• 1
  • 2
2018-04-22, 16:26
Medlem
Vet att det finns en tråd om klotterpodden men startar en ny där vi kan rekommendera och diskutera olika podcasts som är relaterade till graffiti.

Tidigare nämnda klotterpodden verkar ligga på is eller vara nedlagd. I kölvattnet kom andra sida spåret
Folk verkar tycka att den sistnämnda håller högre kvalitet men jag själv anser att det, till stor del iaf, beror på att de haft mer vältaliga (inte nödvändigtvis mer intressanta) gäster.

Vad tycker ni de två svenska poddarna har för styrkor och brister och finns det plats för fler på den svenska scenen?

I brist på svenska poddar har jag sökt upp ett par engelskspråkiga.
Kan t.ex rekommendera My Life In Letters där man finner långa intervjuer med legender som Skeme och Crash.

http://mylifeinletters.libsyn.com
Citera
2018-04-30, 00:19
Medlem
Älskade klotterpodden, kändes mer äkta än Andra Sidan Spåret. Mel avsnittet är en favorit, men ASS () har en del bra avsnitt med.
Citera
2018-04-30, 06:25
Medlem
I helgen var det premiär för Andra Sidan Spårets första avsnitt på engelska.

https://soundcloud.com/user-669353437/rioga

Har inte lyssnat själv ännu, men jag anar att de får svårt att gå lika mycket på djupet som t.ex My Life In Letters.
Å andra sidan känner jag inte till någon engelskspråkig pod med fokus på den europeiska scenen, även om The Graffiti Podcast (tror jag den heter) intervjuat folk som Boris och Ether. Så där fylls ju en lucka.
My Life In Letters fokuserar ju mycket på New York och rörelsens begynnelse, emedan jag förmodar att ASS kommer att rikta in sig på mer aktuella och aktiva writers.

Hoppas dock de, eller någon annan fortsätter köra på svenska då det nog är den scenen jag intresserar mig mest för.
Citera
2018-04-30, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whorth
I helgen var det premiär för Andra Sidan Spårets första avsnitt på engelska.

https://soundcloud.com/user-669353437/rioga

Har inte lyssnat själv ännu, men jag anar att de får svårt att gå lika mycket på djupet som t.ex My Life In Letters.
Å andra sidan känner jag inte till någon engelskspråkig pod med fokus på den europeiska scenen, även om The Graffiti Podcast (tror jag den heter) intervjuat folk som Boris och Ether. Så där fylls ju en lucka.
My Life In Letters fokuserar ju mycket på New York och rörelsens begynnelse, emedan jag förmodar att ASS kommer att rikta in sig på mer aktuella och aktiva writers.

Hoppas dock de, eller någon annan fortsätter köra på svenska då det nog är den scenen jag intresserar mig mest för.

Segt avsnitt med mest ledande frågor. Typ såhär är det i Sverige, är det likadant i Barcelona? Vad tycker du om det? Snark, stängde av efter halva.

Hanterar man inte intervjutekniken än så kanske man inte ska byta språk så snabbt. Är lite som att byta svårighetsgrad på ett TV-spel utan att hantera den man är på för tillfället.
Citera
2018-04-30, 17:22
Medlem
Lyssnade på ASS med Rioga idag jobbet.
Har väl inga direkta synpunkter på engelskan eller nivån på frågorna.
De körde samma formulär som i de svenskspråkiga avsnitten, om än mindre initierat och mer trevande, av naturliga skäl.

Stör mig egentligen inte särskilt mycket på att ASS kör ganska standardfrågor som vilket gammalt graffzine som helst (när/hur började du, dra en knashistoria, favoritburk osv) men då jag drog på ett avsnitt av My Life In Letters precis efter så blev klasskillnaden extra tydlig.
Han som leder den podden är påläst om gästerna och graffhistoria i allmänhet och lyssnar verkligen på gästen och kommer med följdfrågor.

Det allra största bekymret var ljudet som denna gång var värre än vanligt (av förklarliga/logistiska skäl antar jag)
Hörde ofta inte vad gästen sa och när någon skrattade, eller när signaturmelodin kom in så sprängdes närapå högtalarna.
Hellre då jämnlåg ljudkvalitet om det inte går att mastra uppåt till differenserna i decibel.

Kul att de kör antar jag. Kommer fortsätta lyssna och hoppas de blir bättre med tiden.
Citera
2018-04-30, 19:10
Medlem
Citerar mig själv från en annan tråd här, främst för att få med länken. God lyssning!

