2018-05-03, 15:58
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Eftersom det blir svårt att veta exakt vad som har hänt om en person inte hittas (död, levande, självmord, mord, olycka) så blir det svårt att få statistik över detta.

Men ungefär 7000 personer försvinner varje år, och ett 30-tal återfinns inte.

"Mellan 25 och 35 fall per år lyckas man inte reda ut. Det rör sig då om personer som försvinner – till synes spårlöst."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/carolin/article11547300.ab

Absolut är det svårt att få statistik på det men i vissa fall kan jag tänka mig att det legat en misstanke om brott och att det kanske finns en FU.

Det finns en äldre dam inte långt i från min stad som gick ut en kväll för att bara promenera i skogen innan läggdags.. Hon har aldrig återfunnits och som jag förstod så är skogen i anslutning till deras hus.
Hemskt
Citera
2018-05-03, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife
Absolut är det svårt att få statistik på det men i vissa fall kan jag tänka mig att det legat en misstanke om brott och att det kanske finns en FU.

Det finns en äldre dam inte långt i från min stad som gick ut en kväll för att bara promenera i skogen innan läggdags.. Hon har aldrig återfunnits och som jag förstod så är skogen i anslutning till deras hus.
Hemskt

Här hittades en man som varit försvunnen i - om jag inte minns helt fel - i 2 år, strax utanför stan, förra året. Helt av en händelse.
Citera
2018-05-04, 05:51
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urtavlan
Här hittades en man som varit försvunnen i - om jag inte minns helt fel - i 2 år, strax utanför stan, förra året. Helt av en händelse.

Då är det inte helt ovanligt som jag trodde
Citera
2018-05-04, 07:29
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife
Absolut. Menar inte att det var fel att söka där för alla sökningar är bra och kan åtminstone avfärda en plats. Däremot tror jag att ”en kropp” skulle ha hittats tidigare på en sånt välbesökt ställe där både vanliga familjer och turister vandrar i det fina naturreservatet. Många går flera mil.

De flesta fynd görs just av privatpersoner som strosar runt i naturen.

Jag blir inte klok på det här. Hur vanligt är det att en människa dör och inte hittas? Nu pratar jag inte om mord för det är just i såna fall som kroppar brukar vara borta länge och jag pratar inte heller om när en människa försvinner med flit och håller sig borta utan vid självmord eller olyckor. Det kan väl inte vara vanligt att vara borta 1 år och ingen kropp hittas?

Tänk så många som faktiskt är ute och rör sig i naturen. Jägare, fiskare, hundägare, bär och svampplockare osv osv men fortfarande finns det inte ett spår! Vad är oddsen då att Patrik är död och just i Hallsberg?
-*Bara en fundering.

Så är det naturligtvis, dvs att välbesökta områden "scannas av" mer. Jag tror att P undvek människor när han försvann och att han hamnade i ett område med få besökare.

I det här fallet tror jag det handlar mycket om terrängen. Tät skog, fuktig mark, kärr osv. Det kan vara svårt att ta sig fram och då går folk inte normalt där, annat än eventuellt markägarna om de ska röja i skogen etc.
Citera
2018-05-04, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Så är det naturligtvis, dvs att välbesökta områden "scannas av" mer. Jag tror att P undvek människor när han försvann och att han hamnade i ett område med få besökare.

I det här fallet tror jag det handlar mycket om terrängen. Tät skog, fuktig mark, kärr osv. Det kan vara svårt att ta sig fram och då går folk inte normalt där, annat än eventuellt markägarna om de ska röja i skogen etc.

Jag blir så knäckt på det här :

1. Patrik ville hem

2.Många anser att han gått ut i skogen och försvunnit = gått vilse , därmed hamnat i en svår situation som gjorde att han fastnade där han befann sig ,och antagligen är kvar där ?!

3.Förstår inte varför han gick ut i skogen för att komma hem ,det är ju det sämsta sättet utav alla för att ha chans att komma just hem ! Det som kan hjälpa en person hem är ju fortskaffningsmedel och människor ,eller hur !?

4. Varför försökte han inte ta sig hem fortast möjligt med typ ett annat tåg eller med hjälp utav skjuss ?

Citera
2018-05-04, 15:20
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva

1. Patrik ville hem

2.Många anser att han gått ut i skogen och försvunnit = gått vilse , därmed hamnat i en svår situation som gjorde att han fastnade där han befann sig ,och antagligen är kvar där ?!

3.Förstår inte varför han gick ut i skogen för att komma hem ,det är ju det sämsta sättet utav alla för att ha chans att komma just hem ! Det som kan hjälpa en person hem är ju fortskaffningsmedel och människor ,eller hur !?

4. Varför försökte han inte ta sig hem fortast möjligt med typ ett annat tåg eller med hjälp utav skjuss ?

Han kanske ändrade sig på något sätt. Ville han hem till varje pris hade han ju inte lämnat stationen utan tagit nästa tåg?
Senast redigerad av pudellus 2018-05-04 kl. 15:49.
Citera
2018-05-04, 18:53
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva

1. Patrik ville hem

Om han ville hem så har han väl åkt med någon som har gjort honom illa, han verkar inte finnas i området kring Halsberg. Och om han inte ville hem så kan det bero på något som sades i det sista samtalet med honom, han klev omedelbart av tåget, spred ut sina väskor och försvann till en plats folk sällan besöker.

