2018-05-07, 17:16
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu

Jag hade helst sett ett öppet erkännande om han var skyldig. Nu kommer tvivlen om hans eventuella skuld att leva kvar hos dom flesta av oss som följt detta.

Men man får acceptera hans beslut.
Men det finns väl inga som helst tvivel kvar? Madsens historia har blivit grundligt motbevisad och nu accepterar han domen utan att överklaga skuldfrågan.
Citera
2018-05-07, 17:26
Avslutad
Det råder ingen som helst tvekan pm att Peder Madsen mördade Kim Wall.Om han nu förklarar sig nöjd med skuldfrågan utan att erkänna kanske skuldfrågan ändå prövas i Landsrätten
Citera
2018-05-07, 17:39
Bannlyst
Citat:
Man får hoppas att han inte tvingats till detta beslut.

Oerhört obehagligt om han är oskyldig men känner att hans enda chans att få en rimlig tid i fängelse är att låta bli att överklaga skuldfrågan.

Jag hade helst sett ett öppet erkännande om han var skyldig. Nu kommer tvivlen om hans eventuella skuld att leva kvar hos dom flesta av oss som följt detta.

Men man får acceptera hans beslut.

Ja man måste acceptera hans beslut. Det är det bästa att bara fokusera på påföljden och försöka få straffet sängt. Finns chanser där men en annan anledning till att PM vill få detta överstökat snabbast möjligt är att han vill bli av med restriktionerna. Det om något lider dan mannen av, det värsta tänkbara i hans värld.
Citera
2018-05-07, 17:40
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Oerhört obehagligt om han är oskyldig men känner att hans enda chans att få en rimlig tid i fängelse är att låta bli att överklaga skuldfrågan.

Det finns inga tvivel om hans skuld. Det brukar oftast bara vara motvallskärringar som låtsastvivlar i så självklara fall som detta, för att få uppmärksamhet.
En bra sak att veta är att sexualsadistiska mördare tillhör en speciell kategori som MYCKET sällan erkänner sina brott. Så att Madsen skulle ta sitt ansvar och vara karl nog att erkänna - det kan vi nog fetglömma.
Citera
2018-05-07, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Jag tror att det här är Madsens försök till att få ett lägre straff genom att rätten ska slippa påverkas av den hemska bevisningen.
Som en noggrann genomgång av obduktionsprotokollet med alla Kims skador. Att de ska slippa se alla de hemska filmerna med halsavskärningar, tortyr, mord och avrättningar av kvinnor.
Kvinnor som spetsas i underlivet. Filmer som visar sådant han gjorde mot Kim.

Han och advokaten tänker att det ska fokuseras på att det "bara" är ett mord och att han därför inte ska dömas till livstid. Jag tror inte ens att Madsen kommer att närvara i landsretten utan advokaten kommer att vara där själv.
Något erkännande till mordet kan man nog glömma.

Tror att han i fängelset kommer att skriva långa haranger (likt Johanna Möller men med bättre stavning och formuleringar) om vilka helvetiska kval han lidit av den "olycka" Kim drabbades av på hans ubåt, som han är storsint nog att ta på sig ansvaret för. Därför gick han med på att ta sitt straff, men livstid kändes för tungt för denna olycka. Men, som ansvarig för ubåten och passagerarens säkerhet så kommer han för alltid att känna sig skyldig - dock inte till mord. Att det blivit så här, att han drabbats så hårt - kommenterar han i långa stycken, om himmel och helvete, där kontentan är att han "drabbats av Nautilus förbannelse". Typ.

Delar av intervju med Sven-Erik Alhem i SVT Nyheter Skåne. Kloka ord, anser jag.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/sven-erik-alhem-uteslutet-att-madsen-far-sitt-straff-sankt
Jag tror att det är försvarsadvokaten som genom juridik försöker att hjälpa sin klient till ett kortare straff. Men ändå måste det nog ses som ett halvt erkännande. Är man oskyldig slåss man för sin heder med näbbar och klor. Även om man förstår att det är enormt påfrestande att sitta i isolering på häkte med bara en grå mur utanför fönstret. Har man tur fladdrar det kanske en "sommarfågel" (fjäril) förbi någon sällsynt gång. Men är man "oskyldig" uthärdar man nog tills alla möjligheter är helt uttömda. Det tror jag nog.
Citera
2018-05-07, 17:53
Medlem
vitapumpss avatar
Citat:
Det finns inga tvivel om hans skuld. Det brukar oftast bara vara motvallskärringar som låtsastvivlar i så självklara fall som detta, för att få uppmärksamhet.
En bra sak att veta är att sexualsadistiska mördare tillhör en speciell kategori som MYCKET sällan erkänner sina brott. Så att Madsen skulle ta sitt ansvar och vara karl nog att erkänna - det kan vi nog fetglömma.

