• 1
  • 2
2008-05-23, 16:19
Bannlyst
Jag vet inte vilket ämne jag skulle posta detta i så moderator fixa om det blir fel.

Jag har skaffat en skogs-ödla.
O jag har fixat akvarium typ, o jag undrar vad dom äter.
Jag har matat den med mask o det funkade rättså bra,
men jag skulle vilja ge den något annat. funkar det med typ, flugor o spindlar?
Jag vet att man kan köpa maggots o sånt, men jag vill inte slösa pengar på det när jag vet att man kan fixa gratis! hur ofta ska man mata dom btw?

Tacksam för bra svar =)

Den är döpt till Solid snake aka Bart.
Senast redigerad av kugg_hjulet 2008-05-23 kl. 16:24.
Citera
2008-05-23, 16:45
Medlem
Cryingmantiss avatar
Hejsan!

En skogsödla säger du. En svensk? Enligt lag får man inte ha vilda djur i fångenskap. Svenska reptiler och amfibier är fridlysta. 48h får du ha ett fridlyst djur hemma om det är skadat, sedan ska den tillbaka till naturen eller lämnas över till någon som får ta hand om dessa. De djuren ska avlivas om de är för skadade/sjuka eller återanpassas till naturen igen.

Dock, om du nu måste behålla den så bör du tänka på vissa detaljer. Det går inte bara att stänga in en skogsödla i ett akvarie. Du behöver värmelampa och UV-ljus. Reptiler är beroende av Uv-ljusför att inte få benskörhet. De behöver en solplats (-25 - 30 grader) och en svalare del i terrariet. Du ska inreda det efter deras omgivning (se svensk skog) De behöver en hel del yta att röra sig på eftersom Skogsödlor är marklevande. Du behöver även vitaminer samt extra kalk att strö över foderdjuren. En skogsödla övervintrar hela vintrarna. De behöver färskt vatten varenda dag.

De äter allt som rör sig. En regel är att man inte ska mata med för stora djur eller djur med varningsfärger (getingar, gröna larver, myror) utan du kan ge spindlar, maskar, köpa syrsor - medium storlek om det är en fullvuxen (15 cm) maggots går också bra. om du tycker att det kostar pengar ska du direkt släppa ut den lilla stackaren. Djur kostar pengar!
maggots kan du få, 500st för 25.-, det är inte dyrt.

Äter inte skogsödlan på en vecka bör du släppa ut den, stressen påverkar ödlan väldigt mycket. Du ska lämna den ifred de första dagarna om den ska klara av att anpassa sig till ett liv bakom glas. När du sedan försöker mata djuren kommer den antagligen inte vela ha något om det är en vild ödla. Det går då att hålla en mask framför dens nos, låt den försiktigt röra mid ödlan och tillslut hugger den.

Men, jag rekomenderar dig starkt att släppa ut ödlan. Är du intresserad av reptiler så leta upp information om dem först. Det bästa är alltid att löpa ett djur som är född i fångenskap och redan då anpassad. Att börja ta in ett vilt djur stressar dem väldigt mycket och leder ofta till döden.

om du undrar varför jag kan så mycket om just Skogsödlor är för att jag har i mina yngre år (ca 16 år sedan) fångat in havande skogsödlor, låtit dem föda sina ungar hemma hos mig. Därefter har jag släppt ut föräldrarna och tagit hand om de små tills de vuxit till sig under några veckor. De släpptes sedan i mitten av sommaren vid vår stuga där det numera vimlar av ödlor.
Citera
2008-05-23, 17:17
Bannlyst
Okej det va fan billigare med maskar en vad jag trodde
Jag hade tänkt o para dom när jag får tag i en till ödla,
Det är en svensk ödla. jag har lagt gräs bar pinnar o skit som det ska vara i en svensk skog. han har käkat mask, det har jag sätt.
Jag har ju haft kanin,fågel,hund o min kompis har haft ödlor.. jag har hjälpt till dom osv. Jag har den vid en säng lampa som e skita varm.
Jag tänkte att jag skulle ha den i några dagar, o se hur det är med den. om den trivs, trivs den ska jag fixa en till ödla o försöka para dom.
ödlan e skita liten (typ 5cm) svansen är av osv och rätt slö så jag tänkte ta handom den. Om den hade en hel svans skulle den vara ungefär 7cm.

Peace.
Citera
2008-05-23, 20:15
Medlem
Deannas avatar
Flyttar inlägget till djurforumet där det passar bättre.
NMK-> Djur

/mod
Citera
2008-05-23, 20:21
Bannlyst
Varför inte skaffa en ödla som är uppfödd i fångenskap istället? Ge fan i vår svenska fauna...
Citera
2008-05-23, 20:24
Medlem
rednandslimys avatar
Släpp ut den för helvete

Den kommer bara stressa sig själv till döds.
Citera
2008-05-23, 22:07
Medlem
Soppas avatar
Släpp ut den och ägna dig mer åt svenskaläxorna du får i skolan!
Citera
2008-05-23, 22:36
Medlem
jackecows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soppa
Släpp ut den och ägna dig mer åt svenskaläxorna du får i skolan!

Håller med... vilken jävla idiot.
Ödlan kommer vara död inom två veckor dessutom eftersom TS inte verkar ha några kunskaper när det gäller skötsel.
Citera
2008-05-23, 23:40
Medlem
Soppas avatar
Vill du inte hellre ha ett riktigt husdjur? En hund eller en katt...
Bor du hemma så kanske det är lite svårt att en vacker dag koma hem med en hund kan jag tänka mig.
Men hur gamma är du? Egen lägenhet?
Citera
2008-05-24, 00:04
Medlem
Vet en tjej som hade en svensk skogsödla... hon hade den i 1 år ca och det åt flugor osv.. vette gudan om hon släppte ut den eller vad som hände men den trivdes tydligen bra och blev tam... kom fram och tog mat i handen osv.. men jag tror det är skitsvårt att lyckas.. vilda djur osv är svårare än sånna som är uppfödda i fångenskap.. ödlor kan jag inte ett skit om iof!!
Citera
2008-05-24, 00:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kugg_hjulet
Jag vet inte vilket ämne jag skulle posta detta i så moderator fixa om det blir fel.

Jag har skaffat en skogs-ödla.
O jag har fixat akvarium typ, o jag undrar vad dom äter.
Jag har matat den med mask o det funkade rättså bra,
men jag skulle vilja ge den något annat. funkar det med typ, flugor o spindlar?
Jag vet att man kan köpa maggots o sånt, men jag vill inte slösa pengar på det när jag vet att man kan fixa gratis! hur ofta ska man mata dom btw?

Tacksam för bra svar =)

Den är döpt till Solid snake aka Bart.

Jg har hört att dom äter huggorm, fånga en och släpp ner vetja. Är de så att den inte gillar huggorm så kan du ju alltid koka soppa på den och käka skiten själv.Sen när du fyllt arton år skaffat jobb o grejer så ska du se att du har råd att både köp mask och en jätte fin ödla som är född i fångenskap.
Citera
2008-05-24, 01:20
Bannlyst
Asså, jag ska släppa ut den. Den hade fan tame 6 festingar, tvungen o ta bort dom. stackarn, och jag har byggt fint inne i akvariumet. matat den med mask osv, jag bor fortfarande med familjen! nyss fyllt 18. och jag får inte ha katt eller hund, morsan e allergisk. och jag har varken jobb eller pengar till en egen lägenhet. Om den e pigg o kry nästa vecka får den flytta hemifrån! Om den inte blir tam då men det är inga stora odds på att den blir det så snabbt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in