Det dr skulle jag vilja lsa mer om. Har du nn bra referens?
Nej tyvrr, det r ngot jag snappat upp frn min kurslitteratur, men en skning med google lr resultera i ganska mnga svar. Men man kan vl inte rkna med att fakta hmtat frn en googleskning r av ngot strre vrde.
Citat:
Vad anser dessa "neutrala" organisationer ang sjlva definitionen av hypnos?
Den organisation jag i frsta hand pratar om r The American Society of Clinical Hypnosis. Ls mer p: www.asch.net. Det verkar som dom drar sig fr att kommentera hypnos som tillstnd av ngon anledning.
Citat:
Zickan: Jag har funderingar p att studera till hypnoterapeut. Vilken vg rekommenderar du att man gr? Hur gjorde du?
Det finns flera utbildningar i Sverige. De tv strsta (tror jag) r vl Fredrik Praesto's Praesto Han r dock lite fr inriktad p scenhypnos och underhllning enligt mitt tycke ven om jag inte har studerat hans kurslitteratur. Han r knd frn fr att bl.a. ha hypnotiserad Gynning, Jankell och FCZ vid olika tillfllen.
Den som jag gtt r SSEAH's (Svenska Skolan fr Etisk och Analystisk Hypnoterapi) utbildning. SSEAH Jrgen Sundvall, som leder utbildningen r ven han knd frn TV. Han gjorde tidigare-liv i kanal5. Detta r en gedigen utbildning med ganska hga krav fr att f det sista hypnoanalys diplomet.
Hypnos r enbart jvla bullshit. Mste du betala fr "behandlingen" tycker jag att du skiter i det, r det kostnadsfritt och du har tid ver kan du ju alltid g dit och se sjlv att det r smrja. Penn & Teller har gjort ett avsnitt om hypnos du br se, S02E13.
Hade hypnos fungerat som det psts hade var och varannan i vrlden anvnt sig av detta i dag, vilket knappt ingen gr om man ser till helheten.
Edit: Den doktor du snackade med br fundera p om han ska fortstta vara doktor om han anser att hypnos r en bra lsning p ett medicinskt problem.
Min morfar som arbetade som Tandlkare frr i tiden, han fick utbildning fr att kunna hypnotisera mnniskor.
Tandlkarna anvnde sig av det frut fr de som hade besvr hos tandlkaren, inte fr att f dom att stlla sig p alla 4 och sklla som en hund.
Att det bara skulle vara en placebo effekt har jag mycket svrt att tro.
(Orkade inte lsa igenom hela trden, urskta om detta tagits upp innan)
Jag kan vara s hvlig och posta ett litet test p tio frgor som jag har tagit frn det senaste numret av illustrerad vetenskap, dr du kan se hur lmpad du r fr att bli hypnotiserad.
1. Blir du ofta s uppslukad av en bra film att du inte mrker omgivningen?
A. Ja
B. Nej
C. Ibland
2. Vad sysselstter dig mest?
A) Det frflutna
B) Nutiden
C) Framtiden
D) Alla lika mycket
3. Vad styr dig mest?
A) Frnuft
B) Knslor
4. Vem fredrar du som regel skall ha kontrollen och ansvaret?
A) Du sjlv
B) Ngon annan
C) Det beror p situationen
5. Litar du p andra personer?
A) I hg grad
B) I mindre grad
6. Hur frehller du dig till nya rn?
A) Jag mste frst vervga om det kan stmma
B) Jag accepterar det omedelbart
7. Nr du fr en ny id, vad r d det intressantaste?
A) Att frestlla sig den i bruk
B) Att genomfra den i praktiken
8. Tnker du ofta p konsekvenserna av dina handlingar?
A) I hg grad
B) I ngon grad
C) I mindre grad
9. Hur vill du helst lra dig att anvnda dina hnder till ngot nytt?
A) Genom att prova sjlv
B) Genom att se andra gra det
10. Hur fr du bst en id?
A) Genom att notera och strukturera infall
B) Genom att lta tankarna flyta fritt
Ju fler du har prickat in, desto lttare har du att bli hypnotiserad.
1 - A
2 - B
3 - B
4 - B
5 - A
6 - B
7 - A
8 - C
9 - A
10 - B
Artikeln handlar om hur hypnos kan anvndas som narkos, frdelarna med det, och varfr det fungerar.
Flashback finansieras genom donationer frn vra medlemmar och beskare. Det r med hjlp av dig vi kan fortstta erbjuda en fri samhllsdebatt. Tack fr ditt std!