2018-05-06, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Man kan ju uttrycka saker på olika sätt. Ingvar Kamprads farföräldrar invandrade till Sverige. Ingvar Kamprads far gifte sig med en helsvensk småländska. Så Ingvar Kamprad var halvtysk/halvsvensk. Uppvuxen i Sverige, i svensk kultur och med svenska som förstaspråk. Det lutar åt att han bör beskrivas som mer svensk än tysk, tycker jag.

Absolut, Sverige ska tillämpa öppen svenskhet, Zlatan är exempel på en invandrare som blivit svensk.
Citera
2018-05-06, 00:55
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Tog mindre än en minut att hitta det första.

https://ozlemsturkishtable.com/2013/09/homemade-turkish-meatballs-kofte-101-grated-carrot-red-cabbage-salad/

Skippa persiljan.

https://www.endofthefork.com/kuru-kofte/
(Skippa kummin)
Så du hittar recept på köfte som är Liknande om man bara ändrar kryddningen, storleken och formen...ändrar man kryddningen lite till och serverar den med en ostskiva inklämd i ett bröd så är donkens cheeseburgare ytterligare en variant på turkiska köttbullar...
Citera
2018-05-06, 00:55
Medlem
DirtyBerties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Absolut, jag har inte påstått något annat heller, Sverige ska tillämpa öppen svenskhet, Zlatan är exempel på en invandrare som blivit svensk.
Nej, zlatan är en zigensk cykeltjuv från Albanien. Han kommer aldrig bli svensk som en köttbulle. Han borde stekas i sitt eget fett tillsammans med lögnaren svettsteffe. Din öppna svenskhet kan du stoppa ner i moset bredvid köttbullarna.
Citera
2018-05-06, 01:16
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Men om man hävdar att en svensk kung stal receptet så borde väl det svenska och turkiska vara mer lika?
Nu skiljer dom i storlek, form och kryddning...tror du att vi kommer undan med lögnen om vi hävdar att hamburgaren är en tillplattad svensk köttbulle?

Ingen hävdar att en svensk kung "stal" receptet. Vad man hävar är att svenska köttbullar "baseras" på ett sådant recept. T.ex så kan man rätt enkelt tänka sig ett av de recept jag kopierade in förut, och att man skippade kumminet, eller persiljan, i Svenska hem eftersom dessa var svåra att få tag på.

Vilket tror du är troligast? Att en svensk kung fick med sig ett av flera hundra recept i köttbullens hemområde och gjorde en variant av denna till "svensk". Eller att en svensk neanderthalarbonde som i bästa fall klarade av att sätta en potatis - upptäckte stekta köttbullar med peppar (importerad krydda) på egen hand?

Allvarligt.. det här är faktiskt en korkad diskussion. Och jag orkar inte längre tjafsa med nötter om dett här. Så godnatt. Vid sådana här tillfällen är det faktiskt skämmigt att vara svensk.
Citera
2018-05-06, 01:46
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ingen hävdar att en svensk kung "stal" receptet. Vad man hävar är att svenska köttbullar "baseras" på ett sådant recept. T.ex så kan man rätt enkelt tänka sig ett av de recept jag kopierade in förut, och att man skippade kumminet, eller persiljan, i Svenska hem eftersom dessa var svåra att få tag på.

Vilket tror du är troligast? Att en svensk kung fick med sig ett av flera hundra recept i köttbullens hemområde och gjorde en variant av denna till "svensk". Eller att en svensk neanderthalarbonde som i bästa fall klarade av att sätta en potatis - upptäckte stekta köttbullar med peppar (importerad krydda) på egen hand?

Allvarligt.. det här är faktiskt en korkad diskussion. Och jag orkar inte längre tjafsa med nötter om dett här. Så godnatt. Vid sådana här tillfällen är det faktiskt skämmigt att vara svensk.
Sov du på lektionerna i historia eller var du inte intresserad av svensk historia?
Du kanske var svenskhatare redan i grundskolan...
Karl XII kom hem från Osmanska riket(Turkiet) 1714, potatisen fanns redan på 1600 talet i slottsträdgårdar men potatisen som mat var Jonas Alströmer som tog in och odlade på 1720 talet så
svenskarna åt inte potatis till sina köttbullar till att börja med utan detta blev vanligt först på 1730-40 talet.

Sen tycker jag att det är lite underligt att du sitter och försvarar påståendet att köttbullarna vi äter inte är svenska utan kommer från Turkiet när du själv skriver att dom första recepten kommer från Persien och Kina.
Finns det verkligen Turkiska köttbullar?

Varför så nedlåtande mot neandertalare?
Om du inte är afrikan så har du ca 4 % av ditt DNA från neandertalare...är du afrikan eller är du en av alla fåntrattar som hatar dig själv på grund av din vita hy och ditt ursprung?
Citera
2018-05-06, 05:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brutus01
Vilket ursprung talar du om? Runda bollar av något slags kött eller bullar av nöt och fläskfärs, ägg, salt, vitpeppar, ströbröd, lök och gyllenbrunt stekt i smör och till kokt potatis, gräddsås, rårörda lingon och pressgurka?

Jag har ätit kött med gräddsås och lingon på en restaurang i Tyskland som serverar tysk husmanskost.
Visserligen inte köttbullar men kombon gräddsås och lingon verkar finnas där.
Citera
2018-05-06, 06:19
Medlem
BullensPilsners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Har ingen större lust att lyssna på det tyvärr.. Men vad var fejk? att köttbullen har sitt ursprung ifrån Sverige eller den uppfanns i Turkiet?

