2018-05-03, 07:00
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungadolf
Hur ska jag veta allt detta?
Samma med sjukvården, tror du inte man skulle märka att sjukdomar är ett påhittat fenomen, att dom har hjärntvättat oss, och tjänat pengar på oss?
Varför påstod du att kartorna kan vara fel, om du inte har en aning? Jag antar att du bara gissar hejvilt när du blir överbevisad.
Om sjukdomar är påhittade av läkare, hur kommer det då sig att olika läkare hittar på samma sjukdom till samma partiet?

Citat:
Svar: Nej. Folk fattar inte det. Du får det och låta så simpelt men det är det inte. Vi snackar om personer som är proffs på att ljuga, och har ljugit för oss hela våra liv. Dom har lärt upp sina familjer sina tekniker i århundraden om inte årtusenden.
Hur vet du att folk inte fattar det? Alla är inte som plattjordingar.
Nej, det är du som påstår att det finns proffs på att ljuga. Dessutom spelar det ingen roll hur mycket ljugs om man själv kontrollera att solen går upp i sydöst i Kapstaden.

Citat:
Angående perspektivet: Du påstår nu att ljus kan inte böjas?
Nej jag påstår inte att ljus inte kan böjas. Jag vet att ljus inte böjs om det färdas i samma typ av medium. När det byter medium böjs ljuset av refraktion (pennan i vatten), inte annars. Eftersom ljusets partiklar påverkas av gravitationen så böjer det också ljuset, men väldigt lite i förhållande till sträckor på jorden.

Citat:
Att det man ser kan inte vara en illusion? Men det kan det ju vara, så varför är du så 1000% säker på att solen verkligen går ner under kurvaturen?
Därför att ibland ser man Chicago skyline över sjön, men oftast inte. Det beror på att det krävs extrema väderförhållanden för att skapa så mycket refraktion. Varför uppstår inte din hittepå-illusion hela tiden? I en korridor uppstår detta aldrig, medan solen alltid skyms av horisonten när den går ned med oförändrad storlek. Det du kallar Illusionen inträffar ibland, då ser solens allra nedersta del deformerad av refraktionen.
Senast redigerad av ConnyKlasson 2018-05-03 kl. 07:16.
Citera
2018-05-03, 07:03
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Jag säger ju att ljuset är bara ljus inuti vår dom, firmamentet som fungerar som en lins och skapar en brännpunkt. Den punkten vi ser och kallar solen, vad det i sin tur är vet jag inte.

En teori på hur det rent praktiskt går till att är man föreställer sig plattjordskartan och ovanpå det lägger man symbolen för Yin Yang i samma storlek och där har man solens bana. Ljuset kommer ned i en spiral som drar ihop och expanderar vilket ger årstider. Detta visar också på dualitet, för och emot, balans mellan olika krafter, ett fenomen som återfinns i naturen och skapelsen överhuvudtaget.

Och inget av det där löser att vi har vår och höstdagjämning.
Så länge solen kommer rotera/röra sig runt en platt jord så kommer skuggor alltid röra sig efter solens rörelser.

Samma som vinkeln över marken, inget kommer fungera.

Så åter finns det inne på något sätt en fungerande teori på den platta jorden. Ändå så vet du att vi inte lever på ett klot där plötsligt allt vi observerar bara funderar helt perfekt.

Så åter ställer jag mig frågan varför man ens kommer på tanken på en platt jord... när inget vi observerar av verkligheten passar in i det vi ser.
Citera
2018-05-03, 07:09
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Jag visade hur det var möjligt. På rund jord är himlen platt, på platt jord är himlen sfärisk.
Nej, det visade du inte. Du hittade på saker, som ”vår dom”, ”solen är inte fysisk” o.s.v. för att solens beteende ska passa in i din modell.
Sådana ad-hoc-premisser behövs inte i den sfäriska modellen. Alla observationer och mätningar stämmer på pricken.

Vad menar du med ”himlen”?
Om du menar atmosfären så är den inte platt.
Citera
2018-05-03, 07:09
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Jag visade hur det var möjligt. På rund jord är himlen platt, på platt jord är himlen sfärisk.

Nej, himelen på en en klotformad jord är inte platt. Himelen är en rymd, vi ser det åter genom att observera verkligheten.