Citera
2018-04-30, 23:55
Medlem
Hoppas verkligen att dom inte gör en till podd i engelska Svengelskan skär i öronen
Citera
2018-05-01, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dysforia
Hoppas verkligen att dom inte gör en till podd i engelska Svengelskan skär i öronen

Äsch, programledarna är ju svenska. Stör mig inte på accenten. Gästen har ju kraftig spansk brytning men så länge man begriper vad alla säger så är det väl ok?
Men ja, de har inte riktigt klargjort huruvida de kommer att köra helt på engelska i fortsättningen (namnbyte vore kanske på sin plats då) eller om detta bara var en engångsföreteelse för att de råkade vara i Barcelona.

Vilka gäster skulle ni vilja se hos Andra Sidan Spåret?
Personligen är jag sugen på någon av storheterna som gjort comeback nyligen.
Cabe/Cleye
Termit
Iano
Jason
Okei

Erse, Sken, Aman, Skil, Dire, Fher, Yers, Track och framförallt Flow vore intressanta som gäster också.

Kaos är ju rätt väldokumenterad iom boken om honom och intervjun hos Krull & Kriminell för något år sedan men jag hade givetvis lyssnat på ett avsnitt med honom.
Citera
2018-05-01, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whorth
Äsch, programledarna är ju svenska. Stör mig inte på accenten. Gästen har ju kraftig spansk brytning men så länge man begriper vad alla säger så är det väl ok?
Men ja, de har inte riktigt klargjort huruvida de kommer att köra helt på engelska i fortsättningen (namnbyte vore kanske på sin plats då) eller om detta bara var en engångsföreteelse för att de råkade vara i Barcelona.

Vilka gäster skulle ni vilja se hos Andra Sidan Spåret?
Personligen är jag sugen på någon av storheterna som gjort comeback nyligen.
Cabe/Cleye
Termit
Iano
Jason
Okei

Erse, Sken, Aman, Skil, Dire, Fher, Yers, Track och framförallt Flow vore intressanta som gäster också.

Kaos är ju rätt väldokumenterad iom boken om honom och intervjun hos Krull & Kriminell för något år sedan men jag hade givetvis lyssnat på ett avsnitt med honom.

Det som är nästan viktigare än ens grafittihistoria är ju att man funkar i ett podformat. Någon glappig käft som inte drar för sig att bjussa på bra historier.
Citera
2018-05-03, 16:14
Medlem
Angående Andra Sidan Spåret.. När kan de börja intervjua relevanta målare som inte var 'igång' för 10 år sedan? Var är dom som gör graffiti Sverige idag intressant? De äldre målarna i all ära men det känns ganska tråkigt att lyssna på någon som knappt ens kör längre.. Tänker för tillfället på HES crew som nyligen var med. (ja jag vet att de inte lagt av helt men känns ganska B att intervjua dom och inte någon som te.x Sano)

Kanske bara är så att ingen aktiv målare har lust att snacka? Helt ok men gör podcastsen rätt trista för min del.
Citera
2018-05-03, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dysforia
Angående Andra Sidan Spåret.. När kan de börja intervjua relevanta målare som inte var 'igång' för 10 år sedan? Var är dom som gör graffiti Sverige idag intressant? De äldre målarna i all ära men det känns ganska tråkigt att lyssna på någon som knappt ens kör längre.. Tänker för tillfället på HES crew som nyligen var med. (ja jag vet att de inte lagt av helt men känns ganska B att intervjua dom och inte någon som te.x Sano)

Kanske bara är så att ingen aktiv målare har lust att snacka? Helt ok men gör podcastsen rätt trista för min del.

Va? Alla de intervjuat är fortfarande aktiva och med råge? (Förutom Omeh som jag inte har koll på=

Du kanske borde kanske skaffa lite bättre koll innan du outar dig som toy. Alla de intervjuat har vart mer aktiva än Sano. Bara för man postar varenda tag man gör, gör inte en till mer aktiv.
Citera
2018-05-03, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divadude
Va? Alla de intervjuat är fortfarande aktiva och med råge? (Förutom Omeh som jag inte har koll på=

Du kanske borde kanske skaffa lite bättre koll innan du outar dig som toy. Alla de intervjuat har vart mer aktiva än Sano. Bara för man postar varenda tag man gör, gör inte en till mer aktiv.
Lite bättre koll? HES erkände själva att de inte kör som den gjorde förr. Jag vet inte vad du klassar som aktivt, men att regelbundet hålla igång med tags målningar och tåg är att vara aktiv, att posta lite fames och göra enstaka tags i Täby är inte vad jag skulle se som aktivt.. och det tror jag inte majoriteten gör heller. Men aa du får tycka va du vill du är säkert toy själv. Tog för övrigt sano som ett slappt exempel då han enligt mig drog igång hypen för insidor igen och jobbar dessutom på en ren bombing film.. Finns givetvis säkert bättre och mer spännande exempel.. Vad jag ville ha fram med mitt inlägg var att jag tycker att de bör kunna få fram intressantare personer i framtiden.
Senast redigerad av Dysforia 2018-05-03 kl. 16:43.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in