2018-05-06, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oljeapan
Fysiskt?

Skrivna där.
Citera
2018-05-06, 15:21
Medlem
Dofternas avatar
Nej, det ska det inte. Låter som en farlig väg att gå.
Citera
2018-05-06, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bussilego
Okej, då tar vi om det :

Du inser väl att din empati har hamnat i ett Moment 22 ?

Hade dessa personer aldrig kommit hit från första början, så hade din empati aldrig påverkats när de fått avslag på sina asylansökningar och ska skeppas hem.

" få en dräglig tillvaro " ???

Vi kan ju börja med pensionärerna som är fattigast av de nordiska länderna. Som nu dessutom måste arbeta ännu längre enbart för att några få personer känner " empati " ?

Vilket land kan pensionärerna söka asyl i så deras levnadsstandard blir allt mellan 3 - 10 ggr bättre mot vad de har idag ? Några sådana länder existerar inte.

Tänk dig om en 50 årig man kunde söka asyl och hävda han var 65 år och hade rätt till det nya landets pensionssystem. Få 50´000 kr skattefritt i månaden och ett rejält lyxigt boende. Bara behöva betala 50 kr när man går till tandläkaren.

Oavsett är det inte upp till svenska skattebetalare att se till att övriga länders invånare ska få en dräglig tillvaro. Enskilda individer kan däremot skänka pengar till dessa och svältande barn i Afrika skulle jag nog då först prioritera framför vuxna Hazarer i Sverige. Där ligger min empati.
Du föredrar tvärtom. Skicka inte hem våra vuxna Hazarer som kommit till Sverige. De har det ju så mycket svårare än svältande barn i Afrika.

40 % kunde inte styrka sin identitet år 2016 av de som sökte asyl. Hur många av de som lämnade in nån form av handlingar som varit förfalskade är svårt att veta.

Vilket innebär återigen att ditt tankesätt med din " empati " hamnar i ett moment 22.
Du har inte en aning vad dessa 40 % har begått för gärningar men ändå ska de få en dräglig tillvaro ?
Trots att det kan röra sig om terrorister, mördare, våldtäktsmän eller tjuvar.

Hur många våldtäkter har vi haft i Sverige bara i år där afghaner varit inblandade i ?
Svar : Alldeles för många och gärningsmännen påstås vara födda mellan 1998 - 2001.

Du kan ju kika igenom denna tråden : (FB) Samlingstråd: Afghanernas sexuella våld & övrig kriminalitet, domar, fupar etc.

Känner du verkligen " empati " för dessa ? Du har uppenbart gjort det fram tills dess du blev överbevisad att flera de facto begår grova brott i Sverige.

Jag känner ingen empati för människor som behandlar andra individer illa. Det har jag redan nämnt. Jag känner empati för afrikanska barn som svälter trots att de kanske inte kommer hit, jag känner empati för människor som är fast i krigsdrabbade länder trots att de inte kommit till Sverige.

Man kan bry sig om flera saker samtidigt. Att jag bryr mig om människor som kommer hit och gör väl för sig tar inte bort faktumet att jag även skänker pengar till människorättsorginisationer och djurrättsorginisationer. Jag har träffat många som kommit från andra länder som nu har jobb och egen lägenhet och gör allt för att göra så väl ifrån sig som möjligt.

Det är aldrig okej att våldta/skada någon men det är heller inte okej att anta att alla är likadana. Jag har utsatts för sexuella övergrepp av en helsvensk man men jag går inte runt och säger att alla svenska män är våldtäktsmän.

Jag tror på medmänsklighet till dess att personen visat sig icke-värd den behandlingen. Likväl som de svenskar som våldtagit personer inte förtjänar någon respekt förtjänar inte heller immigranter som våldtagit någon respekt.
Citera
2018-05-06, 15:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tradgardsflum
så länge de är människor som inte skadar andra individer.

Hur vet du det när du inte vet vilka personerna är som kommer? De kan ha skadat massa individer i sitt hemland.

