2018-05-04, 13:40
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Så antingen presenterar ni något vetenskapligt, ett experiment som bevisar det man påstår eller så får ni bara erkänna att ni precis som dom och vi inte har en jävla aning om avstånden eftersom vi inte har tillräckligt med parametrar för att överhuvudtaget kunna mäta.

Jag har mätt avståndet till månen med hjälp av radio.

Mitt experiment liknade nedan i mångt och mycket:
http://www.scienceinschool.org/content/moon-and-back-reflecting-radio-signal-calculate-distance
När jag väl har avståndet till månen är det lätt att med enkelt trigonometri räkna ut avståndet till t.ex solen.

Så jo, jag har definitivt en aning om avstånden.
Citera
2018-05-04, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Det finns redan förklarat på flera platser i denna tråden. Att höjdvinkeln till Polaris är lika med latituden du står på är totalt omöjligt på en platt jord.
Ja, det är omöjligt. Det är omöjligt på din runda jord också, det är därför man inte gör det.
Att det av globjorden påstådda avståndet från jorden till Polaris aldrig används är för att det är ett påhittat avstånd, skulle inte fungera.
Citera
2018-05-04, 14:31
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Ja, det är omöjligt. Det är omöjligt på din runda jord också, det är därför man inte gör det.
Att det av globjorden påstådda avståndet från jorden till Polaris aldrig används är för att det är ett påhittat avstånd, skulle inte fungera.

Vi tar det igen kära Boldogg.
Du har helt rätt, vi använder inte avståndet till polstjärnan när man navigerar. Man mäter ut höjden/vinkeln till norra polstjärnan på norra halvklotet. Och vet vi vinkeln så kan vi räkna ut vart vi är på för breddgrad.

Och hur räknar vi då ut breddgraden Boldogg... framförallt, vad är det för viktig parameter vi tar hänsyn till...
Märker att du inte vill ta den heta potatisen
Citera
2018-05-04, 14:33
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Helt fel. Så fel det kan bli. Varenda amatörastronom med teleskop på ekvatorialmontage vet att man ställer in montaget efter höjden till Polaris. Således har du miljontals atronomiintresserade som inte håller med om att det är omöjligt på en rund jord.

Det räcker med höjden, avståndet är ointressant. Det räcker att vi vet att den är väldigt långt bort.

På den platta jorden måste avståndet variera, annars funkar det inte.
Citera
2018-05-04, 14:44
Medlem
Citat:
Helt fel. Så fel det kan bli. Varenda amatörastronom med teleskop på ekvatorialmontage vet att man ställer in montaget efter höjden till Polaris. Således har du miljontals atronomiintresserade som inte håller med om att det är omöjligt på en rund jord.

Det räcker med höjden, avståndet är ointressant. Det räcker att vi vet att den är väldigt långt bort.

På den platta jorden måste avståndet variera, annars funkar det inte.
Menar du att du ställer in ditt teleskop på avståndet 433,8 ljusår och uppenbara sig Polstjärnan, eller är det möjligen så att du använder dig av en vinkel från din latitud?

Således har du miljontals sjömän genom tiderna som använt denna metod som inte håller med dig.
Citera
2018-05-04, 14:55
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Menar du att du ställer in ditt teleskop på avståndet 433,8 ljusår och uppenbara sig Polstjärnan, eller är det möjligen så att du använder dig av en vinkel från din latitud?

Således har du miljontals sjömän genom tiderna som använt denna metod som inte håller med dig.
Uppenbarligen måste man vara extremt tydlig när man svarar dig. Med höjden till Polaris menar jag höjdvinkeln.
Citera
2018-05-04, 15:05
Medlem
Citat:
Uppenbarligen måste man vara extremt tydlig när man svarar dig. Med höjden till Polaris menar jag höjdvinkeln.
Jag menar också vinkel när jag säger höjd och det är därför att jag talar om ett avstånd från jordytan till Polstjärnan. Avstånd.

Globjorden använder Polaris för och uträkningen som Jazzil nyss gjorde i syfte att debunka plattjorden men det är det ingen, astronomer eller sjömän som gör. Avståndet till Polaris man får med en rätvinklig triangel gör att nästföljande uträkning från en annan latitud inte stämmer med höjden (vinkeln). Därför används inget avstånd från jordytan till Polaris.

