2018-05-03, 13:40
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungadolf
Vilka korkade frågor, vi vet ju att atmosfären kan påverka vad man ser.

Här kommer det igen... Du VET alltså detta.
Kan du då förklara mina 10 punkter. För det är ju den röda tråden på er plattskallar... avsaknad av kunskap.
Ni har ingen kunskap om det ni själva tror på... Ni tar upp olika "lösningar" som ni själva inte ens kan bevisa. Sedan blir ni förvånade när det kommer upp grej efter grej som motstrider en platt jord.
Ni blir tysta några timmar och så länkar ni sedan en youtube-film där någon totalt okunnig idiot visar något totalt fel.

Du säger att du VET att jorden är platt. Ändå har du ingen kunskap om den platta jorden.
Och när någon ställer frågor så säger ni bara att den som ställer frågan är "dum i huvudet om ni inte fattar själv".
Bra sätt att slippa ta ansvar för sina påståenden. För ansvar är det just vad det handlar om.

Citat:
Kan du se att solen rör sig runt oss? Jävla idiot.

Nej, jag kan inte se att solen snurrar runt oss mellan höstdagjämning och vårdagjämning här i Sverige. Jag kan däremot se det mellan vårdagjämning och höstdagjämning.
För du VET väl att solen inte snurrar runt betraktaren mellan höstdagjämning och vårdagjämning här i Sverige??? Opps, ännu något som du inte vet???

Och du, hur fungerar det just på dom två specifika dagarna höst och vårdagjämning då solen rör sig i en exakt spikrak bana över himlen? Är det svårt att förklara du som uppenbart vet hur allt fungerar på den platta jorden?
Citera
2018-05-03, 14:11
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Vilka korkade frågor, vi vet ju att atmosfären kan påverka vad man ser.
.
Ja, men bara ibland, och då är det olika mycket hela tiden.
Varje gång solen går ned i havet, de dagar refraktionen är liten så ser vi varje gång att nedre halvan skyms.

Kan du förklara hur atmosfären kan göra att detta skepp döljs av horisonten?
Vi ser ju havet framför horisonten och skeppet bakom horisonten lika tydligt.
Det är en knivskarp kant där krökningen gör att havet och nedre delen av båten inte syns längre.
https://www.youtube.com/watch?v=dKF7D7XsyTA&t=20s
Senast redigerad av ConnyKlasson 2018-05-03 kl. 14:24.
Citera
2018-05-03, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Ja, men bara ibland, och då är det olika mycket hela tiden.
Varje gång solen går ned i havet, de dagar refraktionen är liten så ser vi varje gång att nedre halvan skyms.

Kan du förklara hur atmosfären kan göra att detta skepp döljs av horisonten?
Vi ser ju havet framför horisonten och skeppet bakom horisonten lika tydligt.
Det är en knivskarp kant där krökningen gör att havet och nedre delen av båten inte syns längre.
https://www.youtube.com/watch?v=dKF7D7XsyTA&t=20s
Nej jag kan som sagt inte förklara det, jag har inte påstått nu heller ATT JAG KAN FÖRKLARA DET. Ville bara debunka den andra personens dumma logik.

Jag har ingen konkret observationen på att botten döljs på saker. Eric dubay säger att detta händer på en fotbollsplan(en rak väg) men jag har bara sett bilder på det, inga filmer.
Skumt.
Citera
2018-05-03, 15:53
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Nej jag kan som sagt inte förklara det, jag har inte påstått nu heller ATT JAG KAN FÖRKLARA DET. Ville bara debunka den andra personens dumma logik.
En förklaring är att vattnet är krökt.

Citat:
Jag har ingen konkret observationen på att botten döljs på saker. Eric dubay säger att detta händer på en fotbollsplan(en rak väg) men jag har bara sett bilder på det, inga filmer.
Skumt.
Det är inte alls skumt. En rak yta kan inte skymma nedre delen av objekt.
Citera
2018-05-03, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Och inget av det där löser att vi har vår och höstdagjämning.
Så länge solen kommer rotera/röra sig runt en platt jord så kommer skuggor alltid röra sig efter solens rörelser.

Samma som vinkeln över marken, inget kommer fungera.

Så åter finns det inne på något sätt en fungerande teori på den platta jorden. Ändå så vet du att vi inte lever på ett klot där plötsligt allt vi observerar bara funderar helt perfekt.