Bägge känns fejk för mig.
Då du inte är intresserad så tänker jag inte förklara för dig heller.
Citera
2018-05-06, 06:50
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Necessitas
Känns jävligt krystat att leta efter svensk matkultur då den rimligen inte finns. Nästan som att rassarna har påtvingats paus i sitt fåniga besserwissande gentemot blattar och måste hitta annat att böla över. Ingen maträtt är "svensk"! Möjligtvis rotmos, kroppkakor och gulärtssoppa. Köttbullar är historiskt sett inte mer svenska än Skåne är svenskt. Jag tror köttbullen faktiskt är mer dansk, om den nu måste strykas från turkiskt originalkök.

Smarta människor kan sluta läsa här.

För de ljusskygga hobbyrassarna som alltid behöver kommentera sådana här inlägg med "jävla vänsterhora" och annat superlågintelligent: Jag är höger, aktivt anti-PK och jag avskyr hur Sverige ser mellan fingrarna på brott som begås av nyanlända.
Så svenskarna åt luft före invandringen, det var som tusan.
Trollnivån hos vänstern stiger inte med åren.
Citera
2018-05-06, 07:01
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Va? svarade du på fel inlägg eller? jag finner det högst tveksamt om köttbullen är ett helsvenskt påfund.
Nej ditt klappträ, är du så dum du inte förstår att liknande maträtter uppfanns på flera ställen samtidigt. Precis som teknologiska upptäckter.
Citera
2018-05-06, 07:43
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:

Svenska köttbullar innehåller i regel fläskfärs, gör den turkiska varianten också det?

Och vad du tycker är troligast är inte relevant alls. Det finns inga belägg alls för att Karl den XII ska ha "tagit" köttbullen till Sverige även om det låter som en rimlig förklaring. Recept på frikadeller finns tidigare än så. Potatis som du däremot tar upp kom långt senare än köttbullen.

Du har ju ett helt eget sätt att definiera en maträtt och dess ursprung. En maträtt behöver inte uppstå i ett isolerat vakuum för att anses komma från en viss plats. Som jag sa tidigare, enligt ditt sätt att definiera mat och ursprung kan vi alltså säga att turkisk mat inte finns? Eller åtminstone att de själva inte gett upphov till några rätter eller matkultur? Turkarna har ju varit på den anatoliska halvön i högst 1000 år medan svenskarnas förfäder levt här alltsedan isen smälte för sisådär 15000 år sen.
Citera
2018-05-06, 09:23
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Svenska köttbullar innehåller i regel fläskfärs, gör den turkiska varianten också det?

Och vad du tycker är troligast är inte relevant alls. Det finns inga belägg alls för att Karl den XII ska ha "tagit" köttbullen till Sverige även om det låter som en rimlig förklaring. Recept på frikadeller finns tidigare än så. Potatis som du däremot tar upp kom långt senare än köttbullen.

Du har ju ett helt eget sätt att definiera en maträtt och dess ursprung. En maträtt behöver inte uppstå i ett isolerat vakuum för att anses komma från en viss plats. Som jag sa tidigare, enligt ditt sätt att definiera mat och ursprung kan vi alltså säga att turkisk mat inte finns? Eller åtminstone att de själva inte gett upphov till några rätter eller matkultur? Turkarna har ju varit på den anatoliska halvön i högst 1000 år medan svenskarnas förfäder levt här alltsedan isen smälte för sisådär 15000 år sen.

Kåldolmen kom från Turkiet men då ingen äter sådan mat längre har det ingen propagandavärde för dem som tycker att vi inte har någon egen kultur och måste basunera ut det hysteriskt.

Vad nu Sweden.se är för något, det vet jag inte men många där måste få sparken efter valet. De kan få gratis biljett till Turkiet eftersom de gillar det landet så mycket mer.
Citera
2018-05-06, 09:35
Medlem
Brutus01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Igelkotten453
Jag har ätit kött med gräddsås och lingon på en restaurang i Tyskland som serverar tysk husmanskost.
Visserligen inte köttbullar men kombon gräddsås och lingon verkar finnas där.
Jaha. Då uppstår genast två frågor. Har tyskarna lånat den kombinationen av svenskarna? Är den rätten du åt köttbullar trots att köttbullarna själv saknades?

Vad många här inte tycks förstå att rulla något kött till en boll och tillaga inte per automatik gör att man uppfunnit rätten köttbullar. Lika lite som att grilla ett köttstycke på ett spett gör att man uppfunnit kebaben.

När börjar en köttbulle bli en köttbulle och när slutar en köttbulle att vara en köttbulle? Googlade lite på recept, hittade en vegansk variant med quorn istället för kött i köttbullarna men serverade med klassiska tillbehör. Är det köttbullar? Det smakar förmodligen exakt som man förväntar sig men innehåller inget kött.

Källa: http://www.javligtgott.se/graddstuvade-vegetariska-kottbullar-med-hasselbackspotatis-pressgurka-och-rarorda-lingon/

Eller om vi går åt andra hållet och tar och rullar lammfärs till bollar och kryddar upp dem med smaker från medelhavsområdet och serverar med tzaziki. Är det köttbullar? Det är bollar av kött som liknar köttbullar men smakar inte alls som rätten köttbullar.

Källa : https://dinvinguide.se/nordefors/kottbullar-pa-lammfars-med-soltorkade-tomater-och-rosmarin/

Den rätt som Kajsa Warg nämner i sin kokbok 1754 avviker lite från det vi kallar köttbullar. Det har hackat kalvkött med rivet bröd och ägg. De kryddas med peppar, salt och muskot. Och vanligtvis koktes. Det var snarare en slags frikadeller än köttbullar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in