• 1
  • 2
2008-05-24, 01:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Danny Younghill
Varför inte skaffa en ödla som är uppfödd i fångenskap istället? Ge fan i vår svenska fauna...

Jag ska ju släppa ut den, snart... chilla
Citera
2008-05-25, 01:02
Bannlyst
Så nu är han ute i naturen, fri som en fågel.. eller snarare fri som en ödla.
Citera
2008-07-21, 11:08
Medlem
Hej jag har också en skogs ödla en unge men jag vet inte ett bra namn till den och kan man mata den med myror??
Citera
2008-07-21, 12:51
Medlem
apoteks avatar
Fixade rubriken. /Mod

Fast nu hade du ju släppt ut ödlan redan. Nåja. Kanske nån annan ödlestjälare behöver svar på samma fråga någon gång.
Citera
2008-07-28, 18:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av reeco222
Hej jag har också en skogs ödla en unge men jag vet inte ett bra namn till den och kan man mata den med myror??

mata den inte med myror :P tror inte den kommer gilla dom, den gillar mask o flugor
Citera
2010-07-30, 17:34
Medlem
UncleMaxs avatar
Spädbarn.
Citera
2010-08-13, 10:42
Medlem
famiglias avatar
Dom klarar sig inte i fångenskap, så länge du inte är duktig och kan ge dom vinterdvala etc etc.
Ge fan i djuren i skogen nästa gång, dom ska ätas inte studeras!
Citera
2010-09-14, 15:22
Medlem
Meikochans avatar
Inte så svårt att tvångsmata heller, massa ägare som måste göra det när dom köper importerade djur.
http://www.youtube.com/watch?v=KpovPdBYU3cv

EDIT: lite svårare på ett otamt djur ochså för att den är så liten, andvänd INTE en kniv/skarpt föremål...
Citera
2011-04-22, 12:43
Medlem
SNUSKROLFs avatar
Hur mycket ska dom äta? Min har ätit en mask redan, räcker det en hel dag?
Citera
2018-05-02, 19:34
Bannlyst
På 80-talet hade jag två stycken i fångenskap någon vecka. Visste inte om att det var olagligt, vilket det säkert var redan då. Den mat jag köpte, torkad mask något, började leva. En morgon hade jag fullt av "maten" på väg upp ur glaslådan. Vad var det för "mat" månntro?

Kommer inte ihåg om den första dog men det gick inte bra och jag satte ut den ena/bägge två.
Citera
2018-05-03, 04:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cryingmantis
Du ska inreda det efter deras omgivning (se svensk skog)
Varför ska man tvinga på en ödla en svensk skog? Den den uppskattar mer någonting mer ökenlikt, kör på med kaktusar, leksaksskorpioner och sand. Du kan till och med göra en pyramid modell för att få Egypten-tema på ditt terroarium.

Annars tycker jag du ska lämna ödlan tillbaka där den hör hemma. Vill man se djur får man se på youtube eller besöka dem i sin naturliga miljö.
Citera
2018-05-05, 18:55
Medlem
Äppelkäcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Varför ska man tvinga på en ödla en svensk skog? Den den uppskattar mer någonting mer ökenlikt, kör på med kaktusar, leksaksskorpioner och sand. Du kan till och med göra en pyramid modell för att få Egypten-tema på ditt terroarium.

Annars tycker jag du ska lämna ödlan tillbaka där den hör hemma. Vill man se djur får man se på youtube eller besöka dem i sin naturliga miljö.

Nu var det ju så att det var en svensk SKOGSödla och ingen ökenödla. Skogsödlor är växelvarma, fridlysta reptiler som vill ha fuktig miljö med chans att kunna gömma sig i hög vegetation och möjlighet att krypa upp på något där de kan ligga och sola så de blir varma i hela kroppen och får livsviktiga d-vitaminer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in