Och nej, även om himelen är en sfärisk yta över en platt jord så kommer det inte kunna förklara vår och höstdagjämning.
Citera
2018-05-03, 07:12
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Jag säger ju att ljuset är bara ljus inuti vår dom, firmamentet som fungerar som en lins och skapar en brännpunkt. Den punkten vi ser och kallar solen, vad det i sin tur är vet jag inte.
Cirkulerar denna brännpunkt rakt ovanför södra vändkretsen den 22:a december?
Citera
2018-05-03, 11:00
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

En teori på hur det rent praktiskt går till att är man föreställer sig plattjordskartan och ovanpå det lägger man symbolen för Yin Yang i samma storlek och där har man solens bana. Ljuset kommer ned i en spiral som drar ihop och expanderar vilket ger årstider. Detta visar också på dualitet, för och emot, balans mellan olika krafter, ett fenomen som återfinns i naturen och skapelsen överhuvudtaget.
Du kan skapa hur många linser du vill men inga linser kan skapa något ljus om du inte har ett något som skapar ljuset. Dessutom är linser vad jag vet även dom fysiska objekt. Yin och Yang är ren religion anser jag.
Citera
2018-05-03, 11:04
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Du kan skapa hur många linser du vill men inga linser kan skapa något ljus om du inte har ett något som skapar ljuset. Dessutom är linser vad jag vet även dom fysiska objekt. Yin och Yang är ren religion anser jag.
Citat:
Nej himlen är inte platt på den runda jorden. Atmosfären har samma kurvatur som jorden då den följer den och rymden bortom den är ju tredimensionell så vad i himlen menar du skulle vara platt på den runda jorden?
Citera
2018-05-03, 11:44
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Varför? För att DOM LJUGER OM ALLTING ANNAT. Och dom visar inga riktiga bilder o.s.v av jorden. Det är totalt logiskt och ifrågasätta dessa i makten.
Har du inte ens fattat detta av allt jag skrivit. HERREGUD MANNEN

Det är ju för fan inte korrekt att folk mäter exakta måtten på jordens landskap, dubbel kollar här och där.
I din illusion så kanske du tror att de "neutrala grupperna" som ska dubbelkolla saker visar sanningen.
Ungefär som folkhälsomyndigheten, du tror säker att dom är till för att skydda oss.
Du kommer få dig en chock i framtiden av hur mycket dom ljuger för dig. Hälsan förresten är jag 100% på där har jag bra koll. Där ljuger dom totalt om hela bilden av "sjukdom".

Så, ska vi se om du kan svara på några frågor. Eller... är du rädd att någon bryter sig in i ditt hem och dödar dig då?

Fråga 1: Exakt VEM hindrar dig att se att solen försvinner bakom horisonten?
Fråga 2: Exakt VEM hindrar dig att se hur solen belyser molnen underifrån vid solnedgång och soluppgång?
Fråga 3: Exakt VEM hindrar dig att se hur solen vid soluppgång först belyser toppen av höga berg/byggnader och sakta kryper ner ju högra upp solen kommer?
Fråga 4: Exakt VEM hindrar dig att använda GPS-systemet som helt och hållet bygger på en klotformad jord?
Fråga 5: Exakt VEM hindrar dig att ta en parabol och rikta den mot valfri stationär satellit och ta emot signaler från den?
Fråga 6: Exakt VEM hindrar dig att se hur solen och skuggan rör sig vid vår och höstdagjämning?
Fråga 7: Exakt VEM hindrar dig att med egna ögon se hur tex Turning Torso försvinner bakom horisonten ju längre bort du kommer?
Fråga 8: Exakt VEM hindrar dig att se hur halvmånen står upp här i Sverige, ligger ner vid ekvatorn och står upp 180 grader roterat gentemot här i Sverige?
Fråga 9: Exakt VEM hindrar dig att mäta skuggans väg (solens väg) under ett helt år och kontrollera att det stämmer till 100% för ett klot och är 100% fel på en platt jord?
Fråga 10: Exakt VEM hindrar dig att mäta polstjärnans höjd runt om i världen och se att det stämmer till 100% för ett klot och är 100% fel på en platt jord?
Fråga 11: Exakt VEM etc etc etc.

Varför tror du att någon hindrar dig att med egna ögon se att jorden är klotformad? Det är bara att se verkligheten.
Tror du någon kommer med en pistol och mordhotar dig om du gör egna tester?

Men jag vet svaret. Jag vet faktiskt vem som hindrar dig! Det är du själv. Det är enbart DU och ingen annan som hindrar dig att göra egna observationer.
Citera
2018-05-03, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Så, ska vi se om du kan svara på några frågor. Eller... är du rädd att någon bryter sig in i ditt hem och dödar dig då?