Tycker inte du att man måste anta en mer försiktig inställning till invandring av folkgrupper som bevisligen har visat sig vara väldigt problematiska?

Tar du ansvar för vad dina invandrare gör när de väl är här? Du har ett moraliskt och indirekt ansvar i det, faktiskt, eftersom det finns val i hur man hjälper andra människor, och den enda lösningen på världens problem är inte att asylinvandra till Sverige.

Du vill inte förstå frågan på djupet utan väljer att hålla dig till en feg och undfallande attityd om "individens inneboende snällhet" och "individen har rätt att få bevisa sig själv som snäll eller dum innan du tar ett beslut". Men den lyxen eller nivån av naivitet kan inte ett land ägna sig åt.
Citera
2018-05-06, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Hur vet du det när du inte vet vilka personerna är som kommer? De kan ha skadat massa individer i sitt hemland.

Tycker inte du att man måste anta en mer försiktig inställning till invandring av folkgrupper som bevisligen har visat sig vara väldigt problematiska?

Tar du ansvar för vad dina invandrare gör när de väl är här? Du har ett moraliskt och indirekt ansvar i det, faktiskt, eftersom det finns val i hur man hjälper andra människor, och den enda lösningen på världens problem är inte att asylinvandra till Sverige.

Du vill inte förstå frågan på djupet utan väljer att hålla dig till en feg och undfallande attityd om "individens inneboende snällhet" och "individen har rätt att få bevisa sig själv som snäll eller dum innan du tar ett beslut". Men den lyxen eller nivån av naivitet kan inte ett land ägna sig åt.

Jag märker att vi har olika åsikter och jag har inte koll på allt, det har jag aldrig antagit. Jag utgår bara från de personer som JAG personligen har träffat som gör allt för att göra väl ifrån sig. Jag skulle inte tveka en sekund om det visade sig att någon av dem inte fick asyl, jag skulle hjälpa dem då. Och jag skulle definitivt inte vilja att någon var "tvungen" att anmäla mig då.

Jag svarade utifrån frågan om vad jag tycker om ett angivarsamhälle och det tycker jag är sjukt. Likväl som jag inte ringer polisen på någon som är fast i ett narkotikamissbruk. Sen vågar jag tro att man som människa ändå har någon slags människokännande egenskap i sig. Jag tar avstånd från människor som ger mig obehag.
Citera
2018-05-06, 16:05
Avslutad
Citat:
Jag märker att vi har olika åsikter och jag har inte koll på allt, det har jag aldrig antagit. Jag utgår bara från de personer som JAG personligen har träffat som gör allt för att göra väl ifrån sig. Jag skulle inte tveka en sekund om det visade sig att någon av dem inte fick asyl, jag skulle hjälpa dem då. Och jag skulle definitivt inte vilja att någon var "tvungen" att anmäla mig då.

Jag svarade utifrån frågan om vad jag tycker om ett angivarsamhälle och det tycker jag är sjukt. Likväl som jag inte ringer polisen på någon som är fast i ett narkotikamissbruk. Sen vågar jag tro att man som människa ändå har någon slags människokännande egenskap i sig. Jag tar avstånd från människor som ger mig obehag.

Ja, det är din rättighet som privatperson att välja vem du umgås med och vart du rör dig. Men så kan inte ett land resonera eftersom det är inte Stefan Löfven (eller andra godhetsapostlar till politiker) personligen som står och välkomnar alla som kommer hit eller möter deras blickar. Deras uppgift är att designa ett kontrollsystem som har medborgarnas säkerhet i första rummet och inte den asylsökandes givna rätt att bo i Sverige. Ett sådant system existerar inte i dag.

Oselekterad massinvandring från väsensskilda länder utan ordentlig kontroll av identitet eller personlig historik är en vansinnig idé. Hur kan man inte förstå det? Sedan tillkommer relevanta frågor som resurser, äganderätten och demografin.

