2018-05-04, 23:50
Medlem
Det har nu gått två veckor sedan jag betalade momsen och har inte sett röken av mitt paket. Inte har någon notification poppat upp i appen heller. Frustrationen är ett faktum.
Citera
2018-05-05, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Företag kan inte skicka "gåvor" det kan endast en privatperson. Man behöver inte öppna paketet för att se att det kommer från ett företag, det ser man på etiketten på paketet...

Självklart kan företag skicka gåvor. Alla anställda på företaget där jag jobbar fick en julgåva i vintras, en mössa och en reflex + jullunch. Inget konsigt alls enligt lagen.

Hade tullverket varit där hade det så klart inte funkat utan alla anställda hade fått betala förmånsskatt på mössan, reflexen och lunchen, för i tullverkets skruvade värld finns inga gåvor om de inte är hemstickade av chefen och överlämnas personligen
Citera
2018-05-05, 08:27
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnAnonymTyp
Självklart kan företag skicka gåvor. Alla anställda på företaget där jag jobbar fick en julgåva i vintras, en mössa och en reflex + jullunch. Inget konsigt alls enligt lagen.

Hade tullverket varit där hade det så klart inte funkat utan alla anställda hade fått betala förmånsskatt på mössan, reflexen och lunchen, för i tullverkets skruvade värld finns inga gåvor om de inte är hemstickade av chefen och överlämnas personligen
Importerade dom jullunchen
Citera
2018-05-05, 09:29
Medlem
Det är också intressant att det går snabbare att skicka en vara omvägen genom ett annat land än vad det tar för postnord att sköta deras process. Mitt paket som gick genom Belgien är redan framme medan det som hamnade i processen sitter fast sen den 25e april.
Citera
2018-05-05, 10:23
Bannlyst
Nu har jag betalat min första avgift till Postmord. Hundra spänn för ett paket som redan kommit (och jag kunde hämta ut) men säljaren nu återskickat (så x2) för att hans spårning inte funkade. Värdet är betydligt högre än hundra totalt. Första paketet lämnades utan avgift.

Med detta facit kan jag bara konstatera att det är en helt godtycklig avgift som Postmord införde bara för att de kunde och att det såg bra ut att göra så när de fick "order" om att göra det. Förfarandet att märka om/över paket så ingen vet vad det är så fort det kommer till Sverige...ja vad ska man säga?

Skitföretag i bananrepublik.
Citera
2018-05-05, 12:46
Medlem
Medarbaterare PostNord, i den slutna Facebookgruppen https://www.facebook.com/groups/2107700086117487/ , 2018-05-04:
Hej alla! Jag var freaking nära att ge upp, men fick hjälp av min chef Tim och nu verkar det som knuten är löst. Jag kan bekräfta i början på nästa vecka! Trevlig helg på er!
Tror att han syftar på system för förbetalning av moms på Wish.

Följdfråga från en snubbe:
Inget nytt med Aliexpress?
Medarbetare PostNord:
Nej, men dom visar absolut intresse numera!
Citera
2018-05-05, 16:46
Medlem
U-boats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Dom bryr sig inte, dom returnerar bara skiten ifall du inte betalar :-)

Du har fel igen ! Man ska inte betala för en gåva/varuprov som är skickat från avsändare utanför EU.
Citera
2018-05-05, 17:41
Medlem
Bluekeepers avatar
Kanske har skrivits tidigare...

Men varför kan vi inte beställa tusentals varor för typ 5 spänn som PN får returnera när vi inte hämtar ut?

Eller åker vi dit ändå som adressat?
Citera
2018-05-05, 18:15
Medlem
https://www.svd.se/miljarder-forsvin...mot-tullregler
Tullverkets uppskattning om hur mycket staten förlorar i uteblivna intäkter verkade närmast vara en gissning. De utgår från en förlust på 50 kr/försändelse (värde 200 kr/paket, mest från Wish), 130 000 paket per dag och vips så får man fram dessa fantasisummor som borde komma staten till godo. Magdalena går i taket och cirkusen är igång. På en helt stollig uppskattning frän Tullverket.
Citera
2018-05-05, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gold-teeth
En paket transporterades av DHLtill Sverige, det ankom 22/4 och har sedan dess tullklarerats, importhanteringen sköter nu Postnord,. Paketet fick ett nytt kollinummer och jag kan hitta det i Postnordappen. Händer inte mycker mer än så.

DHL i detta fall är tyska posten som äger DHL. Det blir med andra ord en frakt mellan statliga fraktbolag som man tar över per automatik.

Hade försändelsen varit skickad med DHL Express eller DHL Freight hade den aldrig tagits över av Postnord.
Citera
2018-05-05, 19:39
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-boat
Du har fel igen ! Man ska inte betala för en gåva/varuprov som är skickat från avsändare utanför EU.
Nej det säger jag inte heller, det gäller bara att paketet skall uppfylla de krav som gäller för gåva eller varuprov då skall det givetvis släppas igenom moms och avgiftsfritt...
Citera
2018-05-05, 20:04
Medlem
Dags att stat o tullväsendet inser det horribla i deras iver att få in småkronor som bara har gett upphov till en massa förtret och byråkrati.

Norge har ett högts rimligt tak på 350 norska kronor där det är moms- och tullfritt.

https://www.toll.no/no/netthandel/350kroner/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in