2018-05-05, 23:39
Bannlyst
Jag tycker att ungefär hälften av nöjet är att få idéer/tankar och dela med mig av dem på ett lite socialt och framförallt personligt sätt, dvs färgat av den jag är och kanske t.o.m. de jag svarar. Men när varannat inlägg blir flyttat till en samlingstråd med 500 inlägg, tröttnar jag och går och lägger mig.

På ett diskussionsforum diskuterar man. Sluta förstöra den sociala delen.

what a lovely holiday, there's nothing funny left to say -- Robbie Williams

EDIT: Antingen är jag unik och kan tillföra något unikt. Eller så har allt jag gör, säger och utför redan gjorts av ett gäng Indier eller en man på månen, men då är inte random moderator rätt person att uppmärksamma mig på det. Att en användare (eller moderator) postar en länk till tidigare tråd istället, vad är det för fel på det?
Senast redigerad av Tramssexuell 2018-05-06 kl. 00:03.
Citera
2018-05-06, 00:36
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Jag är en sammanfogare. Inte i alla forum jag varit eller är mod i, men definitivt i vissa. Som ett exempel tar jag Språkforumet. Där startas det om och om och om igen samma sorts trådar. Det kan vara:

Varför heter det fåtölj?
Heter det fåtölj eller fotölj?
Fåtölj, vad är det för konstigt ord?
Någon som vet var ordet fåtölj kommer ifrån?

Det enklaste vore ju om trådstartarna kunde använda sökfunktionen och skriva i en aktiv tråd. Men så är sällan fallet. En ny tråd startas kring ett ämne som det redan finns en diskussion kring - och en till och en till och en till på samma tema. För att alla ska få ta del av den fenomenala kunskap som forumiterna har samt att inte bara vissa trådar får korrekt svar, sammanfogas liknande trådar till en stor tråd kring ämnet.

Eller om man har korta frågor som bara kräver ett eller två svar:

- Stavas ett lands språk med stor eller liten bokstav?
- Söker ett annat ord för säng som börjar på b.
- Heter det medecin eller medicin?

Ja, då hamnar de trådstarterna i en gemensam tråd för korta frågor och svar. Skulle det visa sig att resonemanget kring en fråga leder till många inlägg eller en sidodiskussion, går det utmärkt att bryta ut de inläggen till en egen tråd.

Så med det sagt - jag sammanfogar för att göra delforumet lättläst, trådarna lättfunna samt ge alla med ett visst intresse möjlighet att hitta info i en specifik tråd. Det är ju ingen skillnad mellan att fortsätta diskussionen på sista sidan i en stor tråd eller diskutera på första sidan i en liten tråd. Det finns enormt stora trådar i Aktuella brott och kriminalfall där diskussioner fortgår dagligen. En pratar om A. En annan om B. Ändå går det att parallellt diskutera A och B i en gemensam tråd istället för att varje reflektion kring ett specifikt mord ska ha en egen tråd.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2018-05-06 kl. 00:39.
Citera
2018-05-06, 01:12
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag är en sammanfogare. Inte i alla forum jag varit eller är mod i, men definitivt i vissa. Som ett exempel tar jag Språkforumet. Där startas det om och om och om igen samma sorts trådar. Det kan vara:

Varför heter det fåtölj?

Det enklaste vore ju om trådstartarna kunde använda sökfunktionen och skriva i en aktiv tråd. Men så är sällan fallet. En ny tråd startas kring ett ämne som det redan finns en diskussion kring - och en till och en till och en till på samma tema. För att alla ska få ta del av den fenomenala kunskap som forumiterna har samt att inte bara vissa trådar får korrekt svar, sammanfogas liknande trådar till en stor tråd kring ämnet.

Ja, då hamnar de trådstarterna i en gemensam tråd för korta frågor och svar. Skulle det visa sig att resonemanget kring en fråga leder till många inlägg eller en sidodiskussion, går det utmärkt att bryta ut de inläggen till en egen tråd.

Så med det sagt - jag sammanfogar för att göra delforumet lättläst, trådarna lättfunna samt ge alla med ett visst intresse möjlighet att hitta info i en specifik tråd. Det är ju ingen skillnad mellan att fortsätta diskussionen på sista sidan i en stor tråd eller diskutera på första sidan i en liten tråd. Det finns enormt stora trådar i Aktuella brott och kriminalfall där diskussioner fortgår dagligen. En pratar om A. En annan om B. Ändå går det att parallellt diskutera A och B i en gemensam tråd istället för att varje reflektion kring ett specifikt mord ska ha en egen tråd.

