Citat:
Ursprungligen postat av
magiciadehex
Mitt fetade:
Som psykopat har han en grandios självuppfattning, den finns där hela tiden och behöver inte gödas.
Vad får dig att skriva att han "innerst inne har en svag självkänsla"?
Tycker du att han i visat några tecken på en "svag självkänsla"?
Som narcissist och psykopat är det gemensamma b.la den självförhärligande bilden av sig själv, övertron på den egna förmågan. Den grandiosa självbilden. Han står över alla andra.
Lagar, regler, normer är till för de andra - inte för honom.
Tycker du att han under rättegången visat några tecken på att han skulle vara påverkad av "föraktet och avskyn för hans person"?
Tvärtom, anser jag. Han har agerat med en överlägsen attityd, försökt att "förminska" åklagaren genom att kalla honom vid förnamn, han har inte visat minsta lilla reaktion när ledamöter i rätten och journalister helst velat gå ut för att kräkas när de var tvungna att titta på hans äckelfilmer.
Ingen reaktion från honom förutom en gång när han låtsades visa en känslig sida när det var någon halshuggningsfilm och han bad om att få avstå att titta. NOLL reaktion när Kims pojkvän och föräldrar vittnade om sin enormt stora sorg, saknad och förtvivlan. NOLL reaktion när pojkvännen med gråten i halsen berättade om hur meningslöst allt kändes, han förstod inte ens varför han studerat, vad det var för mening med något. Då, borde kanske Madsen känt de närvarandes "förakt och avsky för hans person"? Ingen reaktion alls, han bryr sig inte.
Med de starka drag av psykopati han har så skiter han fullständigt i vad omgivningen anser om honom nu. Han står över allt detta, saknar samvete, ånger och förmågan att ta in andras känslor.
Varför skulle mästaren bry sig om det?
Visst är det så - bra exempel också.
PM skiter blankt i vad omgivningen tycker. Däremot är förakt och avsky
hans reaktion när galoscherna inte passar.
Hans arrogans mot ÅK genomsyrade rättegången ända ut i liverapporterna när han sysslade med sitt "Jakobande".
Han har snarare en alldeles för hög självskattning som du säger, vilket givetvis inte handlar om nån svag självkänsla. Som psykopat lever han i sin egen lilla självinredda bubbla och anser sig höjd över mänskligheten.
Vi vet via live och ÅK att han klassas som psykopat, vilket är en undergrupp till antisocial personlighetsstörning.
Han kan därför inte beskrivas som en narcissistisk personlighetsstörning även om han har starka narcissistiska drag och flera gemensamma nämnare för övrigt (brist på empati osv).
Det är trots allt två skilda störningar varav jag ämnar skriva det mer utpräglade:
Självbilden hos en psykopat är autonom (självständig, oberoende).
Denna har inget behov av andras uppskattning, kan likaväl vara en ensamvarg. Människor är mer i vägen - såtillvida denne inte ser nån vinstvinning hos den andre.
En narcissist (NPD) är beroende av omgivningens beundran. Narcissisten ser sig själv som den speciella stjärnan och har behov av en pubik; ett nästintill obegränsat behov av uppskattning.
Drivkraften är därmed annorlunda.
NPD: Jag måste bli erkänd som enastående och erhålla särbehandling (söker andras uppskattning).
Tolkas ha djup känsla av osäkerhet bakom ett arrogant yttre, håller ångest i schack.
Psykopat: Jag tar vad jag vill ha och skiter i hur det ska gå till (söker egenvinning).
Psykopaten anser sig perfekt och bryr sig inte. Saknar samvete, känner ingen eller rent obefintlig ångest. Han är inte rädd, personligheten präglas av orädsla vilket gör honom predisponerat gällande brott:
Citat:
"Vad är det som gör att just psykopaten så lätt blir kriminell? Han är inte rädd. Han känner inget medlidande med sitt offer. Han plågas inte av skuldkänslor eller ånger. Han är impulsstyrd och gör vad han för stunden har lust till. Han har ofta en lättväckt vrede. Brottet ger ofta en lustkänsla. Han har svårt att leva sig in i tänkbara konsekvenser av sina handlingar."
Avrundar med psykologens beskrivning som väl säger allt om äcklets fejkade knus, misserne och hjärtan samt hur enkelt han kunde mörda Kim:
Citat:
"
En psykopat kan utan att blinka överväga att döda sin egen partner eller t o m sina egna barn om han tror att det skulle gagna honom.
För att förstå psykopaten bör vi alltså utgå från personlighetsstrukturen som utmärks av brist på skuld- och skamkänslor, brist på ånger, brist på djupare empati och brist på sympati. Psykopaten ser därför ingen anledning att bry sig om andra människors behov vilket öppnar för i princip vilket beteende som helst."
http://www.dagensjuridik.se/2009/06/sa-kanner-man-igen-en-psykopat