Avståndet används bara vid ett enda tillfälle, när globjordare ska debunka plattjorden. Förstår du nu?

Det går inte att ta ut ett avstånd därför att det är ett ljus på en lins eller liknande, Polaris är inget fysiskt objekt. Det är en ljuspunkt. Var kommer ljuset ifrån undrar du? Det undrar jag med.
Citera
2018-05-04, 15:05
Medlem
Jazzils avatar
Citat:

Om mäter vinkeln till polstjärnan till 60 grader. Åker söderut.
Mäter vinkeln igen till 55 grader, hur långt har du då färdats.

Kan du visa hur man räknar ut det
Citera
2018-05-04, 15:35
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Jag pratade varken om makten eller eliten utan om teoretisk astrofysik och avstånd så vad yrar du om? Och vadå hur skall du ha det? Nu försöker du ju inte ens föra ett logiskt resonemang utan du ljuger ihop lite halmgubbar och sen snurrar upp ett eget scenario i skallen som aldrig har hänt.

Ni har ju inte ett enda bevis i frågan, är ju därför denna diskussion uppstod och du presenterar inte heller några som helst bevis så du saknar helt och hållet verklighetsuppfattning och ert projicerande angående bevis ser vi liksom alla igenom.
Så du har ingen koll på vad du själv skrivit i tidigare inlägg, måste jag citera varje inlägg du gjort var för sig? Läste igenom dina inlägg de senaste sidorna och citerade bara det sista och ställde frågan jag inte fick svar på: Vilka vetenskapsmän eller motsvarande backar upp er teori om att jorden är platt?
Obs att jag inte går till personangrepp nu och kallar dig diverse saker utan försöker vara saklig med en enkel fråga. Klarar du ett svar utan angrepp och att vara saklig så tycker jag du är mer trovärdig.
Citera
2018-05-04, 16:24
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Jag menar också vinkel när jag säger höjd och det är därför att jag talar om ett avstånd från jordytan till Polstjärnan. Avstånd.

Globjorden använder Polaris för och uträkningen som Jazzil nyss gjorde i syfte att debunka plattjorden men det är det ingen, astronomer eller sjömän som gör. Avståndet till Polaris man får med en rätvinklig triangel gör att nästföljande uträkning från en annan latitud inte stämmer med höjden (vinkeln). Därför används inget avstånd från jordytan till Polaris.

Avståndet används bara vid ett enda tillfälle, när globjordare ska debunka plattjorden. Förstår du nu?

Det går inte att ta ut ett avstånd därför att det är ett ljus på en lins eller liknande, Polaris är inget fysiskt objekt. Det är en ljuspunkt. Var kommer ljuset ifrån undrar du? Det undrar jag med.
Herregud vad du svamlar. Avståndet är irrelevant då jorden är rund. Påplattjorden är det omöjligt att bestämma sin latitud med Polaris.

Jag repeterar, det är helt omöjligt att bestämma sin latitud med höjdvinkeln till Polaris på en platt jord. Mängder av sjömän skulle ha seglat vilse om jorden varit platt.

Om du drar en linje från flera olika latituder till Polaris så blir de parallella vilket i sin tur beror på att jorden är rund.
Citera
2018-05-04, 17:04
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Det är riktigt, det är ett bevis för att det vi ser av Polaris inte är ett fysiskt objekt.

Ett icke fysiskt objekt vars ljus vi studerat i stor detalj och kan konstatera att det består av väldigt mycket fysiska grundämnen. Så mystiskt. Hur kan icke fysiska objekt vara uppbyggda av samma grundämnen som allt annat?
Citera
2018-05-04, 17:24
Medlem
madtops avatar
Citat:

Nej du, det är du som inte förstår.
Avståndet till Polaris behövs inte för att falsifiera den platta jorden, det enda som behövs är att förstå att t.ex
30*111*tan(60) är skilt från 45*111*tan(45).

I själva verket handlar det bara om att förstå att (90-x)tan(x) != (90-y)tan(y) om x != y.
Och det är det ju. Så då vet vi att jorden inte är platt.
Senast redigerad av madtop 2018-05-04 kl. 17:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in