2018-05-08, 12:55
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SintraartniS
Jag gjorde en liten ansträngning och kollade med skatteverket. O hade inte varit gift tidigare, men var gift då han avled. Men han kan ju ha varit sambo med nån innan han och H träffades.

Nåt dödsdatum finns för övrigt inte, men det var ju ingen överraskning.

Tack för info.
Vet du om någon av dem hade några ytterligare -särkull - barn?
Citera
2018-05-08, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Tack för info.
Vet du om någon av dem hade några ytterligare -särkull - barn?

Glömde fråga det dessvärre... Vågade inte heller gå in på tidigare adresser osv. Kände mig lite som en gam trots att jag mentalt intog journalistperspektivet...
Citera
2018-05-08, 13:34
Bannlyst
Citat:
Allvarligt vad är det som pågår just nu?

Två oskyldiga barn har hittats döda och polisen går ut med att deras föräldrar i ett avskedsbrev tar på sig skulden. Analyser om när, var , hur är inte klara.

Två mördade barn - och så sitter folk och spekulerar i om töserna själva kan ha gjort det!
Några vansinniga funderingar i början av tråden när ingen knappt vet vem det handlar om är kanske rimligt - men nu?
Nu är det osmakligt!

Oskar och Hanna är för mig helt okända anonyma 40+ plussare.
Båda har enligt polisen skrivit under ett brev där de erkänner dubbelmord på sina barn.
Polisen uppger att grova våldsbrott har begåtts inne i villan.

Mina funderingar handlar om vem av dessa för mig helt okända vuxna som kan ha varit drivande av morden på sina barn. Sannolikhetsdiskussioner baserat på tidigare familicid och på det ytterst lilla som kommit fram om de inblandades personlighet.
Där ligger sannolikhet för gemensamma samförstånds mord liksom för att kvinnan ensam gjort det eller drivit på, lågt - och högt för att mannen varit drivande eller ensam mördare.

Det finns helt enkelt inte på kartan att polisen inte skulle upptäckt självmord av barnen och att föräldrarna skulle tagit sina liv och ljuga om varför - till sina egna anhörigas stora förskräckelse

För sjutton - ta inte ifrån dessa stackars flickor ens det allra sista som finns kvar omnämnt om dem, nämligen att de är oskyldiga mordoffer. De är absolut inget annat!

Jag håller med dig Solglittret.
Mamman, pappan, eller båda två har fattat detta beslut, och endast nån av dem, eller båda två är ansvariga för detta.

I mina ögon är det rent osmakligt att spekulera i att flickorna själva har.....
Det finns såklart 0,0003% chans att det kan vara så, men allvarligt talat alltså.
Jag håller med, låt flickorna vara.
Ansvaret ligger till 100% på föräldrarna, eller någon av föräldrarna.
Citera
2018-05-08, 13:50
Bannlyst
Citat:
Allvarligt vad är det som pågår just nu?

Två oskyldiga barn har hittats döda och polisen går ut med att deras föräldrar i ett avskedsbrev tar på sig skulden. Analyser om när, var , hur är inte klara.

Två mördade barn - och så sitter folk och spekulerar i om töserna själva kan ha gjort det!
Några vansinniga funderingar i början av tråden när ingen knappt vet vem det handlar om är kanske rimligt - men nu?
Nu är det osmakligt!

Oskar och Hanna är för mig helt okända anonyma 40+ plussare.
Båda har enligt polisen skrivit under ett brev där de erkänner dubbelmord på sina barn.
Polisen uppger att grova våldsbrott har begåtts inne i villan.

Mina funderingar handlar om vem av dessa för mig helt okända vuxna som kan ha varit drivande av morden på sina barn. Sannolikhetsdiskussioner baserat på tidigare familicid och på det ytterst lilla som kommit fram om de inblandades personlighet.
Där ligger sannolikhet för gemensamma samförstånds mord liksom för att kvinnan ensam gjort det eller drivit på, lågt - och högt för att mannen varit drivande eller ensam mördare.

Det finns helt enkelt inte på kartan att polisen inte skulle upptäckt självmord av barnen och att föräldrarna skulle tagit sina liv och ljuga om varför - till sina egna anhörigas stora förskräckelse

För sjutton - ta inte ifrån dessa stackars flickor ens det allra sista som finns kvar omnämnt om dem, nämligen att de är oskyldiga mordoffer. De är absolut inget annat!

Fortfarande vet vi inte mer än att familjen är död och att föräldrarna skrev ett avskedsbrev. Resten är, precis som du själv varit väldigt tydlig med, endast saker vi tror eller så kallade trådsanningar. Dessutom har det förflutit många månader sedan pressmeddelandet publicerades. Polisens uppfattning kan ha förändrats av vidare utredningar och svar från NFC.