Ett mycket märkligt försvinnande tycker jag. Sprida sina väskor och därefter gå upp i rök.

Man kan undra varför han dumpar alla sina tillhörigheter utom mobiltelefonen om han ville försvinna spårlöst? Mobilen är just den pryl som skulle kunna gå att spåra. Om den var avstängd/utan ström, och han ville försvinna, varför bära den med sig men ingenting annat som han hade med sig på tåget? Sista spåret efter mobilen är när han befinner sig på tåget strax innan han kliver av i Halsberg. Han kunde ha stängt av den och skickat den i närmsta å, den ligger kanske i diket där ryggsäcken hittades? Mobilen var avstängd eller utan ström, varför inte kasta bort den där väskorna dumpades? Varför dumpa väskor på två olika platser?
Citera
2018-05-04, 20:19
Medlem
Mojoyoyos avatar
Lite spekulationer här: (FB) Misstänkt mord i Falun

Känns lite långsökt eller?
Citera
2018-05-04, 20:48
Medlem
https://www.dt.se/dalarna/falun/person-hittad-dod-i-vattendrag-forundersokning-om-mord-inleds
Citera
2018-05-04, 21:30
Medlem
Livingmyownlifes avatar
https://m.facebook.com/MPSweden/posts/1833302903366665

Kan det vara han? Försvunnen sen nov 2017.
Citera
2018-05-05, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om han ville hem så har han väl åkt med någon som har gjort honom illa, han verkar inte finnas i området kring Halsberg. Och om han inte ville hem så kan det bero på något som sades i det sista samtalet med honom, han klev omedelbart av tåget, spred ut sina väskor och försvann till en plats folk sällan besöker.

Ett mycket märkligt försvinnande tycker jag. Sprida sina väskor och därefter gå upp i rök.

Man kan undra varför han dumpar alla sina tillhörigheter utom mobiltelefonen om han ville försvinna spårlöst? Mobilen är just den pryl som skulle kunna gå att spåra. Om den var avstängd/utan ström, och han ville försvinna, varför bära den med sig men ingenting annat som han hade med sig på tåget?

Sista spåret efter mobilen är när han befinner sig på tåget strax innan han kliver av i Hallsberg. Han kunde ha stängt av den och skickat den i närmsta å, den ligger kanske i diket där ryggsäcken hittades? Mobilen var avstängd eller utan ström, varför inte kasta bort den där väskorna dumpades? Varför dumpa väskor på två olika platser?

(Spekulationer)

-Okej , han tog säkert åt sig av att det i telefonsamtalet sades att han behövde söka professionell hjälp ifrån psykiatrin , men enligt hans mor ville han ha hjälp och om du tänker på det så gick han i lugn takt där på perrongen ,för enligt hans mor var han helt säker på att han var framme i Mjölby och att han då OM EN TIMME skulle ta nästa tåg ner mot Malmö.
Och har man då en timme på sig att gå över en perrong så behöver man ju inte stressa ,eller hur ?

Om han blivit ledsen och uppjagad över samtalet han hade innan han gick av ,hade han ju faktist typ småsprungit och sett stressad ut i både gång och beteende .

Så jag tror fortfarande att det man ser av honom , där var han inte alls orolig över någonting alls , utan han var på väg mot nästa perrong där han skulle vänta på nästa tåg .

Oron kom antagligen sen när han på tågtavlan uppe i pylontunneln ; läste att det inte gick några vidare tåg dit han skulle , och då förstod han att han var på helt fel station .Typ när han tittade ut på stationshuset och såg att det stod HALLSBERG !

Och i det läget kommer den verkliga desperationen då han inte kunde lyckas ringa sin familj för att tala om det olyckliga misstaget.

Var det inte folk som hade sett honom sitta NEDANFÖR den branta långa trappan längst bort i andra änden utav pylontunneln , bredvid hissen ,"fjittlandes" med sin telefon som om han försökte att kunna ringa ? Hmm?
Senast redigerad av evaveva 2018-05-05 kl. 13:00.
Citera
2018-05-06, 12:02
Medlem
Utan vare sig laddning eller täckning på mobilen plus ytterst lite kontanter på fickan ,så är ju vi människor rätt så illa utsatta även om det är modern tid .

Då behöver man en Minutapparat /Nordea , våga tala med någon snäll person som satt sig in i problemet ,och inte utnyttjar tillfället till att göra den utsatta personen illa genom stöld eller liknande.

Tänk efter ,hur ofta vill , eller vågar man , att tala om hela sitt problem för någon ? I ett läge som är rätt så direkt ; Tiden är knapp ,tågen är få .....osv.

Inte ofta man tar hjälp utav folk på plats utan försöker då självklart RINGA ; de man känner , om hjälp ! Vi skulle bli olyckliga ,frustrerade och få en panikkänsla över , hur i hela friden vi nu skulle göra.. ??

Klart att man droppar sitt tunga , svårhanterliga bagage i första hand då , om man inte vet åt vilket håll man skall gå...... och behåller det som är mest tryggt att ha kvar , och som väger minst = mobilen och plånboken , i fickan .

Så det här skulle kunna ha hänt oss allihop .
Senast redigerad av evaveva 2018-05-06 kl. 12:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in