Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-06, 00:48
  #85
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Det du inte förstår är att det krävs enbart ett fåtal procent som måste ställa in sina betalningar för att systemet skall skaka ordentligt.
Så är det för HY. Inte så att det skakar till.

Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Om räntan hamnar på 8% krävs det att folk lägger nästan 20% av sin disponibla inkomst i enbart räntor och det inkluderar inte räntor hos föreningen. Om då enbart 1 av 20 lägenheter i en förening ställer in sina betalningar måste föreningarna höja avgiften på studs med 5%. Helt plötsligt pratar vi om att 35% av hela sin disponibla inkomst går till räntor och föreningslån i genomsnittsfallet. I enskilda fall pratar vi 60-70%, hur många klarar det? Jag vet fler människor som inte har såna marginaler än som har det och i varenda bostadsbubbla och skuldbubbla någonsin räcker det med att 0.5-2% av låntagare ställer in betalningar för att det skall ske.
Hur menar du?
Är riskpremien 8%? dvs inflationen är 0. Eller är inflationen 8% så att risken är 0. Och skulden skrivs av med 8% per år i praktiken? I så fall minskar skulden snabbt.
Du behöver förtydliga situationen.

Jag har haft en BR under högränte/inflationstiden. Månadsavgiften stod still nominellt. Dvs föll i relation till lönen ganska drastiskt genom åren. Och eftersom månadsavgiften minskade relativt lön stig priset på min BR ganska drastiskt.

Om en BR-ägare ställer in betalningarna så säljer BRF den och så kommer det in en ny ägare som betalar. Vad är problemet? Sådant händer då och då.
Citera
2018-05-06, 00:54
  #86
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Alpha har fortfarande inte fattat att bankerna kan skapa pengar -i form av lån - ur intet. Visst finns det sedan fler kronor, men inte ett mervärde. Sparande och skuld behöver inte vara två sidor av samma mynt.
Om jag går till banken och tar ett lån så har två lån skapats när jag går därifrån.
1. Dels min skuld till banken. Den är en tillgång för banken.
Är det nu någon som inte förstår att det är en tillgång för banken?

2. Dels bankens skuld till mig. (Den syns som en ökning på saldot på mitt transaktionskonto). Det är en tillgång för mig.
Är det nu någon som inte förstår att det är en tillgång för mig?

Förstår inte hur folk gör som inte förstår detta när jag tom förklarar.

Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Ren lyteskomik att läsa hans kommentarer.
Tung kommentar.
Citera
2018-05-06, 01:07
  #87
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Hur förklarar ni bankernas ointresse att låna till köp av bostad när du är pensionär med mycket höga pensionsförsäkringar ?
Nja, det går att få låna. Problemet är att lånet är begränsat till pensionens storlek. Eftersom pensionerna trots allt är lägre än lön så blir inte lånet så stort.
Bankerna är restriktiva med utlåning generellt. Tvärtemot vad en del tror.
Notera att boendeutgifter för villaägare ligger på ca 14% av disponibel inkomst. Det är ganska lågt.
Inte konstigt att dom kostar på sig modernisering av bostäderna. (Vilket ökar på priset).

Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Jag anser att det är svaret på frågan om vi har en bostadsbubbla !
Och hur gick nu det till?

Det du borde fråga dig i stället är varför bostadsproduktionen faller drastiskt. Hade vi en bubbla skulle den dundra på i 110. Med en bubbla fanns stora pengar att tjäna på nyproduktion.
Varför ser inte producenterna någon lönsamhet om vi har överdrivna bostadspriser?

Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Bankerna kommer sitta med svarte petter vid en prisnedgång eftersom skulder kan belasta ett dödsbo men aldrig hamna i knät på arvingarna.
(Det kommer nog önskemål om förändringar snart. Finns faktiskt sådana avarter i andra länder)
Då borde dom vara restriktiva med att låna ut i största allmänhet till bostäder. Även till fastighetsbolag. Hyreshusen har stigit i pris på samma sätt som villa/BR. (Bubbelpratare springer alltid och gömmer sig när jag frågar vem som spekulerat upp priserna på hyreshusen).

Bankerna vet vad det kostar att nyproducera. Och har då inga bekymmer med att låna ut med bostaden som säkerhet. Det ska mycket till innan bostäder faller nämnvärt.
Citera
2018-05-06, 04:55
  #88
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Nej, det finns ingen brist här. Du missar helt vad som diskuteras.
Du tog upp amorteringskravet. Det är en politisk handling.
När jag har refererat till FI är det vad dom har räknat fram. Det senare har jag inga klagomål på.
Men att regeringen kör över FI och tvingar fram ett amorteringskrav utan sakliga grunder, det har jag klagomål på.
Skillnaden är en avgrund.

