Citat:
Ursprungligen postat av
Artsdoktor
Google har lanserat ett nyhetsflöde på smartphones. Under Googles sökruta finns dom mest intressanta nyheterna från samtliga tidningar, inklusive nykomlingar såsom Samhällsnytt, Nyheter Idag och Fria Tider. Det finns inget clickbait så långt ögat kan se. Så två problem med media har alltså marknadens osynliga hand löst: clickbait, och insider-outsider problematik. Det är ett fantastiskt samhälle vi lever i där en rasifierad entrepenör kan ta upp kampen och bli en jämlike med institutioner från 1800-talet. Om Alice Bah Kunke på allvar vill rädda miljön är en bra början att sluta skänka pengar till dessa satans trädmördare! Förstår mig inte på dessa miljöaktivister som vill skänka bort våra pengar till de gubbar som de själva hävdar håller på med att förstöra miljön.
Då jag har en Samsung-telefon tänkte jag testa det nya flödet för att se om jag blev rekommenderad annat än Aftonbladet och Expressen. Första problemet jag stötte på var att hitta det nya flödet, jag trodde det skulle vara en ändring i Upday, Samsungs nyhetsflöde som finns tillgängligt direkt från startskärmen på telefonen, men det var det dock inte. För att ens komma åt det nya Google-flödet måste man gå in på Google-sökfältet och sen manuellt aktivera det i det inställningarna. Men efter det så får man mycket riktigt ett flöde av de populäraste nyheterna just nu. Jag skrollade i någon minut och såg nyheter från Aftonbladet, Expressen, HD, GT, GP, Nyheter Idag och Cornucopia.
Mitt första intryck är att detta är en bra ändring, men att det nog inte kommer få så stort genomslag i samhällsdebatten eftersom flödet ligger så undangömt. Gemene svensson kommer inte fatta hur man aktiverar flödet och det är så undangömt att många inte kommer orka gå in där för att få nyheter när Upday finns tillgängligt snabbare och smidigare på samma telefon.
Jag tror nog också att gammelmedia kommer börja bröla om hur Google underminerar demokratin genom att låta andra röster än regim-trogna komma till tals. Räkna inte med att Nyheter Idag kommer vara kvar på Googles flöde om ett halvår.