Citat:
Ursprungligen postat av
Brutus01
Du och de andra som påpekade det har rätt. Dålig källkritik från min sida.
Men hur är det med ditt uttalande om att invandrare skapat den svenska kulturen, är det rätt?
Var Sverige kulturlöst säg fram till 1960? Fanns det ingen som helst kultur någonstans i Sverige?
Det har historiskt sett funnits få invandrare i Sverige. 1960 var cirka 4% invandrare. Att påstå att dessa skapade vår kultur är löjligt.
Jag erkände mitt fel, hur blir det med dig?
Och år 1900 så var det väl 1 procent invandrare. Men sådana siffror spelar ingen roll. Bara sedan början av 80-talet så har svenskarnas attityder och värderingar ändrats enormt mycket. Vi har t.ex blivit
mindre religiösa, vilket rimmar dåligt med de extrema alarmisterna påstående att "islamisterna är snabbt på väg att ta över".
Och går man tillbaka till runt år 1900 så pågick då en intensiv debatt om individens frihet i förhållande till såväl stat som familj och traditioner.Något som lade den filosofiska grunden till så väl den svenska välfärdsstaten och våra nuvarande moderna och postmoderna attityder och värderingar.
Vill man, så kan man, naturligtvis, gå på i längre tillbaka i tiden för att hitta stora förändringar i våra attityder och värderingar.
Några exempel:
Traumat när vi förlorade vår Östra rikshalva.
Lidandet under det stora nordiska kriget.
Protestantismen införande.
Digerdöden
Introduktionen av kristendomen.
Vikingatiden.
Folkvandringstiden
Bronsåldern
Introduktionen av jordbruket.
Klockarkulturen
Invandringen öster ifrån av stäppfolk från Ryssland, (ord som mjölk, hjul och Axel kommer ifrån denna kultur).
Invandringen av säljägarna, (ordet säl är urgammal och kommer ifrån denna kultur)
Eller varför inte gå framåt i tiden istället, med år 1900 som utgångspunkt.
Sverige var fram till 40-talet starkt kulturellt influerat av Tyskland.
På 30 talet då började välfärdsstaten att byggas.
Efter det andra världskriget så influerade vi istället av USA.
Redan under 50-talet så började postmoderna tankar att frodas i svensk film. Flickan och hyacinter, banketten och många av Bergmanfilmerna stimulerande nya tankesätt.
60-talets samhällsdebatt var intensiv, med många omstörtande inslag.
Och nu är vi snart framme vid 80-tslets början, som jag använde som en första utgångspunkt för att påvisa att kultur inte är något statiskt fenomen.