2018-05-04, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SavageBreaker
Intressant det du säger, men tror verkligen inte att de medvetet gick honom till viljes.. TROR dock också precis som du att hans familj och vänner har varit beredda på att Tim skulle ta livet av sig. Om han har försökt innan har vi ingen säker källa på, än? Hur som haver så utesluter jag alla dessa konstiga konspirationer som alla spekulerar i här på Flashback och resten i världen. Han blev inte mördad. Jag vet att folk inte vill tro att han tog sitt liv och därför försöker hitta någon tröst i att han blivit mördad.

Jag hoppas verkligen jag har fel om att vännerna var med på det. Det är bara det att jag inte får ihop det. Nej, jag har ingen källa på att han försökt tidigare. Tänker mest att om det var första självmordsförsöket så borde - tänker jag, iaf - familjen och vännerna varit mer chockade. Men alla verkar vara helt inne på att den långa kampen äntligen är över - familjen, vännerna och Levan. Att prata om självmord och att begå självmord är ju trots allt två väldigt skilda saker.
Citera
2018-05-04, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Safursey
Håller med. Inga upplivningsförsök eller livsuppehållande åtgärder. Han måste lämnats ensam länge. Eller så var det planerat och alla var införstådda i det. Aktiv dödshjälp, typ.

Man kunde ha hjälpt honom på ett annat sätt än aktiv dödshjälp. Jag förstår att han mådde jättedåligt men det borde finns andra sätt än att låta honom avsluta sitt liv.
Citera
2018-05-04, 21:59
Medlem
Hax.Pains avatar
Hade han en bra barndom?
Citera
2018-05-04, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noxfox
Man kunde ha hjälpt honom på ett annat sätt än aktiv dödshjälp. Jag förstår att han mådde jättedåligt men det borde finns andra sätt än att låta honom avsluta sitt liv.

Ja, men han hade en lång kamp bakom sig. Terapi, mediciner, grodgift i Amazonas djungel, reste över hela världen med vännerna, satte stopp för allt turnerade, läste relevant litteratur (t.ex. Jung), vilade i långa perioder. Han hade verkligen försökt. Det är lätt att förstå att han blev desperat när han inte mådde bättre.
Citera
2018-05-04, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcus20
Kommer bli den sorgligaste filmen någonsin. Att få följa honom från det som skulle ge honom frid och nya tag till hans sista dagar här på jorden. Vet inte riktigt vad jag tycker om detta men tror nog det är bäst att ej göra en till film efter det som hänt.
Jag tycker dock att det inte vore fel om han klippte om True Stories, för den är ju inte"True" längre. Den slutar med att Tim sitter glad på en strand i Madagaskar och allt verkar vara kanon. Sen är sista halvtimmen från hans sista spelning i Ibiza. Då som han mådde som sämst och det han hatade att göra. Det är så ovärdigt.
Citera
2018-05-04, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mzzo
Jag tycker dock att det inte vore fel om han klippte om True Stories, för den är ju inte"True" längre. Den slutar med att Tim sitter glad på en strand i Madagaskar och allt verkar vara kanon. Sen är sista halvtimmen från hans sista spelning i Ibiza. Då som han mådde som sämst och det han hatade att göra. Det är så ovärdigt.

Å du tror att AVICII skulle gilla att hans film om hans liv redigerades efter hans död?

Det tror inte jag.
Citera
2018-05-04, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mzzo

Jag tycker du resonerar helt fel. Det var sant när det spelades in. Sista spelningen från Ibiza - ja, men den visades ju med premisserna som just lagts fram i dokumentären, dvs han hade panikångest och scenskräck och ville inte genomföra spelningen. Samtidigt genomförde han den ju med stor värdighet i behåll. Om det fanns något ovärdigt i den historien var det att han tvingades att genomföra spelningen - inte att tvånget dokumenterades. Man kan tycka att det är mycket misär i dokumentären, men det var ju för att det var mycket misär. Det var den inte så vackra verkligheten som visas upp. Och det är det som gör att filmen väcker så mycket känslor och som inspirerar folk till mod och förändring. Och varför ovärdigt? För att Tim var öppen med hur dåligt han mådde? Nej, tvärtom hade det varit ovärdigt att kasta dokumentären i papperskorgen eller klippa bort alla klipp i vilka han mår dåligt ... med hänvisning till att det är ovärdigt. Det är precis just därför det är så många tabun kring psykisk ohälsa, för att många tycker det är "ovärdigt" att prata om det. Det enda sättet att bryta tabut är ju att våga prata om det - vilket är precis vad Tim gör i dokumentären ...
Citera
2018-05-04, 22:25
Medlem
Det känns som dokumentären mer är en dokumentär gjord efter hans bortgång- därför gick det som det gick
Citera
2018-05-04, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hax.Pain
Hade han en bra barndom?

