Nä, det du skriver stämmer inte så bra med verkligheten men du behöver inte vara rädd för vätgas där hanteringen är väl etablerad när det gäller säkerhet som även gäller bensin och gasol men vätgasen är faktiskt mer flyktig och den hanteras enligt detta med bättre slangar, kopplingar och tankar.
Hur man behåller trycket i stora vätgastankar kan du fråga NASA om, men jag gissa på två alternativ,
det ena är -253 Celsius som gör vätgasen flytande (NASA) eller taget från Wiki "The most promising chemical approach is electrochemical hydrogen storage, as the release of hydrogen can be controlled by the applied electricity" som är vätgasceller.

Lite info:
https://www.nyteknik.se/energi/hur-farligt-ar-vatgas-i-tanken-6402214
https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_storage

Jag tycker ändå att det är idiotiskt och kommer antagligen aldrig att slå.
Citera
2018-05-08, 23:04
Medlem
Citat:
Jag tycker ändå att det är idiotiskt och kommer antagligen aldrig att slå.

Idag är det ingen höjdare med vätgas men om du ser hur solceller utvecklas och fossildrivna fordon känns mer och mer som ett dåligt alternativ. Snart så kommer det finnas en stor marknad för icke fossildrivna fordon och jag vill säga att vätgas är framtiden och allt prat om att tillverkning av vätgas är en omväg gentemot batterier stämmer just nu men inte om några år.

Utvecklingen går inte att stoppa och ursäkta men det kan man räkna ut med arslet att vätgas är framtidens drivmedel, hur många batterier behövs för att flyga över Atlanten?

Vätgas tog oss till månen.
Citera
2018-05-08, 23:25
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Va? Det funkar ju helt ok med 120 kW. När 350 kW laddarna kommer så är allt hur lugnt som helst. Hur ofta kör du så långt? En elbil laddar man med fördel när man sover eller jobbar.

120kW är 300A om det handlar om 400V. 350kW är 875A. Ett normalt hushåll (villa) brukar ha 16A. Ja, du fattar själv....ska hela elnätet dimensioneras upp med en faktor 50 för att folk ska kunna ladda sina bilar hemma?
Det spelar sen ingen roll om du kan ladda på natten i 19 fall av 20, man vill ha den friheten att inte riskera att bli stående med en bil som det tar åtskilliga timmar att få fart på igen.

Tro mig, det kommer att bli celler som man byter på "macken". Finns ingen annan realistisk lösning. Sen är det inte omöjligt att man kan stödladda cellerna hemma för att ta sig till och från jobbet men att ladda dem fullt hemma för längre turer blir en omöjlighet.
Citera
2018-05-09, 00:06
Medlem
Citat:
120kW är 300A om det handlar om 400V. 350kW är 875A. Ett normalt hushåll (villa) brukar ha 16A. Ja, du fattar själv....ska hela elnätet dimensioneras upp med en faktor 50 för att folk ska kunna ladda sina bilar hemma?
Det spelar sen ingen roll om du kan ladda på natten i 19 fall av 20, man vill ha den friheten att inte riskera att bli stående med en bil som det tar åtskilliga timmar att få fart på igen.

Tro mig, det kommer att bli celler som man byter på "macken". Finns ingen annan realistisk lösning. Sen är det inte omöjligt att man kan stödladda cellerna hemma för att ta sig till och från jobbet men att ladda dem fullt hemma för längre turer blir en omöjlighet.

Det kan bli en möjlighet om elbolagen lägger några miljarder på kraftigare elnät och du betalar.

Vi hade på 70-talet låga elpriser och att ha en el-panna och el-radiatorer var inte fel när elpriserna var låga, men sedan kom den nya elskatten som var som en magpumpare för villaägare och även de som hade fastigheter, det hade varit kriminellt att försöka höja hyra så mycket på ett bräde.

Nog om historia, på den tiden var elnäten dimensionerade för max 20kW per hus, max 3x32A och nu pratar elbolagen om att de har uppgraderingskostnader som hamnar på elräkningen även om elförbrukningen har minskat genom tiderna, det är så mycket bluff och påhittade kostnader inom elbolagen så att det är pinsamt.

zoombo har helt rätt, det finns inte kapacitet att pressa 120kW genom ett elsystem som är dimensionerat för 3x32A. Att kräva 120kW=UxI till ett vanligt hus går inte, man kan endast ladda bilen som stöd när den står hemma.
Citera
2018-05-09, 06:56
Moderator
Citat:

Citat:
Det kan bli en möjlighet om elbolagen lägger några miljarder på kraftigare elnät och du betalar.

Vi hade på 70-talet låga elpriser och att ha en el-panna och el-radiatorer var inte fel när elpriserna var låga, men sedan kom den nya elskatten som var som en magpumpare för villaägare och även de som hade fastigheter, det hade varit kriminellt att försöka höja hyra så mycket på ett bräde.

Nog om historia, på den tiden var elnäten dimensionerade för max 20kW per hus, max 3x32A och nu pratar elbolagen om att de har uppgraderingskostnader som hamnar på elräkningen även om elförbrukningen har minskat genom tiderna, det är så mycket bluff och påhittade kostnader inom elbolagen så att det är pinsamt.

zoombo har helt rätt, det finns inte kapacitet att pressa 120kW genom ett elsystem som är dimensionerat för 3x32A. Att kräva 120kW=UxI till ett vanligt hus går inte, man kan endast ladda bilen som stöd när den står hemma.
Inte för att vara sån, men varför ska man ha en snabbladdare hemma. Är det inte längs vägarna det behövs?