Ska vi spekulera om hur barnen dött, är självmord eller experimenterande som gick över styr, statistiskt mest sannolikt. Det har inget med osmaklighet att göra eller att beröva flickorna någonting. Det hade heller inte varit bättre för barnen att föräldrarna förklarades skyldiga, om det i själva verket var så att flickorna själva gjorde ett eget sista aktivt val. Det hade varit som att beröva dem rätten till sin sista handling.

Sen kan vi naturligtvis istället välja att tro på de som har mest insyn i ärendet, polisen, och utgå från dessa. Det är i mitt tycke det mest smakfulla förhållningssättet och något som jag själv egentligen gör. Då berövar man inte heller flickorna den mest sanningsenliga bilden utifrån de som har störst möjlighet att kunna avge en sådan.

Det man inte kan göra, är att både tillåta sig att tolka polisens meddelande lite som man själv vill utifrån statistik sannolikhetslära för att påvisa sin egen tes, om man inte är konsekvent och gör det på andra områden, bara för att man ogillar utfallet av statistiken.

Då är man inte bara osmaklig, utan också ohederlig och manipulativ.
Senast redigerad av Jinxer 2018-05-08 kl. 13:58.
Citera
2018-05-08, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jinxer
Fortfarande vet vi inte mer än att familjen är död och att föräldrarna skrev ett avskedsbrev. Resten är, precis som du själv varit väldigt tydlig med, endast saker vi tror eller så kallade trådsanningar. Dessutom har det förflutit många månader sedan pressmeddelandet publicerades. Polisens uppfattning kan ha förändrats av vidare utredningar och svar från NFC.

Ska vi spekulera om hur barnen dött, är självmord eller experimenterande som gick över styr, statistiskt mest sannolikt. Det har inget med osmaklighet att göra eller att beröva flickorna någonting. Det hade heller inte varit bättre för barnen att föräldrarna förklarades skyldiga, om det i själva verket var så att flickorna själva gjorde ett eget sista aktivt val. Det hade varit som att beröva dem rätten till sin sista handling.

Sen kan vi naturligtvis istället välja att tro på de som har mest insyn i ärendet, polisen, och utgå från dessa. Det är i mitt tycke det mest smakfulla förhållningssättet och något som jag själv egentligen gör. Då berövar man inte heller flickorna den mest sanningsenliga bilden utifrån de som har störst möjlighet att kunna avge en sådan.

Det man inte kan göra, är att både tillåta sig att tolka polisens meddelande lite som man själv vill utifrån statistik sannolikhetslära för att påvisa sin egen tes, om man inte är konsekvent och gör det på andra områden, bara för att man ogillar utfallet av statistiken.

Då är man inte bara osmaklig, utan också ohederlig och manipulativ.

Så... Hur ser statistiken ut för fall där två barn suiciderat och föräldrarna därefter i omedelbar närtid suiciderat som en följd av det?
Citera
2018-05-08, 14:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Men pedofilanklagelser har du skrivit om, det är också mycket allvarligt. Vad grundar du det på?

- Jag har skrivit pedofil...-
- Sen hur du får det till annat vet inte jag-
- Nä men det menar du inte att det är allvarligt-
Citera
2018-05-08, 14:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SintraartniS
Så... Hur ser statistiken ut för fall där två barn suiciderat och föräldrarna därefter i omedelbar närtid suiciderat som en följd av det?
Ca 25 barn 15 år och under tar livet av sig varje år, att jämföra med 5 barn som dör varje år till följd av dödligt våld från föräldrar. Till självmordsgruppen tillkommer dessutom de barn som av misstag dör pga att de lyckas tillfoga sig själva skada eller förgiftning av olyckshändelse eller experimenterande. I åldersgruppen som föräldrarna befann sig i, är suicid vanligaste dödsorsaken hos män och en av de vanligaste hos kvinnor.
Senast redigerad av Jinxer 2018-05-08 kl. 14:32.
Citera
2018-05-08, 14:47
Medlem
Citat:
Det man vet är väl att det är mycket ovanligt. Av tråden att döma har det av tänkta barmhärtighetsskäl skett vid en handfull tillfällen. Sen får man väl räkna med massjälvmord i sekteristiska sammanhang där familjer ingått. Dividiera detta antal med antalet människor som förflutit under samma tid så får man ett statistiskt underlag.

Sen kan man väl fundera på om en del av de mord där man antagit en ensam GM vid familicide, i själva verket döljer ett gemensamt beslut, men det är ju bara spekulationer. Inte helt tagna i luften dock, eftersom många per automatik ser män som förövare och kvinnor som offer, vilket skulle kunna dölja ett mörkertal grundat på fördomar. Visserligen på goda grunder eftersom män är kraftigt överrepresenterade i den allmänna våldsstatistiken.