Down the rabbit hole we go...

Nu är det bra jävla toksnurrigt t o m för att komma från dig.

Du har själv refererat till en remisspromemoria från finansinspektionen som föreslår ett utökat amorteringskrav.

Riksdagen har genom tidigare lagstiftning delegerat till FI att besluta om sådan regleringar om FI bedömer att det behövs.

Remisspromemorian är alltså inte ett remissvar från FI utan en promemoria som remissinstanser får yttra sig om i form av ett remissvar om de vill.

Enligt lagstiftningen finns en begränsing i FI:s beslutanderätt. Regeringen måste godkänna det som FI beslutar.

Amorteringskravet är alltså inte något politiskt initiativ. Det är FI som vill ha amorteringskravet. Regeringen har sedan bara godkänt det.
Citera
2018-05-06, 09:31
  #89
Medlem
JoeBidens avatar
Right, det har varit högkonjunktur i typ 9 år nu va? Är det inte "dags" snart?
Citera
2018-05-06, 10:46
  #90
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Down the rabbit hole we go...

Nu är det bra jävla toksnurrigt t o m för att komma från dig.

Du har själv refererat till en remisspromemoria från finansinspektionen som föreslår ett utökat amorteringskrav.

Riksdagen har genom tidigare lagstiftning delegerat till FI att besluta om sådan regleringar om FI bedömer att det behövs.

Remisspromemorian är alltså inte ett remissvar från FI utan en promemoria som remissinstanser får yttra sig om i form av ett remissvar om de vill.

Enligt lagstiftningen finns en begränsing i FI:s beslutanderätt. Regeringen måste godkänna det som FI beslutar.

Amorteringskravet är alltså inte något politiskt initiativ. Det är FI som vill ha amorteringskravet. Regeringen har sedan bara godkänt det.
Referensen var till remisspromemorian, och i den så föreslår man ett amorteringskrav. Syftet uppges vara stabilisering. Samtidigt skriver man i samma dokument att det saknas behov för ett sådant. Det senare är baserat på deras beräkningar.

Argumentationen för amorteringskravet uppges till minskat konsumtion vid en lågkonjunktur. Något som inträffar i vilket fall som helst.

I Okt 2015 utsågs Erik Thedéen till GD för FI. Strax därefter kom ett förslag på amorteringskrav. Kan det möjligen vara så att förra blev utbytt till en som var villig att följa de politiska direktiven?

Och att Regeringen i det här fallet ansåg att dom måste kasta till pöbeln ett till köttben i form av amorteringskrav. Och Erik Thedéen är ju villig att genomföra.

Nu kan man fråga sig varför det dyker upp motsägelser i en remisspromemoria. Troligen är det så att de som jobbar på FI och skriver dokumentet är sura över idiotin. Och klämmer in resultatet av sina beräkningar. Så att idiotin skall bli tydligare. Och sådana som kan läsa, som Lars EO Svensson, försöker uppmärksamma på stolligheterna.

Men detta delforum är Nationalekonomi så jag föredrar att vi håller oss till det beräknade. Och inte politiska schackdrag.
Citera
2018-05-06, 11:13
  #91
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Du måste hålla med om toppen på berget här helt uteslutande beror på vilka banken lånat ut till.

1) Om banken lånar ut till alla enligt högtrycksförsäljningskonceptet, då är det ruskigt många med urdålig kreditvärdighet på toppen. EXAKT detta hände under subprime. Det var ju faktiskt en explicit politik anno Bill Clinton. De fattiga skulle också "ha råd" köpa hus.

2) Om banken lånar ut till alla efter en vanlig kreditprövning (inkomst nödvändig). Såhär såg det ut i sverige på 80-talet och en bit in på 90-talet. Jag fick själv låna en fet summa med studielån som inkomst och andra vänner gjorde likadant.

3) Om banken enbart lånar ut till dig om du har en mycket god ekonomi och bra trackrecord och din ekonomi klarar rätt så höga (overkliga) räntor.

4) Om banken enbart lånar ut till dig om du har en mycket god ekonomi och bra trackrecord och din ekonomi klarar rätt så höga (overkliga) räntor och du dessutom kan lägga en stor summa kontant.

