2018-05-08, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whoknows75
Exakt.
Du var mej en smart rackare.
Bra tanke.
Polisen har självklart gjort en datautskrift, eftersom det "riktiga" brevet är hos NFC.
Det kan ju tänkas finnas skäl att inte visa originalbrevet i vissa skeden. Om man vill hålla inne med handstil och eventuella andra spår.
Citera
2018-05-08, 17:38
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Älskade Moa kände inte till ordet självmord. Har träffat många 11 åriga barn. Deras tankar fungerar inte så i den åldern.Ännu mindre Moas
Kanske inte Moa. Men du har fel i att barn i den åldern inte kan ha självmordstankar. De funderar mycket om livet i stort.
Senast redigerad av Lillamig72 2018-05-08 kl. 17:42.
Citera
2018-05-08, 17:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Det var en skrämmande hög siffra bland så unga. Jag hade nog tippat på max 5.
Är det din teori du har angående flickorna eller spann du bara vidare på inläggen ett par sidor tillbaka? Jag har nog också svårt för den teorien men håller alla dörrar öppna tills mer fakta kommer. Om det kommer dvs.

Min övertygelse är att polisen hade bra på fötterna när de gick ut med sitt pressmeddelande, men om man ska spekulera att polisen hade fel, ligger självmord eller olyckliga experimenteranden närmast utifrån statistiskt hänseende.
Citera
2018-05-08, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jinxer
Min övertygelse är att polisen hade bra på fötterna när de gick ut med sitt pressmeddelande, men om man ska spekulera att polisen hade fel, ligger självmord eller olyckliga experimenteranden närmast utifrån statistiskt hänseende.
Tack då förstår jag hur du resonerar.
Citera
2018-05-08, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Kanske inte Moa. Men du har fel i att barn i den åldern inte kan ha självmordstankar. De funderar mycket om livet i stort.
Få 11 åringar tänker på självmord. Om dom överhuvudtaget finns. Moa var inte en av dom. Det vet jag.
Senast redigerad av Missan27 2018-05-08 kl. 18:21.
Citera
2018-05-08, 18:14
Bannlyst
Citat:
Tack då förstår jag hur du resonerar.
Men jag håller med om att det skrämmande höga siffror. Du kan läsa mer om det här om du vill. Där lyfter man upp skador och förgiftning som de största orsakerna till barns död, ca 100 fall om året. 20 fall per år beskrivs som suicid, men man menar också i rapporten att det även kan finnas ett mörkertal dolda av bla missbruk eller "olyckor" som egentligen var medvetna handlingar. Rapporten är från 2007 och antal suicid hos barn har ökat något sedan dess.
Citera
2018-05-08, 18:52
Medlem
Citat:
Ja, att barnets individuation till föräldern bromsas eller tom går i regress, är vanligt när barnet är handikappat och/eller långvarigt sjuk. Anknytningen mellan primär vårdnadshavare och barn stärks och förlängs som en följd av barnets hjälplöshet och lidande. Beroende på förälderns mognad, resistens och personlighet, kan hen hålla denna anknytning på en sund nivå. Är föräldern svag, skör eller vilar på ett dåligt anknytningsmönster med sin egen förälder, kan det från barnet ökade behovet av anknytning från föräldern antingen negligeras, alternativt ta sig väldigt kraftfulla symbotiska uttryck, ibland till destruktivt psykotiska mått. I dessa fall är det viktigt att föräldern får hjälp av närstående och professionellt psykiatriskt stöd.

Intressanta aspekter, antingen av eller på, om föräldern har haft anknytningsproblem själv, med sin förälder. Gäller anknytningsproblematiken enbart med mamman, i vilken ålder präglas barnet, undermedvetet antar jag? Jag funderar på att en lillebror till O avled när O var tre år cirka. Kan det ha stört relationen mor-son, eller är anknytningsprocessen färdig tidigare?

En tidig källa i tråden uppgav att händelseförloppet inte var som vi trodde. Det lämnar ju öppet för att det kan vara som du spekulerar kring.
Citera
2018-05-08, 19:01
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ca 25 barn 15 år och under tar livet av sig varje år, att jämföra med 5 barn som dör varje år till följd av dödligt våld från föräldrar. Till självmordsgruppen tillkommer dessutom de barn som av misstag dör pga att de lyckas tillfoga sig själva skada eller förgiftning av olyckshändelse eller experimenterande. I åldersgruppen som föräldrarna befann sig i, är suicid vanligaste dödsorsaken hos män och en av de vanligaste hos kvinnor.

Citat:
Det var en skrämmande hög siffra bland så unga. Jag hade nog tippat på max 5.
Är det din teori du har angående flickorna eller spann du bara vidare på inläggen ett par sidor tillbaka? Jag har nog också svårt för den teorien men håller alla dörrar öppna tills mer fakta kommer. Om det kommer dvs.

Siffran 25 barn/år under 15 år är inte bara skrämmande - den är helt fel.