Instämmer helt med dej. Tror heller inte att han som den ynkrygg han är erkänner. Han påstår att han inte orkar kämpa. Snack!Han har väl äntligen fattat att det är kört men försöker desperat få kortare straff än livstids fängelse. Vilket jag hoppas han inte får.
Citera
2018-05-07, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tack för bilder!
Lägger in den bild du menar:
http://cdn3.spiegel.de/images/image-1181096-galleryV9-akwk-1181096.jpg

Rören i taket kan ha använts, de blir ju i rätt höjd - men jag förstod inte riktigt vad du menade gällande funderingen kring fixering?
Sätter han nåt runt halsen, binder upp längst ansiktets sidor så sitter hon väl fast som i ett skruvstäd.

Om stående (det vet vi väl egentligen inte, de avskurna remmarna är kvar i fothöjd) har han isf tagit bort det som suttit på övre rören samt hennes huvud.
Märkena från remmarna (rör ankelhöjd) som hittas sammanfaller (bredd) med avtryck runt anklarna (även ena handleden visar en tryckskada). Även snittytor på det som hittas i påsen med kläder överensstämmer med de som sitter kvar i ubåten.

Hon har skador och tryckmärken på flertal ställen och det omtalas höger sida, vänster kind, haka och hals samt inne i munnen vid två tänder (samt ansiktsfärg). De (främst två av dem) beskrivs som mycket karaktäristiska som vid en fixering, att det är nåt runt ansiktet (genstand eller ved knebling).
ÅK frågar om ett bälte och det kan det motsvara säger rättsmedicinaren, men exakt vad som använts kan hon inte svara på.
Lägger citat i spoilern angående de huvudskador de diskuterar:

Hehehe, jag kunde inte tänka klart där ..klart han kunde ha satt fast henne på det sättet du beskriver! Hua , usch!
Citera
2018-05-07, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av don.t
Ja man måste acceptera hans beslut. Det är det bästa att bara fokusera på påföljden och försöka få straffet sängt. Finns chanser där men en annan anledning till att PM vill få detta överstökat snabbast möjligt är att han vill bli av med restriktionerna. Det om något lider dan mannen av, det värsta tänkbara i hans värld.
Men om man är "oskyldig" så tror jag man härdar ut med restriktionerna, hur vidrigt,nedbrytande det än är.
Om man så blir sviken av alla utom sin försvarsadvokat, men vet med sig att man är "oskyldig".
Nog kämpar man sig genom alla instanser då, för att försöka få rätt. Det kanske handlar om 1,5 år i vidrigt häkte av ens liv.

Jag skulle kämpa med alla medel och inte gett mig, om jag var "oskyldigt" anklagad för mord. För min heder.
Och jag upplever PM som en mycket stolt man (kanske grandios är mer rätt ord?)
Senast redigerad av ottoplommon 2018-05-07 kl. 18:10.
Citera
2018-05-07, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BMH
Om någon tror att Madsen skulle vara oskyldig till mord på Kim Wall lever dessa totalt från verkligheten.Nej,han har fått dåligt samvete och plågas med största säkerhet över vad han gjorde mot Kim Wall

Madsen är psykopat och har därför inte något samvete. Den enda han bryr sig om är sig själv. Att komma undan. Det är det enda som möjligen "plågar" honom. I st.f samvete har en sån som han en stark vrede och avundsjuka som enda drivkrafter.

Det skulle inte förvåna mig om han kommer få ett utbrott i motsvarande Hovrätten och göra sin sista show, då han begriper att han inte kommer undan.

