2018-05-09, 02:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
För att ta ett konkret exempel.

En lastbil körs in i en folkmassa. En tråd startas i forumdel Olyckor och katastrofer samtidigt som det startas två stycken nästan samtidigt i forumdel Terrorism. Alla har sin utgångspunkt i händelsen.

I den situationen anser jag att diskussionen ska samlas i en tråd i en forumdel så att inte viktig information går förlorad.

Så fokus bör ligga på om vi vinner något på att slå samman trådar - det här är ett exempel där jag anser att vi gör det.

Yes, men det är också ett extremt fall. Ett där ni fungerar mer som nyhetsbyrå än diskussionsforum. Det måste finnas ett riktigt smart sätt att skilja fakta från åsikter, annat än samlingstrådar.

Citat:
Ursprungligen postat av Z2361
Jag instämmer verkligen i att samlingstrådar minskar forumets aktivitetsnivå och värde. Sen så skall man skilja på samlingstrådar, och ihopslagna trådar om samma ämne/frågeställning.

De samlingstrådar jag anser vara skadliga för forumet är frågetrådar. Som exempel kan vi ta denna:
(FB) Samlingstråden för support / problem / tips / frågor om ljud i Windows

• Fler läsare hittar en ny tråd än ett nytt inlägg i en mastodonttråd med specifikt tema.
  • Det är lättare att hitta en redan befintlig fråga i en specifik tråd om frågan, än bland tusentals inlägg i en mastodonttråd.

Jag kan förstå att det kan bli något rörigt med mängder av trådar som kräver ett enkelt svar i ett inlägg - men det är bättre än mängder av frågor utan svar i en samlingstråd. Att ständigt gå in och läsa alla samlingstrådar eller prenumerera på alla som jag potentiellt kan tillföra något i är väldigt opraktiskt. Hade dessa inlägg istället fått publiceras som nya trådar hade det vart betydligt lättare att via rubriken i nya ämnen avgöra om det är värt för mig att läsa.

Det finns en samlad kunskap hos oss flashbackare som inte utnyttjas till fullo då vi helt enkelt inte kan eller orkar uppdatera oss på nya inlägg i alla samlingstrådar för folk med diverse problem.

Väl formulerat.

Om t.ex. Facebook, Twitter och YouTube, som jag antar att några tusen Flashbackare använder dagligen, hade varsin kategori istället för samlingstråd, hade t.o.m. jag tittat in ibland fast jag inte ens har Facebook. Eller Twitter.

Särskilt om trådarna dök upp under nya ämnen/inlägg. En intressant rubrik är väl det man blir nyfiken av, och "den stora samlingstråden" är avtändande. Stora trådar är avtändande. Om man inte är extremt intresserad, men är man det kollar man nog gärna alla nya trådar i kategorin.

Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Här går regel 0.02 in. Syftet, som jag ser det, är att öka både sökbarheten och läsvänligheten. Om du exempelvis söker svar på en CSN-fråga - vill du då hellre söka i U&S som forum och leta igenom ca 5000 trådar med ordet CSN i rubriken eller upplever du det som bekvämare att gå in i den klistrade samlingstråden för CSN-frågor och söka efter inlägg, där du sannolikt finner att frågan har besvarats ett antal gånger?

Om det fanns en underkategori för CSN i U&S, skulle ingen skriva CSN i rubriken. Förutom några halvmiffon, men de kan man banna för dålig trådrubrik.

Och i avancerad sökning kan man faktiskt välja att söka efter inlägg istället för ämnen.
Senast redigerad av Tramssexuell 2018-05-09 kl. 03:20.
Citera
2018-05-09, 03:31
Avslutad
Jag orkar ej samlingstrådar för att:

Det är så många inlägg! Ska man börja på sida 1 kommer det ta ett bra tag tills man når åtminstone sida 30.

Jag gillar inte heller att skriva i de för att mitt inlägg kommer blandas in med majoriteten som är osynliga.
Citera
2018-05-09, 05:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Judinna
Det är så många inlägg! Ska man börja på sida 1 kommer det ta ett bra tag tills man når åtminstone sida 30.

Ja, precis.

Jag vill läsa hela tråden innan jag postar i den, för jag har inställningen att man inte ska förorena en tråd. Det omvända, att någon skriver samma sak i flera olika trådar utan att ha läst allihopa, är väl ett mycket mindre problem.

Sluta försöka kontrollera vad folk läser, och fokusera på vad folk skriver. Det är då reglerna kommer till användning.
Citera
2018-05-09, 09:10
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tramssexuell
Om det fanns en underkategori för CSN i U&S, skulle ingen skriva CSN i rubriken. Förutom några halvmiffon, men de kan man banna för dålig trådrubrik.

Och i avancerad sökning kan man faktiskt välja att söka efter inlägg istället för ämnen.

Om du talar om ett underforum, så krävs det en hel del för att starta ett sådant. Det är ingenting som man bara gör. Du kan läsa i underforumet "Forumförslag" här i metaforumet Flashback för att finna några exempel. Om man skulle använda sig av principen "Underforum istället för samlingstrådar", så skulle varje forum bli som en labyrint med huvudforum och massvis med underforum och kanske underforum till underforum. Det skulle varken bli överskådligt eller hållbart i längden och jag kan göra en kvalificerad gissning att trådar skulle placeras fel med högre frekvens än idag.

