2018-05-08, 13:43
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nej ditt klappträ, är du så dum du inte förstår att liknande maträtter uppfanns på flera ställen samtidigt. Precis som teknologiska upptäckter.

Allvarligt vad fan dillar du om egentligen? Problem att läsa?
Citera
2018-05-08, 13:53
Medlem
JagSerUfos avatar
Många som hetsar upp sig om detta ämnet Vem bryr sig vart ifrån köttbullar kommer?
Citera
2018-05-08, 14:27
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Va? svarade du på fel inlägg eller? jag finner det högst tveksamt om köttbullen är ett helsvenskt påfund.
Vad är det för debatt du driver här egentligen? Du har redan läst mitt och andras inlägg som skriver om att köttbullen existerar i olika former och i olika länder, samt att dess ursprung är oklart.

Citat:
Ursprungligen postat av JagSerUfo
Många som hetsar upp sig om detta ämnet Vem bryr sig vart ifrån köttbullar kommer?
Det är i trådperspektivet tämligen ointressant ja. Det som är intressant, enligt mig, är att vår typ av köttbullar, "swedish meatballs", är något som anses vara svenskt av många personer runt om i världen, inklusive svenskar då.

Svenska köttbullar är en del av vårt nationella varumärke. En del av den svenska folksjälen om man så vill.
Citera
2018-05-08, 14:32
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Vad är det för debatt du driver här egentligen? Du har redan läst mitt och andras inlägg som skriver om att köttbullen existerar i olika former och i olika länder, samt att dess ursprung är oklart.

Man kan ju bli lite trött när jag skrev i princip exakt (det du beskriver) i mitt första inlägg och sedan försöker en/två förklara att jag är någon idiot som tror något helt annat och sedan förklarar detta. Verkar som han helt fullständigt har läst någon annans inlägg och försöker vända min uppfattning som är EXAKT som du beskrev.

Jag vet liksom inte hur jag skall reagera... Men hur reagerar du på om jag säger att du är en idiot som tror att köttbullen var en svensk uppfinning och aldrig inte existerat utanför Sverige.
Erkänn att det blir lite tröttsamt i längden...

---edit

Mitt inlägg står alldeles under TS bara för information (igen).
Citera
2018-05-08, 14:46
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Man kan ju bli lite trött när jag skrev i princip exakt (det du beskriver) i mitt första inlägg och sedan försöker en/två förklara att jag är någon idiot som tror något helt annat och sedan förklarar detta. Verkar som han helt fullständigt har läst någon annans inlägg och försöker vända min uppfattning som är EXAKT som du beskrev.

Jag vet liksom inte hur jag skall reagera... Men hur reagerar du på om jag säger att du är en idiot som tror att köttbullen var en svensk uppfinning och aldrig inte existerat utanför Sverige.
Erkänn att det blir lite tröttsamt i längden...

---edit

Mitt inlägg står alldeles under TS bara för information (igen).

Då förstår jag. Jag har inte läst alla drygt 400 inläggen i tråden, och fick därför för mig att du stod för en åsikt du uppenbarligen inte har. Då är det iaf avklarat, och debatterandet om annat kan fortsätta. Ha en bra dag.
Citera
2018-05-08, 15:05
Medlem
Sweden.se:s viktigaste källa tycks ha varit en random edit på Wikipedia, som gjordes utan vettiga källor och nu - efter deras utspel - har städats bort av andra wikipedianer. Svenska Wiki kryllar av felaktiga eller halvsanna påståenden, jämte ren bluff, men det visste de kanske inte på Svenska Institutet...
Citera
2018-05-08, 16:36
Avstängd
Knivur-273s avatar
Hvad kan nästa attack från vänstern, vare det extremvänstern eller vänsterliberalerna vara ? Att Runskrift egentligen kommer från mellanöstern ? Jag kan inte runskrift helt, för jag är inte lärd i den konsten, men jag kan i alla fall skriva mitt eget och mina söners förnamn så.
Senast redigerad av Knivur-273 2018-05-08 kl. 16:42.
Citera
2018-05-08, 17:35
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Hvad kan nästa attack från vänstern, vare det extremvänstern eller vänsterliberalerna vara ? Att Runskrift egentligen kommer från mellanöstern ? Jag kan inte runskrift helt, för jag är inte lärd i den konsten, men jag kan i alla fall skriva mitt eget och mina söners förnamn så.
Tja, de har väl redan varit där och nosat? Vikingarna skrev "Allah" på sina bälten!
https://allmogen.org/allah-vikingatida-tygband-birka/
Citera
2018-05-08, 18:50
Bannlyst
Har de bett om ursäkt för sina Fake News ännu? Eller är de stolta över att ljuga om historia?
Citera
2018-05-08, 20:41
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Finns det något annat land i hela världen där självhatet blomstrar så som i Sverige?
Citera
2018-05-08, 21:17
Medlem
Men vad är det för tossigheter nu. Malt kött som pressas ihop /formas och steks/grillas. Tja det har väl alla kulturer sin variant av. Vi har vår variant som vi kallar svenska köttbullar.

Tom de gamla romarna.....men självklart var de inte som svenska köttbullar. De får sin karaktär beroende på vår kryddning, smet osv.

Det finns en mytbildning avseende att maträtten skulle vara medtagen från Turkiet under tidigt 1700-tal.[3] Det finns dock inga historiska belägg som styrker detta. Maträtter som innehåller kött som formats till bollar är kända från medeltiden i såväl England, genom kokboken Forme of Cury, som i arabvärlden. [2] Den svenska köttbullen särskiljer sig emellertid genom bland annat kryddning, storleken på köttbullarna och köttvalet.[2]

https://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6ttbullar
Senast redigerad av bulingenbul 2018-05-08 kl. 21:28.
Citera
2018-05-08, 21:22
Medlem
Rasande-Roses avatar
Köttbullar, liksom köttfärs, är så pass enkla rätter att de helt sonika uppstått spontant i många olika kulturer, inkl. Sverige. Likaså började många kulturer salta mat spontant när de upptäckte de konserverande fördelarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in