Av ovan hade vi variant (1) under subprime i USA och (2) är det mest släpphänta vi haft i sverige. Observera att (2) fungerade bra ändå. Det var faktiskt inte privathushåll som gick i konken på 80/90-talet utan främst kommersiella fastighetsbolag (nyckeln, gamlestaden, regnbågen och allt vad de hette).

I sverige gick vi upp gradvis upp till (3) i början av 2000-talet. Någonstans 2012 låg det mittimellan (3) och (4) och idag är det (4) som gäller.

Detta betyder att hus idag köps med allt mer cash och/eller att de som köper visserligen lånar, men har såmycket cash på banken att det inte spelar någon roll.

En eventuell större bokrash (som inte kommer komma, just därför att hela den här setupen förhindrar det från att ske) kommer alltså hämta pengar som ligger och skräpar på banken. Familjen som köpte huset och lånade 5 miljoner har lika mycket på banken i sparande/arv/annat. Det är extrem psykologisk smäll på käften om de tvingas flytta och gör 1 miljon förlust på huset, men något mer än så blir det inte. Det är den rikaste 2-3-4% som köper hus idag. Det är även denna grupp som sitter på mest tillgångar.



Jag har varken propagerat för stigande eller sjunkande priser egentligen. Jag är rätt så ödmjuk.

Det jag sagt senaste 5 åren (i extrem motvind, jag har i princip pucko-förklarats) är att hushållens ekonomier kan bära väldigt mycket högre lån och bokostnaderna är fortfarande rekordlåga. Jag har också fört ett parallellt resonemang kring vår tids problem; nämligen deflation snarare än inflation.

Det är fullt möjligt vi som läser i denna tråd aldrig mer under våra liv upplever högre räntor. Om det blir så, då kommer detta också allt eftersom tiden passerar att stötta allt högre bopriser. Någonstans kommer bankerna sluta kräva att kunderna ska klara 8% och 2 bilar. Staten backar åter på sitt amorteringstvång osv.
Ränta är en riskkostnad, anses den svenska marknaden som en sämre risk pressar det upp marknadsräntan oavsett repan.
Det verkar som skribenterna på FB är lyckligt omedvetna om det förhållandet.
Sverige har grava samhällsekonomiska obalanser. En smäll i närtid lämnar staten med två alternativ, kraftiga nedskärningar i transfereringssystemen och eller kraftigt stigande statsskuld.
Det förra kommer spä på en nedåtgående spiral. Det senare kommer hissa svenska räntor.
Citera
2018-05-06, 11:38
  #92
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ränta är en riskkostnad, anses den svenska marknaden som en sämre risk pressar det upp marknadsräntan oavsett repan.
Det verkar som skribenterna på FB är lyckligt omedvetna om det förhållandet.

Det är inflationen som dikterar räntan på en fri marknad. Om marknaden är irrationell kan riksbanken köpa räntepapper och annat.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Sverige har grava samhällsekonomiska obalanser. En smäll i närtid lämnar staten med två alternativ, kraftiga nedskärningar i transfereringssystemen och eller kraftigt stigande statsskuld.
Det förra kommer spä på en nedåtgående spiral. Det senare kommer hissa svenska räntor.

Sverige har snarare en ganska exemplarisk ekonomi, vilket kommer bli ännu mer tydligt framöver. Vi har faktiskt en låg statsskuld om man ska vara petnoga. Vi har en modern ekonomi, exportöverskott, stort sparande, låg inflation, osv.

Till vilket land menar du att kapitalet skulle fly? Det finns nämligen inget "sverige är ett skitland", det finns bara "land x är mycket bra". Att säga att dollarn kraschar är att säga att någon annan rusar. Vad hittar vi framtidens valuta? Det vore mer intressant om ni formulerade det så att det blev tydligt var någonstans den gröna ängen ni pratar om finns.
__________________
Senast redigerad av Hartarbete 2018-05-06 kl. 11:41.
Citera
2018-05-06, 11:47
  #93
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeBiden
Right, det har varit högkonjunktur i typ 9 år nu va? Är det inte "dags" snart?

Det är ju det här som är så komiskt med er. När det väl dyker upp en liten konjunkturdipp så duger inte den. Då väntar ni ut konjunkturdippen som om ingen hänt och när konjunkturen åter är bra, så sticker ni upp huvudet och säger "är det inte dags för en konjunkturdipp snart"?

Du säger nu att vi haft högkonjunktur i 9 år. Tydligen dög inte konjunkturdippen 2012-2013 trots att dippen tom innehöll en pytteliten dipp i bopriser.

Men det är väl så att dipparna blir allt grundare, så man måste titta mer noga nuförtiden.