Citat:
Ursprungligen postat av Tramssexuell
Ja, precis.

Jag vill läsa hela tråden innan jag postar i den, för jag har inställningen att man inte ska förorena en tråd. Det omvända, att någon skriver samma sak i flera olika trådar utan att ha läst allihopa, är väl ett mycket mindre problem.

Om du menar att du vill undvika samlingstrådar för överskådlighetens och läsbarhetens skull, så bör du besöka ett forum som "Aktuella brott och kriminalfall" (och flera andra) och notera den uppsjö av trådar som handlar om ett och samma ämne utan att vara samlingstrådar (i bemärkelsen att de är resultat av kontinuerliga sammanfogningar och att användare hänvisas dit för att diskutera ämnen och frågor som dyker upp ofta i forumet); dessa är ofta minst lika långa eller längre än de längsta samlingstrådarna i andra forum. Ett exempel är Lisa Holm-tråden (som i nuläget har över fyrtiofem miljoner visningar och fler än 38 000 svar). Anser du att ABoK bör ha ett underforum för det fallet där användare kan starta en ny tråd för varje fråga eller aspekt av diskussionen som de har? I så fall måste samma princip appliceras på alla frekvent diskuterade ämnen på Flashback och plötsligt så skulle nästan varenda ämne (eller en stor andel av alla startade trådar) ha egna underforum.

Att hela den här diskussionen med användares negativa åsikter om samlingstrådar baseras på "Orkar inte läsa, orkar inte söka i en tråd", så är den inställningen allena en svag grund för diskussionen. Personligen anser jag att det nuvarande "systemet" är det enda hållbara.
Citera
2018-05-09, 12:11
Medlem
tcfmogs avatar
Håller faktiskt inte med TS, tycker tvärtom det för många trådar. Många små trådar hjälper inte överskådligheten. Tycker det här problemet är som påtagligast i politikforumen, där samma sak, förvisso med delvis olika ansatser, diskuteras i flera olika trådar.
Citera
2018-05-10, 01:25
Moderator
Neksnors avatar
I vissa fall kan man lösa det ganska smidigt genom att låta den nya tråden besvaras och sedan avlida under två dygn innan den sammanfogas med samlingstråden.
Citera
2018-05-10, 09:24
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
I vissa fall kan man lösa det ganska smidigt genom att låta den nya tråden besvaras och sedan avlida under två dygn innan den sammanfogas med samlingstråden.

Ja, exakt. Nämnde tidigare i tråden att jag ibland låter en tråd ligga ett tag innan jag sammanfogar den med samlingstråden.
Citera
2018-07-14, 23:18
Medlem
Som TS och flera andra här påpekar så blir diskussionerna tråkiga när de hamnar i en samnlingstråd med 20 sidor. Man orkar inte läsa 100 inlägg för att sedan bidra något. När man kommenterar sist i sådana trådar brukar man också få liten respons.
Citera
2018-07-15, 08:34
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Som TS och flera andra här påpekar så blir diskussionerna tråkiga när de hamnar i en samnlingstråd med 20 sidor. Man orkar inte läsa 100 inlägg för att sedan bidra något. När man kommenterar sist i sådana trådar brukar man också få liten respons.
Vilket hållbart alternativ ser du till den nuvarande ordningen?
Citera
2018-07-15, 20:10
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Ja, det är ju enklare att använda sökfunktionen för att hitta i en samlingstråd än söka upp alla trådar i hela delforumet med ett visst ord.

Brukar ofta (inte alltid) låta trådarna ligga till sig, så en diskussionen hinner starta innan jag sammanfogar.
Varför inte bara vänta till den börjar ebba ut?
Det jag märkt är att trådar kommer igång o sedan när de satt sig så sammanfogas de o så tvärdör tråden.
Detta samt att flytta tveksamma trådar till en annan forumsdel dödar tråden direkt.
Jag själv har startat några trådar i Politik Inrikes o då i ämnet invandring. Det finns många trådar där som handlar om invandrig. I princip alla trådar om SD.
Men så fort tråden flyttas till Integration så dör även den tråden då den direkt byter till en hatisk inriktning.

Flytta gärna o slå gärna ihop. Men varför inte vänta till tråden gjort sitt där den placerades?
Citera
2018-07-15, 23:06
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Vilket hållbart alternativ ser du till den nuvarande ordningen?

Ett hållbart alternativ vore att automatiskt sätta hänglås på alla trådar som är äldre än 3 månader. Då skulle trådarna alltid ha en aktuell trådstart.

Dessutom skulle man då slippa oskicket med folk som fyllebumpar 10 år gamla skittrådar klockan 4 på natten.
Citera
2018-07-16, 08:55
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Ett hållbart alternativ vore att automatiskt sätta hänglås på alla trådar som är äldre än 3 månader. Då skulle trådarna alltid ha en aktuell trådstart.

Dessutom skulle man då slippa oskicket med folk som fyllebumpar 10 år gamla skittrådar klockan 4 på natten.

10 år gamla trådar kan vara intressanta. Vem skall avgöra dugligheten i en tråd!? En enskilld användare?

Hänglåsa tre månader gamla trådar är ett uruselt förslag då ny information kan tillkomma i exempelvis ett mordfall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in