2018-05-04, 11:10
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Staropramen777
Men eftersom Aftonbladet har 10 läsare per tidning ligger räckvidden på 500.000 pers.
Ungefär som när en arg skotte ringde tidningsredaktionen och sa. "om ni inte genast slutar med era dumma historier om snåla skottar så slutar jag att läsa er tidning hos grannen!"
Citera
2018-05-05, 15:55
Medlem
Susanne Ljung har skrivit minst 4-5 babbliga krönikor om Melania Trumps kläder och i synnerhet hennes höga klackar i DN:s glossy helgbilaga senaste året, krönikor där hon med många upprepningar försöker få klackarna till något slags politiskt och feministiskt statement (dessa krönikor ligger inte alla online). Nu är det dags för en tröskning till, fattar inte att redaktionen inte säger ifrån?!
Citera
2018-05-06, 05:18
Medlem
Google har lanserat ett nyhetsflöde på smartphones. Under Googles sökruta finns dom mest intressanta nyheterna från samtliga tidningar, inklusive nykomlingar såsom Samhällsnytt, Nyheter Idag och Fria Tider. Det finns inget clickbait så långt ögat kan se. Så två problem med media har alltså marknadens osynliga hand löst: clickbait, och insider-outsider problematik. Det är ett fantastiskt samhälle vi lever i där en rasifierad entrepenör kan ta upp kampen och bli en jämlike med institutioner från 1800-talet. Om Alice Bah Kunke på allvar vill rädda miljön är en bra början att sluta skänka pengar till dessa satans trädmördare! Förstår mig inte på dessa miljöaktivister som vill skänka bort våra pengar till de gubbar som de själva hävdar håller på med att förstöra miljön.
Citera
2018-05-06, 07:10
Medlem
Vossevangens avatar
Google News kommer i ny utvidet versjon:

https://www.theverge.com/2018/5/4/17320190/google-news-update-video-youtube-amp

Dagens Google News gir allerede idag god oversikt over nyhetsbildet. I linken har jeg valgt svensk utgave. Som er 1 av 80 ulike utgaver å velge blant - jfr nederst til venstre i åpningsbildet:

https://news.google.no/news/?edchanged=1&ned=sv_se#pcid=FRONTPAGE
Senast redigerad av Vossevangen 2018-05-06 kl. 07:20.
Citera
2018-05-06, 11:17
Medlem
Separatistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Susanne Ljung har skrivit minst 4-5 babbliga krönikor om Melania Trumps kläder och i synnerhet hennes höga klackar i DN:s glossy helgbilaga senaste året, krönikor där hon med många upprepningar försöker få klackarna till något slags politiskt och feministiskt statement (dessa krönikor ligger inte alla online). Nu är det dags för en tröskning till, fattar inte att redaktionen inte säger ifrån?!

Det kan ju vara redaktionen som beordrat henne?

Ger säkert mycket klick.
Citera
2018-05-06, 11:47
Medlem
oberoendemedias avatar
Norge dras med samma underliggande problem som Sverige:

Norske journalister er røde. Og de blir stadig rødere.

Citat:
Hvis norske journalister fikk bestemme, ville SV vært landets største parti - og Frp ute av Stortinget. En mørkerødgrønn regjering med SV, Ap, MDG og Sp ville fått 122 mandater på Stortinget - mot 46 til de borgerlige.

Betyr det noe for journalistikken og samfunnsdebatten at norske journalister er langt rødere og mer venstrevridde enn folk flest? Det umiddelbare svaret er jo: Selvsagt har det betydning.

Kanskje dette er et spørsmål norske medier og andre aktører sammen bør besvare?

M24

Kommunistiska Rødt har gått från 2.2% till 11.8% sedan 2005 enligt Medieundersøkelsen.

Gammelmedias enda lösning verkar vara nedskärningar och skattefinansiering men hur intresserade är egentligen Frp av en sådan lösning när deras åsikter inte är representerade? I Danmark så har Dansk Folkeparti drivit igenom en reducering av public service med 20% de kommande fem åren. Deras utgångspunkt var 25%.
Citera
2018-05-06, 12:02
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oberoendemedia

M24

Kommunistiska Rødt har gått från 2.2% till 11.8% sedan 2005 enligt Medieundersøkelsen.