Jag hävdar att för de allra flesta så täcker nattladdning hemma 99% av körbehovet, som så många gånger tidigare påpekat så drar en vanligt villa idag betydligt mindre än för 30 år sedan, bl.a. med hjälp av värmepumpar och bättre isolering. Elnätet har inte blivit sämre för det.
Jag skulle t.o.m. våga ge mig på att påstå att nästintill samtliga tvåbilshushåll skulle kunna byta den ena bilen mot elbil över natten utan att bli handikappade och utan att elnätet havererar.
Om resten av bilarna skulle bytas ut på en 25-årsperiod (vilket inte är troligt) så kommer elnätet och samhället att dimensioneras och anpassas efter det.
Citera
2018-05-09, 07:47
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:

En Renault ZOE med medföljande laddbox, 3 x 16 A, laddar du fullt 41 kWh på 4 h 30 m. På den laddningen kommer du 30 mil i verkligheten. Att fylla på för 5 mil tar 20 m vid 43 kW (3 x 62 A) laddstolpe.

Denna bilen har enbart AC-laddning.

Teslas Supercharger ser ut så här:
https://electrek.co/2016/10/03/tesla-to-deliver-its-largest-privately-owned-supercharger-station-to-a-taxi-fleet-in-montreal/#jp-carousel-28493

Modulerna så här:
https://technology.ihs.com/Teardowns/binary/devices/2611/photos/96038/binary

Så här inuti:
https://technology.ihs.com/Teardowns/binary/devices/2611/photos/97213/binary?size=

I skåpet finns 12 moduler där var och en ger 40 A. Två laddare delar på ett skåp, 480 A. Är nog en del förluster på vägen till batteriet.

Allt om SC:
https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Supercharger
Senast redigerad av PeterNoster 2018-05-09 kl. 08:25.
Citera
2018-05-09, 08:16
Medlem
Citat:

Du behöver ingen snabbladdare hemma vid ditt hus. Du behöver en underhållsladdning hemma som täcker det körmönster du har en normal dag.

Kör du till och från jobbet, skjutsar barn till träning m.m. så kanske en normalbilist kör max 10mil per dag. Inte ens så mycket. Läste någonstans att en bil i Sverige i snitt rullar 5mil per dag. Din elbil har på 10mil förbrukat 10kwh, det är det du behöver ersätta i batteriet. Om du parkerar bilen kl. 20, ska köra kl. 07 har du elva timmar på dig att ladda 20kw på. Med 3fasladdning kan du ladda med 8A och ändå utan problem hinna ladda bilen på natten. Och då förbrukar du mindre än vad ett elelement gör av med för uppvärmning av din bostad.

Det är det behovet du behöver laddning för hemma.

Problemet kan uppstå för dem som använder sin bil i tjänsten och då rullar 30-40 mil per dag och utgår från hemmet. Där kan det behövas något som löser detta, men en snabbladdare vid ett köpcentrum eller liknande som laddar till 80% på 25minuter, sedan topppa upp resten hemma skulle lösa det.

Så du behöver inte bygga ut elsystemet, du kan behöva anpassa det lite i bostadsområden med gemensam parkeringsyta.
Citera
2018-05-09, 08:51
Medlem
PeterNosters avatar
Fortsättning p.g.a. datorhaveri:

...förenklat så är det ju som att dra fram el till 12 villor till skåpet. Alla tolv "villorna" förser två laddare med laddningsström.
Citera
2018-05-09, 09:41
Medlem
Citat:
Idag är det ingen höjdare med vätgas men om du ser hur solceller utvecklas och fossildrivna fordon känns mer och mer som ett dåligt alternativ. Snart så kommer det finnas en stor marknad för icke fossildrivna fordon och jag vill säga att vätgas är framtiden och allt prat om att tillverkning av vätgas är en omväg gentemot batterier stämmer just nu men inte om några år.

Utvecklingen går inte att stoppa och ursäkta men det kan man räkna ut med arslet att vätgas är framtidens drivmedel, hur många batterier behövs för att flyga över Atlanten?

Vätgas tog oss till månen.

Möjligt att lösningen är både och. Vätgas för båtar, flygplan, tunga lastbilar osv. Och batterier för personbilar, lätta lastbilar, stadsbussar osv.
Citera
2018-05-09, 09:43
Medlem
Citat:

Porsche tänker sig ha 800V på sina batterier så krävs "bara" 437,5A för att uppnå 350kW.

Och du är verkligen en idiot om du tror att man behöver ha en sån laddare hemma hos sig... Jag laddar med 11kW hemma och det är egentligen för mycket för vad som behövs. Då har vi ändå TVÅ elbilar och laddar inte ens varje dag. Man fyller på batteriet när det behövs. Man låter det inte gå ner mot 0% som man gör med en bensinbil. Jag håller mig mellan kanske 60% och 90% på Teslan. Kan alltså få 100% batteri på max 4-5 timmar när vi ska iväg på långkörning. Som i morgon när vi ska köra 30 mil utan att ladda.
Senast redigerad av Locifer 2018-05-09 kl. 09:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in