Citat:
Ursprungligen postat av
ottoplommon
Jag tror att det är försvarsadvokaten som genom juridik försöker att hjälpa sin klient till ett kortare straff. Men ändå måste det nog ses som ett halvt erkännande. Är man oskyldig slåss man för sin heder med näbbar och klor. Även om man förstår att det är enormt påfrestande att sitta i isolering på häkte med bara en grå mur utanför fönstret. Har man tur fladdrar det kanske en "sommarfågel" (fjäril) förbi någon sällsynt gång. Men är man "oskyldig" uthärdar man nog tills alla möjligheter är helt uttömda. Det tror jag nog.
Såklart försöker de få ett kortare straff. Att inte behöva låta rätten påverkas av att gå igenom den hemska bevisningen med obduktionsbrotokoll, hans extremt vidriga filmer mm - det är nog deras tanke då att försöka få det till ett "vanligt" mord med tidsbestämt straff.
Advokaten inser ju också att det inte är någon mening i att försöka få en ändring av domen i bevisfrågan. Den delen är helt körd och det lär hon ha fått Madsen att inse.
Så, då "orkar han inte kämpa" med att bevisa sin oskuld utan hoppas på ett lägre straff med hjälp av advokaten och med hjälp av att rätten slipper se den vidriga bevisningen.
Madsen har ingen heder, så varför skulle han slåss för den? Han skiter i sådant som har med heder och samvete att göra. Han känner ingen ånger alls för det han gjort. Det var något han behövde göra bara, just då. Jag tror att det blir som jag tidigare skrev - inget erkännande, däremot att han storsint kommer att gå ut med att "han tar sitt ansvar och straff, för "olyckan" skedde ju på hans ubåt, hans ansvar".
Apropå fjärilar du skrev om, så var det nog mycket mer passande i sammanhanget än du kunde ana
Citat:
Fjärilsprojekt ska göra Madsens häkte säkrare
Efter att Peter Madsen blivit dömd den 25 april fördes han tillbaka Vestre fængsel, där han suttit häktad sen augusti.
Fängelset är nu i framkant för Danmarks Naturskyddsförenings nya kampanj: Sommerfugleeffekten.
– Det hjälper slutligen att öka säkerheten för oss, att du har en trevlig atmosfär i ett fängelse, säger Lea Bryld, chef för Köpenhamns fängelseavdelning, till TV2.
Fängelset tror att insatsen för att hjälpa fjärilarna kan öka säkerheten på fängelset.
– Både de anställda och fångarna kommer att ha något fint att titta på, och det kommer att ge en bättre levnadsmiljö – vilket i sin tur kommer att ge en bättre arbetsmiljö, säger Kasper till TV2.
https://www.expressen.se/kvallsposten/sa-ska-fjarilseffekten-gora-madsens-hakte-sakrare-/