Det finns från början en inbyggd, omedveten benägenhet hos människorna som kommer eftersom de kommer från kulturer, mentaliteter och tankesätt som är vår totala motsats. Inte ens de själva vet på resan hit (förutom redan klara terrorister då) att de kommer att våldta, begå andra brott eller bete sig kulturellt klandervärt och mot rådande värderingar, men det är mer troligt än det är o-troligt.

Inget system är hundraprocentigt säkert, men att utmana ödet gång på gång straffar sig också gång på gång. Man måste skilja på privatpersonens individlyx och statens gruppansvar.

Men nu blir det för mycket OT, och jag håller med dig i att ett angiverisamhälle är ingenting som man bör sträva efter eller lagstifta om. Det har för stor risk att spåra ur och är dessutom svårt att tillämpa.
Senast redigerad av GenesisP 2018-05-06 kl. 16:39.
Citera
2018-05-06, 16:06
Medlem
bussilegos avatar
Citat:
Jag känner ingen empati för människor som behandlar andra individer illa. Det har jag redan nämnt. Jag känner empati för afrikanska barn som svälter trots att de kanske inte kommer hit, jag känner empati för människor som är fast i krigsdrabbade länder trots att de inte kommit till Sverige.

Man kan bry sig om flera saker samtidigt. Att jag bryr mig om människor som kommer hit och gör väl för sig tar inte bort faktumet att jag även skänker pengar till människorättsorginisationer och djurrättsorginisationer. Jag har träffat många som kommit från andra länder som nu har jobb och egen lägenhet och gör allt för att göra så väl ifrån sig som möjligt.

Det är aldrig okej att våldta/skada någon men det är heller inte okej att anta att alla är likadana. Jag har utsatts för sexuella övergrepp av en helsvensk man men jag går inte runt och säger att alla svenska män är våldtäktsmän.

Jag tror på medmänsklighet till dess att personen visat sig icke-värd den behandlingen. Likväl som de svenskar som våldtagit personer inte förtjänar någon respekt förtjänar inte heller immigranter som våldtagit någon respekt.

Tack för ett vettigt och moget svar.
I grund och botten har vi bara olika åsikter om antalet vi vill ha som ska få stanna i Sverige.
Citera
2018-05-06, 16:09
Medlem
gurkmajjas avatar
Tycker det är helt fel väg att gå. Angiverisamhälle leder till splittring.
Citera
2018-05-06, 16:42
Medlem
Jag håller med dem om mycket men här tog SD helt klart ett kliv åt ett totalitärt samhälle. Riktigt grisigt.

Vad blir nästa steg? Angiveri för tankebrott?
Citera
2018-05-06, 16:53
Medlem
PappasNyaKilles avatar
Det här blev fel även om tanken är rätt.
Se det som skyddande av brottsling, ett brott som ska beivras men man ska inte tvingas gola ner och bevaka sin omgivning.
Däremot är det viktigt att media inte beskriver flyktinggömmare som offer utan kriminella.
Citera
2018-05-06, 17:35
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WitnessTheFitness
Vad är fel med det?

Angiverisystem gör människor misstänksamma mot varandra och till slut mynnar det ut i en enda stor nationalpsykos av paranoja vilket i princip förintar nationen som sådan.

The road to Hell is paved with Good Intentions.

Skall man dessutom ha angiverisystem så får man INTE göra misstaget att exkludera viss kriminalitet som SD vill göra här. Skall det vara straffbart att inte ange en granne som gömmer flyktingar, medan det inte skall vara straffbart att inte ange någon som t ex slår sina barn?
How about min haschrökande granne?

Ur en rent socialantropologisk synvinkel så kan man säga att SD har gjort Århundradets Värsta Stolpskott här.
Senast redigerad av Trolltestet 2018-05-06 kl. 17:46.
Citera
2018-05-06, 18:48
Moderator
Tystnads avatar
Intressant förslag men....

Har polisen dom resurser som kommer krävas för mångfaldig ökning av husrannsakningar?

Jag tvivlar..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in