Citat:
För att ta ett konkret exempel.
En lastbil körs in i en folkmassa. En tråd startas i forumdel Olyckor och katastrofer samtidigt som det startas två stycken nästan samtidigt i forumdel Terrorism. Alla har sin utgångspunkt i händelsen.
I den situationen anser jag att diskussionen ska samlas i en tråd i en forumdel så att inte viktig information går förlorad.
Så fokus bör ligga på om vi vinner något på att slå samman trådar - det här är ett exempel där jag anser att vi gör det.
En lastbil körs in i en folkmassa. En tråd startas i forumdel Olyckor och katastrofer samtidigt som det startas två stycken nästan samtidigt i forumdel Terrorism. Alla har sin utgångspunkt i händelsen.
I den situationen anser jag att diskussionen ska samlas i en tråd i en forumdel så att inte viktig information går förlorad.
Så fokus bör ligga på om vi vinner något på att slå samman trådar - det här är ett exempel där jag anser att vi gör det.
Yes, men det är också ett extremt fall. Ett där ni fungerar mer som nyhetsbyrå än diskussionsforum. Det måste finnas ett riktigt smart sätt att skilja fakta från åsikter, annat än samlingstrådar.
Citat:
Jag instämmer verkligen i att samlingstrådar minskar forumets aktivitetsnivå och värde. Sen så skall man skilja på samlingstrådar, och ihopslagna trådar om samma ämne/frågeställning.
De samlingstrådar jag anser vara skadliga för forumet är frågetrådar. Som exempel kan vi ta denna:
(FB) Samlingstråden för support / problem / tips / frågor om ljud i Windows
Jag kan förstå att det kan bli något rörigt med mängder av trådar som kräver ett enkelt svar i ett inlägg - men det är bättre än mängder av frågor utan svar i en samlingstråd. Att ständigt gå in och läsa alla samlingstrådar eller prenumerera på alla som jag potentiellt kan tillföra något i är väldigt opraktiskt. Hade dessa inlägg istället fått publiceras som nya trådar hade det vart betydligt lättare att via rubriken i nya ämnen avgöra om det är värt för mig att läsa.
Det finns en samlad kunskap hos oss flashbackare som inte utnyttjas till fullo då vi helt enkelt inte kan eller orkar uppdatera oss på nya inlägg i alla samlingstrådar för folk med diverse problem.
De samlingstrådar jag anser vara skadliga för forumet är frågetrådar. Som exempel kan vi ta denna:
(FB) Samlingstråden för support / problem / tips / frågor om ljud i Windows
- Fler läsare hittar en ny tråd än ett nytt inlägg i en mastodonttråd med specifikt tema.
- Det är lättare att hitta en redan befintlig fråga i en specifik tråd om frågan, än bland tusentals inlägg i en mastodonttråd.
Jag kan förstå att det kan bli något rörigt med mängder av trådar som kräver ett enkelt svar i ett inlägg - men det är bättre än mängder av frågor utan svar i en samlingstråd. Att ständigt gå in och läsa alla samlingstrådar eller prenumerera på alla som jag potentiellt kan tillföra något i är väldigt opraktiskt. Hade dessa inlägg istället fått publiceras som nya trådar hade det vart betydligt lättare att via rubriken i nya ämnen avgöra om det är värt för mig att läsa.
Det finns en samlad kunskap hos oss flashbackare som inte utnyttjas till fullo då vi helt enkelt inte kan eller orkar uppdatera oss på nya inlägg i alla samlingstrådar för folk med diverse problem.
Väl formulerat.
Om t.ex. Facebook, Twitter och YouTube, som jag antar att några tusen Flashbackare använder dagligen, hade varsin kategori istället för samlingstråd, hade t.o.m. jag tittat in ibland fast jag inte ens har Facebook. Eller Twitter.
Särskilt om trådarna dök upp under nya ämnen/inlägg. En intressant rubrik är väl det man blir nyfiken av, och "den stora samlingstråden" är avtändande. Stora trådar är avtändande. Om man inte är extremt intresserad, men är man det kollar man nog gärna alla nya trådar i kategorin.
Citat:
Här går regel 0.02 in. Syftet, som jag ser det, är att öka både sökbarheten och läsvänligheten. Om du exempelvis söker svar på en CSN-fråga - vill du då hellre söka i U&S som forum och leta igenom ca 5000 trådar med ordet CSN i rubriken eller upplever du det som bekvämare att gå in i den klistrade samlingstråden för CSN-frågor och söka efter inlägg, där du sannolikt finner att frågan har besvarats ett antal gånger?
Om det fanns en underkategori för CSN i U&S, skulle ingen skriva CSN i rubriken. Förutom några halvmiffon, men de kan man banna för dålig trådrubrik.
Och i avancerad sökning kan man faktiskt välja att söka efter inlägg istället för ämnen.
Senast redigerad av Tramssexuell 2018-05-09 kl. 03:20.
Senast redigerad av Tramssexuell 2018-05-09 kl. 03:20.