• 12 184 online
  • 1 128 019 medlemmar
  • 58 533 177 inlägg
2017-10-06, 23:33
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poppilo
Vilket jävla tjaffs, vad spelar det för roll om jorden skulle vara platt, huvudsaken är ju att vi lever ändå. O inget påverkar oss negativt med att jorden är platt.
Lögner påverkar mig negativit.
Påverkar det dig negativt att jorden är rund?

Citat:
förr i tiden trodde man att jorden var platt
Nej, redan de gamla grekerna visste att jorden var sfärisk. Det är en myt att folk "förr i tiden" trodde att jorden var platt.
Citera
2017-10-07, 07:29
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Vilket jävla tjaffs, vad spelar det för roll om jorden skulle vara platt, huvudsaken är ju att vi lever ändå. O inget påverkar oss negativt med att jorden är platt.
Jag försvarar vår vetenskap mot attacker frǻn pseudovetenskap, lögner och irrläror. Därför spelar det roll för mig då jag inte vill se en ny mörk medeltid med en befolkning som är okunnig, obildad och ignorant. Sådant släpper bara fram krig och elände samt despoter, både politiskt och religiöst.

Känner du dig förnärmad av argumenten mot dumheterna så kanske det är dax att fundera på om det inte är så att du tror fel? För du och andra plattisar har fel.
Citera
2017-10-07, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlantaGenista
Japp, det var den jag tänkte på. Han får gärna göra om experimentet med ett stadigt teleskop istället för att sitta och zooma in med vanlig kamera. Ser också ut som att han sitter i bilen och filmar genom fönstret, vilket säkert påverkar. Det är inte heller klart att det verkligen är Venus han filmar och inte något annat. Gör om, gör rätt.

Här har du mer film med stjärnor som beter sig likadant.
https://www.youtube.com/watch?v=hdNFo5eWf9g
Citera
2017-10-07, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bonehead
Tog mig inte mer än någon minut att hitta förklaringen till det. Ta dig en titt på originalklippet, så har du lösningen till varför det ser ut som det gör.

https://youtu.be/tgRMAVoHRbk?t=46s

Med andra ord, ej fejk.
Nu har jag kollat, vad ser du som inte jag ser?
Citera
2017-10-07, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Då börjar vi väl med 1-5 av Dubays "bevis":

The horizon always appears perfectly flat 360 degrees around the observer regardless of altitude."
Ett falskt påstående. Det finns gott om människor som har sett "kurvan" - det handlar bara om komma tillräckligt högt upp. Om du och Dubay hävdar att alla som har sett kurvan (t.ex astronauter) bluffar måste ni först leda i bevis att det påståendet är sant. Du kan inte bevisa ett påstående med ytterligare ett påstående. Kan du bevisa att Fuglesang bluffar?
Här har du bilder från Redbull jump from space. En platt jord och en rund, vilket ska vi tro på enligt dig?
https://www.google.se/search?biw=127...AFCFGSsHBuroM:
Citera
2017-10-07, 11:07
Medlem
Citat:

The horizon always rises to the eye level of the observer as altitude is gained
Ytterligare ett falskt påstående. Att vinkeln till horisonten sjunker med stigande höjd är bevisat genom mätningar och praktiskt erfarenhet. Det är dessutom endast en omskrivning av #1, Fuglesang håller inte med om påståendet.

I föregående bild är ser det ju ut så för både rund och platt jord, vilken är korrekt att tro på enligt dig?
Citera
2017-10-07, 11:11
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
I föregående bild är ser det ju ut så för både rund och platt jord, vilken är korrekt att tro på enligt dig?
Bilder kan vara fejk, därför är det enklare att konstatera att jorden är rund genom att studera hur objekt dölj av horisonten. Objekt som zoomas in dyker inte upp igen, om de skyms av horisonten.
Då behövs det ingen tro.
Citera
2017-10-07, 11:11
Medlem
Citat:

The natural physics of water is to find and maintain its level.
Ett korkat påstående som det helt saknas belägg för och det strider dessutom mot känd fysik. Vätskor påverkas av yttre krafter, vatten har ingen inbyggd kunskap om vad som är plant.
Påståendet falsifieras av Newtons rörelselagar.

Man kan dagligen konstatera att vatten är plant.
Citera
2017-10-07, 11:14
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Nu har jag kollat, vad ser du som inte jag ser?
Att de klippt ihop två sekvenser och använt en Fade-effekt för att bytet inte ska synas så tydligt.
Det är en vanlig teknik vid inspelning av film, så att det blir "bekvämare" för publiken, som slipper snabba tvära klipp.
Citera
2017-10-07, 11:22
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Man kan dagligen konstaterar att "plant" är 90 grader mot lodrätt.
Alltså är "plant" en kurva i stor skala och en icke mätbar skala i liten skala.
Citera
2017-10-07, 11:29
Medlem
Citat:

Märkligt påstående, hur vet du att vattnet är plant?

Förklara hur vattnet vet vad som är plant.
Citera
2017-10-07, 11:33
Medlem
Citat:

Rivers run down to sea-level finding the easiest course, North, South, East, West and all other intermediary directions over the Earth at the same time.
Ja det är vi rörande överens om. Vi är däremot inte överens om vad "ned" är. På den sfäriska jorden är ned närmare jorden centrum. Ned i verkligheten är inte samma sak som ned på en karta...

Alla kan dagligen konstatera att vatten rinner nedåt, tex i duschen. För att förklara hur vatten kan rinna uppåt har heliocentrismen hittat på gravitation, men lyckas aldrig återskapa sitt påstående om hur en vatten kan hållas kvar vid en spinnande boll och samtidigt dras bort av en annan spinnande boll.
Citera