Det tycker jag är fina beslut. Lika fina som du.
Hoppas Tramssexuell förstår det också, och att hen fortsätter diskutera även om någon ibland flyttar på hens funderingar.
Citera
2018-05-06, 02:50
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:

Varför heter det fåtölj?

Jag tycker du gör helt rätt!

Många/flertalet andra mod. slänger bara sådana trådar i papperskorgen. Jag vet att de inte måste flytta tråden till en annan och jag förstår att många mod. tröttnar på det efter tusende gången. Jag hade sannolikt själv tröttnat rätt fort om jag vore mod. Så en stor eloge till dig att du inte gjort det (än?) Fortsätt så, tack!
Citera
2018-05-06, 08:11
Moderator
Tinuviels avatar
Rubrik förtydligad.

Orginal:
Är det slutdiskuterat på Flashback.

// mod
Citera
2018-05-06, 09:32
Moderator
Tinuviels avatar
Visst finns självklara exempel som det MognaMeloner pekar på där det är självklart att trådar kan sammanfogas i en och samma. Men jag tycker TS har en poäng.

Har man skrivit en ambitiös trådstart och diskussionen har kommit igång kan det mycket väl ha negativa konsekvenser om tråden infogas i en "stora tråden om x"-tråd.
1) Många kommer att att missa en ambitiös TS som kanske har nya infallsvinklar.
2) Färre nya läsare/skribenter. Sannolikt tenderar färre användare att läsa de sista inläggen i en samlingstråd de aldrig skrivit i än antalet som av nyfikenhet/rutin slänger en blick på en ny tråd.
3) Det TS är inne på, entusiasmen att överhuvudtaget starta trådar minskar om alla försvinner in i samlingstrådar.

Samtidigt är det inte heller bra om likartade diskussioner förs parallellt.

Så det är något av en balansgång. Samlingstrådar har sin plats, men min personliga åsikt är att det finns många nackdelar med dem.
Citera
2018-05-06, 10:27
Bannlyst
Citat:

Varför heter det fåtölj?

Men alla de där trådarna kommer att få en egen vinkel, eller personlighet, som du pajar när du sammanfogar. Vill man veta verkligen allt om ordet fåtölj, tar det 5 sekunder att skriva det i sökrutan, sen kan man botanisera bland trådarna. Fixar man inte det kommer man antagligen inte hitta "den stora tråden om ordet fåtölj" heller.

10 (lite olika) trådar med 30 inlägg vardera är roligare än en tråd med 300 inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Samtidigt är det inte heller bra om likartade diskussioner förs parallellt.

Samma sak kommer att diskuteras parallellt på hundra andra forum i världen, och i kön på ICA. Det går inte att påverka.
Citera
2018-05-06, 10:42
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tramssexuell
Samma sak kommer att diskuteras parallellt på hundra andra forum i världen, och i kön på ICA. Det går inte att påverka.
För att ta ett konkret exempel.

En lastbil körs in i en folkmassa. En tråd startas i forumdel Olyckor och katastrofer samtidigt som det startas två stycken nästan samtidigt i forumdel Terrorism. Alla har sin utgångspunkt i händelsen.

I den situationen anser jag att diskussionen ska samlas i en tråd i en forumdel så att inte viktig information går förlorad.

Så fokus bör ligga på om vi vinner något på att slå samman trådar - det här är ett exempel där jag anser att vi gör det.
Citera
2018-05-06, 11:14
Medlem
En stor samlingstråd som jag tycker borde delas upp är (FB) ♦·♦·♦ Fråga om Flashback här! ♦·♦·♦. Den tar ju upp vilken fråga om Flashback som helst, och kunde i princip vara den enda tråden i Flashbackdelen. Den borde delas upp. Även (FB) Söker du en bok/titel/författare? Fråga här! kunde delas upp, då den ju tar upp helt olika böcker som i sig kan skilja sig mycket åt. Annars är det i vissa fall bra med samlingstrådar, men inte just i dessa fall.
Citera
2018-05-06, 13:15
Medlem
Z2361s avatar
Jag instämmer verkligen i att samlingstrådar minskar forumets aktivitetsnivå och värde. Sen så skall man skilja på samlingstrådar, och ihopslagna trådar om samma ämne/frågeställning.

