2018-05-05, 21:21
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Klumpigt utspel av Åkesson.

Att det kan få finnas regler mot att skydda illegala flyktingar i sitt hem är fine.

Att det ska anses en skyldighet att anmäla sin granne om man får reda på det är däremot bara korkat. Inget angivarsamhälle tack.

Jätteplump av SD.
Citera
2018-05-05, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0gKolhydrater
Det är skillnad när man mördar judar och sätter en illegal invandrare på flygplan hem, eller?

Att mörda är alltid fel men jag vet människor som inte blivit godkända att stanna i Sverige och därav skickas mot sin död eller ett liv som inte är mänskligt.

Sen att det ska vara lag på att man måste göra det är ju också helt korkat. Ska vi vara tvungna att anmäla allt som anses vara "fel"?
Senast redigerad av tradgardsflum 2018-05-05 kl. 21:40. Anledning: Tillägg
Citera
2018-05-05, 22:05
Medlem
antoneriks avatar
Det låter som ett illa genomtänkt förslag, och det kommer knappast att leda till någonting.

För det första: det finns mig veterligen ingen anmälningsplikt för den som bevittnar mord, våldtäkt, sexuella övergrepp på barn, narkotikahandel, grov misshandel. Rätta mig om jag har fel. Om man ska införa en anmälningsplikt så borde man väl börja i rätt ände med riktigt grova brott, och att gömma flyktingar kommer ju ganska långt ner på den skalan.

För det andra: bevisläget är så gott som hopplöst. Hur ska åklagaren bevisa att tant Ragnhild inte anmälde sin granne? Då måste Ragnhild ha berättat det för någon annan, t.ex. en vännina. Men hur ska åklagaren veta att vänninan själv inte bevittnade händelsen och skyllde på Ragnhild? Som ni själva förstår är det hopplöst, och ett straff för att inte göra en anmälan kräver ett erkännande från gärningspersonen.

För det tredje: Är det rimligt att bestraffa en person som inte har gjort något? Att dela ut böter och ge dom en prick i registret för att dom inte anmälde någon, för att dom inte utsatte familj och vänner för en eventuell risk att bli trakasserade?
Citera
2018-05-05, 22:19
Medlem
Lagstifta om att privatpersoner skall tvingas vara angivare ogillar jag.

Däremot kan t.ex. socialarbetare åläggas anmälningsplikt samt man kan göra det enklare för dem som vill att anmäla och man kan se till att sådana anmälningar verkligen följs upp.
Citera
2018-05-05, 22:31
Medlem
Gabriel2017s avatar
Jag tycker förslaget inte är bra, Vi har redan så många som anger varandra för att man har fel åsikter och uttrycker sig "hatiskt" på internet. Låt det vara de "Goda" som idag anger Svenskar för sina åsikter skull, låt de med rätt "värdegrund" ange sina medmänniskor. Vi som "hatar" Vi ska inte nedlåta oss till detta, det är Vi för goda för.
Citera
2018-05-05, 22:35
Avslutad
Det blir svårt att tillämpa i praktiken. Angiveri- och spionerisamhällen är heller inte att föredra.

Myndigheterna får i stället samarbeta och metodiskt spåra upp illegala och staten får sluta släppa in nya.

Straffet om man väl gömmer illegala ska vara rejält.
Citera
2018-05-05, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Det blir svårt att tillämpa i praktiken. Angiveri- och spionerisamhällen är heller inte att föredra.

Myndigheterna får i stället samarbeta och metodiskt spåra upp illegala och staten får sluta släppa in nya.

Straffet om man väl gömmer illegala ska vara rejält.

Jag har svårt att se att en sådan lag på något rimligt sätt skall kunna skräddarsys för enbart brottet gömmande av immigrant vilket riskerar leda till precis det du säger, ett generellt angiverisamhälle. Extremt otilltalande.

Skulle den skräddarsys så blir det ju lite som C/S/MP:s idiotlag om hazarer som skall "studera". Underkänd av lagrådet och totalt ogenomtänkt och idiotisk. SD skall stifta rena och snygga lagar som leder till ett samhälle med lag och ordning mer generellt. Som några redan påpekat kommer andra lagar vara mycket mer effektiva att rensa upp i skuggsamhället.
Citera
2018-05-05, 22:54
Medlem
EnGodForlorares avatar
Sverigedemokraterna visar gång på gång att de varken förstår eller skriver under på grundläggande rättsprinciper. Dessa principer innefattar bland annat att oskyldiga inte ska straffas och att underlåtenhet att ingripa inte kan vara kriminellt.

Jag kan misstänkta att mina grannar är skattesmitare, gömmer flyktingar, kör för fort eller inte plockar bort luddet i torktumlaren efter att de har tvättat men det kan inte vara min plikt att anmäla dem.
Citera
2018-05-05, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Sverigedemokraterna visar gång på gång att de varken förstår eller skriver under på grundläggande rättsprinciper. Dessa principer innefattar bland annat att oskyldiga inte ska straffas och att underlåtenhet att ingripa inte kan vara kriminellt.

Jag kan misstänkta att mina grannar är skattesmitare, gömmer flyktingar, kör för fort eller inte plockar bort luddet i torktumlaren efter att de har tvättat men det kan inte vara min plikt att anmäla dem.

Som sagt jag ogillar också idén, vilka andra exempel på liknande rättsproblematiska förslag från SD har du?
Citera
2018-05-05, 23:14
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Som sagt jag ogillar också idén, vilka andra exempel på liknande rättsproblematiska förslag från SD har du?

Det finns ganska många exempel faktiskt. En del kanske kan kategoriseras som goda intentioner, kasst utförande. En del är bara korkade.
Citera
2018-05-05, 23:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Lagstifta om att privatpersoner skall tvingas vara angivare ogillar jag.

Däremot kan t.ex. socialarbetare åläggas anmälningsplikt samt man kan göra det enklare för dem som vill att anmäla och man kan se till att sådana anmälningar verkligen följs upp.

Det är väl det som kallas "tips" på polissvenska.
Polis och Migrationsverket får många tips som de struntar i att följa upp av resursskäl och för att de helt enkelt inte bryr sig. Socialarbetare är för vänstervridna, först måste en ideologisk kursändring ske eller att strikta direktiv och ordentligt ansvarsutkrävande införs.
Citera
2018-05-05, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oljeapan
Jag antar att 590st inte bodde där samtidigt.

Jo.

https://www.svd.se/ranstorp-man-bor-borra-vidare-i-adresserna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in