Gammelmedias enda lösning verkar vara nedskärningar och skattefinansiering men hur intresserade är egentligen Frp av en sådan lösning när deras åsikter inte är representerade? I Danmark så har Dansk Folkeparti drivit igenom en reducering av public service med 20% de kommande fem åren. Deras utgångspunkt var 25%.
I Danmark var det ju en övergång från licens- till skattefinansiering som gjorde det möjligt att decimera Public Service. Nu skall vi gå igenom samma process här & det är viktigt att inte försitta detta unika tillfälle till att knäcka ryggen på vänsterhjonen i Public Service.
Citera
2018-05-06, 14:15
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artsdoktor
Google har lanserat ett nyhetsflöde på smartphones. Under Googles sökruta finns dom mest intressanta nyheterna från samtliga tidningar, inklusive nykomlingar såsom Samhällsnytt, Nyheter Idag och Fria Tider. Det finns inget clickbait så långt ögat kan se. Så två problem med media har alltså marknadens osynliga hand löst: clickbait, och insider-outsider problematik. Det är ett fantastiskt samhälle vi lever i där en rasifierad entrepenör kan ta upp kampen och bli en jämlike med institutioner från 1800-talet. Om Alice Bah Kunke på allvar vill rädda miljön är en bra början att sluta skänka pengar till dessa satans trädmördare! Förstår mig inte på dessa miljöaktivister som vill skänka bort våra pengar till de gubbar som de själva hävdar håller på med att förstöra miljön.
Då jag har en Samsung-telefon tänkte jag testa det nya flödet för att se om jag blev rekommenderad annat än Aftonbladet och Expressen. Första problemet jag stötte på var att hitta det nya flödet, jag trodde det skulle vara en ändring i Upday, Samsungs nyhetsflöde som finns tillgängligt direkt från startskärmen på telefonen, men det var det dock inte. För att ens komma åt det nya Google-flödet måste man gå in på Google-sökfältet och sen manuellt aktivera det i det inställningarna. Men efter det så får man mycket riktigt ett flöde av de populäraste nyheterna just nu. Jag skrollade i någon minut och såg nyheter från Aftonbladet, Expressen, HD, GT, GP, Nyheter Idag och Cornucopia.

Mitt första intryck är att detta är en bra ändring, men att det nog inte kommer få så stort genomslag i samhällsdebatten eftersom flödet ligger så undangömt. Gemene svensson kommer inte fatta hur man aktiverar flödet och det är så undangömt att många inte kommer orka gå in där för att få nyheter när Upday finns tillgängligt snabbare och smidigare på samma telefon.

Jag tror nog också att gammelmedia kommer börja bröla om hur Google underminerar demokratin genom att låta andra röster än regim-trogna komma till tals. Räkna inte med att Nyheter Idag kommer vara kvar på Googles flöde om ett halvår.
Citera
2018-05-06, 14:48
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Då jag har en Samsung-telefon tänkte jag testa det nya flödet för att se om jag blev rekommenderad annat än Aftonbladet och Expressen. Första problemet jag stötte på var att hitta det nya flödet, jag trodde det skulle vara en ändring i Upday, Samsungs nyhetsflöde som finns tillgängligt direkt från startskärmen på telefonen, men det var det dock inte. För att ens komma åt det nya Google-flödet måste man gå in på Google-sökfältet och sen manuellt aktivera det i det inställningarna. Men efter det så får man mycket riktigt ett flöde av de populäraste nyheterna just nu. Jag skrollade i någon minut och såg nyheter från Aftonbladet, Expressen, HD, GT, GP, Nyheter Idag och Cornucopia.

Mitt första intryck är att detta är en bra ändring, men att det nog inte kommer få så stort genomslag i samhällsdebatten eftersom flödet ligger så undangömt. Gemene svensson kommer inte fatta hur man aktiverar flödet och det är så undangömt att många inte kommer orka gå in där för att få nyheter när Upday finns tillgängligt snabbare och smidigare på samma telefon.

Jag tror nog också att gammelmedia kommer börja bröla om hur Google underminerar demokratin genom att låta andra röster än regim-trogna komma till tals. Räkna inte med att Nyheter Idag kommer vara kvar på Googles flöde om ett halvår.
Ad problem att hitta flødet:

Link nr.2 i mitt innlegg idag kl.0710 er en direkte link til svenske versjonen av Google News flødet. Lagt inn nettopp fordi som du skriver, kan det oppfattes som litt bortgjemt att finna på Google søkesiden.
Citera
2018-05-06, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten
Det kan ju vara redaktionen som beordrat henne?

Ger säkert mycket klick.

Jag tror det är business as usual för henne, hon har alltid gillat att skriva den sortens våpiga "mode och politik"- eller "mode gör musik"-krönikor. Det är typ det enda hon kan.

Men DN:s helgbilaga brukar också hålla riktigt dålig kvalitet överlag. De gjorde en uppryckning de allra senaste månaderna men jag tippar att de snart är tillbaka i de gamla hjulspåren.
Citera
2018-05-06, 14:58
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oberoendemedia

M24

Et flertall av norske journalister har vært røde siste 50 år.

Det nye er dels at de blir mer mørkerøde, dels at hele redaksjoner i tradisjonelt konservative tidninger som Aftenposten og Dagens Nærinsliv overtas av mørkerøde journalister som tidligere arbeidet i Klassekampen (tidningen assosiert med partiet Rødt - som du sier rene kommunister).

Det har påskyndet særlig Aftenpostens fall fra å være den mest toneangivende tidningen i Norge, til å være en blant mange og i økende grad perifere nyhetsmedier.
Citera
2018-05-06, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen

Prövade Upday och kommer fortsätta med Google flödet. Men så är jag inte en nyhetsnörd heller. :P Marknaden kommer straffa dom som beter sig dåligt, och belöna dom som skapar mervärde. Individuellt är människor idioter, men som kollektiv är dom smarta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in