• 2
  • 3
2018-05-05, 22:07
Medlem
En relaterad fråga... om ett par äger en av lägenheterna tillsammans och tjejen är med i styrelsen, får killen då rösta på stämman för lägenhetens räkning när tjejen avstår pga jpg? Varje lägenhet har ju en röst på stämman men det är ju personen och inte lägenheten som sitter i styrelsen?
Citera
2018-05-05, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det var inte de två trettonkvistarna jag tänkte på, utan att det stod:

"Styrelsen får inte rösta om sin egen ansvarsfrihet". Det tolkade jag som att det gällde oavsett noll eller 742 övriga medlemmar.

Men rätta mig gärna om jag har fel.

Ja det håller jag med om.
Citera
2018-05-07, 08:45
Moderator
Gordon Blixts avatar
Två trådar på samma tema sammanfogade.

/Mod
Citera
2018-05-07, 10:16
Medlem
H4C35G36s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det var inte de två trettonkvistarna jag tänkte på, utan att det stod:

"Styrelsen får inte rösta om sin egen ansvarsfrihet". Det tolkade jag som att det gällde oavsett noll eller 742 övriga medlemmar.

Men rätta mig gärna om jag har fel.

Då är det ju omöjligt för föreningen att ge styrelsen ansvarsfrihet?
Citera
2018-05-09, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H4C35G36
Då är det ju omöjligt för föreningen att ge styrelsen ansvarsfrihet?

Är det bara jag som tycker att det är märkligt med en förening där alla sitter i styrelsen? Hela syftet med en styrelse (att än inte behöver blanda in alla medlemmar i beslut rörande den löpande verksamheten) försvinner ju?
Citera
2018-05-10, 10:51
Medlem
H4C35G36s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Är det bara jag som tycker att det är märkligt med en förening där alla sitter i styrelsen? Hela syftet med en styrelse (att än inte behöver blanda in alla medlemmar i beslut rörande den löpande verksamheten) försvinner ju?

Finns ju många föreningar med tre stycken lägenheter. Samtidigt är kraven på en styrelse minst tre ledamoter...
Citera
2018-05-10, 12:26
Medlem
Citat:

Det finns fler syften än så med en styrelse. T ex att förvalta föreningen för medlemmarnas bästa.
Citera
2018-05-10, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Det finns fler syften än så med en styrelse. T ex att förvalta föreningen för medlemmarnas bästa.

Ja, för att det är opraktiskt att alla är med och förvaltar så delegerar man det till en styrelse.
Citera
2018-05-10, 13:36
Medlem
Citat:
Ja, för att det är opraktiskt att alla är med och förvaltar så delegerar man det till en styrelse.

Tycker du att 4 medlemmar är en opraktiskt stor styrelse?
Citera
2018-05-10, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Tycker du att 4 medlemmar är en opraktiskt stor styrelse?

Nej, men generellt. Regelverket blir svårt att tillämpa i väldigt små föreningar som just den hör tråden visar.
Citera
2018-05-10, 21:37
Medlem
Så länge föreningen dokumenterar tydligt så blir det sällan några problem. Om föreningen enbart har 4 lägenheter och styrelsen ska ha 4 medlemmar, så är det svårt att be någon annan vara medlem. Antingen så kan styrelsen konstatera i protokollet att det saknas medlemmar och ge sig själv frihet - alternativt så antecknas det att det saknas medlemmar på mötet som kan ge styrelsen ansvarsifrihet.

Om föreningen egentligen innehåller fler medlemmar, då kan frågan om ansvarsfrihet skjutas på framtiden. Det finns inget som säger att föreningen kan på ett årsmöte om tre år behandla frågan om ansvarsfrihet för flera år.
Citera
2018-05-10, 21:53
Medlem
Citat:
Nej, men generellt. Regelverket blir svårt att tillämpa i väldigt små föreningar som just den hör tråden visar.

Frågan är dock om vad det finns för behov av ett beslut om ansvarsfrihet om alla medlemmarna sitter i styrelsen.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in