De samlingstrådar jag anser vara skadliga för forumet är frågetrådar. Som exempel kan vi ta denna:
(FB) Samlingstråden för support / problem / tips / frågor om ljud i Windows

• Fler läsare hittar en ny tråd än ett nytt inlägg i en mastodonttråd med specifikt tema.
  • Det är lättare att hitta en redan befintlig fråga i en specifik tråd om frågan, än bland tusentals inlägg i en mastodonttråd.

Jag kan förstå att det kan bli något rörigt med mängder av trådar som kräver ett enkelt svar i ett inlägg - men det är bättre än mängder av frågor utan svar i en samlingstråd. Att ständigt gå in och läsa alla samlingstrådar eller prenumerera på alla som jag potentiellt kan tillföra något i är väldigt opraktiskt. Hade dessa inlägg istället fått publiceras som nya trådar hade det vart betydligt lättare att via rubriken i nya ämnen avgöra om det är värt för mig att läsa.

Det finns en samlad kunskap hos oss flashbackare som inte utnyttjas till fullo då vi helt enkelt inte kan eller orkar uppdatera oss på nya inlägg i alla samlingstrådar för folk med diverse problem.
Citera
2018-05-06, 19:42
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Anledningen till att många forum har samlingstrådar, ofta klistrade sådana, är att det skulle bli totalt kaos annars. För att ta ett par övertydliga exempel: Om det inte fanns en samlingstråd för CSN-frågor i U&S, så skulle vi ha uppskattningsvis några tusen stumpar till trådar, varav de flesta ställer samma frågor gång på gång. Det samma gäller med frågor om antagning till högskola.

Här går regel 0.02 in. Syftet, som jag ser det, är att öka både sökbarheten och läsvänligheten. Om du exempelvis söker svar på en CSN-fråga - vill du då hellre söka i U&S som forum och leta igenom ca 5000 trådar med ordet CSN i rubriken eller upplever du det som bekvämare att gå in i den klistrade samlingstråden för CSN-frågor och söka efter inlägg, där du sannolikt finner att frågan har besvarats ett antal gånger?

Jag upplever att det visst finns ett visst utrymme för nya trådar om liknande ämnen (beroende på utformningen, inriktningen, befintliga trådar och specifika riktlinjer i det aktuella forumet), men aktiviteten i många forum ser ut som så att trådar om ämne X1, X2 eller X3 kan förväntas dyka upp så frekvent att samlingstrådar är det enda rimliga alternativet, bland annat av ovan angivna anledningar.
Citera
2018-05-06, 21:20
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Anledningen till att många forum har samlingstrådar, ofta klistrade sådana, är att det skulle bli totalt kaos annars. För att ta ett par övertydliga exempel: Om det inte fanns en samlingstråd för CSN-frågor i U&S, så skulle vi ha uppskattningsvis några tusen stumpar till trådar, varav de flesta ställer samma frågor gång på gång. Det samma gäller med frågor om antagning till högskola.

Här går regel 0.02 in. Syftet, som jag ser det, är att öka både sökbarheten och läsvänligheten. Om du exempelvis söker svar på en CSN-fråga - vill du då hellre söka i U&S som forum och leta igenom ca 5000 trådar med ordet CSN i rubriken eller upplever du det som bekvämare att gå in i den klistrade samlingstråden för CSN-frågor och söka efter inlägg, där du sannolikt finner att frågan har besvarats ett antal gånger?

Jag upplever att det visst finns ett visst utrymme för nya trådar om liknande ämnen (beroende på utformningen, inriktningen, befintliga trådar och specifika riktlinjer i det aktuella forumet), men aktiviteten i många forum ser ut som så att trådar om ämne X1, X2 eller X3 kan förväntas dyka upp så frekvent att samlingstrådar är det enda rimliga alternativet, bland annat av ovan angivna anledningar.

Ja, det är ju enklare att använda sökfunktionen för att hitta i en samlingstråd än söka upp alla trådar i hela delforumet med ett visst ord.

Brukar ofta (inte alltid) låta trådarna ligga till sig, så en diskussionen hinner starta innan jag sammanfogar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in