Citat:
Ursprungligen postat av
Skilly
Ingen hävdar att en svensk kung "stal" receptet. Vad man hävar är att svenska köttbullar "baseras" på ett sådant recept. T.ex så kan man rätt enkelt tänka sig ett av de recept jag kopierade in förut, och att man skippade kumminet, eller persiljan, i Svenska hem eftersom dessa var svåra att få tag på.
Vilket tror du är troligast? Att en svensk kung fick med sig ett av flera hundra recept i köttbullens hemområde och gjorde en variant av denna till "svensk". Eller att en svensk neanderthalarbonde som i bästa fall klarade av att sätta en potatis - upptäckte stekta köttbullar med peppar (importerad krydda) på egen hand?
Allvarligt.. det här är faktiskt en korkad diskussion. Och jag orkar inte längre tjafsa med nötter om dett här. Så godnatt. Vid sådana här tillfällen är det faktiskt skämmigt att vara svensk.

Sov du på lektionerna i historia eller var du inte intresserad av svensk historia?
Du kanske var svenskhatare redan i grundskolan...
Karl XII kom hem från Osmanska riket(Turkiet) 1714, potatisen fanns redan på 1600 talet i slottsträdgårdar men potatisen som mat var Jonas Alströmer som tog in och odlade på 1720 talet så
svenskarna åt inte potatis till sina köttbullar till att börja med utan detta blev vanligt först på 1730-40 talet.
Sen tycker jag att det är lite underligt att du sitter och försvarar påståendet att köttbullarna vi äter inte är svenska utan kommer från Turkiet när du själv skriver att dom första recepten kommer från Persien och Kina.
Finns det verkligen Turkiska köttbullar?
Varför så nedlåtande mot neandertalare?
Om du inte är afrikan så har du ca 4 % av ditt DNA från neandertalare...är du afrikan eller är du en av alla fåntrattar som hatar dig själv på grund av din vita hy och ditt ursprung?