2018-05-02, 11:54
Medlem
MadBalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Gradvall är åtta år äldre än Virtanen och flyttade till Stockholm redan någon på 80-talet. Så tveksamt till det.

Ok där ser man ... ingen Motala-Linköping konspiration då
Citera
2018-05-02, 21:52
Medlem
LagomLats avatar
Gradvall är trevlig, antagligen har han inga fiender i branschen, han är dessutom genuint kunnig inom sitt område och står för sina åsikter, även när dom är mainstream.

En bra kille helt enkelt!

Skulle hellre hänga med Gradvall i en bar än med Lokko!

LL
Citera
2018-05-02, 22:25
Medlem
Gissar att träning inte står högst på hans agenda.
Citera
2018-05-02, 22:42
Medlem
sk0gens avatar
Om jag inte minns fel har han refererat till träning i sina texter. Han går nog och stånkar på Friskis i lbland. Kanske lyssnandes på någon ljudbok av Malcolm gladwell.. sen går han hem och proppar i sig premium-chark!

Jag föreställer mig att Gradvall har en dyr espressomaskin.
Citera
2018-05-03, 00:44
Medlem
Kongruensbojds avatar
Vilka bevingande sentenser av karln kan ni citera fritt ur minnet? Jag minns att han sagt ”att landa på flygplatsen i Tokyo är som att landa på en annan planet”, någon gång i slutet av 90-talet.

Har han familj?

Han gör en cameo i ungdomsserien Spung förresten.
Citera
2018-05-03, 09:05
Medlem
Douche-chills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Vilka bevingande sentenser av karln kan ni citera fritt ur minnet? Jag minns att han sagt ”att landa på flygplatsen i Tokyo är som att landa på en annan planet”, någon gång i slutet av 90-talet.
Kanske, "Kårens svek mot Ametist Azordegan"?

https://unv.is/expressen.se/kultur/t...tist-azordegan

Det var rubriken på det högtravande pekoral till text, fylld av logiska felslut och virrigt resonemang som Jan Gradvall skrev som försvar till Ametist när hon blev utsatt för en stark kritikstorm då hon kallade Janne Josefsson nazist och "det SÄMSTA som hänt demokratin OCH Public Service" efter att han i Uppdrag Granskning satt ljuset på våld från vänsterextremistiska organisationer som AFA och Revolutionär front. Gradvalls text citerade både W B Yeats och drog gråtmilda referenser mellan Ebba Grön och Azordegan då dessa enligt honom förenades i deras "födelse i förortens cementerade utanförskap", etc, ja, ni förstår resten...

Pinsamt för alla inblandade i vilket fall.

Jag gillar Jan Gradvall men popjournalister ska fan hålla sig undan att försöka göra politiska och samhälleliga analyser.

Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Har han familj?

Han gör en cameo i ungdomsserien Spung förresten.
Han är ju gift med Pia som är manusförfattare och som också skrev manuset till Spung, samt en mängd andra saker.
Citera
2018-05-03, 09:10
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Gradvall är trevlig, antagligen har han inga fiender i branschen, han är dessutom genuint kunnig inom sitt område och står för sina åsikter, även när dom är mainstream.

En bra kille helt enkelt!

Skulle hellre hänga med Gradvall i en bar än med Lokko!

LL

Han har inga fienden för att han drar alla medhårs. Någon vidare kritiker är han inte för han ger aldrig någon vass kritik.

Han må ha koll på svensk hit-musik, men i övrigt är det rätt slätstruket och ointressant. Varje gång han tipsar om en film eller TV-serier är han flera steg efter.

Ett bra exempel är nedanstående. Han håller fast vid Malcolm Gladwell och hyllar honom så fort han får chansen. Den återkommande kritiken Gladwell får från vetenskapligt håll är helt irrelevant för Gradvall. Försök diskuterar den ovetenskapliga journalistklyschan 10000-timmarsregeln med honom.

Citat:
Ursprungligen postat av sk0gen
Om jag inte minns fel har han refererat till träning i sina texter. Han går nog och stånkar på Friskis i lbland. Kanske lyssnandes på någon ljudbok av Malcolm gladwell.. sen går han hem och proppar i sig premium-chark!

Jag föreställer mig att Gradvall har en dyr espressomaskin.
Citera
2018-05-03, 10:02
Medlem
sk0gens avatar
Gradvall är en duktig retoriker framförallt. Han har hittat ett koncept, kanske med hjälp av den ytlige Gladwell, att ”koka soppa på en spik”. Han kan skriva en köpt artikel om nåt företagsevent och få det att på ytan framstå som en ”historia om att gå mot strömmen”. Ofta handlar det om att på ett ”oväntat” sätt hylla kommersiella artister eller entreprenörer. Han ger den halvbildade flygtidningsläsande medelklassmänniskan illusionen av innehåll.
Citera
2018-05-03, 10:07
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sk0gen
Gradvall är en duktig retoriker framförallt. Han har hittat ett koncept, kanske med hjälp av den ytlige Gladwell, att ”koka soppa på en spik”. Han kan skriva en köpt artikel om nåt företagsevent och få det att på ytan framstå som en ”historia om att gå mot strömmen”. Ofta handlar det om att på ett ”oväntat” sätt hylla kommersiella artister eller entreprenörer. Han ger den halvbildade flygtidningsläsande medelklassmänniskan illusionen av innehåll.

Bra beskrivning av hans Di Weekend-krönikor.
Citera
2018-05-04, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MadBalt
Fast Gradvall gav Aviciis True högsta betyg 2013 när den släpptes http://www.gradvall.se/artiklar.asp?entry_id=1015. På den tiden sågade de flesta etablerade muskikskribenter Avicii så även om det är i linjen med att han är populistiskt så är han inte det för att passa in hos resten av PK musikexpert världen. Det som är kul med honom är att han går lite egna vägar men ändå med bibehållen auktoritet för ämnet.

Men Avicii var redan superpopulär hos gemene man 2013. Ge mig ett exempel när Gradvall sågat någon artist som är stor och populär.
Citera
2018-05-04, 15:50
Medlem
MadBalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av williamsparon
Men Avicii var redan superpopulär hos gemene man 2013. Ge mig ett exempel när Gradvall sågat någon artist som är stor och populär.

Jag vet, det var inte det jag menade utan att han inte tycker som alla andra musikrecensenter., visst är han populistisk men inte för att ställa sig in hos sin egna kulturella klick.
Citera
2018-05-05, 01:04
Medlem
Kaendiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Gradvall är åtta år äldre än Virtanen och flyttade till Stockholm redan någon på 80-talet. Så tveksamt till det.
Gradvall har varit skriven i Stockholm fr.o.m. sommaren 1986. Han bodde ett tag under 80-talet (och en bit inpå 90-talet) vid Hedemoratäppan, ganska nära Vanadisplan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in