Citat:
Ursprungligen postat av
Solglittret
Allvarligt vad är det som pågår just nu?
Två oskyldiga barn har hittats döda och polisen går ut med att deras föräldrar i ett avskedsbrev tar på sig skulden. Analyser om när, var , hur är inte klara.
Två mördade barn - och så sitter folk och spekulerar i om töserna själva kan ha gjort det!
Några vansinniga funderingar i början av tråden när ingen knappt vet vem det handlar om är kanske rimligt - men nu?
Nu är det osmakligt!
Oskar och Hanna är för mig helt okända anonyma 40+ plussare.
Båda har enligt polisen skrivit under ett brev där de erkänner dubbelmord på sina barn.
Polisen uppger att grova våldsbrott har begåtts inne i villan.
Mina funderingar handlar om vem av dessa för mig helt okända vuxna som kan ha varit drivande av morden på sina barn. Sannolikhetsdiskussioner baserat på tidigare familicid och på det ytterst lilla som kommit fram om de inblandades personlighet.
Där ligger sannolikhet för gemensamma samförstånds mord liksom för att kvinnan ensam gjort det eller drivit på, lågt - och högt för att mannen varit drivande eller ensam mördare.
Det finns helt enkelt inte på kartan att polisen inte skulle upptäckt självmord av barnen och att föräldrarna skulle tagit sina liv och ljuga om varför - till sina egna anhörigas stora förskräckelse
För sjutton - ta inte ifrån dessa stackars flickor ens det allra sista som finns kvar omnämnt om dem, nämligen att de är oskyldiga mordoffer. De är absolut inget annat!
Fortfarande
vet vi inte mer än att familjen är död och att föräldrarna skrev ett avskedsbrev. Resten är, precis som du själv varit väldigt tydlig med, endast saker vi
tror eller så kallade trådsanningar. Dessutom har det förflutit många månader sedan pressmeddelandet publicerades. Polisens uppfattning
kan ha förändrats av vidare utredningar och svar från NFC.
Ska vi spekulera om hur barnen dött, är självmord eller experimenterande som gick över styr, statistiskt mest sannolikt. Det har inget med osmaklighet att göra eller att beröva flickorna någonting. Det hade heller inte varit bättre för barnen att föräldrarna förklarades skyldiga, om det i själva verket var så att flickorna själva gjorde ett eget sista aktivt val. Det hade varit som att beröva dem rätten till sin sista handling.
Sen kan vi naturligtvis istället välja att tro på de som har mest insyn i ärendet, polisen, och utgå från dessa. Det är i mitt tycke det mest smakfulla förhållningssättet och något som jag själv egentligen gör. Då berövar man inte heller flickorna den mest sanningsenliga bilden utifrån de som har störst möjlighet att kunna avge en sådan.
Det man
inte kan göra, är att både tillåta sig att tolka polisens meddelande lite som man själv vill utifrån statistik sannolikhetslära för att påvisa sin egen tes, om man inte är konsekvent och gör det på andra områden, bara för att man ogillar utfallet av statistiken.
Då är man inte bara osmaklig, utan också ohederlig och manipulativ.