Jag känner bara till vad man kan läsa i media. Svaret är ja. Hans pappa har i intervjuer berättat att Tim var rädd för allt när han var liten. Jag tror personligen Tim föddes som en skör människa. Baksidan av skörheten var just den starka ångesten - framsidan (tror jag) var just hans fantastiska ödmjukhet och unika musikaliska förmåga. Jag tror inte hans barndom hade med hans sjukdomsbild att göra, snarare var familjen ett stort stöd. Kanske en människa som Tim helt enkelt inte kunde leva längre.
Citera
2018-05-04, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Resursteam
Det känns som dokumentären mer är en dokumentär gjord efter hans bortgång- därför gick det som det gick

Jag förstår inte hur du menar. Tim levde ju när dokumentären hade premiär på bio. Eller du tror dokumentärens innehåll var det som tog livet av Tim? Nä. Jag tror han var likgiltig inför vad som visades i dokumentären. Han är ju liksom med i dokumentären och ingenting i den var en nyhet för Tim. Vad som är chockerande för mig som tittare är Arashs kallblodiga psyke, men när filmen hade premiär hade ju Tim brytit med Arash sedan länge. Dokumentären chockade oss som såg den, men för Tim var det ju gamla nyheter.
Citera
2018-05-04, 22:58
Medlem
Citat:
Jag hoppas verkligen jag har fel om att vännerna var med på det. Det är bara det att jag inte får ihop det. Nej, jag har ingen källa på att han försökt tidigare. Tänker mest att om det var första självmordsförsöket så borde - tänker jag, iaf - familjen och vännerna varit mer chockade. Men alla verkar vara helt inne på att den långa kampen äntligen är över - familjen, vännerna och Levan. Att prata om självmord och att begå självmord är ju trots allt två väldigt skilda saker.

Var hittar du att vännerna inte är chockade? De skriver att de saknar honom och han är på en bättre plats??? INGENSTANS, ser du annat än att han har fått ro inte någonstans att han tagit sitt liv eller mått dåligt de senaste åren. Inget sådant överhuvudtaget och de borde veta eftersom de var hans familj sedan tonåren.
Det är enbart familjen och Omans myndigheter som valt att skriva att han tagit livet av sig.....
Citera
2018-05-04, 23:00
Medlem
Citat:
Jag känner samma sak. Jag känner en avgrundsdjup sorg över förlusten av denna otroligt speciella och helt unika man. Skit i Avicii, det är människan Tim världen har förlorat. Jag kan inte ens ta in att detta har hänt. Det känns helt overkligt. Och jag kände honom alltså inte alls. Jag har lyssnat mycket på hans musik sedan dödsdagen och låtit sorgen komma ut. Det tror jag är det mest hälsosamma man kan göra. Och därtill komma ihåg att Tim var sjuk. Psykisk ohälsa kan vara dödligt. Man väljer alltså inte att ta sitt liv, det är en konsekvens av sjukdomen.

Gällande filmandet så vet jag inte. Jag har väldigt svårt att få ihop att man är introvert och inte gillar att vara "center of attention" (som Tim själv sagt) samtidigt som han låter en kamera följa honom i 3 år (!) vilket mynnade ut i dokumentären. Men alla är olika. Han ville dokumentera, varför kan vi bara gissa. Kanske för att han såg sin egen storhet. Om det finns material till en till dokumentär tror jag det dröjer flera år innan vi ser den, av etiska, emotionella och moraliska skäl. Men jag hoppas efterspelet av Tims död - så småningom - blir gigantiskt. Jag tror hela världen befinner sig i chock ännu. Jag skulle vilja höra av alla i hans omgivning - hans vänner, hans familj och de han jobbade med. Ingen av dem är skyldiga världen det, men jag hoppas någon så småningom väljer något forum att berätta om Tims liv och varför det tog slut just nu och varför just i Oman. Inte för deras egen skull, men just för att Tim hade så otroligt många fans världen över som lider av att inte veta vad som hände.

Jag tror att han inte stördes av att bli filmad av sina vänner. Han visste han hade ansvar som artist och bättre att vänner fotade och filmade honom och gjorde en dokumentär ihop med honom så han kunde ha kontroll. Tror hellre Tim ville ge ut en produkt som filmen än massa löst snack om honom och dessa oändliga intervjuer.... Tim hade egen kontroll genom filmen av vad han ville folk skulle veta....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in