Fråga 1: Exakt VEM hindrar dig att se att solen försvinner bakom horisonten?
Fråga 2: Exakt VEM hindrar dig att se hur solen belyser molnen underifrån vid solnedgång och soluppgång?
Fråga 3: Exakt VEM hindrar dig att se hur solen vid soluppgång först belyser toppen av höga berg/byggnader och sakta kryper ner ju högra upp solen kommer?
Fråga 4: Exakt VEM hindrar dig att använda GPS-systemet som helt och hållet bygger på en klotformad jord?
Fråga 5: Exakt VEM hindrar dig att ta en parabol och rikta den mot valfri stationär satellit och ta emot signaler från den?
Fråga 6: Exakt VEM hindrar dig att se hur solen och skuggan rör sig vid vår och höstdagjämning?
Fråga 7: Exakt VEM hindrar dig att med egna ögon se hur tex Turning Torso försvinner bakom horisonten ju längre bort du kommer?
Fråga 8: Exakt VEM hindrar dig att se hur halvmånen står upp här i Sverige, ligger ner vid ekvatorn och står upp 180 grader roterat gentemot här i Sverige?
Fråga 9: Exakt VEM hindrar dig att mäta skuggans väg (solens väg) under ett helt år och kontrollera att det stämmer till 100% för ett klot och är 100% fel på en platt jord?
Fråga 10: Exakt VEM hindrar dig att mäta polstjärnans höjd runt om i världen och se att det stämmer till 100% för ett klot och är 100% fel på en platt jord?
Fråga 11: Exakt VEM etc etc etc.

Varför tror du att någon hindrar dig att med egna ögon se att jorden är klotformad? Det är bara att se verkligheten.
Tror du någon kommer med en pistol och mordhotar dig om du gör egna tester?

Men jag vet svaret. Jag vet faktiskt vem som hindrar dig! Det är du själv. Det är enbart DU och ingen annan som hindrar dig att göra egna observationer.
Vilka korkade frågor, vi vet ju att atmosfären kan påverka vad man ser.
Så motfråga till din patetiska vis och ställa frågor.
Kan du se att solen rör sig runt oss? Jävla idiot.
Citera
2018-05-03, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Jo, jag fattar vad du du skriver, men jag tror att du hittar på att ”dom ljuger”.

Sjukvården är off topic.
Vem som helst kan kontrollmäta att kartorna stämmer med verkligheten.
Privatpersoner kan inte mäta landskap, eller mäta och komma fram till att det stämmer till 100%.
Och vadå jag hittar på? Du menar att jag inte tror på det jag skriver? Jävla idiot.
Citera
2018-05-03, 13:22
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Privatpersoner kan inte mäta landskap, eller mäta och komma fram till att det stämmer till 100%.
Och vadå jag hittar på? Du menar att jag inte tror på det jag skriver? Jävla idiot.
Inget hindrar privatpersoner att göra mätningar. Om de stämmer till 100% spelar ingen roll, det räcker med att konstatera att Kapstaden ligger någon stans söder om södra vändkretsen för att motbevisa den platta jorden.

Nej, jag menar inte att du inte tror på det du skriver, du tror ju på allt möjligt tok.
Det jag menar är att du inte har belägg för det du påstår.
Citera
2018-05-03, 13:31
Medlem
madtops avatar
Citat:
Varför? För att DOM LJUGER OM ALLTING ANNAT. Och dom visar inga riktiga bilder o.s.v av jorden. Det är totalt logiskt och ifrågasätta dessa i makten.

Det är vettigt att ifrågasätta "makten".

Skillnaden är att du gör det genom att titta på idiotiska YT-klipp medan jag väljer att gå ut och faktiskt kolla om Stockholm ligger där "makten" påstår att Stockholm ligger.

Citat:
Det är ju för fan inte korrekt att folk mäter exakta måtten på jordens landskap, dubbel kollar här och där.

Jo vars, det mäts en hel del.
Vi mäter allt från t.ex avståndet Sthlm - Solna till mer långväga avstånd som t.ex Santiago - Sydney.

Det hela är inte svårare än att kolla att din GPS-navigator faktiskt fungerar och samtidigt kritiskt granska källkoden till ett GPS-program. Eller helt enkelt bara kolla upp hur lång tid det tar att flyga mellan två orter. Eller kolla trippmätaren på bilen.

Och om jag ska göra dig ännu mera förvirrad så kan jag tillägga att vi kontinuerligt mäter avståndet till ekvatorn genom något så enkelt som att justera in en tv-parabol. Och för att få en uppfattning om avståndet mellan Stockholm till t.ex New York kan du göra genom något så enkelt som att skriva "ping" i din dator.

Så jo, vi vet hur jorden ser ut. Att du inbillar dig att judeödlor luras om kartor är måhända tragiskt för dig men det hindrar faktiskt inte mig från att känna till avståndet mellan Stockholm och Lissabon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in