Häftigt med Milan. Ställer idag upp med Donnarumma, Romagnoli, Locatelli och Cutrone som kommer att vara en stor del i gli Azzurri framtid. Saknar Calabria i det gänget, men samtidigt spelar Bonaventura samt de mer erfarna Bonucci o Abate.
Många italienare där tyngdpunkten är på de unga men att även erfarenheten är på plats. Gattuso gör det bra. Viktigt för italiensk fotboll.
Nu vet jag inte hur mycket Berlusconi har att säga till om längre men han lär väl ha sagt att Milans nybygge mer eller mindre skulle vara ett italienskt landslag, så även om det är många utlänningar så är man kanske på rätt väg ändå.
Nu vet jag inte hur mycket Berlusconi har att säga till om längre men han lär väl ha sagt att Milans nybygge mer eller mindre skulle vara ett italienskt landslag, så även om det är många utlänningar så är man kanske på rätt väg ändå.
Berlusconi var Trump långt innan Trump. När il Cavaliere startade partiet Forza Italia och så småningom tog makten i Italien var det med hans bakgrund som framgångsrik affärsman och nationell populism, där Calcio spelade stor roll. Han ägde Milan, som var världens bästa fotbollsklubb. Och dom du nämner, och som hans partis namn tyder på så var hans mål att samtliga spelare i gli Azzurri skulle spela i Milan. Den spelare som vägrade och därmed grusade de drömmarna var Mancini.
Märkligt när man nu ser att hans betydelse i landslaget var väldigt begränsat. Men det var för alla andra briljanta samtidiga tior som t ex Baggio, Zola, Del Piero, Totti osv. Fantastiskt!
Tillbaka till politik så vann Salvini & 5 Stelle det senaste valet, men även Berlusconi bör alltså ses som en som utmanar de etablerade politikerna. De etablerade politikerna är numera på soptippen.
Serie A lever. Juventus vände underläge till vinst mot Bologna och borde därmed mer eller mindre ha säkrat lo Scudetto. Men kampen om CL och EL-platser är stenhård. Och det gäller såklart även ångestnatcher om la Salvezza.
Cagliari ska möta Roma, Fiorentina och Atalanta. Samtliga kämpar om europaplatser, och är jävligt motiverade. Cagliari borde bara gå ut på planen med kniven mellan tänderna och kämpa för livet. Skit i spelet. Gå tillbaka till grunden dvs 4-3-1-2 och slåss för livet.
Två klassiska lag, på den klassiska arenan Marassi, på den klassiska tiden kl tre på söndag.
Första halvleken spelades i strålande solsken och 29 grader, andra under hällande ösregn.
Jämn första halvlek där Fiorentina tog ledningen. Direkt i andra kom den osannolika Pandev in. Jag tänkte direkt att han skulle kunna avgöra.
Genoa vänder till 2-1 och stämningen är fantastisk, och då blir Pandev utvisad. Fiorentina kvitterar och gör sedan segermålet. 2-3 men Genoa visade stort hjärta trots att man är ett av få lag som inte har något att kämpa för. Hiljemark gjorde en fin match.
Både Chievo och SPAL vann sina matcher, vilket innebär att Cagliari nu ligger på nedflyttningsplats. Så inför kvällsmatcher mot Roma måste Cagliari få poäng med sig. Helst tre...
Florenzi vill tydligen ha 4M i lön. Monchi har tydligt sagt nej till detta och jag är med Monchi. Just nu tjänar Florenzi 1.7M Euro(skrev på 1års-kontrakt som går ut sommaren 2019). Milan, Juventus och framförallt Inter(med Spalletti i spetsen) har visat intresse för honom så man har redan börjat förhandlingarna.
Han har hunnit bli 27 år, han är en krigare på plan, visar ofta känslor på planen MEN tycker inte att han har befäst och bemästrat en position trots så många år i Romatröjan. Missförstå mig rätt här men han har inte lyckats ta nästa steg i karriären och dominera sin kant eller mittfältet, har har överlag hållt en bra nivå genom sin karriär. Har ofta funderat på om det är hans längd+fysik som stoppat honom från att ta nästa steg eller om det är något annat.
Lite statistik:
2013: 37 matcher 6 mål
2014: 35 matcher 5 mål
2015: 33 matcher 7 mål
2016+2017: 36 matcher 1 mål
Sedan lär nog Florenzi vilja ha minst ett 3-årskontrakt(min spekulation), ska han då få 3-års a 4M? Det är det inte värt, tycker 2,5M är rimligt, absolut inte mer än så.
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Ingen matchtråd för Serie A. Märkligt när allt ska avgöras och allt står på sin spets. Jag tjatar, jag vet, men vafan.
Fiorentinas fans sjöng flera ramsor om Astori, främst ce solo un capitano. Men hans föräldrar sitter på läktaren i Caglari.
De har idagarna gått ut ned en fin annons där de tackar alla fotbollsfans för stödet. Enkelt och fint.
Synd. Gick in nyss för att skriva lite om Roma-Cagliari men fann ingen matchtråd.
Nöjer mig med följande: Capradossi gör Serie-A debut mot Cagliari, född i Uganda men kom till Italien som 2-åring och har italiensk medborgarskap.
Juventus/Napoli
Ser att Napoli kryssar mot Torino, vilket bekräftar det vi alla innerst inne visste: Juventus är inte helt redo att lämna över tronen än.
Återstående matcher för Juve: Roma(b) och Verona(h)
Återstående matcher för Napoli: Sampdoria(b) och Crotone(h)
Poäng efter 36 omgångar: Juve 91 och Napoli 85, alltså 6 matcher poäng emellan med 2 matcher kvar.
Tie-breaker i Serie A:
1. Head-to-head records (results and points)
2. Goal difference of head-to-head games
3. Goal difference overall
1. Juventus-Napoli 0-1 och Napoli-Juventus 0-1
2. Samma målskillnad 3. Juventus har +61 och Napoli +45
Teoretisk har Napoli en chans: Man måste ta in en målskillnad på 16 mål, vinna båda sina matcher samtidigt som Juventus förlorar båda matcherna.
Alltså har Juventus vunnit Serie A.
Så blickar mot sista 2 CL-platserna där Lazio tappade 2 poäng mot Atalanta.
Roma/Lazio/Inter
Roma 73, Lazio 71, Inter 69.
Kvarstående matcher:
Roma: Juventus(h) och Sassuolo(b)
Lazio: Crotone(b) och Inter(h)
Inter: Sassuolo(h) och Lazio(b)
Notera att Lazio-Inter möts i sista omgången, kan mycket väl vara avgörande för CL-plats nästa säsong! Detta innebär också att Roma i stort sett tar första CL-platsen. Tänk även på att Atalanta och Milan slåss om Europa league.
Bottenstriden har Brille redan lagt fram. Cagliari är i detta nu under strecket!
Senast redigerad av J-dilla 2018-05-06 kl. 22:42.
Hur ser det ut för Italienska klubbar vad gäller Financial fair play nu?
"AS Roma (Roma) undertakes to reach full break-even compliance by monitoring period 2017/18" Enligt UEFA.
Man låg förra säsongen på minus 42M euro, detta i kombination med FFP gjorde att man mer eller mindre blev tvungen att sälja Paredes, Rudiger och Salah.
Nu är man i en position där man inte behöver sälja någon och kan börja köpa/sälja "utan restriktioner".
Kontrakt
2018: Jonathan Silva och Lobont.
2019: Florenzi och De Rossi.
Sedan är man på gång med nya arenan också.
Ser ljust ut.
Senast redigerad av J-dilla 2018-05-06 kl. 22:45.