Fakta om självmord
•Cirka 40-50 ungdomar under 20 år tar sitt liv i Sverige varje år, av dem är cirka fem under 15 år.

•Under de senaste femton åren har antalet självmord i Sverige minskat med cirka 20 procent, detsamma gäller större delen av EU. Trenden gäller dock inte ungdomar och unga vuxna, där självmorden legat på samma nivå under en längre tid.

https://ki.se/forskning/fakta-om-sjalvmord

Endast mellan 5-8 barn under 14år ( ej femton år enl studiemått nedan) tar sitt liv varje år. Fördelningen pojkar flickor ligger relativt lika.

Under 2016 tog 4 flickor under 14 år sitt liv ( 4 pojkar)
Under 2015 tog 4 flickor under 14 år sitt liv ( 4 pojkar)
Under 2014 tog 2 flickor under 14 år sitt liv. ( 5 pojkar)

https://ki.se/nasp/sjalvmord-i-sverige-0

Barn så unga som under 12 år har begått suicid, ja finns beskrivet en handfull fall senaste decennierna.
Dock hittar jag inga uppgifter om att två syskon under 15 år någonsin skulle ha suiciderat tillsammans i modern tid i Sverige.

Nej, snälla sluta med denna osmakliga diskussion!
Det har begåtts våldbrott inne i familjens Henkows låsta villa i Bjärred. Precis som polisen hela tiden har sagt.
Töserna har inte tagit sina liv - de har mördats av en eller bägge av sina föräldrar.

Om vi ska ifrågasätta polisens uppgifter om begångna våldsbrott - då kanske vi lika gärna kan ifrågasätta allt - dvs ingen utomstående gärningsman? Är alla verkligen döda? Är det verkligen denna familj? Det blir absurt!

Det är dessutom osmakligt mot mordoffren - de mördade töserna.
Senast redigerad av Solglittret 2018-05-08 kl. 19:15.
Citera
2018-05-08, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderator
Det kan ju tänkas finnas skäl att inte visa originalbrevet i vissa skeden. Om man vill hålla inne med handstil och eventuella andra spår.

Det tror jag också. Först vill man väl få en reaktion från resp släkts sida, om dom märkt någon nedstämdhet och barnens sjukdomar.

Inte säkert att ens någon kommer få veta vem som skrivit brevet. Det tjänade bara som en förstärkning av texten i brevet.
Citera
2018-05-08, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Intressanta aspekter, antingen av eller på, om föräldern har haft anknytningsproblem själv, med sin förälder. Gäller anknytningsproblematiken enbart med mamman, i vilken ålder präglas barnet, undermedvetet antar jag? Jag funderar på att en lillebror till O avled när O var tre år cirka. Kan det ha stört relationen mor-son, eller är anknytningsprocessen färdig tidigare?

En tidig källa i tråden uppgav att händelseförloppet inte var som vi trodde. Det lämnar ju öppet för att det kan vara som du spekulerar kring.

Intressant som du förklarar det. Absolut en teori också.
Citera
2018-05-08, 19:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt

I normalfallet är anknytningen/symbiosen som starkast under barnets första 6-8 månader för att sedan gradvis individuera sig,. Denna individuation pågår mer eller mindre hela livet men kan bromsas eller gå i regress pga olika livsomständigheter.

Det måste inte vara modern, även om det är vanligast eftersom hon oftast är hemma med barnet och dessutom ger detta mat via bröstet. Det finns också en kulturell betingning av att modern ska vara primär. Men det finns gott om exempel där den primära anknytningen även kan vara fadern eller en mormor. Oftast handlar det om att modern varit sjuk/död eller av andra orsaker inte kunnat finnas tillgänglig.

Med tanke på att H var den som var hemma mest av föräldrarna och att O verkade vara uppslukad av sitt arbete, resor mm, är det rimligt att sluta sig till att hon var primär för flickorna.

Om Os mor var i stark sorg och därför otillgänglig när han var 3 år, men att anknytningen fungerat tillfylles innan dess, skulle jag inte säga att detta borde påverkat hans tidiga anknytningsmönster, dvs i dess mest primitiva form. Man kan möjligen tänka sig att han försökte göra allt för att tillfredsställa sin känslomässigt frånvarande mor för att få dennes gunst och senare som en följd av detta, även andra nära personer som uppvisade ett liknande känslomässigt beteende. Men nu är jag långt ut på den spekulativa grenen.
Citera
2018-05-08, 19:40
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whoknows75
Jag håller med dig Solglittret.
Mamman, pappan, eller båda två har fattat detta beslut, och endast nån av dem, eller båda två är ansvariga för detta.

I mina ögon är det rent osmakligt att spekulera i att flickorna själva har.....
Det finns såklart 0,0003% chans att det kan vara så, men allvarligt talat alltså.
Jag håller med, låt flickorna vara.
Ansvaret ligger till 100% på föräldrarna, eller någon av föräldrarna.
Instämmer i dina ord. Hypotesen är fullständigt befängd och motsägs inte minst av sunt förnuft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in