Så åter ställer jag mig frågan varför man ens kommer på tanken på en platt jord... när inget vi observerar av verkligheten passar in i det vi ser.
Jo, vid det tillfället rör solen sig efter latituden vilket ger den observation som du tidigare länkade.
Citera
2018-05-03, 16:44
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Jo, vid det tillfället rör solen sig efter latituden vilket ger den observation som du tidigare länkade.

Förklara hur solen kan röra sig en exakt rak bana över hela jordklotet på den platta modellen: http://imgbox.com/bGzDrFUM

För följer solen latituden på den platta modellen roterar solen och kommer då inte röra sig i en rak bana över jorden. Och skuggorna kommer inte gå i en rak bana.
Citera
2018-05-03, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Nej, det visade du inte. Du hittade på saker, som ”vår dom”, ”solen är inte fysisk” o.s.v. för att solens beteende ska passa in i din modell.
Sådana ad-hoc-premisser behövs inte i den sfäriska modellen. Alla observationer och mätningar stämmer på pricken.

Vad menar du med ”himlen”?
Om du menar atmosfären så är den inte platt.
Din modell består mestadels av påhitt, exempelvis solen. Ni påstår att den är klot men bevis för det har ni inte. Jag medger utan omsvep att det jag säger teori. Varför är din spekulation bättre?
Citera
2018-05-03, 16:52
Medlem
Citat:
Nej, himelen på en en klotformad jord är inte platt. Himelen är en rymd, vi ser det åter genom att observera verkligheten.

Och nej, även om himelen är en sfärisk yta över en platt jord så kommer det inte kunna förklara vår och höstdagjämning.
Jag förstår att du är obekväm med min förklaring till höst/vårdagjämning på en platt jord men det vore ju rimligt om du framförde argument istället för enbart negerande ordbajseri.
Citera
2018-05-03, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Du kan skapa hur många linser du vill men inga linser kan skapa något ljus om du inte har ett något som skapar ljuset. Dessutom är linser vad jag vet även dom fysiska objekt. Yin och Yang är ren religion anser jag.
Jag håller med dig att ljus inte bara uppstår ur tomma intet men vi kan inte se källan inuti vår dom, firmament.

Yin & yang är en symbol för balans. Natt och dag, plus och minus. Det är inte mer religion än att säga att solen är ett klot utan att kunna presentera bevis för påståendet. Ditt påståendet blir liksom mitt påstående, ett påstående.
Citera
2018-05-03, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Nej himlen är inte platt på den runda jorden. Atmosfären har samma kurvatur som jorden då den följer den och rymden bortom den är ju tredimensionell så vad i himlen menar du skulle vara platt på den runda jorden?
När man ser upp på himlen, natthimlen tex så ser man att den är välvd över observatören. En tydlig indikation på att den är välvd över jorden. För att få globjorden att gå ihop har man vänt på det. Det praktiska handhavandet med astronavigering tyder på att himlen är en sfär och jorden är platt. Denna platta jordens förutsättningar används för en rund jord, låter osannolikt.
Citera
2018-05-03, 17:17
Medlem
Citat:
Förklara hur solen kan röra sig en exakt rak bana över hela jordklotet på den platta modellen: http://imgbox.com/bGzDrFUM

För följer solen latituden på den platta modellen roterar solen och kommer då inte röra sig i en rak bana över jorden. Och skuggorna kommer inte gå i en rak bana.
Du länkade förut till nedan video, på den ser du klart och tydligt hur himlen är en sfär. Skuggan antar objektets form, nämligen platt. Det är himlen som är en sfär.

https://www.youtube.com/watch?v=G-6rDa5lmFQ
Citera
2018-05-03, 17:20
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Jag förstår att du är obekväm med min förklaring till höst/vårdagjämning på en platt jord men det vore ju rimligt om du framförde argument istället för enbart negerande ordbajseri.

Du har inte gett någon förlaring. Citera din förklaring...

Citat:
När man ser upp på himlen, natthimlen tex så ser man att den är välvd över observatören. En tydlig indikation på att den är välvd över jorden. För att få globjorden att gå ihop har man vänt på det. Det praktiska handhavandet med astronavigering tyder på att himlen är en sfär och jorden är platt. Denna platta jordens förutsättningar används för en rund jord, låter osannolikt.

Men nej, vid navigering av stjärnorna så utgår vi ifrån en glob. Har du missat den eviga punken polstjärnan som vi försöker förklara för er plattskallar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in