Subprime var den "brutalaste krisen sedan 30-talet" enligt medier och politiker. En förkrossande majoritet märkte inte ens av den och rätt många har inte ens hört talas om den.
Citera
2018-05-06, 12:06
  #94
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Referensen var till remisspromemorian, och i den så föreslår man ett amorteringskrav. Syftet uppges vara stabilisering. Samtidigt skriver man i samma dokument att det saknas behov för ett sådant. Det senare är baserat på deras beräkningar.


Nu kan man fråga sig varför det dyker upp motsägelser i en remisspromemoria. Troligen är det så att de som jobbar på FI och skriver dokumentet är sura över idiotin. Och klämmer in resultatet av sina beräkningar. Så att idiotin skall bli tydligare. Och sådana som kan läsa, som Lars EO Svensson, försöker uppmärksamma på stolligheterna.

Men detta delforum är Nationalekonomi så jag föredrar att vi håller oss till det beräknade. Och inte politiska schackdrag.

När man bedömer något så diskuterar man en massa saker som kan tala i olika riktingar. "Det här är ett gott tecken, men det här talar i andra riktningen".

Exakt så har FI gjort och sedan kommit fram till en helhetsbedömning - man anser att skärpta amorteringskrav bör införas.

Vad du ägnar dig åt är något som t ex konspirationsteoretiker gärna ägnar sig åt - s.k. anomaly hunting.

Om de hittar en enda sak som verkar motsäga alla andra fakta så väljer de godtyckligt ut just denna sak och anser att detta är starkare än alla andra fakta tillsammans.

Det är inget bra sätt att förhålla sig till verkligheten.
Citera
2018-05-06, 12:10
  #95
Medlem
JoeBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Det är ju det här som är så komiskt med er. När det väl dyker upp en liten konjunkturdipp så duger inte den. Då väntar ni ut konjunkturdippen som om ingen hänt och när konjunkturen åter är bra, så sticker ni upp huvudet och säger "är det inte dags för en konjunkturdipp snart"?

Du säger nu att vi haft högkonjunktur i 9 år. Tydligen dög inte konjunkturdippen 2012-2013 trots att dippen tom innehöll en pytteliten dipp i bopriser.

Men det är väl så att dipparna blir allt grundare, så man måste titta mer noga nuförtiden.

Subprime var den "brutalaste krisen sedan 30-talet" enligt medier och politiker. En förkrossande majoritet märkte inte ens av den och rätt många har inte ens hört talas om den.

Hoppas du har rätt! Jo, 2012-2013 dippen räcker gott och blir över för mig.

Dock stämmer inte riktigt det du säger om Subprimekrisen. Den fick följdeffekter som alla med investeringar i global- och USA marknader (indirekt Sverige) kände av. Även om Sverige jämfört med många andra länder klarade det hela hyfsat...

Visst, satt man och fes ute i en billig hyresrätt, utan mer besparingar än på några tusenlappar och med jobb som parkförvaltare, ja då märkte man kanske inte av något.

Men de som hade lite investeringar och finansiella åtaganden kände definitivt av lågkonjunkturen 2009 (ish)!

EDIT: Sverige exemplarisk ekonomi, jo tjena. KANSKE vi hade varit det om det inte vore för västvärldens största och mest onödiga offentliga sektor...
__________________
Senast redigerad av JoeBiden 2018-05-06 kl. 12:13.
Citera
2018-05-06, 12:11
  #96
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Det är inflationen som dikterar räntan på en fri marknad. Om marknaden är irrationell kan riksbanken köpa räntepapper och annat.



Sverige har snarare en ganska exemplarisk ekonomi, vilket kommer bli ännu mer tydligt framöver. Vi har faktiskt en låg statsskuld om man ska vara petnoga. Vi har en modern ekonomi, exportöverskott, stort sparande, låg inflation, osv.

Till vilket land menar du att kapitalet skulle fly? Det finns nämligen inget "sverige är ett skitland", det finns bara "land x är mycket bra". Att säga att dollarn kraschar är att säga att någon annan rusar. Vad hittar vi framtidens valuta? Det vore mer intressant om ni formulerade det så att det blev tydligt var någonstans den gröna ängen ni pratar om finns.
Om utlandet vill ha bättre betalt för att finansiera svenska lån så stiger priset på svenska lån.
Staten har god ekonomi, det har inte kommuner och landsting. Redan nästa år beräknas det fattas 20 miljarder för “ välfärd”.
Migrationen kostar enorma summor samtidigt som behoven ökar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback