2018-05-05, 21:12
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungadolf
För att dom staplar foton på varandra för att bilda bilderna du ser
För att dom aldrig filmar oklippta filmer på "planeterna"
Jag skiter i om det är NASA, det är ändå samma skit. Det ser du ju. Dom visar en bild på näraavstånd. Och så är det "beviset".
Du borde öppna upp dig, du borde ju åtminstonde vilja se hur dom filmar från jorden till planeten i en video som inte är klippt.

Men det gör vi aldrig. Därför borde man anta att det är fake, för beviset är alldeles för lågt.

Jag ställer frågan, vet du vad exponeringstid är för något?
Citera
2018-05-05, 21:34
Medlem
”Latest outrageous 'Flat Earth' theory says Australia is FAKE - and if you think you've been there, you're wrong.”
https://www.mirror.co.uk/science/latest-outrageous-flat-earth-theory-12472190

Tänk om det finns plattjordare i Australien som läser att Australien inte finns?
Citera
2018-05-05, 21:47
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Jag skiter i om det är NASA, det är ändå samma skit. Det ser du ju. Dom visar en bild på näraavstånd. Och så är det "beviset".
Du borde öppna upp dig, du borde ju åtminstonde vilja se hur dom filmar från jorden till planeten i en video som inte är klippt.

Men det gör vi aldrig. Därför borde man anta att det är fake, för beviset är alldeles för lågt.
Stackning eller medelvärdesbildning är en välkänd teknik för att minska bruset i en bild som uppstår i själva digitaliseringen. Något jag själv sysslade med på jobbet redan på 80-talet. Idag finns programvara att hämta hem för att kunna stacka hemma. Man kan spela in en video på en planet och sedan stacka alla bildrutorna i videon Det ger skarpa och i stort sett brusfria bilder på planeten.

Jag har ingen förhoppning att du ska förstå vad jag nyss skrev men det är okej, alla kan inte veta allt. Det är dock inte särskilt smart att låtsas veta hur det ligger till med saker och ting, det är alldeles för lätt att se igenom.
Citera
2018-05-05, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Stackning eller medelvärdesbildning är en välkänd teknik för att minska bruset i en bild som uppstår i själva digitaliseringen. Något jag själv sysslade med på jobbet redan på 80-talet. Idag finns programvara att hämta hem för att kunna stacka hemma. Man kan spela in en video på en planet och sedan stacka alla bildrutorna i videon Det ger skarpa och i stort sett brusfria bilder på planeten.

Jag har ingen förhoppning att du ska förstå vad jag nyss skrev men det är okej, alla kan inte veta allt. Det är dock inte särskilt smart att låtsas veta hur det ligger till med saker och ting, det är alldeles för lätt att se igenom.
Jag har gjort som du gjort, gått på vad någon annan sagt. Det är väl så du gör hela tiden? Så du måste känna dig stolt nu att jag gör likadant.
Sedan så hade den personen jag pratade med en mycket hög zoom med sitt teleskop, jag frågade honom när jag visade honom ungefär samma video som boldogg visat, om det var så här han såg såg "planeterna" när han zoomade ut. Jo, sa han, det gjorde han. Och ja, detta var en globe-person så han var på "din" sida.

Men likt förbannat så vill man inte ha åtminstonde bra videos på något, det är det som är så löjjeväckande med er, att ni så stolt tar emot skit filmer och skit bilder på planeterna, stjärnor, galaxer m.m

Det minsta ni borde vilja ha som bevis år ju om personen som filmar från jorden, att man alltså ser att det filmas från jorden till planeten.
Men det är alltid klippt, alltid. Alltid en bild på närahåll o.s.v
Citera
2018-05-05, 22:58
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Försök driva tesen att jorden är platt på valfritt universitet, hur långt tror du att kommer?

Ingenstans eftersom det inte är ett enhetligt forskningsområde utan något som spretar över hela naturvetenskapen. FE är helt enkelt inte en tes utan typ 9999 teser som dessutom har väldigt lite med varandra att göra.

Men vad du skulle kunna göra är att forska om ett mindre område, t.ex varför massor attraherar varandra eller förbättrade metoder att mäta avstånd till det som kallas stjärnor. Eller varför inte det som har varit uppe i kväll - spektralanalys. Genom att forska inom området spektralanalys skulle du med lite tur och medvind kunna opponera mot Harvards "paper" om Polaris.
Citera
2018-05-05, 23:10
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Varför är alla plattskallar rädda att svara på frågor???

Somliga har helt enkelt inget svar - eller förstår inte ens frågan.
De lite smartare inser att så fort de är konkreta kan deras påstående ifrågasättas och falsifieras.