Har trott länge att det skulle bli så och jag är förvånad över att det inte hände redan i Tingsrätten .
Citera
2018-05-07, 18:27
Medlem
Citat:
Jag tror att det här är Madsens försök till att få ett lägre straff genom att rätten ska slippa påverkas av den hemska bevisningen.
Som en noggrann genomgång av obduktionsprotokollet med alla Kims skador. Att de ska slippa se alla de hemska filmerna med halsavskärningar, tortyr, mord och avrättningar av kvinnor. Kvinnor som spetsas i underlivet. Filmer som visar sådant han gjorde mot Kim.

Han och advokaten tänker att det ska fokuseras på att det "bara" är ett mord och att han därför inte ska dömas till livstid. Jag tror inte ens att Madsen kommer att närvara i landsretten utan advokaten kommer att vara där själv.
Något erkännande till mordet kan man nog glömma.

Tror att han i fängelset kommer att skriva långa haranger (likt Johanna Möller men med bättre stavning och formuleringar) om vilka helvetiska kval han lidit av den "olycka" Kim drabbades av på hans ubåt, som han är storsint nog att ta på sig ansvaret för. Därför gick han med på att ta sitt straff, men livstid kändes för tungt för denna olycka. Men, som ansvarig för ubåten och passagerarens säkerhet så kommer han för alltid att känna sig skyldig - dock inte till mord. Att det blivit så här, att han drabbats så hårt - kommenterar han i långa stycken, om himmel och helvete, där kontentan är att han "drabbats av Nautilus förbannelse". Typ.

Delar av intervju med Sven-Erik Alhem i SVT Nyheter Skåne. Kloka ord, anser jag.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/sven-erik-alhem-uteslutet-att-madsen-far-sitt-straff-sankt

Jag gillar Alhem. Han har fångat hela fallet på ett bra sätt. Precis som vi övriga är han förvånad över PMs överklagan gällande strafftiden men inte för själva brottet. I mina ögon ser det ut som ett erkännande i skuldfrågan.
Citera
2018-05-07, 18:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Men om man är "oskyldig" så tror jag man härdar ut med restriktionerna, hur vidrigt,nedbrytande det än är.
Om man så blir sviken av alla utom sin försvarsadvokat, men vet med sig att man är "oskyldig".
Nog kämpar man sig genom alla instanser då, för att försöka få rätt. Det kanske handlar om 1,5 år i vidrigt häkte av ens liv.

Jag skulle kämpa med alla medel och inte gett mig, om jag var "oskyldigt" anklagad för mord. För min heder.
Och jag upplever PM som en mycket stolt man (kanske grandios är mer rätt ord?)

Madsen bryr sig inte om han ses som skyldig eller oskyldig. Jag tror inte han lider i fängelset, han hanterar det galant. Han har satt sig själv på isolering. Han behöver bara få tillbaka kontakten med omvärden och få tillgång till lite damer som kommer på besök en gång i veckan. Det är nog det som svider mest inte på hur omvärden ser på skuldfrågan.

Hittade just en artikel där Bettina uttalar sig om överklagan.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/forsvarer-peter-madsen-naegter-stadig-drab

Citat:
- Han har været underkastet nogle strenge regler som varetægtsarrestant. Han har været underkastet besøgs- og brevkontrol, og det er nogle ting, der spiller ind, når man vælger at sige, at man ikke skal i gennem beviserne igen. Nu vil det så bortfalde, siger hun til DR Nyheder.

Tror helt klart på detta som den fråmsta anledningen, han är liggasugen
Citera
2018-05-07, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av don.t
Madsen bryr sig inte om han ses som skyldig eller oskyldig. Jag tror inte han lider i fängelset, han hanterar det galant. Han har satt sig själv på isolering. Han behöver bara få tillbaka kontakten med omvärden och få tillgång till lite damer som kommer på besök en gång i veckan. Det är nog det som svider mest inte på hur omvärden ser på skuldfrågan.

Hittade just en artikel där Bettina uttalar sig om överklagan.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/forsvarer-peter-madsen-naegter-stadig-drab

Tror helt klart på detta som den fråmsta anledningen, han är liggasugen

Han får väl ägna sig åt sublimering
(Sublimering innebär att omvandla förbjudna driftsimpulser, framför allt sexuella, till något annat beteende, som till exempel att ägna sig åt hjälpverksamhet, till exempel träning, eller något liknande)

Kanske allt maniskt raketbyggande var en form av sublimering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in