Det är ju förvisso lite intressant att det är ungefär lika vanligt att kvinnor dödar sina barn som män. En dragning åt de yngre, mer hjälplösa och symbiotiskt anknutna barnen för kvinnorna, tonåriga barn när det gäller män. Beträffande barnen i detta fall, som är hemma och vårdas likt småbarn, kan man ju fundera över om de i anknytningshänseende är att betrakta som yngre barn, i alla fall i föräldrarnas ögon. Inte ovanligt att symbiosen föräldra-barn är både betydligt längre och starkare än normalfallet, vid handikappade och/eller långvarigt sjuka barn. Återigen spekulationer från min sida.

Jag har också tänkt i dom banorna. När de bodde i Göteborg så pendlade O till Lund varför H naturligen blev den som fick ta huvudansvaret för barnen även om O också engagerade sig i barnen mer efter flytten till Bjärred. Vi vet inte hur det var, utan jag utgår vad som syns praktiskt möjligt.

Då H arbetade halvtid i Bjärred bör H fortsatt varit den förälder som haft mest kontakt med barnen och jag tror O hade stor tillit till H avseende barnen och dess mående. Självklart då hon följt töserna nära under lång tid och kände dom bättre.

Därför tror jag att den som först misstänkte att något felade Agnes bör ha varit H som tog upp det med O. Om jag fattat Elli09 så var O inte lika övertygad att A var sjuk som H, åtminstone initialt.

För att återgå till din text så tror jag att den starkaste anknytningen fanns mellan H och barnen som nu växte upp och snart skulle påbörja sin frigörelseprocess till egna individer.

A blev sjuk i ME och hamnade i sängen med hemundervisning.
Moa 1.5 år senare i samma men kunde fortfarande vara delvis i skolan men krävde också hemundervisning. Och omsorg från H som var den som var den mest hemmavarande av föräldrarna. Fr o m hösten även av O.

Bara en tanke på samma tema.
Citera
2018-05-08, 15:20
Medlem
Citat:
Ca 25 barn 15 år och under tar livet av sig varje år, att jämföra med 5 barn som dör varje år till följd av dödligt våld från föräldrar. Till självmordsgruppen tillkommer dessutom de barn som av misstag dör pga att de lyckas tillfoga sig själva skada eller förgiftning av olyckshändelse eller experimenterande. I åldersgruppen som föräldrarna befann sig i, är suicid vanligaste dödsorsaken hos män och en av de vanligaste hos kvinnor.

...intressant sätt att förhålla sig till statistik och sannolikhetslära.
Citera
2018-05-08, 15:32
Medlem
Älskade Moa kände inte till ordet självmord. Har träffat många 11 åriga barn. Deras tankar fungerar inte så i den åldern.Ännu mindre Moas
Citera
2018-05-08, 17:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag har också tänkt i dom banorna. När de bodde i Göteborg så pendlade O till Lund varför H naturligen blev den som fick ta huvudansvaret för barnen även om O också engagerade sig i barnen mer efter flytten till Bjärred. Vi vet inte hur det var, utan jag utgår vad som syns praktiskt möjligt.

Då H arbetade halvtid i Bjärred bör H fortsatt varit den förälder som haft mest kontakt med barnen och jag tror O hade stor tillit till H avseende barnen och dess mående. Självklart då hon följt töserna nära under lång tid och kände dom bättre.

Därför tror jag att den som först misstänkte att något felade Agnes bör ha varit H som tog upp det med O. Om jag fattat Elli09 så var O inte lika övertygad att A var sjuk som H, åtminstone initialt.

För att återgå till din text så tror jag att den starkaste anknytningen fanns mellan H och barnen som nu växte upp och snart skulle påbörja sin frigörelseprocess till egna individer.

A blev sjuk i ME och hamnade i sängen med hemundervisning.
Moa 1.5 år senare i samma men kunde fortfarande vara delvis i skolan men krävde också hemundervisning. Och omsorg från H som var den som var den mest hemmavarande av föräldrarna. Fr o m hösten även av O.

Bara en tanke på samma tema.

Ja, att barnets individuation till föräldern bromsas eller tom går i regress, är vanligt när barnet är handikappat och/eller långvarigt sjuk. Anknytningen mellan primär vårdnadshavare och barn stärks och förlängs som en följd av barnets hjälplöshet och lidande. Beroende på förälderns mognad, resistens och personlighet, kan hen hålla denna anknytning på en sund nivå. Är föräldern svag, skör eller vilar på ett dåligt anknytningsmönster med sin egen förälder, kan det från barnet ökade behovet av anknytning från föräldern antingen negligeras, alternativt ta sig väldigt kraftfulla symbotiska uttryck, ibland till destruktivt psykotiska mått. I dessa fall är det viktigt att föräldern får hjälp av närstående och professionellt psykiatriskt stöd.
Citera
2018-05-08, 17:36
Medlem
Citat:
Det var en skrämmande hög siffra bland så unga. Jag hade nog tippat på max 5.
Är det din teori du har angående flickorna eller spann du bara vidare på inläggen ett par sidor tillbaka? Jag har nog också svårt för den teorien men håller alla dörrar öppna tills mer fakta kommer. Om det kommer dvs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in