Ett väldigt tydligt exempel på detta är att ingen plattjordare vill svara på något så enkelt som hur lång ekvatorn är. För i samma sekund de svarar Y så kommer vi påpeka att det betyder att avståndet nordpolen - ekvatorn är Y/2pi

Citat:
En grad = 60 nautiska mil
5 x 60 = 300nm

Och eftersom det är 90 grader från nordpolen till ekvatorn så vet vi att det avståndet är 60*90 = 5400NM eller 1000 mil.

Det innebär samtidigt att ekvatorn på den platta jorden är 6280 mil.
Stämmer det?

Citat:
Men det är alltid klippt, alltid. Alltid en bild på närahåll o.s.v

Är det?

Har du förresten någon koll på hur lång ekvatorn är?
Senast redigerad av madtop 2018-05-05 kl. 23:14.
Citera
2018-05-05, 23:48
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Det innebär samtidigt att ekvatorn på den platta jorden är 6280 mil.

Och om ekvatorn är 6280 mil så innebär det att en grad utefter ekvatorn är 6280/360 = 174km.

Och det är nu det börjar bli riktigt läskigt för plattjordare eftersom det blir så konkret. Vi kan mycket enkelt mäta en en grad utefter ekvatorn och det visar sig att den i praktiken är 111km lång.

Citat:
5 x 60 = 300nm

Hur lång är en grad utefter ekvatorn? 111km eller 174km?
Hur långt är det mellan Pedernales Ecuador (N0 W80) och La Concordia Ecuador (N0 W79), 17 mil eller 11 mil?

Jag förslår att alla plattjordare startar en crowdfunding för att reda ut hur långt det är mellan dessa två platser. Är det 17 mil så har ni kommit en bra bit på vägen.
Senast redigerad av madtop 2018-05-05 kl. 23:59.
Citera
2018-05-06, 00:12
Medlem
madtops avatar
Citat:
Försök driva tesen att jorden är platt på valfritt universitet, hur långt tror du att kommer?

Jag kom precis på ett lämpligt forskningsområde som kanske kan vara lämpligt:
Hur lång är ekvatorn? Hur långt är det mellan N0E10 och N0E11 ? 17 mil eller 11 mil?

Ett enkelt, koncist och ett relativt lätt forskningsområde. Att mäta avståndet mellan två punkter utefter ekvatorn låter inte som en jättekomplicerad uppgift. Börja där så tar vi resten sedan.
Citera
2018-05-06, 11:26
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:

Det beror ju helt på vad bilden ska användas till, om det ska vara till ett omslag på en sci-fi-bok är det kanske viktigare att den är snygg. Om den ska vara i en artikel om astronomi kanske det är viktigare att den inte är retuscherad.
Inget av det har med påståendet "NASA ljuger" att göra. Att du antar det, är upp till dig.
Citera
2018-05-06, 22:10
Medlem
madtops avatar
Citat:
5 x 60 = 300nm

Melbourne Australien ligger vid S38E145 , dvs 128 grader från nordpolen.
128 * 60 = 7680 nautiska mil eller 14200 km från nordpolen.

Vilken i sin tur leder till att på den platta jorden är latituden som löper längs S38 är 14200 * 2 * pi = 89300 km. Och eftersom en cirkel har 360 grader så betyder det att en grad utefter latituden S38 är 89300/360 = 248 km

Strax väster om Melbourne ligger en stad som heter Ballarat. Ballarat ligger vid S38E144, dvs ganska exakt 1 grad väster om Melbourne.

Enligt Google maps och några miljoner Australiensare är det drygt 11 mil från Melbourne till Ballarat.
https://imgur.com/a/1ZwUttq
Enligt dig och andra plattjordare så är det över 24 mil.

Det är bevisligen något som är jättefel med er världsbild.
Citera
2018-05-06, 22:18
Medlem
poppilos avatar
En annan sak jag tänkt på är att man ramlar ju aldrig ner nånstans om jorden vore rund, menar alla som bor där nere borde ju ramla till rymden eller nått men dom e kvar. Å ge fan i säg det har med gravitation att göra för det är en ren skitsnack, finns ingen gravitation det är bara för att förvränga vår gärna att tro det finns en dold jävla kraft som är ren bullshit.
Citera
2018-05-06, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poppilo
En annan sak jag tänkt på är att man ramlar ju aldrig ner nånstans om jorden vore rund, menar alla som bor där nere borde ju ramla till rymden eller nått men dom e kvar. Å ge fan i säg det har med gravitation att göra för det är en ren skitsnack, finns ingen gravitation det är bara för att förvränga vår gärna att tro det finns en dold jävla kraft som är ren bullshit.
Det Är gravitationen.
Vad är upp och ner i rymden? För australiensarna är "ner" samma som för oss i norr, mot marken. Skilj på väderstreck och riktning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in